Ελένη Παπασταματάκη

Αρχιεπίσκοπος Κρήτης-μια αγκαλιά για τους αιρετικούς μονοφυσίτες

εικόνα άρθρου: Αρχιεπίσκοπος Κρήτης-μια αγκαλιά για τους αιρετικούς μονοφυσίτες
Άρθρο της Ελένης Παπασταματάκη

Αντικανονική και όχι απλά κακή συνήθεια είναι να δέχονται οι Ορθόδοξοι δωρήματα ιερά λείψανα από αιρετικούς


Στις 14 Ιουλίου η Εκκλησία μας τίμησε τη μνήμη των Αγίων Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου.

Τίμησε την μνήμη των 630 Θεοφόρων Πατέρων, οι οποίοι φωτισμένοι από το Άγιο Πνεύμα, συνήχθησαν στην Χαλκηδόνα της Βιθυνίας το 451, για την καταδίκη της αίρεσης του μονοφυσιτισμού. Η φοβερή αυτή αίρεση βασίστηκε στην αιρετική διδασκαλία του αρχιμανδρίτη Ευτυχίου, η οποία δεχόταν μόνο την θεϊκή φύση του Χριστού και όχι και την ανθρώπινη [1].

Οι πολύφωτοι αστέρες, οι Άγιοι Πατέρες, καταδίκασαν αυτήν την αιρετική διδασκαλία και διατύπωσαν το Χριστολογικό δόγμα για την ένωση της θείας και της ανθρώπινης φύσης στο πρόσωπο του Χριστού διαφυλάττοντας ταυτόχρονα την Ορθόδοξη Σωτηριολογία. «Ἑπόμενοι τοίνυν τοῖς ἁγίοις πατράσιν ἕνα καί τόν αὐτόν ὁμολογεῖν υἱόν τόν Κύριον ἡμῶν Ἰησοῦν Χριστόν συμφώνως ἅπαντες ἐκδιδάσκομεν, τέλειον τόν αὐτόν ἐν θεότητι καί τέλειον τόν αὐτόν ἐν ἀνθρωπότητι[…] Ὅρος Πίστεως τῆς Δ´ Οἰκουμενικῆς Συνόδου [2].

Ως εκ τούτου οι μονοφυσίτες είναι συνοδικά καταδικασμένοι αιρετικοί ήδη από το 451 μ.Χ.

Αντίθετος με το πνεύμα των 630 Αγίων Πατέρων της Δ΄εν Χαλκηδόνι Οικουμενικής Συνόδου, βρίσκεται ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης, ο οποίος υποδέχθηκε στο Ηράκλειο της Κρήτης, τον πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως των Αρμενίων Σαχάκ Μασαλιάν.

Σε σχετικό βίντεο παρουσιάζεται ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης κ. Ευγένιος να συνομιλεί μέσω διερμηνέα με τον πατριάρχη των Αρμενίων, ενώ ταυτόχρονα τον ευχαριστεί γιατί δωρίζει στην Εκκλησία της Κρήτης, τμήμα του ιερού λειψάνου του Αγίου Αρτεμίου [3]. Επίσης τον ξεναγεί στον ιερό Ναό του Αγίου Μηνά, προσφέροντας τον να προσκυνήσει τον Τίμιο Σταυρό. Μάλιστα εξέφρασε την χαρά του λέγοντας ότι οι δεσμοί με την αρμενική κοινότητα είναι στενοί, όπως στενή είναι η σχέση του πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως των Αρμενίων με τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο. Ο κ. Ευγένιος πρόσθεσε ότι η Εκκλησία της Κρήτης θα δεχθεί το δώρημα με χαρά και ευγνωμοσύνη. Τι λένε για αυτό οι Ιεροί Κανόνες;

Κανών ΛΒ’ τῆς ἐν Λαοδικείᾳ Τοπικῆς Συνόδου: ὅτι οὐ δεῖ αἵρετικῶν εὐλογίας λαμβάνειν, αἵτινες εἰσίν ἀλογίαι μᾶλλον, ἤ εὐλογίαι”.

