Επικαιρότητα
Εγκύκλιος Περί της τελέσεως των Ιερών Ακολουθιών της Μεγάλης Εβδομάδος
15 Απρ 2020
…“Ἡ χρῆσις τῶν κωδώνων τῶν Ἱερῶν Ναῶν δέν εἶναι ἀπαραίτητος κατά τήν ἔναρξιν τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν”… (Εγκύκλιος Ιεράς Συνόδου)
Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr
Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra
Περί τῆς τελέσεως τῶν Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος, συνεπείᾳ τῆς ὑπ᾿ ἀριθ. Δ1α/ΓΠ.οικ.23093 Κ.Υ.Α. (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1178/6.4.2020) καί τῶν Ἀποφάσεων τῆς Δ.Ι.Σ. τῆς 1ης Ἀπριλίου 2020
Ζήλωσε τη δόξα του Ποντίου Πιλάτου η ΔΙΣ και παρακαλεί δια την εφαρμογή της ΚΥΑ που κλειδαμπαρώνει τους Ιερούς Ναούς για τον πιστό λαό του Θεού. Η ΔΙΣ υπακούει στους νόμους του Κράτους ή αποφασίζει και διατάζει το κλείσιμο των Εκκλησιών; Η στάση τους αυτή δεν τιμά την Αρχιερωσύνη τους και ξεπερνά σε ύφος και ήθος το ιστορικό πολιτικό κατακάθι εν συνόλω της Ελεύθερης Ελλάδας, από την εποχή του Καποδίστρια μέχρι σήμερα. Μεγάλο κατόρθωμα όντως!
Στη συνέχεια ζηλώσαντες τη δόξα των πολιτικών ανδρείκελων, που έχει εμέσει η Ιστορία της Ελλάδος, θυμούνται τον ρόλο τους και ανακοινώνουν με ύφος χιλίων καρδιναλίων τις αποφάσεις τους σχετικά με τα πανηγύρια και τις instaγκραμικές ακολουθίες, που κατέστησαν χρυσωρυχεία τα σύγχρονα πρακτορεία εκκλησιαστικών ειδήσεων!
Επειδή η κρισιμότητα των στιγμών επιβάλλει σοβαρότητα και υπεύθυνη στάση για να μη δημιουργούνται τεχνητές αντιπαλότητες και άδικες ενδοεκκλησιαστικές διαμάχες χρειάζεται να ξεκαθαρίσουμε τα γεγονότα:
- Η ΔΙΣ εγκαλείται από έγκριτους επιστήμονες και (κυρίως) στη συνείδηση του πιστού λαού για προδοσία σε θέμα πίστεως, αν δηλαδή μεταδίδει ή όχι έναν “θανατηφόρο ιό” η Θεία Κοινωνία. Δεν ξεκαθαρίζει μέχρι και τούτη τη στιγμή αν δεν υπακούσει λόγω συνειδήσεως ένας κληρικός, δεν υπακούει στο κράτος ή στη ΔΙΣ; Τίνος είναι η απαγόρευση; Όποιος φυλακιστεί από το κράτος, θα αντιμετωπίσει και εκκλησιαστική δίωξη;
- Αποφασίζει όμως, ρητά να ρυθμίσει ως διοικούσα αρχή το φλέγον ζήτημα των συλλειτούργων, των φωτογραφήσεων και της χλιδής (σε κλειστούς Ναούς το ξαναλέμε) για έναν πολύ σπουδαίο τις κρίσιμες τούτες στιγμές λόγο: μη μας κάνουν ρόμπα ο Μουτσινάς, το LubenTV ή στο Twitter;
Ειλικρινά οι Αρχιμανδρίτες και οι λοιποί Αρχιερείς δεν προσβάλλονται από μια τέτοια απόφαση; Η Εκκλησιαστική μας διοίκηση όταν κουνά το δάκτυλο με αυστηρό ύφος στους αντάρτες, συχνά επικαλείται το γνωστό έχουν γνώσιν οι φύλακες. Αν πραγματικά γνωρίζουν, η ερώτηση είναι: τόση ματαιοδοξία στον κλήρο πώς την επιτρέπουν; Γιατί δεν ξυρίζουν με την ψιλή όλους εκείνους Αρχιερείς, Ιερομονάχους και κληρικούς που υπονοούν; Αν δεν αφορά ούτε έναν τόσο ματαιόδοξο κληρικό η ανακοίνωσή τους, τότε για ποιον την εκδίδουν;
Στη συνέχεια, η προέκταση περί ἀπαγορεύσεως τῆς χρήσεως τῶν ἐξωτερικῶν μεγαφώνων τῶν Ἱερῶν Ναῶν, που θα μπορούσε να παρηγορήσει τους έγκλειστους πολίτες στη γειτονιά των Ιερών Ναών μας ξεπερνά. Υπό τον φόβο μιας αυθόρμητης και έμπονης παράστασης διαμαρτυρίας του πιστού λαού έξω από τους Ιερούς Ναους, φαντάζει εύκολη μια χουντικού τύπου επιβολή.
