Αριστείδης Π. Δασκαλάκης: «Λέσβος-Οδηγός Εξομολόγησης»

0
308

του Αριστείδη Δασκαλάκη
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Πρόσφατα έγινε «ντόρος» και προκλήθηκε αναστάτωση, σχετικά με οδηγό εξομολόγησης που διανεμήθηκε σε σχολείο στη Λέσβο κατά τον εκκλησιασμό.

Ενημερωθήκαμε επαρκώς, για το «αμβλυμμένο ηθικό αισθητήριο» «αριστερούληδων» θεομάχων και ψευτοδιανοούμενων. Αυτό δεν είναι είδηση. Αναμενόμενο. Μάλλον είναι η ίδια λυκοπαρέα που τίθεται φαντάζομαι, υπέρ της καύσης νεκρών, του πολιτικού γάμου, της υιοθεσίας από ομοφυλόφιλους και των παρελάσεών τους και της συμφωνίας των Πρεσπών. Τους ξέρουμε.

Βέβαια, δεδομένου ότι δεν ξέρουμε σε ποιον δίνουμε ένα οδηγό εξομολόγησης, ειδικά σε ένα νησί που γέμισε μουσουλμάνους πλέον, χρειάζεται διάκριση όταν «μοιράζουμε το λόγο του Θεού». Δεν αποτελεί διαφημιστικό φυλλάδιο και σίγουρα δίνεται ως βοήθημα υπενθύμισης, σε παιδιά που διάγουν χριστιανικό ορθόδοξο βίο, έχουν πνευματικό, εξομολογούνται, κοινωνούν των Αχράντων Μυστηρίων και αγωνίζονται εν Χριστώ στο στίβο της ζωής. Δεν αποτελεί μία ψυχρή λίστα αμαρτημάτων και υπενθύμισης Θείας τιμωρίας. Ούτε έναν -απαλλακτικό αμαρτημάτων- φαρισαϊκό οδηγό-εγχειρίδιο ζωής, καθ’ ότι κάτι τέτοιο παραπέμπει σε προτεσταντικό τρόπο ύπαρξης. Όταν μοιράζουν κάποιοι «ζηλωτές» αδιάκριτα τέτοιους οδηγούς (έστω κατά τον εκκλησιασμό), πέφτουν σε παράπτωμα, οδηγώντας στην εκπλήρωση του στίχου του Ευαγγελίου: 

 Μὴ δῶτε τὸ ἅγιον τοῖς κυσὶ μηδὲ βάλητε τοὺς μαργαρίτας ὑμῶν ἔμπροσθεν τῶν χοίρων, μήποτε καταπατήσωσιν αὐτοὺς ἐν τοῖς ποσὶν αὐτῶν καὶ στραφέντες ῥήξωσιν ὑμᾶς.» (Ματθ.7,6).

Είδαμε διάφορους σχολιαστές να υβρίζουν και να λοιδορούν. Όπως προείπαμε αυτό δεν αποτελεί είδηση.

Η είδηση θα είναι, εάν διαφωνεί η διοικούσα εκκλησία με τον οδηγό αυτό εξομολόγησης (όχι τόσο, σε ότι αφορά την αδιάκριτη κυκλοφορία του, αλλά το περιεχόμενό του).

Πάντως απογοητευτικό είναι, να εμφανίζεται κληρικός (θα τον βρείτε στα σχόλια) που δεν θέτει υπό συζήτηση κάποιο στίχο ή ένα-δύο λέξεις του οδηγού αλλά τον απαξιώνει στο σύνολό του.

Το να χαρακτηρίζει «ταλιμπανίστικες τακτικές» τις αναγραφόμενες αμαρτίες, σημαίνει ότι διαφωνεί στο σύνολο ή τουλάχιστον στην πλειονότητα των γραφομένων.

Ελπίζω πάτερ, να μην συμφωνείτε με τον χαρακτηρισμό «κ…χαρτο» που δωρίσθηκε από υβριστές του Θεού.

Ελπίζω, ο συγκεκριμένος κληρικός να μην αποτελεί προϊόν της χαλαρής νεοταξικής οικουμενιστικής-παποκεντρικής «ορθοδοξίας».