Άκρως απογοητευτικός ήταν και ο ακόλουθος λόγος του «Δόξα τω Θεώ, αυτήν την σχέση θέλουμε να την κρατούμε πάντα, αγαπούμε τους Αρμενίους της Κρήτης, ακόμα και όταν δεν είχαν πνευματικό πατέρα. Η Εκκλησία μας ήταν μία ανοιχτή αγκαλιά».

Το σχετικό δημοσίευμα αναφέρει ότι ο πατριάρχης των Αρμενίων θα έχει συναντήσεις με εκπροσώπους της Εκκλησίας της Κρήτης, όπως τον περιφερειάρχη Κρήτης, τον δήμαρχο Ηρακλείου και εκπροσώπους της παροικίας [4].

Οι συναντήσεις του με τα πολιτικά πρόσωπα του νησιού δεν μας αφορούν, όμως οι συναντήσεις με τους εκκλησιαστικούς άρχοντες της Εκκλησίας της Κρήτης μας εξοργίζουν και μας θλίβουν βαθιά.

Είναι δυνατόν αυτούς που καταδίκασαν οι Άγιοι θεοφόροι Πατέρες στην Χαλκηδόνα, να τους απαλλάσσει ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης από την συνοδική καταδίκη και να τους αποκαθιστά ισάξια μέλη της Εκκλησίας του Χριστού;

Η συνάντηση με τον μονοφυσίτη πατριάρχη πραγματοποιήθηκε στις 17 Ιουνίου. Αναρωτιόμαστε αν ο κ. Ευγένιος λειτούργησε την Κυριακή στις 14 Ιουλίου και αν εόρτασε την μνήμη των Αγίων Πατέρων της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου!

Δεν είναι προσβολή στην μνήμη των Αγίων Πατέρων όλο αυτό που γίνεται;

Σε κήρυγμά του επί την εορτή των Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, ο σύγχρονος αγωνιστής ιερέας και πανεπιστημιακός καθηγητής πατρολόγος, Πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης, αναφέρει τα εξής σημαντικά [5]: «Η Δ΄Οικουμενική Σύνοδος εν Χαλκηδόνι, έχει μία ιδιαίτερη σημασία για τους καιρούς μας, μία επικαιρότητα. Ενώ η Δ΄εν Χακηδόνι Οικουμενική Σύνοδος κατεδίκασε την αίρεση του μονοφυσιτισμού, εν τούτοις υπάρχουν και σήμερα μονοφυσίτες αιρετικοί σε μεγάλο μέρος του χριστιανικού κόσμου. Μονοφυσίτες είναι οι Αρμένιοι, μονοφυσίτες είναι οι Κόπτες, μονοφυσίτες είναι οι Συροιακωβίτες και μονοφυσίτες είναι οι Αιθίοπες. Τους κατεδίκασε η Σύνοδος με πολύ αυστηρούς χαρακτηρισμούς. Το αποκαρδιωτικό είναι ότι σήμερα αυτούς τους αιρετικούς μονοφυσίτες, εμείς δεν τολμούμε να τους ονομάσουμε μονοφυσίτες. Αρνούνται αυτοί ότι είναι αιρετικοί μονοφυσίτες…Με όλους αυτούς τους μονοφυσίτες, στους θεολογικούς διαλόγους που διεξαγάγαμε, δυστυχώς τους αναγνωρίσαμε ως Ορθοδόξους. Ότι παρεξήγησαν οι Άγιοι Πατέρες τότε την διδασκαλία τους, δεν κατάλαβαν την διδασκαλία τους και ότι η διαίρεση και το σχίσμα οφειλόταν όχι σε θεολογικούς λόγους, αλλά σε άλλους λόγους, γι’ αυτό καταδικάστηκαν από την Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο.

Σήμερα έχουμε το εξής περίεργο και αντιφατικό. Εις μεν την λατρεία μας να φερόμαστε με βαρείς αυστηρούς χαρακτηρισμούς εναντίον αυτών των μονοφυσιτών, και στην συνέχεια οι θεολόγοι μας και οι αρχιερείς στους θεολογικούς διαλόγους και στις συπροσευχές να τους αποδέχονται πως δεν είναι αιρετικοί, πως είναι Ορθόδοξοι… Αυτή την αντίφαση ήθελα να επισημάνω και να δείξω πως έφτασε η σημερινή κατάσταση, η παρακμιακή της Εκκλησίας μας, επί τόσους αιώνες να θεωρεί όλους αυτούς ως αιρετικούς και σήμερα να συμπροσευχόμαστε να τους δεχόμαστε ως Ορθοδόξους».