Στη συνέχειά της η ανακοίνωση καταντάει εμπαιγμός, δηλαδή με κλειστές πόρτες και κλειστά μικρόφωνα, έκρινε η ΔΙΣ πως πρέπει να διευκρινίσει περεταίρω την περιφορά του Επιταφίου εντός του Ναού, ως και την τελετή της Αναστάσεως επίσης;
Ακροβατεί επικίνδυνα η Εκκλησιαστική μας διοίκηση στο όριο του να μας θεωρεί άλογα πρόβατα ή τελείως κουτορνίθια, καθώς και τους κληρικούς της, πειθήνια όργανα ή εκβιάσιμους κακοπληρωμένους δημοσιοϋπαλληλίσκους, δούλους και δόλιους. Η κρούσις των κωδώνων έγινε χρήσις και τώρα ένοχη σιωπή!
Την επόμενη παράγραφο δεν θα τη σχολιάσουμε σημειώνοντας απλώς: Εμπαιγμός κατά πρόσωπον.
Ταῦτα πάντα γνωρίζουσα ὑμῖν ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, τονίζει τήν ἀπόλυτον ἀνάγκην διά τήν πιστήν τήρησιν αὐτῶν, ἥτις τυγχάνει ἀπαραίτητος καί ὡς πρός τήν διασφάλισιν τῆς ἐπεκτάσεως τῆς Ἀποφάσεως διά τήν τέλεσιν τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν εἰς ἅπαντας τούς Ἱερούς Ναούς καί τάς Ἱεράς Μονάς, ἔστω πρός καιρόν καί κατ᾿ ἄκραν ἐκκλησιαστικήν οἰκονομίαν «κεκλεισμένων τῶν θυρῶν» διά τούς πιστούς, καί μετά τήν 20ήν Ἀπριλίου ἐ.ἔ., ὁπότε λήγει ἡ ἰσχύς τῆς Κ.Υ.Α.
Όταν υπό τοιαύτας κρισίμους στιγμάς, καθ᾿ ἅς διακυβεύεται ἡ ὑγίεια τῶν ἀνθρώπων η πίστη των ανθρώπων γίνεται θρύψαλα υπό της Εκκλησιαστικής μας διοικήσεως, που καταντά την Ορθοδοξία, ασήμαντο κομματάκι στο παζλ των θρησκειών του κόσμου, πώς τολμά να νουθετεί δήθεν ότι δέν ὠφελοῦν τάσεις αὐτονομήσεως ἀπό τῆς κοινῆς πορείας τῆς ἐκκλησιαστικῆς νηός; Ποιας άραγε νηός; Αυτής που κινείται πρόσω ολοταχώς προς τα βράχια της πανθρησκείας του Αντιχρίστου (με τον επάρατο σατανοκίνητο Οικουμενισμό);
Τολμά δε, να ισχυρίζεται πως ἀπαιτεῖται πιστή ὑπακοή εἰς τάς ἀποφάσεις τῶν ἁρμοδίων ὀργάνων; Τώρα, εκείνο που πραγματικά απαιτείται είναι η μία και μόνη εσχάτη αγιοπατερική αντίδρασις: η Αποτείχιση!
