Άρθρο της Σοφίας Μακεδονοπούλου
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Ακρίβεια και οικονομία…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Είναι αναγκαίο να επανερχόμαστε κατά καιρούς και να φωτίζουμε θέματα που αφορούν την υπόθεση της ιεροκανονικής Αποτείχισης. Στο παρόν άρθρο θα ασχοληθούμε με την ακρίβεια και την οικονομία όσον αφορά την Αποτείχιση.

Ευθύς εξαρχής, με πνευματικό καθοδηγητή τον π.Θεόδωρο Ζήση, η αδερφότητα του π.Νικολάου Μανώλη ακολούθησε την γραμμή της Ιεροκανονικής οικονομίας στο θέμα της διακοπής μνημοσύνου του οικείου μητροπολίτη.

Μετά το Κολυμπάρι ακολούθησε το ουκρανικό κακοκέφαλο (που στερέωσε το αντικανονικό πρωτείο του Πατριάρχη Κων/λεως, εντείνοντας την εκκλησιολογική κρίση), η υγειονομική κρίση (με τα βλάσφημα υγειονομικά μέτρα στους ναούς- αναβίωση εικονομαχικών τάσεων και την επιβολή του εφάμαρτου πειραματικού εμβολίου από πολλούς ιεράρχες, με τις εσχατολογικές του προεκτάσεις) και η τέλεση σοδομικών αντικανονικών μυστηρίων, ενόψει της ψήφισης του νόμου του γάμου και της τεκνοθεσίας των ομοφυλοφίλων.

Προελαύνοντος του Οικουμενισμού και εξελισσομένης της αποστασίας της Διοικούσας Εκκλησίας και των ιερωμένων, τίθενται μια σειρά από ερωτήματα, στα οποία θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε: 

Τί είναι η γραμμή της Ιεροκανονικής οικονομίας; 

Δικαιώθηκε από τις εξελίξεις ή μήπως είναι προτιμητέα η ακρίβεια; 

Εμμένουμε και μετά τις εξελίξεις στην γραμμή της οικονομίας σε σχέση με την αποτείχιση;

Ο αντιοικουμενιστικός αγώνας πριν από την Σύνοδο της Κρήτης 

Ας πληροφορήσουμε όσους δεν γνωρίζουν και ας θυμίσουμε σε όσους λησμόνησαν:

Οι παραδοσιακές δυνάμεις της χώρας, μετά την έλευση του Πάπα στην Ελλάδα το 2001, συνευρίσκονταν “εν συνόδω” και διερευνούσαν κανονικούς και πατερικούς τρόπους αντίδρασης, για θέματα πίστεως και οικουμενισμού. Η “Σύναξη Ορθοδόξων κληρικών και λαϊκών” ειδικά έθετε τον δάκτυλον επί των τύπων των ίλων και αντιμετώπιζε σθεναρά τον Οικουμενισμό, δηλαδή “την έγγραφη αποδοχή εκ μέρους των ορθοδόξων αιρετικών εκκλησιολογικών και άλλων γενικότερων δογματικών θέσεων από το Φανάρι αλλά και άλλους, την de facto σταδιακή ένωση με τους αιρετικούς, μέσω της λατρευτικής κοινωνίας με αυτούς και της ψυχολογικής προετοιμασίας του ορθοδόξου πληρώματος”. Είναι περίφημη η Ομολογία Πίστεως κατά του Οικουμενισμού, την οποία εξέδωσε η σύναξη αυτή το 2011 και υπεγράφη από χιλιάδες πιστούς και από Αρχιερείς. Τότε ακόμη υπήρχαν Αρχιερείς που πρωτοστατούσαν στον αγώνα κατά του Οικουμενισμού…. Η Αποτείχιση ήταν προϊόν αγνής και ειλικρινούς μελέτης των πατερικών πηγών και της εμπειρίας της Εκκλησίας της Σύναξης λαϊκών και κληρικών, στην οποία μετείχαν οι επιφανέστεροι θεολόγοι, με προεδρεύοντες τους Αρχιμ. Αθανάσιο Αναστασίου, Προηγούμενο Ιεράς Μονής Μεγάλου Μετεώρου, Αρχιμ. Σαράντη Σαράντο, Εφημέριο Ι. Ναού Κοιμήσεως Θεοτόκου Αμαρουσίου Αττικής, Αρχιμ. Γρηγόριο Χατζηνικολάου, Καθηγούμενο Ι. Μ. Αγ. Τριάδος Άνω Γαζέας Βόλου, Γέροντα Εύστράτιο, Ίερομόναχο Ι. Μ. Μεγίστης Λαύρας Αγ. Όρους, Πρωτοπρεσβύτερο Γεώργιο Μεταλληνό, Ομότιμο Καθηγητή Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Αθηνῶν, Πρωτοπρεσβύτερο Θεόδωρο Ζήση, Ομότιμο Καθηγητή Θεολογικής Σχολής Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ.α.

Το τι επακολούθησε μετά την Σύνοδο του Κολυμπαρίου στα μέλη της συνάξεως σε σχέση με την Αποτείχιση διηγείται ο π.Θεόδωρος Ζήσης εδώ. Αρκετές ιερατικές συνειδήσεις δεν άντεξαν και προχώρησαν στην Ιεροκανονική διακοπή μνημοσύνου των οικείων μητροπολιτών, ανάμεσα σε αυτούς οι τρεις της Θεσσαλονίκης, π.Θεόδωρος Ζήσης, π.Νικόλαος Μανώλης, π.Φώτιος Βεζύνιας και οι Αγιορείτες πατέρες. Σύνολη η Σύναξη, όμως, θα διοργάνωνε Ημερίδα όπου θα συζητιόταν και το θέμα της Αποτείχισης, η οποία τελικά δεν πραγματοποιήθηκε, γιατί υπαναχώρησαν οι του προεδρείου. Ανέλαβαν να το πραγματοποιήσουν οι Αγιορείτες με τον π.Θεόδωρο Ζήση και τους συν αυτώ. 

