Συνεργατες

Η βιωματική «Θεία Χάρις» (Α΄ Μέρος)

εικόνα άρθρου: Η βιωματική «Θεία Χάρις» (Α΄ Μέρος)
Της Ολυμπίας
αποκλειστικά για την katanixi.gr

«Σύ ἔχε μετάνοια καθαρή, κάνε σέ ὅλους ὑπακοή, καί μόνη της ἡ χάρη θά ἔλθει χωρίς ἐσύ νά τό ζητᾶς» (Ἅγιος Γέροντας Ἰωσήφ Ἡσυχαστής)

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Α΄ Μέρος

Ἡ Ὀρθόδοξη ζωή εἶναι στήν οὐσία της ἡ μοναδική ἔνθεη καί ἡ ἀληθινή ζωή, ἡ ὁποία πράγματι βιώνεται στήν «πράξη» σύμφωνα μέ τό Ἅγιο θέλημα καί τήν Θεία φώτιση τοῦ Θεανθρώπου Κυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ.

Ἡ Ὀρθόδοξη ζωή ἀποτελεῖ ξεχωριστά γιά τόν κάθε ἕνα πιστό ὀρθόδοξο Χριστιανό, μία «τρισχαριτωμένη» πνευματική ζωή.

Μέσα ἀπό αὐτή τήν πνευματική ζωή μέ τήν πηγαία Ὀρθόδοξη πίστη, ὁ πιστός ἔμαθε νά ἀναζητεῖ τήν ἁγιότητα μέ τήν ἁπλή καί συνετή ζωή του.

Διότι μόνο μέ τήν ταπεινή καί μέ τήν ἔνθερμη καθημερινή καί θεάρεστη πνευματική ἐργασία πού ἐφαρμόζει γιά τόν ἑαυτό του, δηλαδή μέσα ἀπό αὐτή τήν Ὀρθόδοξη πνευματικότητα στήν «πράξη», ἁγιάζει ὁ κάθε ἕνας ὀρθόδοξος πιστός.

Καί ὁπωσδήποτε μόνο στήν «πράξη» ἁγιάζει ὁ πιστός μέσα ἀπό τήν ἀδιάλειπτη π ρ ο σ ε υ χ ή καί μέσα ἀπό τήν φλογερή του π ί σ τ η.

Πάντοτε μέ τήν ὑπομονή μέσα ἀπό τήν Ὀρθόδοξη ἄσκηση καί διά τῆς ὑπακοῆς στόν Πνευματικό πατέρα μέ τήν διαρκή ἐ γ ρ ή γ ο ρ σ η.

Καί ὁπωσδήποτε μέσα ἀπό μία συνεχή ἀπάρνηση τῆς ἁμαρτίας καί ἀποκήρυξη τῆς πλάνης, μέ τήν ἀληθινή καί εἰλικρινή μ ε τ ά ν ο ι α.

Διότι στήν «πράξη» συνεργεῖ ἡ καθαρτική Θεία χάρη, ἡ ὁποία βοηθάει τήν καρδιά πρός τήν διαδικασία τῆς κάθαρσης ἀπό τά δαιμονικά πάθη.

Σέ κάθε μία ἀνθρώπινη ψυχή, πού μετανόησε ἀληθινά καί ἐπιθυμεῖ πλέον νά ζήσει τήν Ὀρθόδοξη πνευματική ζωή, σύμφωνα μέ τό Θεῖον θέλημα καί σύμφωνα μέ ὅλες τίς ἐντολές τοῦ Ἁγίου Εὐαγγελίου, τότε πράγματι στήν «πράξη» ἔρχεται νά κατοικήσει ἀποκλειστικά μέσα στήν ταπεινή ψυχή του ἡ Θεία ἀγάπη.

Μόνο τότε ἔρχεται αὐτή ἡ πλημμύρα τῆς Θείας ἀγάπης μαζί μέ τήν Θεία χάρη τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ.

Καί αὐτή ἡ Θεία χάρη εἶναι πού ἐνθαρρύνει τήν κάθε μία ψυχή πρός τήν ταπεινή ἐργασία τῆς προσωπικῆς κάθαρσης ἀπό τά πάθη.

