Σχισματικοί στο Άγιον Όρος: ποιος και γιατί τους επιτρέπει να εισέλθουν

0
728

σ.σ. ΘΛΙΒΕΡΕΣ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΙΣ ΓΙΑ ΔΥΟ ΜΟΝΕΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ

Οι Ουκρανικοί σχισματικοί προετοίμασαν τον δρόμο στο Άγιον Όρος πολύ πριν ληφθεί ο Τόμος.

Στις 4 Ιουνίου του 2019, η επίσημη ιστοσελίδα της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας  [UOC] ανέφερε ότι  στο Άγιον Όρος όλοι οι προσκυνητές της UOC χρειάζονται ειδικές συστάσεις:  

«Το Γραφείο της Μητροπόλεως Κιέβου της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, με την ευλογία του Μακαριωτάτου Μητροπολίτη Κιέβου και Πάσης Ουκρανίας Ονουφρίου, σας ενημερώνει ότι κατόπιν αιτήματος των ηγούμενων του Αγίου Όρους, οι κληρικοί, μοναχοί και λαϊκοί της Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που επισκέπτονται το Άγιον Όρος θα πρέπει να φέρουν μαζί τους βεβαίωση ότι ανήκουν στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία.  
Το πιστοποιητικό που αναφέρει την περίοδο παραμονής πρέπει να συμπληρωθεί στο επιστολόχαρτο της Επισκοπής, υπογεγραμμένο και σφραγισμένο από τον επίσκοπο της επαρχίας». 

Το κείμενο λέει ότι η πρωτοβουλία ήρθε από τους ηγούμενους (δεν λέει ακριβώς ποιους) του Αγίου Όρους.
[σ.σ. αυτό λέει το κείμενο της Μητροπόλεως, το ίδιο το άρθρο σε άλλο σημείο λέει ότι η πρωτοβουλία ξεκίνησε από μοναχούς]  

Στις 6 Ιουνίου, ο Ορθόδοξος μπλόγκερ Μαξ Κλιμένκο [Max Klimenko] δημοσίευσε στην σελίδα του στο facebook πληροφορίες σχετικά με την συνομιλία που είχε με τον ηγούμενο της Μονής Σίμωνος Πέτρας Αρχιμανδρίτη Ελισσαίο:  

«Στην ευθεία ερώτησή μου αν η Μονή Σίμωνος Πέτρας έστειλε αίτημα στον Μακαριώτατο Μητροπολίτη Ονούφριο να προμηθεύσει τους προσκυνητές από την Ουκρανία με πιστοποιητικό υπαγωγής τους στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατριαρχείου Μόσχας (διαφορετικά θα τους απαγορευτεί η είσοδος στο Άγιον Όρος), ο π. Ελισσαίος αντέδρασε με έκπληκτο μορφασμό και απάντησε ότι ούτε αυτός ούτε κάποιος από τους γνωστούς σε εκείνον ανωτέρους του Αγίου Όρους ζήτησε ποτέ από το Κίεβο να πραγματοποιήσει ένα τέτοιο αίτημα… Όσο για την δυνατότητα συλλείτουργων και γενικότερα την λήψη μυστηρίων από κληρικούς και μοναχούς (όχι λαϊκούς), τότε, σύμφωνα με τον αρχιμανδρίτη, το μόνο χαρτί που μπορεί να ζητηθεί στον Άθωνα είναι η ευλογία του γραφείου του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως (επειδή ο Πατρ. Βαρθολομαίος είναι ο κυρίαρχος επίσκοπος του Αγίου Όρους). Δεν απαιτούνται άλλα έγγραφα, ειδικά για τους λαϊκούς. Ο π. Ελισσαίος εξέφρασε επίσης την λύπη του για το γεγονός ότι μερικοί άνθρωποι προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν το κύρος του Αγίου Αγίου Όρους για τα ιδιοτελή τους συμφέροντα. Το Άγιον Όρος, όπως επεσήμανε ο Αθωνίτης ηγούμενος, ήταν και παραμένει ένα κοινό Ορθόδοξο προσκύνημα, όπου με προσευχή και αγάπη όλοι οι προσκυνητές γίνονται δεκτοί, χωρίς εθνικές ή άλλες διακρίσεις. Επίσης διαβεβαίωσε ότι στην Μονή Σίμωνος Πέτρας γίνεται καθημερινά προσευχή για την υγεία και την ευημερία του Μακαριωτάτου Μητροπολίτη Κιέβου Ονούφριου και για το ευλογημένο του ποίμνιο».