Τι είναι η “ιεροκανονική οικονομία;”

Από νωρίς, λοιπόν, προέκυψε το θέμα της «ακρίβειας» και της «οικονομίας». Ο διακριτικός π.Θεόδωρος Ζήσης θεώρησε σκόπιμο, προ της Ημερίδας, να υπογραφεί ένα κείμενο συμφωνίας ανάμεσα σε αυτούς και τους αγιορείτες πατέρες, ώστε να δοθεί σαφής γραμμή στο ποίμνιο, εντός και εκτός Ελλάδας, που θα προχωρούσε στο ιερό διάβημα. Πού και πώς θα εκκλησιάζονταν, πώς θα κοινωνούσαν, πώς θα μετείχαν σε όλα τα μυστήρια μέχρι να συνέλθει ορθόδοξη Σύνοδος που θα καταδικάσει την ληστρική Σύνοδο, τον Οικουμενισμό και τους Οικουμενιστές. Σοβαρότατο ποιμαντικό το ζήτημα με πολύ σοβαρές εκκλησιολογικές διαστάσεις, γιατί ο 15ος κανόνας θεσπίστηκε, για να προφυλάξει από τα σχίσματα!

 Οι αγιορείτες πατέρες, που είχαν ήδη κάνει Αποτείχιση, με το αγιορείτικο τυπικό τους, τα κομποσκοίνια τους, τις αγρυπνίες, τους ιερείς και τα κελιά τους στο Άγιο Όρος, που προσφέρονταν για λατρεία αμνημόνευτη του σκανδαλοποιού Βαρθολομαίου, δεν μπόρεσαν να καταλάβουν την ποιμαντική φροντίδα και έγνοια των τριών εφημεριακών ιερέων της Θεσσαλονίκης, που μάλιστα τότε δεν είχαν ούτε ναούς! Φαίνεται, όμως, ότι υπήρχε και ένα βαθύτερο υπόβαθρο, που δεν επέτρεψε στους αγιορείτες να αντιληφθούν την Ιεροκανονική διάσταση της οικονομίας και που τους οδήγησε αργότερα στην σύνδεσή τους με τους σχισματικούς της Σερβίας. 

Η “οικονομία” είναι εκ των ων ουκ άνευ σε εποχές που κυριαρχεί η αίρεση, πριν καταδικαστεί συνοδικά. Τα μυστήρια των αιρετιζόντων έχουν χάρη προ συνοδικής καταδίκης και η Εκκλησία (η αληθινή Εκκλησία, που βρίσκεται όπου βρίσκεται η Αλήθεια), αναλαμβάνει έναν ιερό αγώνα διαφωτίσεως του λαού, κατηχήσεως, ενημερώσεως και συσπειρώσεως. Υπήρχαν και άλλοτε στην εκκλησιαστική ιστορία περίοδοι που τα εκκλησιαστικά όρια ήταν συγκεχυμένα και οι άγιοι επέλεγαν κατ’ οικονομία να μη φτάνουν τα πράγματα στα άκρα, μας κατηχεί ο π.Θεόδωρος Ζήσης. 

Έγραφε τότε ο π.Νικόλαος: “Η Ιεροκανονική πρόταση της οικονομίας, σε αυτήν την φάση, θα βοηθήσει πάρα πολύ στο να αδειάσουν οι Ναοί των οικουμενιστών ιερέων και επισκόπων από πιστούς και να πλημμυρίσουν από εκκλησίασμα οι Ναοί των παραδοσιακών ιερέων. Αυτό θα βοηθήσει τους ιερείς αυτούς, που θα εισπράξουν την προτίμηση του λαού ως ανταμοιβή για την παραδοσιακή τους γραμμή, να επιλέξουν τη διακοπή μνημοσύνου γρηγορότερα. Η αναγκαστική επιβολή του δρόμου της ακρίβειας στην σημερινή συγκυρία, επαναλαμβάνω, οδηγεί σε ατραπούς επικίνδυνους….. Με την λύση της οικονομίας συμφωνούν και ο γέροντας Γαβριήλ και πολύ άλλοι κελιώτες αγιορείτες μοναχοί. Είναι η θέση επίσης και των Ορθοδόξων πιστών της Μολδαβίας και της Ρουμανίας. Σε αυτό συμφώνησαν και οι αγιορείτες πατέρες που διοργάνωσαν την Ημερίδα, πριν κάνουν την κωλοτούμπα. Αυτό που παραθέτω στη συνέχεια, ήταν η τελευταία παράγραφος του συμφωνηθέντος ψηφίσματος της Ημερίδος. Αλλά ο πειρασμός έκανε τη δουλειά του:

Συνιστάται στους πιστούς να αποφεύγουν να εκκλησιάζονται όπου λειτουργούν ή μνημονεύονται φανεροί αιρετικοί οικουμενιστές επίσκοποι και ιερείς. Να προτιμούν να πηγαίνουν εκεί που λειτουργούν ορθόδοξοι στο φρόνημα επίσκοποι και ιερείς, έστω και αν για κάποιους λόγους δεν έχουν κόψει το μνημόσυνο των αιρετιζόντων, και αυτό κατ’ οικονομίαν. Το άριστο και επαινούμενο κατά την κανονική ακρίβεια είναι να εκκλησιάζονται εκεί που δεν μνημονεύονται οι αιρετίζοντες, εκεί δηλαδή που οι ιερείς έχουν προχωρήσει σε διακοπή μνημοσύνου”.

