Επικαιρότητα
Από την Σκύλλα στην Χάρυβδη
10 Σεπ 2022
Άρθρο της Σοφίας Μακεδονοπούλου
αρθρογραφεί για katanixi.gr
Η Κεραμέως είπε όχι απαλλαγή για τους ορθόδοξους μαθητές-Εγκλωβισμένοι οι ορθόδοξοι μαθητές;
Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr
Ως γνωστόν το Συμβούλιο της Επικρατείας με την απόφαση 1478/2022, που δημοσιεύθηκε στις 7 Ιουλίου, έκανε δεκτή αίτηση γονέων οι οποίοι ζητούσαν την ακύρωση της από 28.5.2021 ΚΥΑ κατά το μέρος που ρυθμίζεται η απαλλαγή των μαθητών – μαθητριών από το μάθημα των Θρησκευτικών.
Η απόφαση αυτή του ΣτΕ ακύρωσε την Κοινή Υπουργική Απόφαση 61178/ΓΔ4/28-05-2021, κατά το μέρος που προβλέπεται η απαλλαγή των μαθητών από το μάθημα των Θρησκευτικών και, κατά την ΠΕΘ, συμφωνεί με τις προηγούμενες αποφάσεις του ΣτΕ 660/2018, 926/2018, 1749/2019 και 1750/2019 της Μείζονος Ολομέλειας του ΣτΕ, με τις οποίες ακυρώθηκαν τα πολυθρησκειακά Προγράμματα Σπουδών και τα Βιβλία (Φάκελοι) Θρησκευτικών των κ. Φίλη – Γαβρόγλου και αποτελεί τη φυσική και λογική συνέχεια αυτών των Αποφάσεων. “Με την απόφαση αυτή το ΣτΕ επισημαίνει, για μια ακόμη φορά, την υποχρέωση του Υπουργείου Παιδείας να σέβεται το ιερό συνταγματικό δικαίωμα των νέων μας να μπορούν να διδάσκονται ένα μάθημα Θρησκευτικών, που να έχει ως περιεχόμενο τις αλήθειες και τις παραδόσεις της δικής τους θρησκευτικής πίστεως. Ενώ για όσους μαθητές είναι άθεοι ή αγνωστικιστές και έχουν το δικαίωμα απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών, έχουν και αυτοί δικαίωμα να διδάσκονται, στη θέση του μαθήματος των Θρησκευτικών, ένα ισότιμο μάθημα, όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, το οποίο να τους προσφέρει τις απαραίτητες ηθικοκοινωνικές αξίες και τα πρότυπα, με τα οποία να αναπτύσσονται, προκειμένου να είναι σε θέση να εντάσσονται, χωρίς προβλήματα κοινωνικοποίησης, στο δημοκρατικό, πολιτισμικό και κοινωνικό περιβάλλον της χώρας.”
Τις επιφυλάξεις μας για το νέο αυτό ισότιμο με τα θρησκευτικά μάθημα τις έχουμε εκφράσει εδώ.
Ωστόσο πριν την έκδοση της ΚΥΑ, η ολομέλεια του ΣτΕ έκρινε πως πρέπει να υπάρχει σχετική γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. H Αρχή αυτή, με Πρόεδρο τον επίτιμο πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας Κωνσταντίνο Μενουδάκο, γνωμοδότησε ότι: “λόγοι που θα μπορούσαν να δικαιολογήσουν την εξαίρεση από το μάθημα δεν είναι μόνο όσοι αναφέρονται στη θρησκευτική συνείδηση των παιδιών και των γονέων ή των κηδεμόνων τους, αλλά οποιοσδήποτε λόγος που ανάγεται σε γενικότερες αντιλήψεις.
Σύμφωνα με το σκεπτικό της γνωμοδότησης: «Η γενική ελευθερία της συνείδησης δεν έχει ένα τυποποιημένο περιεχόμενο, καθώς εκφράζει την ελευθερία του αυτοκαθορισμού της προσωπικής συνείδησης και καλύπτει όλες τις συνειδησιακές πεποιθήσεις του ατόμου, και όχι μόνο εκείνες που αφορούν το θρησκευτικό φαινόμενο.
Από την άποψη αυτή, η αναφορά στην προτεινόμενη ρύθμιση σε “λόγους θρησκευτικής συνείδησης” και μόνον, ως δικαιολογητική αιτία για την άσκηση του δικαιώματος απαλλαγής από το μάθημα των Θρησκευτικών, δεν καλύπτει πλήρως όλο το εύρος των συνειδησιακών πεποιθήσεων που προστατεύονται από την ΕΣΔΑ και το ελληνικό Σύνταγμα, και στις οποίες περιλαμβάνονται “και [οι] γενικότερες κοσμοθεωρητικές αντιλήψεις.