Πάτερ ευλόγησον. Εάν κάτι δεν καταλάβαμε απ’ το σχόλιό σας, ενημερώστε μας και ζητάμε ταπεινά συγχώρεση.

Ας δούμε εν συντομία τον οδηγό αυτό γραμμή-γραμμή, λέξη προς λέξη. Κι ας αποφασίσουμε κατά πόσο «ταλιμπανίζει» ή όχι ο οδηγός εξομολόγησης.

Αν ναι, σημαίνει ότι στους περισσότερους στίχους του, αποκλίνει απ’ την Ορθοδοξία, την παράδοση της Εκκλησίας, τους Ιερούς Κανόνες.

Βασιζόμαστε στο Ευαγγέλιο ή σε λόγους Πατέρων της Εκκλησίας ή σε κανόνες Συνοδικούς.

1. Μήπως λες ψέματα, έστω και για αστεία;

Δεν μας αποτρέπει απ’ αυτό το Ευαγγέλιο; 

«ἔστω δὲ ὁ λόγος ὑμῶν ναὶ ναί, οὒ οὔ· τὸ δὲ περισσὸν τούτων ἐκ τοῦ πονηροῦ ἐστιν» (Ματθ.5,37) και 
«οὐ ψευδομαρτυρήσεις κατὰ τοῦ πλησίον σου μαρτυρίαν ψευδῆ» (Έξοδος Κ´, 16)

Ξέρουμε την ιστορία του Ανανία και της Σαπφείρας, που πούλησαν αγρό (με δική τους απόφαση) και ισχυρίστηκαν στον Απόστολο Πέτρο, ψευδώς, ότι δίνουν ελεημοσύνη όλα τα χρήματα απ’ την πώληση (ενώ διέθεσαν ένα μέρος μόνο). Και η τιμωρία ήταν ο θάνατος.

2. Μήπως τραγουδάς αισχρά τραγούδια που ακούς στο ραδιόφωνο;

Η αμαρτία δεν είναι μόνο να τα τραγουδάμε αλλά και να τα ακούμε βέβαια.

Ο Απόστολος των εθνών Παύλος μας λέει: 

«νυνὶ δὲ ἀπόθεσθε καὶ ὑμεῖς τὰ πάντα, ὀργήν, θυμόν, κακίαν, βλασφημίαν, αἰσχρολογίαν ἐκ τοῦ στόματος ὑμῶν»( Κολ.3,8) κι αλλού

«πορνεία δὲ καὶ πᾶσα ἀκαθαρσία ἢ πλεονεξία μηδὲ ὀνομαζέσθω ἐν ὑμῖν, καθὼς πρέπει ἁγίοις, καὶ αἰσχρότης καὶ μωρολογία ἢ εὐτραπελία, τὰ οὐκ ἀνήκοντα, ἀλλὰ μᾶλλον εὐχαριστία.» (Εφ.5,3-4)

3. Μήπως αντιμιλάς στους γονείς, διδασκάλους, μεγαλυτέρους;

Βλέπε 25.

4. Μήπως ορκίζεσαι στο όνομα του Θεού και των Αγίων;

Ο ίδιος ο Κύριος απαγορεύει τον όρκο:

«Ἐγὼ δὲ λέγω ὑμῖν μὴ ὀμόσαι ὅλως· μήτε ἐν τῷ οὐρανῷ, ὅτι θρόνος ἐστὶ τοῦ Θεοῦ» (Ματθ.ε΄, 34)

«μήτε ἐν τῇ κεφαλῇ σου ὀμόσῃς, ὅτι οὐ δύνασαι μίαν τρίχα λευκὴν ἢ μέλαιναν ποιῆσαι» (Ματθ.ε΄, 36)

5. Μήπως βλασφήμησες ποτέ για τα Θεία ή λες: «αϊ στο διάολο»;

Ο Άγιος Νεκτάριος στον περίφημο λόγο του περί βλασφημίας μας λέει ότι :