Θλίψη και στεναχώρια μας προκαλεί η Εκκλησιαστική διοίκηση, παίζει με την υπομονή μας και προσβάλλει το θρησκευτικό μας συναίσθημα. Σαφώς κατώτεροι των περιστάσεων, πίσω από τον μεγεθυντικό φακό της εξουσίας τους, είναι άκακα γατάκια για τους εχθρούς της πίστεως και μπροστά από τον μεγεθυντικό φακό απευθύνονται στο λαό σαν λέοντες δήθεν σοφοί και αδυσώπητοι.
Άραγε φοβούνται τον Θεό;
Διαβάσαμε στο ecclesia.gr:
Περί τῆς τελέσεως τῶν Ἱερῶν Ἀκολουθιῶν τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος, συνεπείᾳ τῆς ὑπ᾿ ἀριθ. Δ1α/ΓΠ.οικ.23093 Κ.Υ.Α. (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1178/6.4.2020) καί τῶν Ἀποφάσεων τῆς Δ.Ι.Σ. τῆς 1ης Ἀπριλίου 2020
ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ 3018
Πρός
Τούς Σεβασμιωτάτους Μητροπολίτας
Τῆς Ἁγιωτάτης Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος
Εἰς τάς Ἕδρας αὐτῶν
Σεβασμιώτατε ἐν Χριστῷ ἀδελφέ,
Γνωρίζομεν ὑμῖν ὅτι, εἰς τό Φύλλον τῆς Ἐφημερίδος τῆς Κυβερνήσεως (Φ.Ε.Κ. Β΄ 1178/6.4.2020), ἐδημοσιεύθη ἡ ὑπ᾿ ἀριθ. Δ1α/ΓΠ.οικ.23093 Κοινή Ὑπουργική Ἀπόφασις (Κ.Υ.Α.) τῶν Ὑπουργῶν Παιδείας καί Θρησκευμάτων καί Ὑγείας μέ θέμα: «Ἐπιβολή τοῦ μέτρου τῆς προσωρινῆς ἀπαγόρευσης τῆς τέλεσης κάθε εἴδους λειτουργιῶν καί ἱεροπραξιῶν στούς θρησκευτικούς χώρους λατρείας γιά τό χρονικό διάστημα ἀπό 12.4.2020 ἕως 20.4.2020», ἥν καί ἀποστέλλομεν ὑμῖν συνημμένως, παρακαλοῦντες διά τήν ἐφαρμογήν τῶν προβλεπομένων ἐν αὐτῇ.
Ὡσαύτως, γνωρίζομεν ὑμῖν ὅτι κατά τήν Συνεδρίαν τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος τῆς 1ης μηνός Ἀπριλίου ἐ.ἔ., συνεζητήθησαν ἐκτενῶς τά περί τῆς τελέσεως τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος καί ἀπεφασίσθησαν τά ἑξῆς:
1) Ἡ τέλεσις τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν, κατά τήν ἐν λόγῳ περίοδον, δέον νά εἶναι λιτή καί σεμνοπρεπής, συμφώνως πρός τό ἦθος καί τήν παράδοσιν τῆς Ὀρθοδόξου Καθολικῆς Ἐκκλησίας. Ἰδίως αἱ μεταδιδόμεναι ἀπό τῆς τηλεοράσεως ἤ τοῦ διαδικτύου ἱεραί Ἀκολουθίαι ἐπιβάλλεται νά πληροῦν τά προβλεπόμενα ὑπό τῆς Κ.Υ.Α., διά νά μή δώσωμεν οἱανδήποτε ἀφορμήν πρός κακεντρεχῆ σχόλια καί ψόγους. Ὑπενθυμίζομεν ὧδε τά ἤδη ὑμῖν ἐγνωσθέντα, διά τῆς ὑπ᾿ ἀριθ. 3016/ 2.4.2020 Συνοδικῆς Ἐγκυκλίου, περί ἀποφυγῆς τελέσεως συλλειτούργων καί φωτογραφικῶν στιγμιοτύπων ἀπό τάς ἱεράς Ἀκολουθίας, ὡς καί ἀπαγορεύσεως τῆς χρήσεως τῶν ἐξωτερικῶν μεγαφώνων τῶν Ἱερῶν Ναῶν.
