Χαλκηδονίας φωτοβολήματα

0
452

ὑπὸ Γέροντος Χαλκηδόνος Ἀθανασίου 

Πολλαὶ καὶ ποικίλαι διαχρονικῶς εἶναι αἱ πολιτισμικαὶ ἐκδηλώσεις τοῦ Μορφωτικοῦ Συνδέσμου Μόδα1, τὰς ὁποίας συνεχίζει καὶ σήμερον, ἐνίοτε μετὰ τῆς Φιλοπτώχου Ἀδελφότητος Χαλκηδόνος (ἀθλητικαί, θεατρικαί, μουσικαί, χοροεσπερίδες, διαλέξεις, οἰκογενειακαὶ συνάξεις, ἐκθέσεις, κινηματογραφικαὶ ταινίαι, ἐκδρομαί, κόψιμο πίτας, τσούγκρισμα πασχαλινοῦ αὐγοῦ κ.ἄ.

Μέσα λοιπὸν εἰς αὐτὰς ἰδιαίτερον χρῶμα κατέχουν αἱ τοῦ Καρναβαλιοῦ3, αἱ ὁποῖαι, δεκατρεῖς τὸν ἀριθμόντοὐλάχιστον ἀπὸ τοῦ ἔτους 2007, κυριαρχῶνται ἀπὸ τὰς ἐπιτυχεῖς κατὰ τὸ μᾶλλον ἢ ἧττον, πρωτογνώρους ἴσως, καὶ χιουμοριστικὰς μεταμφιέσεις τοῦ Γεωργίου Στεφανόπουλου. 

Αἱ μεταμφιέσεις αὗται δὲν εἶναι ἔργον εὔκολον, πρῶτον ὡς πρὸς εὑρετικήν, τοῦτ’ ἔστιν τὴν σύλληψιν τῆς ἰδέας καὶ τὴν παραστατικὴν αὐτῆς κάλυψιν ὑπὸ ἑνὸς καὶ μόνον “δρῶντος” προσώπου, δεύτερον τὴν μορφὴν αὐτῆς, τρίτον τὴν ὑλοποίησίν της, καθ’ ὅτι τυγχάνει δυσχερὴς ἡ εὕρεσις τῶν ἀπαιτουμένων ἀξεσουάρ -συμφώνως πρὸς τὸν θεσμὸν καὶ τὴν παράδοσιν τὴν ὁποίαν ἐκπροσωποῦν- καὶ τῶν σχετικῶν ὑλικῶν κατασκευῆς αὐτῶν, τοῦθ’ ὅπερ ἀπαιτεῖ δεξιοτεχνίαν ἱκανήν, καὶ τέταρτον ὁ συνδυασμὸς αὐτῆς μετὰ τῆς καταλλήλου μουσικῆς πλαισιώσεως. Δέον δὲ νὰ σημειωθεῖ ὅτι, ἡ ἐπιλογὴ τῶν θεμάτων χαρακτηρίζεται διὰ τὸν πλοῦτον καὶ τὴν ποικιλίαν της. Καὶ μεταξὺ αὐτῶν ὑπάρχουν πρόσωπα διακεκριμένα ἢ οὔ, κοσμικὰ ἢ ἐκκλησιαστικά, τοῦ μουσικοῦ στερεώματος καὶ τοῦ χοροῦ ἰδιαιτέρως, κράκται τῶν ἀγώνων, καουμπόϊ, παρενδυτικοί (τραβεστί) κ.ἄ. Βεβαίως φησίν τινες, ὅτι στὸ Καρναβάλι ἐπιτρέπονται τὰ πάντα! Τοῦτο ὅμως εἶναι ἄλλη ὑπόθεσις… 

Πάντως τὰ ἐνδιαφέροντα αὐτὰ στοιχεῖα δέον νὰ καταγράφονται, διότι ἀποτελοῦν σημαντικοὺς κρίκους τῆς ἐνταῦθα πολιτισμικῆς μας ταυτότητος, παρουσίας καὶ δραστηριότητος. 

Κατωτέρω παρατίθεται κατὰ χρονολογικὴν σειράν, τὸ κείμενον τοῦ καθηγ. Γ. Στεφανόπουλου διὰ τὰς μεταμφιέσεις του, τὸ ὁποῖον προφρόνως παρεχώρησεν εἰς τὸν γράφοντα, ὁ ὁποῖος ἀπὸ τὴν θέσιν αὐτὴν τὸν εὐχαριστεῖ4.  