Σε γενικές γραμμές ο ηγούμενος της Μονής Σίμωνος Πέτρας είπε μόνο αυτό που γνώριζε, δηλαδή: δεν έστειλε προσωπικά ένα τέτοιο αίτημα και δεν γνωρίζει αν το έκανε κάποιος άλλος.

Ωστόσο πολλοί υποστηρικτές της Ουκρανικής αυτοκεφαλίας αντέδρασαν στα λεγόμενα του ηγούμενου Ελισσαίου με τον δικό τους τρόπο και βιάστηκαν να ανακοινώνουν ότι η Μητρόπολη Κιέβου τύπωνε πλαστά έγγραφα.

Τα μέσα ενημέρωσης άρχισαν να γράφουν ωσάν η εγκύκλιος της Μητροπόλεως να εννοούσε όλους τους ηγούμενους του Αγίου Όρους, ενώ ο ηγούμενος της Μονής Σίμωνος Πέτρας το είχε αρνηθεί. 

Αργότερα ο ίδιος ο Μαξ Κλιμένκο σχολίασε την κατάσταση: «Εγώ (σύμφωνα με τα λόγια του Αρχιμανδρίτη Ελισσαίου) έγραψα ότι ούτε αυτός προσωπικά ούτε οι ηγούμενοι που γνωρίζει έστειλαν τέτοια αιτήματα στο Κίεβο. Αυτό δεν αποκλείει καθόλου ότι κάποιος από τους ηγούμενους θα μπορούσε να είχε στείλει ένα τέτοιο αίτημα – δικαίωμά του είναι. Όλα τα υπόλοιπα είναι εικασίες.» 

Η τοποθέτηση αυτή του Κλιμένκο ανάγκασε τα προσκείμενα στην OCU μέσα ενημέρωσης να ανασκευάσουν τις πληροφορίες τους: «Όπως ανακαλύψαμε, πρόκειται για την πρωτοβουλία ορισμένων ηγουμένων του Αγίου Όρους οι οποίοι δεν θέλουν να λειτουργήσουν με εκπροσώπους της ημι-αναγνωρισμένης Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και, ως εκ τούτου, θέλουν να γνωρίζουν ποια εκκλησία εκπροσωπούν οι άνθρωποι από την Ουκρανία.» 

Δεν γνωρίζουμε τι σημαίνουν οι λέξεις «ημι-αναγνωρισμένη OCU» αφού σήμερα, από τις 14 Τοπικές Εκκλησίες, μόνο το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως έχει αμαυρωθεί με κοινές προσευχές (που ονομάζεται «αναγνώριση» στην Ορθοδοξία) μαζί με τους Ουκρανούς σχισματικούς. 

[σ.σ. Δυστυχώς, κοινή προσευχή σε Ιερό Ναό με τον «προκαθήμενο» σχισματικό Επιφάνιο έχει κάνει και ο προκαθήμενος της Εκκλησίας της Ελλάδος Ιερώνυμος Β’ μαζί με άλλους Έλληνες Ιεράρχες, δίχως να έχει αποφασίσει για το θέμα η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αυτό δεν σημαίνει αναγνώριση, τουλάχιστον, από την πίσω πόρτα; Δεν σημαίνει πραξικοπηματική κατάργηση του συνοδικού συστήματος από αυτούς τους Ιεράρχες και όσους τους στηρίζουν; Δεν σημαίνει δουλική υποταγή στις παπικού τύπου αυθαιρεσίες που θέλει να εγκαταστήσει στην Εκκλησία ο Βαρθολομαίος; Δεν σημαίνει απαξίωση και προσβολή της Ορθοδόξου συνειδήσεως των μελών της Εκκλησίας και πλήρη εγκατάλειψη του ποιμνίου; Οι Έλληνες Ιεράρχες που συμμετείχαν: Αθηνών Ιερώνυμος Β’, Μεσογαίας Νικόλαος, Γρεβενών Δαβίδ, Θεσπιών Συμεών, Αρχιγραμματέας Ι.Σ. Αρχιμ. Φιλόθεος Θεοχάρης]