Υπό αυτό το πρίσμα η Αρχή έκρινε ότι αποκλείονται ρητά και εξ ορισμού από το δικαίωμα απαλλαγής οι χριστιανοί Ορθόδοξοι μαθητές και μαθήτριες ή οι γονείς τους, οι οποίοι προκειμένου να ασκήσουν το δικαίωμα αυτό πρέπει να αποποιηθούν τη θρησκεία τους».
Για ισορροπίες μεταξύ της σχέσης κράτους – πολίτη, λένε πως «η ελεύθερη αυτή σχέση μεταξύ της προσωπικής θρησκευτικής πεποίθησης και της ατομικής συνείδησης είναι άξια συνταγματικής προστασίας, ως εκδήλωση του αυτοκαθορισμού της συνείδησης, και θα πρέπει να μπορεί να βρει δυνατότητα έκφρασης στο πλαίσιο της ρύθμισης του δικαιώματος της απαλλαγής».
Συνοψίζουμε:
– Ενώ το ΣτΕ έκρινε τα όσα είπαμε παραπάνω με την απόφαση 1478/2022, έκρινε και πως πριν την έκδοση της ΚΥΑ από το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να υπάρχει σχετική γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
– Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού χαρακτήρα έκρινε πως πρέπει να διευρύνει το πλαίσιο εφαρμογής της νόμιμης απαλλαγής από το μάθημα των θρησκευτικών από λόγους θρησκευτικής συνείδησης σε γενική ελευθερία της συνείδησης. Αυτό είναι καλό ή κακό;
Στην πονηρή εποχή μας όλα τα πράγματα έχουν διπλή και τριπλή ανάγνωση. Από τη μια μεριά σκεφτόμαστε ότι ο ομολογιακός χαρακτήρας του μαθήματος των θρησκευτικών που κατοχύρωσε με την απόφαση αυτή το ΣτΕ κανονικά θα καθιστούσε αχρείαστη την χορήγηση δικαιώματος απαλλαγής για τους ορθόδοξους μαθητές. Ωστόσο, οι αντιφάσεις και τα ιδεολογικά διλήμματα των πιστών δεν τελειώνουν, κι αυτό οφείλεται στην κατάσταση που βρίσκεται η υπόθεση της πίστης στην χώρα μας, δηλαδή στον Οικουμενισμό που ταλανίζει την Εκκλησία μας. Το Σύνταγμα προστατεύει το ορθόδοξο ανατολικό δόγμα και την ελληνορθόδοξη παιδεία και ένα τέτοιο ορθόδοξο ομολογιακό μάθημα οφείλει και πρέπει να είναι υποχρεωτικό για τους ορθόδοξους μαθητές. Σε μια εποχή, όμως, που η Διοικούσα Εκκλησία άγεται και φέρεται από τον εκάστοτε Καίσαρα, ζαλισμένη από την εκκοσμίκευση και τον Οικουμενισμό, με ένα Οικουμενικό Πατριαρχείο αιρετίζον, με μια ληστρική σύνοδο να παράγει τα αποτελέσματά της, με μια σχισματοαίρεση να καλπάζει, με τις θεολογικές σχολές σε πλήρη συσχετισμό, το ομολογιακό μάθημα πόσο ορθόδοξο μπορεί να είναι; Από αυτή την άποψη μια εισήγηση σαν την παραπάνω της εν λόγω Αρχής μοιάζει σωτήρια.
Η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως έσπευσε να δηλώσει στον ΣΚΑΪ πως δεν γίνεται να πάρουν απαλλαγή από τα Θρησκευτικά οι χριστιανοί ορθόδοξοι μαθητές, παρά την αντίθετη γνωμοδότηση της Αρχής κατά παραγγελία του ΣτΕ πριν την έκδοση ΚΥΑς από το Υπουργείο Παιδείας. Αντίστοιχα προβληματιζόμαστε αν η απόφαση αυτή της Υπουργού, που έχει ήδη αποσταλεί στα σχολεία, προστατεύει τελικά το ομολογιακό μάθημα και την Συνταγματική επιταγή ή είναι περισσότερο μια ακόμη φασιστική κυβερνητική πρακτική; Η απόφαση ορίζει ότι απαλλάσσονται μόνο οι μη ορθόδοξοι μαθητές από το μάθημα, χωρίς να υπάρχει προς το παρόν το ισότιμο εναλλακτικό.