Μεταμφιεσεις σε χρονολογικη σειρα 

2007 Ντυμενος Αμιγκο της Γαλατασαραϊ. 

Καρναβαλι στο Πολονεζκιοϊ (ξενοδοχειο Adampol). Εισοδος στην αιθουσα με το συνθημα “Re-re-re; ra-ra-ra, Gal’saray Gal’saray cimbom bom” για το οποιο ενας απο τους ηλικιωμενους μου ειπε οτι ειναι παραλαγη του “Pe-pe-pe, ra-ra-ra, Pera Pera çok Yaşa” που χρησιμοποιουσε η Ελληνικη ομαδα του Περα Σπορ. 

2008 Ντυμενος Ινδος Μαχαραγιας με ενοικιασμενη στολη. 

Καρναβαλι στο Πολονεζκιοϊ (ξενοδοχειο Adampol). 

2009 Ντυμενος Ανατολιτης Αγας. 

Με σαλβαρι, γιλεκο, ασπρο πουκαμισο διχως γιακα, ζωναρι, το παραδοσιακο κουρδικο καλυμα του κεφαλιου, με μισοπατημενα παπουτσια, με κομπολοϊ στο χερι και με προσωπο μακιγιαρισμενο με μαυρη μουντζουρα να φαινεται σαν αξυριστο. Ο Μητροπολιτης δεν με αναγνωρισε !! 

2010 Ντυμενος Καρδιναλιος. 

Ο Μητροπολιτης υποδεχθηκε ορθιος τον Καρδιναλιο και προτεινε Ορθοδοξο – Καθολικο διαλογο.

2011 Ντυμενος Elvis Presley. 

Ασπρο κουστουμι ομοιο με εκεινο που ειχε ο Ελβις στην τελευταια του παρασταση, με κιθαρα, με κοκκινο φουλαρι και με φιγουρες ροκ στο τραγουδι του “blue suede shoes”. 

2012 Ντυμενος Barış Manço. 

Περουκα με μακρυα μαλλια, πολυχρομο πουκαμισο, μανδυα στην πλατη και με πολλα δακτυλιδια, περιπου ενα σε καθε δακτυλο. Καραοκε στο τραγουδι “Ayağında halhal”. 

2013 Ντυμενος Kanuni Sultan Süleyman. 

Επιβλητικη στολη με χρυσοκεντητο καφτανι, με προσθετη γενειαδα και με το υψηλο σαρικι. Εισοδος στην αιθουσα με την προσφωνηση απο τον Προεδρο του Συνδεσμου: “Destur, Sultan Süleyman geliyor”. 

2014 Ντυμενος Huysuz Virjin. 

Ξανθια περουκα, εξωπλατο κοκκινο γυναικειο φορεμα με πολλους φραμπαλαδες, με παπουτσια χορου με μισο τακουνι και με μουσικη “kanto”, οχι ομως δυστυχως το πασιγνωστο “Κατινα”. 

2015 Ντυμενος Μπαλλαρινα. 

Μια κωμικη αμφιεση με ασπρη στολη μπαλλαρινας, με περουκα και τιαρα, ασπρο καλτσον και πανινα παπουτσια μπαλλετου. Ατομικη εκτελεση του χορου των μικρων κυκνων απο την Λιμνη των Κυκνων του Tchaikofsky. 

2016 Δυο αμφιεσεις λογω του οτι η πρωτη στολη δεν ηταν βεβαιο αν θα ηταν διαθεσιμη το Σαββατοκυριακο της Αποκριας. 

1. Ντυμενος “Efe” και εκτελεση του χορου Harmandalı με επαγγελματικη στολη δανεισμενη απο νεο συναδελφο που ειναι μελος φολκλορικης ομαδας που εκτελει χορους της περιοχης Αιγαιου.

2. Ντυμενος “Carmen” με ενοικιασμενη στολη ισπανιδας χορευτριας, με μαυρη περουκα, με παπουτσια με μισο τακουνι, με καστανιετες και εκτελεση χορου φλαμιγκο σtον ρυθμο Porompopo-Porompompero απο την ορχηστρα του Andre Rıeu. 