Στη συνέχεια ο πατέρας Θεόδωρος κάνει μνεία του γεγονότος όπου ο μακαριστός πατέρας Νικόλαος Μανώλης είχε ελέγξει τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης Άνθιμο, διότι είχε προσκαλέσει τον μονοφυσίτη ιεράρχη να προσκυνήσει την Αγία Τράπεζα του Αγίου Γρηγορίου Παλαμά. Ο πατέρας Νικόλαος κινήθηκε με βάση όσα θέσπισαν οι Άγιοι Πατέρες και σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες. «Να μην επιτρέπεται στους αιρετικούς να εισέρχονται στον οίκο του Θεού, εφ’ όσον επιμένουν στην αίρεση» (6ος Κανόνας της εν Λαοδικεία Συνόδου).

Τότε φυσικά η απάντηση του μητροπολίτη ήταν να επιβάλει επιτίμια στον πατέρα Νικόλαο, αντί ο κ. Άνθιμος να μετανοήσει για την πράξη του, πράξη ενάντια στους Ιερούς Κανόνες.

Αξίζει να θυμηθούμε και το φοβερό θαύμα της Αγίας Ευφημίας με το οποίο επισφραγίστηκε η καταδίκη του μονοφυσιτισμού, και το οποίο περιλαμβάνεται σε γραπτό κήρυγμα του πατρός Νικολάου Μανώλη. «Ίσως να ξέρετε οι περισσότεροι χριστιανοί ότι κατά την περίοδο της Δ΄ ἐν Χαλκηδόνι Οικουμενικής Συνόδου συνετελέσθη το μεγάλο θαύμα επί του ιερού λειψάνου της Αγίας Ευφημίας. Η Αγία Ευφημία απέδειξε το ορθόδοξο δόγμα με θαυμαστό τρόπο. Ας θυμηθούμε αυτό το συγκλονιστικό θαύμα και αν κάποιοι δεν το γνωρίζουν, ας το μάθουν: Όταν λοιπόν συνεκροτήθη η Σύνοδος αυτή, οι αιρετικοί δεν πείθονταν στις αποφάσεις της Συνόδου, παρότι καταδικάστηκαν και η πλάνη τους και αναθεματίστηκαν και αναθεματίστηκε και ο Ευτυχής. Τότε οι Πατέρες έκαναν το εξής: Έγραψαν τόσο οι Ορθόδοξοι όσο και οι αιρετικοί Μονοφυσίτες σε δύο ξεχωριστά βιβλία τις απόψεις επί του θέματος. Έπειτα άνοιξαν τη θήκη που περιείχε το λείψανο της Αγίας Ευφημίας και τοποθέτησαν τα δύο βιβλία στο στήθος της Αγίας.

Μετά από ορισμένο χρόνο άνοιξαν πάλι τη θήκη και είδαν το βιβλίο των Ορθοδόξων που περιείχε και την απόφαση της Συνόδου να το κρατάει η Μάρτυς στην αγκαλιά της. Είδαν όμως ότι το βιβλίο των αιρετικών η Αγία το είχε στα πόδια της. Έτσι η μεγαλομάρτυς Ευφημία με το εξαίσιο αυτό θαύμα επικύρωσε και υπέγραψε τον ορθόδοξο Τόμο και διεσάλπισε το Χριστολογικό δόγμα περί των δύο φύσεων του Χριστού μας εις τα πέρατα της Οικουμένης και απέδειξε την διδασκαλία του Ευτυχούς και των οπαδών του μονοφυσιτών ως σατανική πλάνη».