Ἐπί πλέον, λόγῳ τῶν ἐκτάκτων συνθηκῶν τῶν ἡμερῶν ἐπιβάλλεται:
α) ἡ περιφορά τοῦ Ἐπιταφίου κατά τήν Μεγάλην Παρασκευήν ὅπως περιορισθῇ ἀποκλειστικῶς ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ καί
β) ἡ τελετή τῆς Ἀναστάσεως γένηται ἐντός τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, τήν συνήθη ὥραν, ἤτοι τήν 12ην τοῦ μεσονυκτίου τοῦ Μεγάλου Σαββάτου.
2) Ἡ χρῆσις τῶν κωδώνων τῶν Ἱερῶν Ναῶν δέν εἶναι ἀπαραίτητος κατά τήν ἔναρξιν τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν. Δύνασθε, ὅμως, νά κάμνητε χρῆσιν αὐτῶν κατά τήν ἡμέραν τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, ὅτε θά σημάνουν πενθίμως ὡς εἴθισται, καί κατά τήν τελετήν τῆς Ἀναστάσεως, ψαλλομένου τοῦ «Χριστός Ἀνέστη», χαρμοσύνως καί πανηγυρικῶς.
3) Tό ὡράριον ἁπασῶν τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν καί τῶν Θείων Λειτουργιῶν τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Ἑβδομάδος παραμένει κατά τό σύνηθες, μέ τήν ὑπόδειξιν ὅτι τό ἱερόν Εὐχέλαιον δέον ὅπως τελεσθῇ τήν πρωίαν τῆς Μεγάλης Τετάρτης, ἀντί τῆς Προηγιασμένης Θείας Λειτουργίας, καί οὐχί κατά τό ἑσπέρας.
4) Αἱ θύραι τῶν Ἱερῶν Ναῶν θά παραμένουν κεκλεισμέναι κατά τήν διάρκειαν ἁπασῶν τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν. Αἱ θύραι θά ἀνοίγωνται τοὐλάχιστον δύο ὥρας μετά τό πέρας τῶν κατά τήν πρωίαν ἑκάστης ἡμέρας τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος ἱερῶν Ἀκολουθιῶν, ἤτοι ἀπό τῆς 11ης πρωϊνῆς ὥρας ἕως τήν 1ην μ.μ., πλήν τῆς Μεγάλης Παρασκευῆς, ὅτε, καί ἐξ αἰτίας τοῦ γεγονότος ὅτι αἱ ἱεραί Ἀκολουθίαι αὐτῆς περατοῦνται ἀργότερον, τό ἄνοιγμα τῶν θυρῶν γενήσεται ἀπό τῆς 1ης μ.μ. ὥρας ἕως τήν 5ην μ.μ.
5) Ἡ Ἱερά Σύνοδος ἐπισημαίνει ὅτι ἐπιτρέπεται, συμφώνως τοῖς θείοις καί ἱεροῖς Κανόσι καί παλαιοτέραις Ἀποφάσεσιν Αὐτῆς (βλ. σχετικῶς τήν ὑπ᾿ ἀριθ. 244/10.2.1917 Συνοδικήν Ἐγκύκλιον), ἡ κατ᾿ οἰκονομίαν λύσις τῆς αὐστηρᾶς νηστείας τῆς Μεγάλης Ἑβδομάδος, δι᾿ ὅσους ἐκ τοῦ Χριστεπωνύμου πληρώματος ὑφίσταται ἐπικρεμάμενος κίνδυνος κατά τῆς ὑγιείας καί τῆς ζωῆς των, ἰδίᾳ δέ τῶν ἐγκύων, τῶν λεχῶν, τῶν θηλαζουσῶν, τῶν γερόντων, τῶν ἐν ἀσθενείαις κατακειμένων καί τῶν ἀναρρωνυόντων. Καθίσταται σαφές ὅτι πρόκειται περί ἀναστολῆς ἐφαρμογῆς τοῦ ἱεροῦ Κανόνος καί οὐχί καταργήσεώς του, καί μόνον δι᾿ ὅσους ἔχουν προβλήματα ὑγείας.