«ο βλάσφημος εξουσιάζεται από τον πονηρό δαίμονα … o βλάσφημος, ως μέλος της κοινωνίας, είναι επικίνδυνος…Τους βλάσφημους η κοινωνία πρέπει να τους τιμωρεί για το δικό της συμφέρον, διότι είναι μέλη σάπια και απειλούν να μολύνουν ολόκληρη την κοινωνία…Ο βλάσφημος είναι στερημένος κάθε αρετής και είναι αιχμάλωτος κάθε πάθους…Τον βλάσφημο πρέπει να τον αποφεύγουμε ως επικίνδυνο και για μας και για την οικογένειά μας» 

Ταλιμπάν και ο Άγιος Νεκτάριoς; 

H Παλαιά Διαθήκη βοά: 

«ὀνομάζων δὲ τὸ ὄνομα Κυρίου, θανάτῳ θανατούσθω· λίθοις λιθοβολείτω αὐτὸν πᾶσα ἡ συναγωγὴ Ἰσραήλ· ἐάν τε προσήλυτος, ἐάν τε αὐτόχθων, ἐν τῷ ὀνομάσαι αὐτὸν τὸ ὄνομα Κυρίου, τελευτάτω.» (Λευ.24,16) 

(Εκείνος, δηλαδή, ο οποίος ασεβώς θα αναφέρει το όνομα του Θεού πρέπει να τιμωρείται δια θανάτου. Όλος ο λαός των Ισραηλιτών θα θανατώσει δια λιθοβολισμού αυτόν. Είτε ξένος είναι είτε εντόπιος αυτός, που θα αναφέρει ασεβώς το όνομα του Κυρίου, θα τιμωρείται δια θανάτου.)

Ο αδελφόθεος Ιάκωβος μιλά για την αχαλίνωτη γλώσσα:

«καὶ ἡ γλῶσσα πῦρ, ὁ κόσμος τῆς ἀδικίας. οὕτως ἡ γλῶσσα καθίσταται ἐν τοῖς μέλεσιν ἡμῶν ἡ σπιλοῦσα ὅλον τὸ σῶμα καὶ φλογίζουσα τὸν τροχὸν τῆς γενέσεως καὶ φλογιζομένη ὑπὸ τῆς γεέννης.» (Ιακ.3,6)

 «τὴν δὲ γλῶσσαν οὐδεὶς δύναται ἀνθρώπων δαμάσαι· ἀκατάσχετον κακόν, μεστὴ ἰοῦ θανατηφόρου.» (Ιακ.3,8)

6. Μήπως λες υπερήφανα λόγια για τον εαυτό σου;

Δεν μας λέει η Κλίμαξ του Αγίου Ιωάννου

«Η υπερηφάνεια είναι άρνησις του Θεού, εφεύρεσις των δαιμόνων, εξουδένωσις των ανθρώπων, μητέρα της κατακρίσεως, απόγονος των επαίνων, απόδειξις ακαρπίας, φυγαδευτήριο της βοηθείας του Θεού, πρόδρομος της παραφροσύνης, πρόξενος πτώσεων…»;

H Aγία Γραφή δεν είναι ξεκάθαρη;

«τίς γάρ σε διακρίνει; τί δὲ ἔχεις ὃ οὐκ ἔλαβες; εἰ δὲ καὶ ἔλαβες, τί καυχᾶσαι ὡς μὴ λαβών;»(Α Κορ.4,7)

7. Μήπως βλέπεις άσχημα έργα στην τηλεόραση;

Δεν μας λέει η Γραφή «ἐὰν δὲ ὁ ὀφθαλμός σου πονηρὸς ᾖ, ὅλον τὸ σῶμά σου σκοτεινὸν ἔσται. εἰ οὖν τὸ φῶς τὸ ἐν σοὶ σκότος ἐστί, τὸ σκότος πόσον;» (Ματθ.6,23) και παρακάτω

 «καὶ εἰ ὁ ὀφθαλμός σου σκανδαλίζει σε, ἔξελε αὐτὸν καὶ βάλε ἀπὸ σοῦ· καλὸν σοί ἐστι μονόφθαλμον εἰς τὴν ζωὴν εἰσελθεῖν, ἢ δύο ὀφθαλμοὺς ἔχοντα βληθῆναι εἰς τὴν γέενναν τοῦ πυρός» (Ματθ.18,9)

8. Μήπως βλέπεις ακατάλληλα κινηματογραφικά έργα;

Βλέπε 7.