Σε ένα εξαιρετικό διαφωτιστικό κείμενο με τίτλο «Είναι οι Αρμένιοι Ορθόδοξοι; Οι θέσεις του Μ. Φωτίου» ο πατέρας Θεόδωρος Ζήσης αναλύει περί της αίρεσης των μονοφυσιτών συγκεκριμένα των Αρμενίων, παραθέτοντας και τις θέσεις του Μ. Φωτίου, ο οποίος Μ. Φώτιος θεωρεί τους Αρμένιους ως δυσσεβείς αιρετικούς, που παρασύρθηκαν στην αίρεση από τους Ιακωβίτες από την εποχή της εν Χαλκηδόνι Συνόδου, ότι βρίσκονται σε πλάνη και δεν είναι Ορθόδοξοι.

Δυστυχώς ο Αρχιεπίσκοπος Κρήτης και οι ομοφρονούντες, περιφρονούν και καταπατούν όσα θέσπισαν, ενεργεία του Αγίου Πνεύματος, οι 630 θεοφόροι Πατέρες. Καταπατούν τους Ιερούς Κανόνες που απαγορεύουν να εισέρχονται αιρετικοί μέσα στους Ι. Ναούς. Περιφρονούν τους λόγους και τα θαύματα Αγίων της Εκκλησίας μας σχετικά με την αίρεση των μονοφυσιτών, όπως το θαύμα της Αγίας Ευφημίας. Περιφρονούν ακόμα και τους Αγίους Μάρτυρες και Ομολογητές που λοιδορήθηκαν, εκδιώχθηκαν και θανατώθηκαν από τους αιρετικούς μονοφυσίτες, όπως ο Άγιος Φλαβιανός, ο Άγιος αυτός Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, αλλά και ο Άγιος Προτέριος που έδωσε μάχες στην Δ’ Οικουμενική Σύνοδο και έφραξε τα στόματα των δυσσεβών αιρετικών, εξελέγη Πατριάρχης μετά την καθαίρεση του αιρετικού Διόσκουρου και σφαγιάστηκε από τους διώκτες αιρετικούς με αρχηγό έναν θλιβερό ιερέα ονομαζόμενο Τιμόθεο Αίλουρο [6].

Συγκλονιστικά τα γεγονότα που ζούμε και αποκαλυπτικά. Πλέον η αίρεση και η πλάνη παρουσιάζεται μπροστά στα μάτια μας. Ως πότε εμείς, ο Ορθόδοξος λαός θα συνεχίζουμε να σφυρίζουμε αδιάφορα;…

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: ΚΑΤΑΝΙΧI

Δείτε σχετικά:
Η Δ’ Οικουμενική Σύνοδος – Γραπτό Κήρυγμα
Κυριακή των Αγίων Πατέρων της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου [2024]
Η εικόνα της Θεοτόκου στον… κήπο με τα αγάλματα

Σχετικά άρθρα

Πρωτοφανές και σοκαριστικό πνευματικό ολίσθημα από την Μητρόπολη Ιταλίας

Άρθρο της Ελένης Καμπούρη. Κι ενώ δεν υπάρχει αγιοκατάταξη από την Ορθόδοξη Εκκλησία, γιατί η Μητρόπολη Ιταλίας τον ενέταξε στο ορθόδοξο εορτολόγιο και τελεί στην μνήμη του Θεία Λειτουργία;

Η αγνότητα της Παναγίας & η πονηρία εκκλησιαστικών & πολιτικών αρχόντων [ΒΙΝΤΕΟ 2019]

ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟΝ ΤΟΥ ΓΕΝΕΘΛΙΟΥ:  «Ἡ γέννησίς σου Θεοτόκε, χαράν ἐμήνυσε πάσῃ τῇ οἰκουμένῃ, ἐκ σοῦ γάρ ἀνέτειλεν ὁ Ἥλιος τῆς δικαιοσύνης, Χριστός ὁ Θεὸς ἡμῶν, καί λύσας τήν κατάραν, ἔδωκε τήν εὐλογίαν, καί καταργήσας τόν θάνατον, ἐδωρήσατο ἡμῖν ζωήν τήν αἰώνιον»

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Συνεχίζοντας την περιήγηση στην ιστοσελίδα, συναινείτε με την χρήση αυτών.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τους Όρους χρήσης και την Πολιτική προστασίας απορρήτου.