Ένα άλλο σημείο τραβάει την προσοχή – ακόμη και τα αντιχριστιανικά μέσα πρέπει να συμφωνήσουν ότι πρέπει να υπήρξε αίτημα για έγγραφα που θα επιβεβαιώνουν την υπαγωγή στην κανονική Εκκλησία. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μεταξύ των Μοναστηριών του Αγίου Όρους υπάρχουν και εκείνα που δεν απαιτούν αυτό το πιστοποιητικό.  

Σε ποιους απαγορεύεται να εισέλθουν στο Άγιον Όρος.

Πολλά μοναστήρια σπάνια αρνούνται στους προσκυνητές να διανυκτερεύσουν. Πρόσφατα ωστόσο μερικά μοναστήρια όχι μόνο δεν επιτρέπουν στους προσκυνητές από την Ουκρανία να διανυκτερεύσουν, δεν τους επιτρέπουν ούτε και να προσκυνήσουν τα ιερά.  

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι μετά την παραχώρηση του Τόμου στους Ουκρανούς σχισματικούς από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, αρκετοί από αυτούς όρμησαν στον Άθωνα. Πολύ συχνά οι άνθρωποι αυτοί πηγαίνουν στο Άγιον Όρος όχι για προσευχή, αλλά για να κάνουν κάποια επίδειξη από το ταξίδι τους, που θα πρέπει να αποδείξει ότι οι διαμένοντες στο Άγιον Όρος υποστηρίζουν με κάθε τρόπο την OCU. Για τον σκοπό αυτό οι σχισματικοί από την Ουκρανία βγάζουν φωτογραφίες με τους μοναχούς των Μοναστηριών, τραγουδούν τον ύμνο της χώρας στην κορυφή του Αγίου Όρους, κρεμούν σημαίες, προσπαθούν να λειτουργήσουν με τους Αγιορείτες, κλπ.  

Φυσικά αυτό δεν αρέσει σε εκείνους που διαφωνούν με τις αντικανονικές ενέργειες του Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Υπάρχουν πολλοί τέτοιοι διαφωνούντες στο Άγιον Όρος που προτιμούν να μην επιτρέψουν στους εκπροσώπους της OCU να εισέλθουν στο Μοναστήρι τους για να αποφύγουν οποιαδήποτε επαφή μαζί τους. Να μην να τους αφήσουν μέσα και στην συνέχεια βρεθούν ανάμεσα στους πλασματικούς υποστηρικτές αυτής της αμφίβολης οργάνωσης. 

Επομένως το πρόβλημα με τους Ουκρανούς προσκυνητές όντως υφίσταται. Πολλοί άνθρωποι αναφέρουν στο facebook ότι οι Αγιορείτες (όχι όλοι φυσικά) ρωτούν τους Ουκρανούς σε ποια δικαιοδοσία ανήκουν.  

Tatyana Dvorovaya: «Οι ιερείς μας μόλις επέστρεψαν από τον Άθω. Παντού ρωτάνε αυστηρά από ποιόν είναι [σ.σ. εννοεί από τον Μητρ. Ονούφριο ή τον Επιφάνιο], όταν διαπιστώνουν ότι έρχονται από την Ουκρανία. Όταν μάθουν ότι οι προσκυνητές έρχονται από τον Μακαριώτατο Ονούφριο τους δέχονται με χαρά, στέλνουν πάντα τις καλύτερες ευχές στον Μητροπολίτη, προσεύχονται γι’ αυτόν και για εμάς».  