Ταῦτα πάντα γνωρίζουσα ὑμῖν ἡ Διαρκής Ἱερά Σύνοδος, τονίζει τήν ἀπόλυτον ἀνάγκην διά τήν πιστήν τήρησιν αὐτῶν, ἥτις τυγχάνει ἀπαραίτητος καί ὡς πρός τήν διασφάλισιν τῆς ἐπεκτάσεως τῆς Ἀποφάσεως διά τήν τέλεσιν τῶν ἱερῶν Ἀκολουθιῶν εἰς ἅπαντας τούς Ἱερούς Ναούς καί τάς Ἱεράς Μονάς, ἔστω πρός καιρόν καί κατ᾿ ἄκραν ἐκκλησιαστικήν οἰκονομίαν «κεκλεισμένων τῶν θυρῶν» διά τούς πιστούς, καί μετά τήν 20ήν Ἀπριλίου ἐ.ἔ., ὁπότε λήγει ἡ ἰσχύς τῆς Κ.Υ.Α. Πρός τόν σκοπόν τοῦτον παρακαλεῖσθε ἅπαντες ὅπως ὑποδείξητε τά δέοντα πρός τούς ὑφ᾿ ὑμᾶς Ἐφημερίους, οἱ ὁποῖοι ὀφείλουν νά γνωρίζουν ὅτι ὑπό τοιαύτας κρισίμους στιγμάς, καθ᾿ ἅς διακυβεύεται ἡ ὑγίεια τῶν ἀνθρώπων, δέν ὠφελοῦν τάσεις αὐτονομήσεως ἀπό τῆς κοινῆς πορείας τῆς ἐκκλησιαστικῆς νηός, ἀλλ᾿ ἀπαιτεῖται πιστή ὑπακοή εἰς τάς ἀποφάσεις τῶν ἁρμοδίων ὀργάνων, συνεχεῖς καί θερμές προσευχές, ὡς καί εἰλικρινής καί ἔμπρακτος μετάνοια.
Δείτε σχετικά:
– Ποια είναι η εισήγηση του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου για το Πάσχα με φόντο τον Κορωνοϊό;
– π.Θεόδωρος Ζήσης, Έργο του διαβόλου το κλείσιμο των Ναών από την Ιερά Σύνοδο
– Ο Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος, συμφώνως με το πνεύμα των φίλων του Προτεσταντών, μας νουθετεί!
– Οι ιερείς της Γεωργίας μας δίνουν παράδειγμα!
– Θα ανασταίνεται ο Κύριός μας, κατά τις ανθρώπινες επιθυμίες και βουλές;
– Μας εξόργισε η επιστολή του Μητροπολίτου Μεσογαίας προς την Υπουργό Παιδείας
– Δημητριάδος: «Δε διώκεται ο Χριστιανισμός και η Εκκλησία»
– Σικάγο – Οικουμενιστική συμπροσευχή για τον Κορωνοϊό [ΒΙΝΤΕΟ 2020]
– Ο Μητροπολίτης Λαγκαδά κ. Ιωάννης συμφωνεί με τον Πρωθυπουργό
– Να γιατί η απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος στερείται Αγίου Πνεύματος
– Δεν άργησε και το Φανάρι να αποκαλυφθεί!
– Μοναχού Σεραφείμ (Ζήση), Ο κορωνοϊός διδάσκει το «πως» της Αποτειχίσεως (…μάλλον δε και το «δια τι»)
– Ο Μητσοτάκης ταπείνωσε την Εκκλησία εκθέτοντάς την στην κοινή γνώμη ως ανεύθυνη. Ιδού το ΦΕΚ που «κλείνει» τις Εκκλησίες!
– Η εωσφορική απόφαση της Δ.Ι.Σ. και η παρέμβαση του Καίσαρα Μητσοτάκη για αναστολή της Θείας Λειτουργίας
– π.Νικόλαος Μανώλης, Η Θεία Κοινωνία και οι ασθένειες [ΒΙΝΤΕΟ 2020]
– Εμείς στους ιερούς Ναούς δυναμώνουμε, θεραπευόμαστε και δεν αρρωσταίνουμε… ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ – πράξη νομοθετικού περιεχομένου