Η Αποτείχιση καρπός της χάριτος

Η Αποτείχιση ορίζεται από τους κανόνες ως καρπός της χάριτος, που γεννιέται σε ιερατικές συνειδήσεις και όχι ως καταναγκασμός. “Δεν ωριμάζουν όλα τα φρούτα στο ίδιο δέντρο τον ίδιο καιρό”, λέει αλλού ο π.Θεόδωρος Ζήσης. Εμείς αυτή την Αποτείχιση, ως καρπό της χάριτος που χαρίζει η ομολογία και η συνέπεια, γνωρίσαμε και ασπαζόμαστε και όχι μια ιδεολογικοποιημένη Αποτείχιση.

Την χάρη της Αποτείχισης στους ιερείς θα την φέρει ο συνεπής αντιοικουμενιστικός και αντιαιρετικός αγώνας. 

Η Ιεροκανονική οικονομία εξασφαλίζει την αποστολική διαδοχή. Παραδείγματα από την Εκκλησιαστική Ιστορία

Η διακοπή μνημοσύνου είναι επαινετή πράξη κατά τον 15ο κανόνα της α’-β’ Συνόδου, αλλά όχι υποχρεωτική. Δεν τιμωρούνται με βάση τον ιερό κανόνα όσοι δεν κάνουν Αποτείχιση από ψευδοδιδασκάλους προ συνοδικής τους καταδίκης. Δεν είμαστε εμείς δυνητιστές, αυτά λέει ο κανόνας. Άλλωστε αυτός είναι ένας καινοφανής όρος… Αυτό το διάστημα, μέχρι την σύγκληση Συνόδου, είναι καιρός αγώνα, ιεραποστολής, κατήχησης, αγώνα διάδοσης του Λόγου…. Στους κόλπους της Εκκλησίας μας έχουμε Αγίους και της ακρίβειας και της οικονομίας.

Η Ιεροκανονική οικονομία, εξάλλου, εξασφαλίζει την Αποστολική διαδοχή. Έχουμε πάμπολλα παραδείγματα που μας υποδεικνύουν το πνεύμα των Αγίων Πατέρων και την ποιμαντική τους:

Έχουμε ιεράρχες που χειροτονήθηκαν από αιρετικούς, όπως ο Άγιος Μελέτιος Αντιοχείας που χειροτονήθηκε Επίσκοπος από Αρειανούς, και μάλιστα μετά την συνοδική καταδίκη του Αρειανισμού από την Α’ Οικουμενική Σύνοδο, όταν αυτός, αν και καταδικασμένος, αναβίωσε και επικράτησε εκ νέου!

Ο Μέγας Κωνσταντίνος ως γνωστόν βαπτίστηκε λίγο πριν πεθάνει το 337μ.Χ. από τον Ευσέβιο Νικομηδείας, ηγέτη των αρειανών μετά την Α’ Οικουμενική Σύνοδο. Επί των ημερών του κυνηγήθηκαν οι Ορθόδοξοι, καθαιρέθηκε και εξορίστηκε ο Μ. Αθανάσιος κτλ. Ήταν, μάλιστα, αδιάλειπτα αρειανός. Στην πρώτη Οικουμενική, όπου οι συσχετισμοί ήταν εναντίον του, ψήφισε υπέρ του ομοουσίου και καταδίκασε τις θέσεις του Αρείου, αρνήθηκε όμως να καταδικάσει τον ίδιο. Εξορίστηκε γι’ αυτή του την άρνηση για ένα διάστημα, αλλά σύντομα επέστρεψε και ανέκτησε την επιρροή που είχε στον Κωνσταντίνο, ως συγγενής του εξ αγχιστείας. Η επιστολή στην οποία στηρίζουν κάποιοι την δήθεν μεταμέλεια του Ευσεβίου είναι κείμενο απολογητικό του Νικομηδείας από την εξορία. Η διαγωγή του μετά την επιστροφή του στη Νικομήδεια και στο βασιλικό περιβάλλον ωστόσο δεν ήταν ορθόδοξη. Τουναντίον! Λίγο έλειψε να ανατρέψει ό,τι χτίστηκε με την Οικουμενική Σύνοδο. Το 335 συγκρότησε αρειανική σύνοδο στα Ιεροσόλυμα και καθαίρεσε τον Άγιο Ευστάθιο Αντιοχείας και τον Μέγα Αθανάσιο. Καταδίωξε παντού τους Ορθοδόξους. Πέθανε το 341 στο απόγειο της δόξας του με τον Αρειανισμό να έχει όλους τους θρόνους της Ανατολής. Αυτός λοιπόν είναι ο “Ορθόδοξος” Ευσέβιος που βάφτισε τον Μ.Κωνσταντίνο. Ήταν άκυρο το βάπτισμα;