Basil Elachistos: «Οι Μονές δέχονται όλους τους ανθρώπους ανεξάρτητα από την ομολογία τους. Αλλά ορισμένες, όπως η Κωνσταμονίτου, έχουν κάποιους περιορισμούς: δεν δέχονται κληρικούς της OCU.»  

Yuriy Strugov: «Για παράδειγμα όταν έμαθαν ότι είμαστε Ουκρανοί δεν μας δέχτηκαν στην Σκήτη του Αγίου Ανδρέα. Ο ηγούμενος έδωσε εντολή να μην μας δεχτούν. Ούτε ο γέροντας Γαβριήλ μας δέχτηκε. Αυτός (σ.σ. ο γέροντας Γαβριήλ) δεν μας δέχτηκε επειδή είμαστε από το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως. Όπως είπε ο υποτακτικός, έχει σταματήσει να μνημονεύει τον πατριάρχη».  

Αυτοί που πραγματικά χρειάζονται ένα τέτοιο πιστοποιητικό από την Μητρόπολη του Κιέβου περιλαμβάνουν όχι μόνο τον ηγούμενο της Ρωσικής Μονής του Αγίου Παντελεήμονος, αλλά και τον ηγούμενο της Σερβικής Μονής Χιλανδαρίου, της Βουλγαρικής Ζωγράφου, καθώς και τον ηγούμενο της Σκήτης του Αγίου Ανδρέα. Ένθερμοι αντίπαλοι της νομιμοποίησης των Ουκρανικών σχισματικών θεωρούνται και οι ηγούμενοι των Μονών Δοχειαρίου και Αγίου Παύλου.  

Η Μονή Σίμωνος Πέτρας και «ο κανόνας της ευγένειας»

Ο ηγούμενος της Μονής Σίμωνος Πέτρας λέει ότι ο κανόνας της φιλοξενίας είναι πολύ σημαντικός για τους Αγιορείτες. Σε ότι αφορά όμως τους Ουκρανούς σχισματικούς, ο Αρχιμανδρίτης Ελισσαίος δεν κατευθύνεται μόνο από αυτόν τον κανόνα.  

Από το 2013 ο Ουκρανός ολιγάρχης και επιχειρηματίας Αντρέι Ματσόλα [Andrei Matsola] καταγράφεται ως μοναχός της Μονής Σίμωνος Πέτρας. Ακολουθεί ένα απόσπασμα από μήνυμα του «κληρικού» Σεργκέι Γενόβ [Sergei Genov] το 2013 για το προσκύνημα στο Άγιον Όρος: «Με μεγάλη ευγνωμοσύνη στους ευεργέτες μου, [τον] επιχειρηματία Αντρέι Ματσόλα (δωρητή της Μονής Σίμωνος Πέτρας).»  

Ο Αντρέι Ματσόλα είναι ένας σημαίνων ζυθοποιός της Ουκρανίας και μαζί με τον αδελφό του, τον βουλευτή Ρόμαν Ματσόλα [Roman Matsola], είναι ο βασικός χορηγός της «Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας -Πατρ. Κιέβου» [σ.σ. του Φιλάρετου]. Πρέπει να παραδεχτεί κανείς ότι δεν είναι και ο πιο «κατάλληλος» δωρητής για το Μοναστήρι του Αγίου Όρους. 

Φυσικά, τα λόγια ενός ατόμου δεν επιβεβαιώνουν, ακόμη, μια ιδιαίτερη θέση του Ματσόλα για τους Αγιορείτες. Εξάλλου το καθεστώς του δωρητή στον Άθω δεν δίνεται σε καμία περίπτωση στον οποιονδήποτε, και το όνομα του ευεργέτη, σύμφωνα με την Βυζαντινή παράδοση, ενίοτε περιλαμβάνεται στο πλήρες όνομα ενός μοναστηριού ή ενός ναού.  

Όμως, το 2014, ο Σεργκέι Γενόβ δημοσίευσε άλλο ένα μήνυμα: «Ο Αντρέι Ματσόλα είναι επιχειρηματίας του Κιέβου, δωρητής της μονής Σίμωνος Πέτρας (γνωρίζω ότι εκτός από την Σιμωνόπετρα, ο Αντρέι στηρίζει οικονομικά και άλλα μοναστήρια του Αγίου Όρους -κι ας μην αναφέρω τα Ουκρανικά), είναι ευεργέτης».