2017 Ντυμενος Cowboy 

Στολη με δερματινο γιλεκο, με εγχρωμο πουκαμισο, με δερματινες μποτες και δεματινα προστατευτικα πανω απο το μπλουτζιν, κοκκινο φουλαρι στον λαιμο και φαρδυ καπελλο καουμπόικο. Εκτελεση χορου στο σκοπο του “ Oh Suzanna”. 

2018 Ντυμενος “Mezdeke” Αιγυπτια χορευτρια. 

Στολη με πολλαπλα πεπλα, με χρυσο μπουστο, με φερετζε, με καπελλο στολισμενο με πεπλα και χρυσες λιρες στο μετωπο, τριγωνικα κομματια υφασματος με χρυσες λιρες δεμενα στην μεση ενα μπρος και ενα πισω, και με κοιλια ακαλυπτη για την εκτελεση χορου της κοιλιας στον σκοπο του αραβικου τραγουδιου “Murra”. 

2019 Εισοδος στην αιθουσα ντυμενος με μαυρο μανδυα και μαυρη κουκουλα παριστανοντας έναν μυστηριωδη τυπο, με μουσικη υποκρουση το “ O Fortuna” από την “Carmina Burana” του Carl Orff. Στο τέλος της εισαγωγικής μουσικης σταματα και στρεφεται προς τους θεατας. Τοτε αρχιζει το δυναμικο μουσικο κομματι “It is a man’s world” του James Brown οποτε βγαζει και πετα κατω τον μανδυα και την κουκουλα και μένει με το κοστουμι του. Μετα με αργες κινησεις και με προτροπη των θεατων βγαζει ενα-ενα το σακακι, την γραβατα, το υποκαμισο, την φανελα, το παντελονι και μενει τελικα με μια μπουστιερα στο χρωμα δερματος και παλι στο χρωμα δερματος ενα καλτσον στο οποιο ηταν κολλημενα ενα φυλο συκιας μπροστα και ενα φυλο οπισω. Η παρασταση ηταν ενα ανδρικο “ strip tease” το οποιο απεσπασε πολυ γελιο.

_________________________________________________________ 

  • 1- Ἀ. Παπᾶ, Χαλκηδόνος, Περὶ Μοδίου, Κληρονομία (ὑπὸ ἔκδ.). 
  • 2- Ἀ. Κ. Ἰορδάνογλου, Ἡ Μητρόπολις Χαλκηδόνος ἀπὸ τῶν ἀρχῶν της ἕως σήμερα, Ἀθήνα 2000, 514-517. 
  • 3- Ἀ. Παπᾶ, Χαλκηδόνος, Καρναβάλι στὰ Προμότου, Τοῦ Αὑτοῦ, Ρινήματα θεολογικά, τεχνοκριτικά, ἱστορικὰ καὶ ἄλλα τινὰ ἀπὸ τὸ Βόσπορο Δ΄, Θεσσαλονίκη 2013, 133-135, Τοῦ Αὐτοῦ, Ὁ Elvis Presley στὸ Μόδι, Ἔργ. μνημ. Δ΄, Θεσσαλονἰκη 2013, 206-207. Τοῦ Αὐτοῦ, Destuuuuuur, Ἔργ. μνημ. Δ΄, Θεσσαλονἰκη 2013, 394-395. Τοῦ Αὐτοῦ, La Ballarina, Ἔργ. μνημ. Ε΄, Θεσσαλονἰκη 2015, 276-278. 
  • 4- Ἐπὶ τῇ εὐκαιρίᾳ αὐτῇ, ὁ γράφων εὐχαριστεῖ καὶ πάλιν τὸν Πανοσιολ. Πρωτοσύγκελλον τῆς Ἱ. Μητροπόλεως Χαλκηδόνος, Σμ. Καραγιαννίδην, ὁ ὁποῖος ἀπὸ ἐτῶν θυσιαστικῶς καὶ μετὰ ὑπευθυνότητος, βοηθεῖ αὐτὸν ποικιλοτρόπως κατὰ τὴν σύνταξιν καὶ ἐκτύπωσιν τῶν ποικίλων ἄρθρων καὶ βιβλίων του.

ΠΗΓΗ