Στο μεσοδιάστημα μεταξύ Α΄και Β΄Οικουμενικών Συνόδων το πλήθος των πολλών Επισκόπων ή σιώπησαν ή υποστήριξαν τους Αρειανούς. Οι εξαιρέσεις ήταν μετρημένες στα δάχτυλα του ενός χεριού: ο Αθανάσιος και οι Καππαδόκες Πατέρες. Όλοι οι υπόλοιποι εκόντες άκοντες έλαβαν μέρος με αρειανικές ή ημιαρειανικές Συνόδους. Αμφισβητήθηκαν ποτέ συνοδικά τα μυστήρια και οι χειροτονίες που είχαν κάνει;

Τον καιρό του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού όλες οι Εκκλησίες έπεσαν στη αίρεση του Μονοθελητισμού. Ο Άγιος μαρτύρησε το 660 επικρατούσης της αιρέσεως. 20 χρόνια μετά, το 680, βρέθηκαν 151 επίσκοποι και στην 6η Οικουμενική Σύνοδο εν Τρούλλω καταδίκασαν την αίρεση του Μονοθελητισμού. Αλήθεια, αυτοί οι 151, από ποιους χειροτονήθηκαν, όταν καμία Εκκλησία δεν ορθοδοξούσε;

Στην εικονομαχική Σύνοδο της Ιέρειας το 754 έλαβαν μέρος 300 Επίσκοποι που καταδίκασαν τις εικόνες. Οι Επίσκοποι ήταν αποκλειστικά από την Κωνσταντινούπολη και τις υπόλοιπες ελεύθερες περιοχές της Αυτοκρατορίας. Λίγα χρόνια αργότερα το 787 γίνεται η έβδομη Οικουμενική Σύνοδος αποτελούμενη από 350 επισκόπους στην συντριπτική τους πλειοψηφία από τις ίδιες περιοχές. Κάποιοι πιθανόν να συμμετείχαν και στην Σύνοδο της Ιέρειας ή είχαν χειροτονία από εκείνους τους Επισκόπους. Ήταν ή δεν ήταν κανονικοί επίσκοποι της Ορθόδοξης Εκκλησίας; 

Τέτοια ερωτήματα έχουμε να θέσουμε πολλά στους αρνητές της ποιμαντικής ιεροκανονικής οικονομίας. Μπορεί σήμερα να μην έχουμε ένα ανάστημα όπως ο Μέγας Αθανάσιος, αλλά δεν μπορούμε να βάζουμε στο ίδιο τσουβάλι ηγέτες του Οικουμενισμού από τη μια και ευσεβείς, αλλά μη Αποτειχισμένους επισκόπους από την άλλη. Δεν θα αφήσει ανεπίσκοπη ο Θεός την Εκκλησία του. Αλλιώς θα καταντήσουμε σε λίγο  αυτοχειροτόνητες καρικατούρες δήθεν ακραιφνών Ορθοδόξων. Μπορεί ο Οικουμενισμός να είναι αίρεση αιρέσεων, ωστόσο στη βάση του είναι το ίδιο πνεύμα πλάνης που αντιμετώπισαν και οι Άγιοι Πατέρες στην εποχή τους. Δεν ήταν τότε απλές μπόρες και τώρα ο μεγάλος τυφώνας που δεν σηκώνει καμία οικονομία, όπως ισχυρίζονται κάποιοι! Ας μην υποτιμούμε έτσι τους Αγίους Πατέρες! Δεν ονομάστηκαν άδικα Μεγάλοι, Θεολόγοι, Ουρανοφάντορες και στύλοι Ορθοδοξίας!

Πρέπει να εμβαθύνουμε στην αγιοπατερική έννοια της οικονομίας, όπως την εκφράζει ο π.Θεόδωρος Ζήσης και οι Άγιοι Πατέρες γενικά και να έχουμε την διάκριση να αναγνωρίζουμε σε ποια φάση του “πολέμου” βρισκόμαστε. Με την Αποτείχιση δεν αποκηρύσσουμε όλη την Εκκλησία, ούτε για πάντα, μας λέγει ο π.Νικόλαος! Αυτή η Εκκλησία μας σαράντισε, μας βάφτισε, μας πάντρεψε… Μετά το Κολυμπάρι (που δικαίως δε μνημονεύουμε τους οικείους μητροπολίτες) όλα ξαφνικά τα μυστήρια είναι άκυρα; Τι λένε οι πατέρες; Έτσι έκριναν τα πράγματα; Ας μην πέφτουμε στο λάθος να ομιλούμε κι εμείς πρόχειρα και ανεπέρειστα, χωρίς να ζυγίζουμε, χωρίς να γνωρίζουμε. Ας μην επιτρέπουμε στον λογισμό μας να ξεστρατίζει! Η οικονομία επιτρέπει σε ορθόδοξους ευλαβείς παραδοσιακούς Αρχιερείς και ιερείς να κάνουν χειροτονίες και έγκυρα μυστήρια. Έτσι διασώθηκε η πίστη, η κανονικότητα και η αποστολική διαδοχή στους αιώνες! Πώς αλλιώς; Μέσα στα σχίσματα;

Πώς άραγε μπορεί να χαρακτηρίσει κανείς κάποιους Αποτειχισμένους κατά τα άλλα, που ρίχνουν στο πυρ το εξώτερον αδιακρίτως όσους κοινωνούν με αιρετικούς Πατριάρχες, όπως αυτοί λένε, και συλλήβδην όλους τους εμβολιασμένους; Πολύ φοβόμαστε πως η πλάνη τους έχει οδηγήσει σε σκοτεινές ατραπούς, χωρίς το φως των Αγίων Πατέρων… Κάθε ζήτημα το παρακολουθούμε ξεχωριστά και παρατηρούμε πώς συμπεριφέρεται ο κάθε επίσκοπος.