9. Μήπως διαβάζεις περιοδικά και βιβλία που δε σε ωφελούν;

Ο Άγιος Παϊσιος έλεγε : 

«Δεν βοηθούν την πνευματική ζωή τα μυθιστορήματα ή η εφημερίδα και η τηλεόραση.

Πολλές φορές ακόμη και μερικά θρησκευτικά περιοδικά κάνουν ζημιά στους χριστιανούς, γιατί διεγείρουν τον μωρό ζήλο και προκαλούν σύγχυση. Προσέξτε. Μη διαβάζετε περιττά πράγματα τις ελεύθερες ώρες σας.

Μερικά αναγνώσματα είναι σαν να τρως νεροκολοκύθες, σαν να ψάχνεις στα άχυρα, να βρεις ένα σπυρί σιτάρι. Λένε μερικοί: «Ναι, αλλά αυτά με ξεκουράζουν». Μα πως σε ξεκουράζουν, ευλογημένε, αφού σε ζαλίζουν και πονούν τα μάτια σου; Καλύτερα να κοιμηθείς, για να ξεκουρασθείς. Από το τι διαβάζει κανείς, θα καταλάβεις την πνευματική του κατάσταση. Αν είναι πολύ κοσμικός, θα διαβάζει περιοδικά αισχρά. Αν είναι λίγο κοσμικός, θα διαβάζει λιγότερο βρώμικα ή εφημερίδες. Αν θρησκεύει, θα διαβάζει θρησκευτικά έντυπα ή σύγχρονα θρησκευτικά βιβλία ή πατερικά κ.ο.κ.»

10. Μήπως δεν διαβάζεις Αγία Γραφή;

 Πως θα εφαρμόσουμε το Λόγο του Θεού εάν δεν τον γνωρίζουμε; 

«Ὡς ἠγάπησα τὸν νόμον σου, Κύριε· ὅλην τὴν ἡμέραν μελέτη μού ἐστιν.» (Ψαλμ.118,97)

Ο Κύριος δίνει εντολή στο διάδοχο του Μωυσέως, Ιησού του Ναυή: «καὶ οὐκ ἀποστήσεται ἡ βίβλος τοῦ νόμου τούτου ἐκ τοῦ στόματός σου, καὶ μελετήσεις ἐν αὐτῷ ἡμέρας καὶ νυκτός, ἵνα εἰδῇς ποιεῖν πάντα τὰ γεγραμμένα· τότε εὐοδωθήσῃ, καὶ εὐοδώσεις τὰς ὁδούς σου καὶ τότε συνήσεις.»

Να μελετάμε τις Θείες Γραφές όχι μόνο για τα λεπτά νοήματα, αλλά και με τα έργα και με τις πράξεις, και όχι μόνο για χάρη της φιλομάθειας, αλλά και από αγάπη για την εφαρμογή τους, όπως παραγγέλνει ο Όσιος Μάρκος, λέγοντας: «διάβαζε τα λόγια της Θείας Γραφής με πράξεις και μην περιττολογείς υπερηφανευόμενος για τα υψηλά νοήματα.» 

11. Μήπως σ’ αρέσει ν΄ ακούς τραγούδια κοσμικά του ραδιοφώνου;

Βλέπε 2.

12. Μήπως σ’ αρέσει ν’ ακούς αισχρά λόγια από μεγάλους και μικρούς;

Βλέπε 2,5.

13. Μήπως ακούς να κατηγορούν το Χριστό μας και να τον βλασφημούν και δεν διαμαρτύρεσαι ;

Δεν είπε ο Κύριος: «πᾶς οὖν ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοὶ ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγὼ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου τοῦ ἐν οὐρανοῖς.» (Ματθ.10,32)

14. Μήπως ακούς να κατηγορούν αδίκως τους άλλους και δεν μιλάς;

Βλέπε 16.