Ο Αντρέι Ματσόλα

Στο τέλος του μηνύματος του Γενόβ, ο ίδιος ο Αντρέι Ματσόλα απεικονίζεται σε μία από τις τοιχογραφίες του ναού:

Σύμφωνα με πληροφορίες η ο Αντρέι Ματσόλα απεικονίζεται σε τοιχογραφία στον Ναό της Σιμωνόπετρας.

Επιπλέον, το ίδιο το 2016, ο Ρόμαν Ματσόλα, σύμφωνα με την ιστοσελίδα τουέφερε την εικόνα της Μαρίας Μαγδαληνής στην πατρίδα του από το Άγιον Όρος: «Η εικόνα, η οποία ήταν πρόσφατα στην περιοχή Χμελνίτσι [Khmelnitsky]  δημιουργήθηκε από μοναχούς στο Άγιον Όρος και παρεδόθη στην οικογένεια Ρόμαν Ματσόλα ως έκφραση ευγνωμοσύνης για την στήριξη του μοναστηριού της Σιμωνόπετρας.»  

Το ταξίδι στο Άγιον Όρος, που είχε ως αποτέλεσμα η εικόνα της Μαρίας Μαγδαληνής να εμφανίζεται στις εκκλησίες της «Ουκρανικής Ορθόδοξης Εκκλησίας -Πατριαρχείου Κιέβου» στην περιοχή Χμελνίτσι, το έκανε ο Ρόμαν Ματσόλα μαζί με τους «κληρικούς» αυτής της θρησκευτικής οργάνωσης. Και αυτό εξηγείται πολύ απλά: η οικογένεια Ματσόλα χρηματοδοτούσε με επιτυχία και για μεγάλο χρονικό διάστημα το «Πατριαρχείο Κιέβου». Για τέτοιου είδους δραστηριότητες ο επικεφαλής της UOC KP Φιλάρετος Ντενισένκο απένεμε στον μεγαλύτερο αδελφό Ρόμαν βραβεία.

Το 2012, ο Αντρέι Ματσόλα εισήχθη στην «Ορθόδοξη Θεολογική Ακαδημία Κιέβου του Πατριαρχείου Κιέβου» για πρόσθετα σεμινάρια. Πρόκειται για την ίδια Ακαδημία της οποίας ο πρύτανης Αλέξανδρος Τροφίμλυουκ [Alexander Trofimlyuk] παύθηκε πρόσφατα από τον «επίτιμο πατριάρχη» Φιλάρετο. [και ΕΔΩ]

Παρεμπιπτόντως, σύμφωνα με τον Φιλάρετο η οικογένεια Ματσόλα έχει στραφεί ολοκληρωτικά στην χρηματοδότηση της «Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας -OCU», οπότε «o Επιφάνιος εξαρτάται από τον Ματσόλα». 

Χάρη λοιπόν στην οικονομική βοήθεια του Ματσόλα, για τρία σχεδόν χρόνια πριν την παραλαβή του Τόμου, οι μοναχοί της λαμπρής Μονής Σίμωνος Πέτρας του Άθω είχαν δεχτεί ευνοϊκά τους Ουκρανούς σχισματικούς. Υπάρχει κάποια αμφιβολία γιατί ο ηγούμενος της Μονής, Αρχιμανδρίτης Ελισσαίος, αρνείται την ανάγκη πιστοποιητικού υπαγωγής στην Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία του Πατρ, Μόσχας;  

Η Κουτλουμουσίου και η Ουκρανία

Σε αυτό το πλαίσιο αξίζει να αναφερθεί η Μονή Κουτλουμουσίου. Ένας από τους αδελφούς της Μονής Αγίου Παντελεήμονος, ο ιερομόναχος Χρυσόστομοςβρέθηκε την «ενθρόνιση» του επικεφαλής της OCU Επιφάνιου Ντουμένκο. Αλλά η Κοινότητα του Αγίου Όρους είχε αποφασίσει να μην στείλει εκπροσώπους της στην «ενθρόνιση» του Ντουμένκο. Ως εκ τούτου ο π. Χρυσόστομος παρουσιάστηκε στο Κίεβο όχι ως εκπρόσωπος της Αθωνικής αδελφότητας, αλλά ως κληρικός του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.  