Αποτείχιση μετά το Ουκρανικό Αυτοκέφαλο

H Katanixi παρακολουθεί και καταγράφει κάθε εκτροπή. Συγκεκριμένα διαβάζουμε σε πρόσφατο δημοσίευμα της Κατάνυξης, που αφορά την επίσκεψη του πρώην κληρικού της Ι.Μ. Δημητριάδος και πλέον σχισματικού ψευδεπισκόπου Ολβίας της νέας Ψευδοεκκλησίας της Ουκρανίας, Επιφάνιου Δημητρίου, στην Ελλάδα οτι “μολύνει την Ορθοδοξία «λειτουργώντας» σε διαφορετικές Ι. Μητροπόλεις της Εκκλησίας της Ελλάδας… Σύμφωνα όμως με τους Ιερούς Κανόνες, η κοινωνία με τους σχισματικούς απαγορεύεται αυστηρά, ενώ όσοι κοινώνησαν ή κοινωνούν προσευχητικά με τους σχισματικούς της Ουκρανίας, ουσιαστικά είναι ακοινώνητοι και πρέπει να αποφεύγεται η κοινωνία με αυτούς….” Στην συνέχεια του άρθρου παρατίθεται λίστα με Επισκόπους, καθηγουμένους και κληρικούς που συλλειτούργησαν ή συμπροσευχήθηκαν μαζί του και που για λόγους οικονομίας στην έκταση του άρθρου δεν παραθέτουμε εδώ, αλλά σας παρακαλούμε να μελετήσετε επισκεπτόμενοι το ίδιο το άρθρο. 

Όσον αφορά, όμως, την αντιμετώπιση ως προς αυτούς θα αναφέρουμε τα ακόλουθα: 

«Ἀπαγορεύεται ἑπομένως αὐστηρά ἡ κοινωνία μέ τούς σχισματικούς, ἰδιαίτερα ἡ προσευχητική, ἡ λειτουργική. Ὅσοι κοινωνοῦν μέ ἀκοινωνήτους καθίστανται καί αὐτοί ἀκοινώνητοι, ἰδιαίτερα δέ ὅσοι κοινωνοῦν μέ καθηρημένους κληρικούς πρέπει νά καθαιροῦνται καί αὐτοί. Γιά τήν ἐφαρμογή αὐτῶν τῶν Κανόνων πού εἶναι σαφέστατοι πρέπει νά ληφθοῦν ὑπ᾽ ὄψιν τά ἑξῆς. Οἱ δικοί μας κληρικοί, οἱ Ἑλλαδίτες, ἀλλά καί τῶν ἄλλων δικαιοδοσιῶν τῆς Κωνσταντινούπολης καί τῆς Ἀλεξάνδρειας, πού ἐκοινώνησαν προσευχητικά μέ τούς σχισματικούς τῆς Οὐκρανίας, οὐσιαστικά εἶναι ἀκοινώνητοι, καί πρέπει νά ἀποφεύγεται ἡ κοινωνία μέ αὐτούς, δηλαδή οἱ ἄλλοι κληρικοί καί οἱ λαϊκοί δέν πρέπει νά ἐκκλησιάζονται ἐκεῖ πού λειτουργοῦν ἤ νά ἔχουν ἄλλες σχέσεις. Οἱ κληρικοί μάλιστα πρέπει στά πλαίσια τῆς μή κοινωνίας νά διακόψουν τήν μνημόνευση, οἱ μέν ἐπίσκοποι τοῦ πατριάρχου καί τῆς Ἱερᾶς Συνόδου, οἱ δέ πρεσβύτεροι καί διάκονοι τῶν ἐπισκόπων ὡς μή «ὀρθοτομούντων τόν λόγον τῆς ἀληθείας». Ἡ δικαιολόγηση τοῦ σχίσματος καί ἡ ἐκκλησιοποίησή του δέν εἶναι ὀρθοτόμηση τοῦ λόγου τῆς ἀληθείας. Ἀλλιῶς ψεύδονται ἐνώπιον τοῦ Θυσιαστηρίου». Σύναξη Ορθοδόξων Μοναχών και Κληρικών, «Διακήρυξη αφύπνισης και αντίστασης: Από την αίρεση του Κολυμπαρίου στο Ουκρανικό σχίσμα και στην «Ένωση των Εκκλησιών»» (Δεκέμβριος 2019).

Άρα σε όσους Αρχιερείς συμμετείχαν ή υπέγραψαν στο Κολυμπάρι ή διαμοίρασαν το «Προς τον Λαό» στις Μητροπόλεις τους επιτρέπεται Αποτείχιση. Σε όσους συμπροσευχήθηκαν ή συλλειτούργησαν με τους σχισματικούς της Ουκρανίας, το ίδιο. Σε όσους επένδυσαν απολογητικά υπέρ των ανίερων βλάσφημων υγειονομικών μέτρων στους Ιερούς Ναούς και υπέρ των εφάμαρτων εμβολίων ή του καταναγκασμού του εμβολιασμού και υπέρ των απολύσεων λόγω αυτού, το ίδιο. Σε όσους συλλειτουργούν με τους Σκοπιανούς, όψιμα αναγνωρισθέντες υπό του Βαρθολομαίου, σχισματικούς, το ίδιο. Σε όσους ευλογούν σοδομικά μυστήρια, το ίδιο. Σε όσους όμως (ελάχιστους), δεν κάνουν τίποτα από αυτά και έχουν μια καλή ορθόδοξη μαρτυρία και ομολογία, αλλά δεν έχουν κάνει Αποτείχιση, όπως και δεν το απαιτεί σώνει και καλά ο 15ος κανόνας, αλλά το επαινεί, συγχωρείται αδιάκριτη και τυφλή διακοπή κάθε σχέσεως και (επί)κοινωνίας; Ειδικά όποιος δεν πετροβολά την Αποτείχιση, αλλά αρχίζει να την καταλαβαίνει, βρίσκεται αυτόματα στο πεδίο της εσωτερικής μας ιεραποστολής πιο εύκολα…