15. Μήπως κλέβεις ξένα πράγματα απ’ το σπίτι και το σχολείο;

Δεν είναι εντολή απαράβατη, του Θεού το «οὐ κλέψεις»; (Δευτ.5,19)

16. Μήπως κτυπάς τους μικρότερους συμμαθητές και αδελφούς σου;

Που βρίσκεται εδώ η αγάπη και ο σεβασμός στην εικόνα του Θεού; Τον άλλο άνθρωπο; 

17. Μήπως κάνεις αισχρές χειρονομίες στον εαυτό σου και στους άλλους;

Βλέπε 2,16.

18. Μήπως δεν κάνεις το σταυρό σου καλά και ευλαβικά;

Ο Σταυρός αγιάζει και όχι το «μαντολίνο». Καμιά παραλλαγή του σταυρού δεν έχει αναφορά στο Χριστό και δεν αποτελεί ομολογία. Ούτε επίσης και η υπερήφανη επίδειξη του σταυροκοπήματος προς δήλωση ευσέβειας ή θρησκευτικότητας.

19. Μήπως μουντζώνεις του άλλους;

Βλέπε 2,16.

20. Μήπως πηγαίνεις στα θέατρα και στους κινηματογράφους;

Επειδή αναφέρονται στο 7,8.τα ακατάλληλα θεάματα χωρίς να αποκλείονται τα μέσα αυτά, ίσως εννοεί την υπερβολική ή λάθος χρήση τους (έχουμε παρακολουθήσει θέατρο με θέματα βιβλικά, χριστιανικά και πατριωτικά κι έχουμε ωφεληθεί αρκετά και ιδίως τα παιδιά).

21. Μήπως πηγαίνεις στα πάρτυ και χορεύεις αμαρτωλούς χορούς;

Βλέπε 2.

22. Μήπως κλωτσάς τους φίλους σου και τ’ αδέλφια σου;

Βλέπε 16.

23. Μήπως δεν πηγαίνεις κάθε Κυριακή στην εκκλησία και στο κατηχητικό;

Όλοι οι ορθόδοξοι χριστιανοί διατασσόμαστε από τον ίδιο τον Κύριο να μετέχουμε συχνά στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας (άρα και στη Θεία Λειτουργία).Το ίδιο ακριβώς ορίζουν και οι Πράξεις και οι Κανόνες των αγίων Αποστόλων και των Συνόδων, αλλά και οι Πατέρες της Εκκλησίας μας. Την εντολή την έδωσε ο ίδιος ο Χριστός, λίγο πριν παραδώσει το μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας: «ἐγώ εἰμι ὁ ἄρτος ὁ ζῶν ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς· ἐάν τις φάγῃ ἐκ τούτου τοῦ ἄρτου, ζήσεται εἰς τὸν αἰῶνα. καὶ ὁ ἄρτος δὲ ὃν ἐγὼ δώσω, ἡ σάρξ μού ἐστιν, ἣν ἐγὼ δώσω ὑπὲρ τῆς τοῦ κόσμου ζωῆς» (Ιω.6,51) και πιο κάτω

«ὁ τρώγων μου τὴν σάρκα καὶ πίνων μου τὸ αἷμα ἐν ἐμοὶ μένει, κἀγὼ ἐν αὐτῷ.» (Ιω.6,56)

Βλέπε και 28.

24. Μήπως δεν κάνεις κάθε μέρα την προσευχή σου;

Μας λέει ο Άγιος Ιωάννης στην Κλίμακα:

«Η προσευχή, ως προς την ποιότητά της, είναι συνουσία και ένωσις του ανθρώπου με τον Θεόν, και ως προς την ενέργειά της, σύστασις και διατήρησις του κόσμου, συμφιλίωσις με τον Θεόν, μητέρα των δακρύων, καθώς επίσης και θυγατέρα, συγχώρησις των αμαρτημάτων, γέφυρα που σώζει από τους πειρασμούς, τοίχος πού μας προστατεύει από τις θλίψεις»

25. Μήπως δεν υπακούς τους γονείς σου; 

Μας λέει ο άγιος Παϊσιος ότι: «Τα παιδιά πρέπει πάντα να αισθάνονται ως ανάγκη μεγάλη τις συμβουλές, ειδικά στην κρίσιμη ηλικία της εφηβείας, για να μη γλιστρήσουν στον γλυκό κατήφορο της κοσμικής κατηφόρας που γεμίζει την ψυχή από άγχος και την απομακρύνει αιώνια από τον Θεό. Πρέπει να μπουν στο νόημα της υπακοής. Να καταλάβουν ότι στην υπακοή προς τους γονείς κρύβεται το δικό τους συμφέρον, ώστε να υπακούουν με χαρά και να κινούνται ελεύθερα στον πνευματικό χώρο.»