Την ίδια στιγμή ο ηγούμενος της Κουτλουμουσίου ήταν μεταξύ εκείνων (Ιβήρων, Λαύρας και Νέας Εσφιγμένου), οι οποίοι στις 28 Φεβρουαρίου του 2019, κατά τη συνάντηση του Ιεράς Κοινότητας του Αγίου Όρους, εξέφρασαν την υποστήριξή του στην [σχισματική] OCU.  

Ήταν ο ίδιος ιερομόναχος Χρυσόστομος, ο οποίος έγραψε το διαμονητήριο(ειδική γραπτή άδεια για επίσκεψη στο Άγιον Όρος) για την Ουκρανική αντιπροσωπεία των σχισματικών, το πρώτα στην ιστορία του Αγίου Όρους.

Διαμονητήριο για τους Ουκρανούς σχισματικούς, υπογεγραμμένο από τον ιερομόναχο Χρυσόστομο – Photo: strana.ua

Όμως, όπως και στην περίπτωση της Σίμωνος Πέτρας, το θέμα της διαμονής δεν έχει να κάνει μόνο με τον κανόνα της φιλοξενίας.  

Το 2016 ο Ιερομόναχος Χρυσόστομος και ο ιεροδιάκονος Χρυσόστομος από την Μονή Κουτλουμουσίου του Αγίου Όρους ήρθαν στην Ουκρανία. Εδώ, στο Ανοιχτό Ορθόδοξο Πανεπιστήμιο της Αγίας Σοφίας, έκαναν διάφορες ομιλίες και συναντήθηκαν με τον Πρωθυπουργό Βολοντίμιρ Γκρόισμαν [Vladimir Groysman] και τον Πρόεδρο του Ουκρανικού Κοινοβουλίου Αντρίι Παρουμπίι  [Andrei Parubiy]. Το γιατί αυτοί οι απλοί Αγιορείτες μοναχοί άξιζαν μια τόσο επίσημη υποδοχή, δεν το γνωρίζουμε. Κατά την διάρκεια όμως της επίσκεψής τους ήρθαν τα νέα ότι «κοντά στην Μονή Κουτλουμουσίου ξεκίνησε ήδη η κατασκευή κελλιών για επισκέπτες από την Ουκρανία». Τα κελλιά αυτά θα μπορούν να φιλοξενήσουν 60 άτομα. Στο έδαφός τους θα βρίσκονται δύο ναοί. Φυσικά, στην περίπτωση αυτή χορηγός ήταν ο Αντρέι Ματσόλα, ο οποίος δήλωσε: «Έχουμε στόχο να δημιουργήσουμε στο Άγιον Όρος το κέντρο της Ουκρανίας, όπου οποιοσδήποτε Ουκρανός θα μπορεί να έρθει, να διανυκτερεύσει, να προσευχηθεί και να αισθανθεί σε κάποιο βαθμό σαν στο σπίτι του.»  

Μπορούμε να υποθέσουμε ότι ήδη από το 2016 οι οικοδόμοι και οι δωρητές των κελλίων ανέμεναν να εγκατασταθούν στον χώρο αυτό εκπρόσωποι της νέας «Ουκρανικής Εκκλησίας», η δημιουργία της οποίας είχε ήδη σχεδιαστεί από τον Φανάρι.  

Στις 25 Απριλίου του 2016 στο ιστολόγιο του Ρόμαν Ματσόλα εμφανίστηκε η είδηση με τίτλο: «Χάρη στον Ρόμαν Ματσόλα προσκυνητές επισκέφθηκαν το Άγιον Όρος.»  