Αποτείχιση μετά την υγειονομική κρίση

Τα υγειονομικά μέτρα στους ιερούς ναούς, τα εν πολλοίς βλάσφημα και ανίερα, στην πράξη μας δίδαξαν την ακρίβεια στην Αποτείχιση. “Μένουμε σπίτι και βρίσκουμε τον Θεό”, έλεγε ο πνευματικός μας και μας δίδαξε τρόπους να το κάνουμε αυτό πράξη. Αυτό δείχνει πως ο ίδιος βίωνε την ακρίβεια και μάλιστα τη μετέδιδε σαν δώρο πνευματικό στα πνευματικοπαίδια του, αλλά ήξερε να διακρίνει τα πράγματα. 

“Η ακρίβεια περνάει μέσα από την οικονομία”, διακήρυσσε ο π.Νικόλαος Μανώλης, και ανύστακτα αγωνιζόταν να γλυκαίνει, να πληροφορεί και να φωτίζει συνειδήσεις. Μας έκανε κοινωνούς της χάριτος και της γλυκύτητας της Αγίας Αποτείχισης, έτσι ώστε ελεύθερα μόνοι μας να την επιλέγουμε σταδιακά  με μεγαλύτερη ακρίβεια. Ο ίδιος την απολάμβανε στον μεγαλύτερο βαθμό αγνότητας και ακρίβειας και το ίδιο επιθυμούσε και για εμάς σιγά σιγά. Ο τρόπος του κέρδιζε και κερδίζει τα παιδιά μας, τους συγγενείς μας, τους συναδέλφους μας… ο χρόνος και η διάρκεια θα πείσει…. Ο Θεός επιβεβαιώνει διαχρονικά, με όσα ακολούθησαν και ακολουθούν, ότι στο κάστρο της Ιεροκανονικής Αποτείχισης αμέριμνοι βιώνουμε την Αγία Ορθοδοξία… Όσοι πιστοί προσέλθετε…

Και φυσικά ποτέ δεν τεθήκαμε υπέρ των εμβολίων, απλώς δεχόμαστε όσους προσέρχονται σε εμάς -γιατί για να προσέρχονται συμφωνούν με όσα πρεσβεύουμε, άρα και με την Αποτείχιση- και προτείνουμε, διά στόματος π.Θεοδώρου Ζήση, μετάνοια και εξομολόγηση για το θέμα. Η μετάνοια, ο Χριστός, όλα τα θεραπεύει. Έτσι έκανε ο πνευματικός μας πατέρας 30 χρόνια τώρα, που τον γνωρίζαμε και είχαμε καθημερινή σχέση υποταγής, εκκοπής θελήματος και συνεργασίας μαζί του. Νιώθουμε και πληροφορούμαστε πώς στέκεται σε κάθε ζήτημα ο πατέρας μας, μας αγκαλιάζει η παρουσία του και η ευχή του και η καρδιά βοά “αββά ο πατήρ”. Είναι δίπλα στο ποίμνιό του, στα παιδάκια του, που πήρε από το χεράκι πριν 30 χρόνια- άλλους αργότερα, άλλους νωρίτερα δεν έχει σημασία- και σκύβοντας στα προβλήματά τους, στις ανάγκες τους, στις πληγές τους, τα οδήγησε και τα οδηγεί στο λιμάνι της Αγίας Αποτείχισης, στον παράδεισο. Κανέναν ποτέ δεν άφησε και κανέναν δεν αφήνει.

Παλεύουμε ποιμαντικά καί ἀτομικά νά φέρουμε στήν Ἀκρίβεια τῆς Πίστης ὅλον αὐτό τόν κόσμο