Η μόνη εντολή που υπόσχεται ο Θεός μακροημέρευση: 

«τίμα τὸν πατέρα σου καὶ τὴν μητέρα σου, ἵνα εὖ σοι γένηται, καὶ ἵνα μακροχρόνιος γένῃ ἐπὶ τῆς γῆς τῆς ἀγαθῆς, ἧς Κύριος ὁ Θεός σου δίδωσί σοι.» (Εξ.20,12)

26. Μήπως δεν μελετάς τα μαθήματά σου;

Δεν μας λέει ο Απόστολος Παύλος «ὅτι εἴ τις οὐ θέλει ἐργάζεσθαι, μηδὲ ἐσθιέτω» (Β Θεσ.3,10).

Η εργασία του παιδιού είναι η μελέτη των μαθημάτων του.

27. Μήπως δεν τηρείς τις νηστείες που ορίζει η Εκκλησία μας;

Ο Κύριος θέτει τη νηστεία ως χρέος και δρόμο θεώσεως αλλά και όπλο κατά των δαιμόνων: 

«τοῦτο δὲ τὸ γένος οὐκ ἐκπορεύεται εἰ μὴ ἐν προσευχῇ καὶ νηστείᾳ.» (Ματθ.17,21 / Μαρκ.9,29)

Έλεγε ο Αββάς Υπερέχιος: «η νηστεία είναι χαλινάρι που συγκρατεί τις κατώτερες ορμές. Όποιος την περιφρονεί, μοιάζει με αχαλίνωτο άλογο.»

28. Μήπως δεν κοινωνείς συχνά τα άχραντα Μυστήρια;

Η συχνή Θεία Κοινωνία είναι εντολή του Κυρίου :«Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τὴν ἐμὴν ἀνάμνησιν». Πρέπει να είναι και εμπροϋπόθετη.

Μας λέει ο Άγιος Ιγνάτιος ο Θεοφόρος στο Υπόμνημά του στην προς Εφεσίους επιστολή: «Σπουδάζετε οὖν πυκνότερον, λέγει, συνέρχεσθαι εἰς εὐχαριστίαν Θεοῦ καί εἰς δόξαν. Ὅταν γάρ πυκνῶς ἐπί τό αὐτό γίνεσθε, καθαιροῦνται αἱ δυνάμεις τοῦ σατανᾶ καί λύεται ὁ ὄλεθρος αὐτοῦ ἐν τῇ ὁμονοίᾳ ὑμῶν τῆς πίστεως. Οὐδέν ἐστίν ἄμεινον (καλύτερο εἰρήνης), ἐν ᾗ πᾶς πόλεμος καταργεῖται ἐπουρανίων καί ἐπιγείων».

29. Μήπως ντύνεσαι μασκαράς τις Απόκριες;

Κατάλοιπο των αρχαίων οργιαστικών τελετών που γίνονταν προς τιμήν του Διονύσου και του Βάκχου, αλλά και άλλων Ρωμαϊκών θεοτήτων και που μολύνει ως δαιμονικό έθιμο την μεγάλη εορτή των Απόκρεω. Η αλλαγή-παραποίηση της εμφάνισής μας αποτελεί προσβολή στο κατ’ εικόνα δημιούργημα του Θεού, τον άνθρωπο και τοιουτοτρόπως ύβρις στο Θεό.

Τον 4ο αιώνα ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος επιτίθεται κατά των χριστιανών για την «ακαταγέλαστον κωμωδίαν» να καταστρέφουν το πρόσωπό τους σύμφωνα με ειδωλολατρική συνήθεια, ενδύοντας γυναίκες με ανδρικά ρούχα.