Εκπρόσωποι του ψευδοπατριαρχείου Κιέβου στο Άγιον Όρος – Photo: matsola.org.ua

Ανάμεσα στις ενθουσιώδεις ανασκοπήσεις του ταξιδιού, η προσοχή μας πέφτει σε εκείνες που έχουν υπογραφεί από τους «ιερείς». Η πρώτη ανασκόπηση είναι όντως ενδιαφέρουσα – ο «ιερέας» Βασίλειος Γκέτμαν [Vasily Getman] (στην φωτογραφία στέκεται στο κέντρο, με τον σκούφο) λέει ότι οι ταξιδιώτες πραγματοποίησαν λειτουργία στην Σκήτη του Αγίου Παντελεήμονα – εκπρόσωποι της οποίας βρέθηκαν αργότερα στην ενθρόνιση των Επιφάνιου. Επομένως, οι Ουκρανικοί σχισματικοί όχι μόνο έγιναν δεκτοί σε αυτήν την Σκήτη, αλλά τους επετράπη και να λειτουργήσουν. Να σημειωθεί ότι αυτό έγινε το 2016, πριν χορηγηθεί ο Τόμος από τον Πατριάρχη Βαρθολομαίο!  

Πώς γνωρίζουμε ότι αυτοί οι «ιερείς» ανήκαν στην «Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία -Πατρ. Κιέβου» [σ.σ. UOC KP του Φιλάρετου]; Από το μήνυμα της εφημερίδας «Day by Day» της Σεπετίβκας [σ.σ. πόλη στην Ουκρανία] με ημερομηνία 20 Απριλίου, 2016:  

«Κατά την διάρκεια της πρωινής λειτουργίας στο μοναστήρι του Μεγαλομάρτυρα και Ιαματικού Παντελεήμονος, που τελείται παραδοσιακά στην Ελληνική γλώσσα, οι ιερείς μας – κοσμήτορας της επαρχίας Πολόν [Polonnoye] της UOC KP Αντρέι Μοράβσκυ [Andrei Moravsky], ο π. Βασίλειος Γκέτμαν [Vasily Getman -περιοχή Σεπετίβκα/Shepetovka), ο π. Βασίλειος Παβλιούκ [Vasily Pavliuk -περιοχή Gartsev], ο π. Σέργιος Σκοροβόγιατυ [Sergiy Skorobogaty -περιοχή Sudilkov] και ο π. Αλέξανδρος Σλεπτσόβ [Alexander Sleptsov -περιοχή Kipchintsy) – είπαν το ‘Πιστεύω’ και το ‘Πάτερ ημών’ στην Ουκρανική, οι προσκυνητές μας εξομολογήθηκαν και έλαβαν την Θεία Κοινωνία.»  

Παρεμπιπτόντως, η Σκήτη αυτή βρίσκεται κοντά στην Μονή Κουτλουμουσίου, στην οποία και ανήκει. Ιδρύθηκε στα τέλη του 18ου αιώνα και, φυσικά, δεν έχει καμία σχέση με την ομώνυμη Ρωσική Μονή του Αγίου Όρους.  

Ιερομόναχος Χρυσόστομος -Κελλί Αγίου Χρυσοστόμου στην Κουτλουμουσιανή Σκήτη Αγίου Παντελεήμονος

Αποδεικνύεται ότι ήδη από το 2016 ο προαναφερθείς Χρυσόστομος έδωσε στο κελλί του την Θεία Κοινωνία στους λειτουργούς του Πατριαρχείου Κιέβου, οι οποίοι είχαν επισκεφθεί την Σκήτη της Μονής Κουτλουμουσίου ως προσκυνητές με επικεφαλής τον βουλευτή Ρόμαν Ματσόλα του Συνασπισμού του Πέτρο Ποροσένκο.   

Ωστόσο, παρά το γεγονός αυτό, η κατάσταση γύρω από την αναγνώριση των Ουκρανικών σχισματικών από τους μοναχούς της Μονής Κουτλουμουσίου, καθώς και των μοναστηριών και κελλιών που ανήκουν σε αυτήν, έχει κάπως αλλάξει.  