Έγραφε αλλού ο π.Νικόλαος φανερώνοντας το γνήσιο εκκλησιαστικό και ποιμαντικό του φρόνημα που μας διακατέχει κι εμάς: “Εἶναι φανερό ὅτι ἡ ὑπόθεση τῆς διακοπῆς μνημοσύνου ἤ Αποτείχισης ἔχει ἕνα σωρό προβλήματα, εἰδικά ἄν εἶσαι ἔγγαμος ἱερέας μέ ποίμνιο. Ἐκτός ἀπό τίς δυό ταχύτητες πιστῶν, νεοφώτιστοι και μη, ὑπάρχουν καί ἄλλες πολλές οι ὁποῖες δεν πρέπει να παραβλέπονται. Διότι μέσα στούς “προοδευμένους πιστούς”, ὑπάρχουν ἄνθρωποι πού ἀνήκουν στίς ἐκκλησιαστικές ὀργανώσεις (μέ γνωστή τήν ἀτολμία γιά τή διακοπή μνημοσύνου), ἄλλοι πού ἀνατράφηκαν σέ περιβάλλον μητροπολιτικό, ἄλλοι ἔχουν οἰκογενειακά προσκόμματα μέ διαφωνίες συζύγων καί ἀντιδράσεις παιδιῶν καί συγγενῶν, ἔχουν πνευματικούς πού τούς ἀπαγορεύουν νά ἀσχοληθοῦν μέ τόν ἀντιαιρετικό ἀγῶνα, ἀπειλώντας τους ὅτι θά χάσουν τήν ψυχή τους, ἔχουν σχέση μέ τά φιλοπατριαρχικά μοναστήρια τοῦ Ἁγίου Ὅρους πού τούς δίνουν γραμμή νά μήν ἀσχολοῦνται μέ τόν πατριάρχη, γιατί δέν εἶναι δική τους δουλειά. Ὑπάρχουν εὐσεβεῖς ἄνθρωποι πού τό νά ἐναντιωθοῦν στίς αἱρετικές πράξεις τοῦ δεσπότη τους τό θεωροῦν ἐσχάτη ἁμαρτία, ἱεροκατάκριση καί οὕτω καθεξῆς. Ὑπαρκτές καταστάσεις πού εἶναι ἁμαρτία νά τίς παραβλέπουμε….Ὑπάρχει μία θεωρία, πού φαίνεται νά τήν ἔχουν ἐνστερνισθεῖ ἐκκλησιαστικοί κύκλοι, ὅτι ὅλος αὐτός ὁ κόσμος, οἱ “ταχύτητες” τῶν πιστῶν, γιά τήν Ἐκκλησία εἶναι χαμένος κόσμος καί θά σωθεῖ μόνο τό λεῖμμα. Ἐμεῖς δέν θέλουμε νά ὁμοιάσουμε στούς μασόνους πού θεωροῦν τίς γενεές ἀναλώσιμες γιά τήν δημιουργία μία μελλοντικῆς τέλειας κοινωνίας. Παλεύουμε ποιμαντικά καί ἀτομικά νά φέρουμε στήν Ἀκρίβεια τῆς Πίστης ὅλον αὐτό τόν κόσμο. Καί ὁ δρόμος πρός τήν Ἀκρίβεια περνάει ἀναγκαστικά μέσα ἀπό τήν Οἰκονομία. Ἀπό τήν ἄλλη, μέσα στούς νεοφερμένους στήν ἐκκλησία (ἡ δεύτερη ταχύτητα κατά τόν π. Σάββα) ὑπάρχει καί ὁ “οὐ κατ’ ἐπίγνωσιν ζῆλος” ἀνθρώπων πού μόλις γνώρισαν τό Χριστό καί μέ ἅλματα φτάνουν ὠθούμενοι στήν Ἀκρίβεια καί, λειτουργώντας χωρίς διάκριση, παίρνουν κεφάλια.” 

Δυστυχώς αυτοί δεν παίρνουν μόνο κεφάλια, αλλά κατά δαιμονική επίνευση ψεύδονται ασυστόλως, μέχρι και σήμερα, στην προσπάθεια τους να σπιλώσουν την γραμμή του π.Θεοδώρου Ζήση, κάνοντας μεγάλη ζημιά στον κοινό αγώνα διάδοσης της Ιεροκανονικής Αποτείχισης στο πλατύ ποίμνιο. Και όλοι αντιλαμβανόμαστε τι αποτέλεσμα θα έχει η Αποτείχιση από τους πολλούς… πυρηνική βόμβα, καθαρτική και ανακαινιστική. Η γραμμή του π.Θεοδώρου ανάπαυσε τον γέροντα μας, γιατί ταίριαζε με τη μεγάλη του καρδιά, με την τεράστια ποιμαντική φροντίδα. Και την δική μας δουλειά κάνουν δυσκολότερη και πιο απαιτητική όσοι συκοφαντούν τη γραμμή της οικονομίας, αφού καλούμαστε να γράφουμε συνεχώς για τα αυτονόητα, για να πείσουμε τους αδελφούς μας. Αποδεχόμαστε με χαρά την πρόκληση αν και οι πλείστοι εξ αυτών είναι “ου με πείσεις καν με πείσεις”! Πιο πολλές πιθανότητες υπάρχουν να ωφεληθούν και να καταλάβουν όσοι δεν έχουν προχωρήσει ακόμη στο ιερό διάβημα, είναι όμως αγωνιστές και αγνοί στην πίστη! Εμείς, ακριβώς επειδή πιστεύουμε στην Αποτείχιση με όλη μας την ψυχή, δεν σταματάμε να αγωνιζόμαστε να εμπνεύσουμε και να πείσουμε (όχι αδιάκριτα, αλλά κυρίως με το παράδειγμά μας) τους γονείς μας, τους γείτονες, τους αδερφούς μας, με τους οποίους μπορεί να ανήκαμε παλαιότερα και στην ίδια ενορία, για τον δίκαιο αγώνα μας. Και πρώτη μας δουλειά είναι να τους μιλήσουμε για τον Οικουμενισμό! Πολλοί δεν γνωρίζουν καν τι είναι Οικουμενισμός! Από το Α ξεκινάμε κι όχι από το Ω!