Ο 62ος κανόνας της εν Τρούλλω Πενθέκτης Οικουμενικής Συνόδου, ο οποίος καταδικάζει τις μεταμφιέσεις και τις μάσκες, όπως και τους χορούς και τους αστειασμούς, που ελάμβαναν χώρα σε παρόμοιες καρναβαλικές εορτές του παρελθόντος, επιβάλλει στους κληρικούς που μετέχουν, την ποινή της καθαιρέσεως, στους δε λαϊκούς την ποινή του αφορισμού.

30. Μήπως δεν κάνεις ελεημοσύνη στους πτωχούς ανθρώπους;

Δεν μας λέει ο Κύριος στους μακαρισμούς: 

«μακάριοι οἱ ἐλεήμονες, ὅτι αὐτοὶ ἐλεηθήσονται»; (Ματθ.5,7)

Ο Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης μας λέει:

«Μην παραλείπεις την ελεημοσύνη. Πρέπει καθημερινά να την ασκείς, χωρίς να δυσανασχετεί η καρδία σου. Δεν δίνεις τίποτε το αληθινά δικό σου. Δίνεις ό,τι ανήκει στον Θεό»

Τελειωμό δεν έχουν τα ερείσματα στο Ευαγγέλιο, στους λόγους των Αγίων και στην Θεοπαράδοτη Παράδοση της Ορθοδοξίας, του εν λόγω οδηγού εξομολόγησης.

Αναφερθήκαμε συνοπτικά με πολύ λίγα παραδείγματα.

Όμως σε αυτή την εποχή, που ο Θεός όχι απλώς δεν υπάρχει για πολλούς, αλλά υπάρχει και είναι εχθρός, τέτοιοι λόγοι, που φιλτράρονται σε μια στρεβλή κι αρρωστημένη λογική, θεωρούνται γραφικοί, απαράδεκτοι ή στην καλύτερη περίπτωση ξεπερασμένοι.

Απ’ την ανάλυση αντίθεων ειδησεογραφικών ιστολογίων, αλλά και απ’ τα σχόλια, καταλαβαίνουμε ποιο είναι κατά κάποιους, το υπόδειγμα του σύγχρονου παιδιού.

Αυτό που αστειεύεται συνεχώς με ψεύδη αλλά και όρκους, που έχει μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του αν και τεμπέλης, που δείχνει θράσος στους μεγαλυτέρους, που στέλνει στον 

εξ ’ αποδώ και βρίζει τους άλλους, που κτυπά και κλωτσά τους αδυνάμους, που τέρπεται με την αισχρολογία είτε από ραδιοφώνου, είτε από τηλεοράσεως ή κινηματογράφου, που δεν το ενδιαφέρει το δίκαιο και φοβάται να υποστηρίξει τους αδικουμένους, που ποτέ δεν ελεεί, αλλά απεναντίας συνηθίζει να κλέβει όπου βρει, που κάνει σταυρό «μαντολίνο» ξύνοντας το στήθος του, που δεν μελετά τα μαθήματά του αλλά ξημεροβραδιάζεται σε θέατρα και κινηματογράφους, που δεν εκκλησιάζεται και κοινωνεί των Αχράντων Μυστηρίων μόνο κάθε Χριστούγεννα και Πάσχα και πάντα μασκαρεύεται τις Απόκριες, για να δείξει τελικά, ένα καλύτερο εαυτό, απ’ αυτό που είναι.

Αυτό ονειρεύεστε πάτερ για το ποίμνιό σας; 

Αυτό είχε υπόψη Του ο Κύριος όταν είπε : «ἄφετε τὰ παιδία ἔρχεσθαι πρός με καὶ μὴ κωλύετε αὐτά· τῶν γὰρ τοιούτων ἐστὶν ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ. Ἀμὴν λέγω ὑμῖν, ὃς ἐὰν μὴ δέξηται τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ ὡς παιδίον, οὐ μὴ εἰσέλθῃ εἰς αὐτήν»; (Λουκ.18,16-17)

Εάν το Ευαγγέλιο και ο Πατερικός Λόγος αποτελεί ρητορική «ταλιμπάν» τότε και ο οδηγός αυτός εξομολόγησης ανήκει σε αυτή την κατηγορία.

Μη γένοιτο !

Δείτε σχετικά: Λυκ. Νάνης, Αυτό είναι το «επίπεδο» των εκκλησιομάχων και των απίστων!