Από τους 12 υπογράφοντες της πολυσυζητημένης επιστολής των γερόντων του Αγίου Όρους που απαίτησαν από την Κοινότητα να απαγορεύσει την είσοδο στους εκπροσώπους της OCU, οι 5 ήταν από την Μονή Κουτλουμουσίου. [σ.σ. φανταστείτε τι γίνεται εκεί πέρα!]

Η θέση του ηγούμενου της Μονής να δεχθεί τους εκπροσώπους της OCU στα προσκυνήματα της Μονής (αλλά τους απαγόρευσε να λειτουργήσουν στην επικράτεια της Κουτουλουσίου), προκάλεσε διαφωνία σε τμήμα της μοναστικής κοινότητας.  

Η Strana.ua ανέφερε ότι «στις 13 Απριλίου κάποιος ιερομόναχος από την Ουκρανία, ο Paisiy Krill, έφερε τρεις πλούσιους ενορίτες της OCU στην Μονή Κουτλουμουσίου. Εκεί έλαβαν την Θεία Κοινωνία. Όταν ένας από τους ρωσόφωνους υποτακτικούς ανακάλυψε ποιοι ήταν αυτοί το ανακοίνωσε στην αδελφότητα την ώρα του γεύματος. Τότε ένας από τους προαναφερθέντες Χρυσοστόμους (όχι εκείνος που βρέθηκε στην «ενθρόνιση» του Επιφάνιου) τον πλησίασε και του «εξήγησε ότι ήταν φίλοι της Μονής, ενώ το ότι είναι σχισματικοί είναι προσωπική άποψη του Ρώσου υποτακτικού

Προς το παρόν ο ηγούμενος της Κουτλουμουσίου αν και συμπεριφέρθηκε στον Αντρέι Ματσόλα με μεγάλο σεβασμό, στο θέμα των Ουκρανών σχισματικών πήρε μία ουδέτερη θέση. Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα για ποιον λόγο. Ίσως η θέση του ηγούμενου να άλλαξε λόγω της διαμαρτυρίας των αδελφών, ή ίσως, λόγω του ότι ο ηγούμενος αποφάσισε ότι η τήρηση των κανόνων είναι πιο σημαντική από την κατασκευή των χώρων διαμονής.  

Από όλα τα παραπάνω μπορούμε να συμπεράνουμε ότι δεν είναι όλα τόσο απλά και τόσο ξεκάθαρα στον Άθωνα, όπως υποστηρίζουν οι ακόλουθοι της OCU. Πράγματι, υπάρχουν πολλά Μοναστήρια και μεμονωμένοι μοναχοί στο Άγιον Όρος που απαιτούν ή μπορεί να απαιτήσουν από τους Ουκρανούς προσκυνητές πιστοποιητικό σχέσης τους με την κανονική Εκκλησία. Φυσικά υπάρχουν και εκείνοι που προτιμούν να μην εξετάζουν τα θέματα των εκκλησιαστικών κανόνων, αλλά να εμπιστεύονται τις ενέργειες του Πατριάρχη Βαρθολομαίου.  

Εξάλλου, αν στο Άγιον Όρος, το οποίο υπάγεται άμεσα στον Πατριάρχη Βαρθολομαίο, πολλοί δεν συμφωνούν με την αναγνώριση των Ουκρανικών σχισματικών, τότε αυτοί που δεν εξαρτώνται από το Φανάρι θα διαφωνήσουν ακόμη περισσότερο. Επιπλέον, το πρόβλημα με την αναγνώριση της OCU θα επιδεινωθεί με την πάροδο του χρόνου. Και ούτε τα χρήματα, ούτε η εξαπάτηση, ούτε η πειθώ ή ο εκφοβισμός μπορούν να επηρεάσουν το γεγονός ότι οι σχισματικοί πρέπει να αναζητήσουν την μετάνοια και όχι την αναγνώριση. Σε κάθε περίπτωση οι σχισματικοί θα παραμείνουν σχισματικοί, ενώ η Εκκλησία θα παραμείνει με τον Χριστό.


Μετάφραση Φαίη.

Πηγή Union of Orthodox Journalists

ΠΗΓΗ