Αυτή είναι η ευλογημένη μας γραμμή, αυτός είναι ο ευλογημένος μας αγώνας μέσα από το ιστολόγιο katanixis, αυτός είναι ο τρόπος να είμαστε στην Αποτείχιση μέσα στην Εκκλησία. Δεν κόβουμε τις γέφυρες με Επισκόπους, ιερείς, μοναχούς και λαϊκούς που είναι ευσεβείς, παραδοσιακοί, έχουν ορθόδοξη στάση στο Ουκρανικό και στα υγειονομικά και δέχονται την Ιερά Αποτείχιση – γιατί το να μην την δέχεσαι, ερχόμενος σε αντίθεση με τους ιερούς κανόνες, είναι βλασφημία- και φυσικά με τα Ιερά Μυστήρια. Από την άλλη μεριά, ο π.Νικόλαος διαβεβαιώνει: «Νά διαβεβαιώσω πρός πᾶσα κατεύθυνση πώς οὐδέποτε συμβουλέψαμε, δημόσια ἤ κατ’ ἰδίαν, πνευματικά μας παιδιά νά ἐκκλησιαστοῦν σέ ἐνορίες πού λειτουργοῦν οἰκουμενιστές Ἱεράρχες καί ἱερεῖς. Μάλλιασε ἡ γλῶσσα μας νά παροτρύνουμε ὅσους δέν μποροῦν νά ἀκολουθήσουν τήν Ἀκρίβεια τουλάχιστον νά ἐκκλησιάζονται σέ ὀρθόδοξους στό φρόνημα ἱερεῖς, ὅπως ἀκριβῶς ἔγραφε τό ἀρχικό μήνυμα τοῦ ψηφίσματος τοῦ Ὡραιοκάστρου».

Δεν μπορούμε να κατανοήσουμε ποια ανάγκη ωθεί συγκεκριμένους ανθρώπους, όχι μόνο να απέχουν από την πατερικότατη διάκριση και καθοδήγηση του π.Θεοδώρου Ζήση, αλλά και να τον συκοφαντούν. Η αλήθεια είναι ότι θα μπορούσαμε να είμαστε ενωμένοι μια γροθιά, να ενωθούμε ακόμη και από δω και πέρα, αλλά φαίνεται πως τα ψέματα, οι συκοφαντίες και η κατάκριση έχουν δημιουργήσει μια κατάσταση τέτοια στους ηγέτες αυτών των ομάδων, που κάνουν δύσκολη την θεραπεία. Έχουν επενδύσει πάνω στην συκοφάντηση του π.Θεοδώρου, πάνω στην συκοφάντηση της Ιεροκανονικής οικονομίας, για να αναπαύσουν τις αυστηρές, αδιάκριτες, σχισματικές τους τάσεις. Μάλιστα, υπάρχει κι άλλη παράταξη τώρα, αυτοί που επειδή δε μπορούν να αμφισβητήσουν τον οσιακά κοιμηθέντα π.Νικόλαο Μανώλη, αμφισβητούν τον π.Θεόδωρο Ζήση και τον Σύλλογό μας, τους συνεχιστές του έργου του π.Νικόλα δηλαδή, και όχι μόνο αυτό, αλλά και τον καπηλεύονται κι όλας, ότι ο π.Νικόλας μαζί τους συμφωνεί, με τις πλάνες τους, και αυτούς ευλογεί κι όχι εμάς! Ούτε ιερό ούτε όσιο! Δεν σέβονται τίποτα πια! 

Ωστόσο είναι ίσως ευκολότερο σε όσους τους ακολουθούν. Γνωρίζουμε ότι είναι κοντά τους άνθρωποι εκλεκτοί και θερμοί στην πίστη. Ευχόμαστε να αντιληφθούν τις αντιπατερικές σχισματικές τους τάσεις και να ενωθούμε όλοι στον κοινό αγώνα υπέρ της φίλης ορθοδοξίας! Είναι αστείο… δεν έχουμε τίποτε να χωρίσουμε…. αντίθετα αποδυναμώνεται το Ορθόδοξο μέτωπο. Αλλά και πάλι κι αυτό ακόμη δε μας απελπίζει, γιατί και τέτοια φαινόμενα καταμαρτυρούνται στην εκκλησιαστική μας ιστορία. Αυτά δείχνουν μάλιστα ότι βαδίζουμε καλά! 

Η ευλογημένη χούφτα ανά τους αιώνες, που έλεγε και ο μακαριστός γέροντάς μας παπα-Νικόλας Μανώλης, ήταν πάντα μικρή … Ήταν μια χούφτα όλο κι όλο… αλλά ευλογημένη. Και αυτό το βιώνουμε δι’ ευχών του, δόξα τω Θεώ!!!

Όσοι πιστοί προσέλθετε!

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
π.Θεόδωρος Ζήσης, Ο Λόγος που δεν συμμετείχαμε στην Διορθόδοξη Επιστημονική Ημερίδα [ΒΙΝΤΕΟ 2017]
Ο π.Θεόδωρος Ζήσης, Σχετικά με την Ημερίδα στο Ωραιόκαστρο (Συμπληρωματικά και άλλα) [ΒΙΝΤΕΟ 2017]
Πρωτοπρ. Νικόλαος Μανώλης, Περί Ακρίβειας & Οικονομίας κατά τη Διακοπή του Μνημοσύνου [ΒΙΝΤΕΟ 2017]
π.Νικόλαος Μανώλης, Απαγορευμένη & επιτρεπόμενη Αποτείχιση [ΒΙΝΤΕΟ 2017] 14:38’
π.Νικόλαος Μανώλης, Αποτείχιση σε ακραίες συνθήκες εντός και εκτός Ελλάδας [ΒΙΝΤΕΟ 2019]
π.Νικόλαος Μανώλης, Μένω στο σπίτι και βρίσκω το Θεό! [ΒΙΝΤΕΟ 2020]