Θα έλεγε κανείς ότι τέτοιοι λόγοι ελευθερίας της συνείδησης και τέτοιες γνωμοδοτήσεις δεν θα έπρεπε να χρησιμοποιούνται κατά το δοκούν και οπότε συμφέρει, αλλά σε όλα τα θέματα που άπτονται της προσωπικής ελευθερίας, όπως π.χ. για τις ιατρικές πράξεις στις οποίες εξαναγκαστήκαμε τα τελευταία χρόνια.
Από την άλλη μεριά, όμως, και με κρατούμενο ότι το ισότιμο αυτό με τα θρησκευτικά μάθημα είναι ο ελευθεροτεκτονισμός με το ένδυμα της “ηθικής” σε όλη την Ευρώπη, πιθανότατα και στην χώρα μας αύριο μεθαύριο, υπάρχει ο κίνδυνος, όσοι πιστοί ζητούν απαλλαγή από το ομολογιακό μάθημα να πέφτουν στα δίχτυα αυτού του μαθήματος… Οι φάκελοι μαθήματος των θρησκευτικών μπροστά του θα μοιάζουν περίπατος… Από την Σκύλλα στην Χάρυβδη, λοιπόν! Όλες οι ελπίδες μας πέφτουν σε μεμονωμένους θεολόγους καθηγητές που αποτελούν τους εργάτες του Θεού και του Ευαγγελίου και στις οικογένειες. Σε αυτή την περίπτωση, πάντως, η Αρχή θα πρέπει με νέα γνωμοδότηση της, όταν καθιερωθεί το νέο αυτό μάθημα, να συμπεριλάβει και αυτό στα εποδεχόμενα απαλλαγής….
Με αυτή την λογική, όμως, δικαίωμα απαλλαγής θα έπρεπε να δοθεί σε όλα τα μαθήματα, γιατί όλα μπορεί να ενοχλούν συνειδησιακά κάποιους μαθητές (θεωρία της εξέλιξης, μπινγκ μπανγκ, αλλά και σεξουαλική αγωγή κλπ, δηλαδή βιολογία, γεωγραφία, χημεία, κοινωνική και πολιτική αγωγή). Έτσι ιδεολογικά, θρησκευτικά, πολιτιστικά και πολιτικά που είναι κατακερματισμένος ο σύγχρονος ελληνικός λαός, και κάθε λαός, στην εποχή της παγκοσμιοποίησης που βιώνουμε, με την πίστη μας, την παράδοσή μας, την ιστορία μας, τον πολιτισμό μας εν γένει και το Σύνταγμά μας παραγκωνισμένο, ο καθένας μπορεί να επικαλείται λόγους συνείδησης. Γιατί δυστυχώς χάθηκε ο συνεκτικός μας δεσμός, η πίστη μας, η Ελληνορθοδοξία, η ρωμιοσύνη, που μας συντρόφεψε για αιώνες. Αυτό το καινούριο που έρχεται για να μας ενώσει πονηρά, είναι ο ελευθεροτεκτονισμός, η πανθρησκεία, ο οριζόντιος οικουμενισμός δηλαδή, ή αλλιώς η θρησκεία της Νέας Εποχής.
Συμπληρωματικά να προσθέσουμε ότι είναι αδήριτη ανάγκη να αντιμετωπιστεί ιεροκανονικά η Σύνοδος του Κολυμπαρίου, η οποία έχει εισαγάγει την Εκκλησία και την πολιτεία μας σε μια περιδίνηση άνευ προηγουμένου, να καταδικαστεί ο Οικουμενισμός και οι Οικουμενιστές, να εξυγιανθεί η πίστη και η ζωή της Εκκλησίας αλλά και η Παιδεία του έθνους μας. Βαδίζουμε σε πολύ σκοτεινές ατραπούς! Οι χριστιανοί πάντοτε οφείλουν να γίνονται φρόνιμοι ως οι όφεις και ακέραιοι ως οι περιστερές.
Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra
Δείτε σχετικά:
– Απαλλαγή από το μάθημα των Θρησκευτικών και για Ορθόδοξους μαθητές! Πού πάμε;
– Αντισυνταγματική η Απαλλαγή από τα Θρησκευτικά των ορθοδόξων μαθητών που προτείνει η ΑΠΔΠΧ
– Μία άλλη ανάγνωση της απόφασης του ΣτΕ για τα θρησκευτικά