Ἀλλά κυρίως πρός τήν ἀδιάκοπη ἀναζήτηση τοῦΚυρίου Ἰησοῦ Χριστοῦ, μέσα ἀπό τήν ἀληθινή καί εἰλικρινή ἐσωτερική μετάνοια, ἐκείνη πού βρίσκεται πάντοτε μέσα εἰς τά βάθη τῆς καρδιᾶς μας, στήν ἴδια τήν ψυχή.

Ἔτσι ἀκριβῶς βιώνεται στήν πράξη ἡ «Θεία Χάρις» τοῦ Ἁγίου Τριαδικοῦ Θεοῦ!

Ὁ Ἅγιος Γέροντας Ἰωσήφ ὁ Ἡσυχαστής, στό βιβλίο τῶν ἐπιστολῶν του, «Ἔκφρασις Μοναχικῆς ἐμπειρίας», ἀναφέρει ὁ ἴδιος σχετικά μέ τήν Θεία Χάρη: (1)

– “Μέ τήν «πράξιν» ὅπου συνεργεῖ (Θεία) χάρις καθαρτική, ἡ ὁποία βοηθάει στήν κ ά θ α ρ σ η.

Καί κάθε ἕνας, πού μετανόησε, ἡ (Θεία) χάρις εἶναι πού τόν προτρέπει στήν μ ε τ ά ν ο ι α.

– Σέ τρεῖς τάξεις διαιρεῖται ἡ χάρις: Καθαρτική, φωτιστική, τελειωτική.

– Σέ τρεῖς καί ἡ ζωή μας: Κατά φύσιν, ὑπέρ φύσιν, παρά φύσιν.

Σέ αὐτές τίς τρεῖς τάξεις ἀνέρχεται καί κατέρχεται.

– Τρία εἶναι καί τά μεγάλα χαρίσματα, πού λαμβάνει: Θεωρία, ἀγάπη, ἀπάθεια.

Καί ὅσα κάνει τῆς (Θείας) χάριτος εἶναι, ἄν καί δέν τό γνωρίζει αὐτός πού τήν ἔχει, ὅμως αὐτή τόν τροφοδοτεῖ καί τόν ὁδηγεῖ.

Καί ἀνάλογα μέ τήν προκοπή του, ἀνέρχεται ἤ κατέρχεται ἤ μένει στήν ἰδία κατάσταση.

Ἐάν ἔχει ζήλο καί αὐταπάρνηση ἀνεβαίνει σέ θεωρία, τήν ὁποία διαδέχεται φωτισμός Θείας γνώσεως καί ὁλίγη ἀπάθεια.

Ἐάν ψυχρανθεῖ ὁ ζῆλος, ἡ προθυμία, τότε συστέλλεται καί ἡ ἐνέργεια τῆς (Θείας) χάριτος.


Γι’ αὐτόν πού λές ὅτι γνωρίζει νά προσεύχεται, εἶναι ἐκεῖνος πού γνωρίζει τί εὔχεται καί τί ζητᾶ ἀπό τόν Θεό.

Αὐτός πού γνωρίζει καλῶς νά προσεύχεται δέν βαττολογεῖ, δέν ζητᾶ περιττά· ἀλλά γνωρίζει τόν τόπο, τόν τρόπο καί τόν καιρό καί ζητᾶ τά ἁρμόδια καί ὠφέλιμα τῆς ψυχῆς του.

Ἐπικοινωνεῖ νοερά μέ τό Χριστόν.

Τόν πιάνει καί τόν κατέχει!

Καί λέγει, «δέν θά σέ ἀφήσω εἰς τόν αἰώνα».

Ἐκεῖνος πού προσεύχεται ζητᾶ τήν ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν, ζητᾶ τό ἔλεος τοῦ Κυρίου.

Ἐάν ζητᾶ καί μεγάλα, ὄχι στόν κατάλληλο καιρό, δέν τοῦ τά δίδει ὁ Κύριος.

Διότι ὁ Θεός τά δίνει μέ τάξη.

Καί, ἄν ἐσύ τόν “κουράζεις” ζητώντας, ἀφήνει τό πνεῦμα τῆς πλάνης καί προσποιεῖται τή χάρη καί σέ πλανᾶ, δείχνοντάς σου ἄλλα ἀντί ἄλλων.

Γι’ αὐτό δέν εἶναι ὠφέλιμο νά ζητᾶ κανείς τά ὑπέρμετρα.

Ἀλλά, καί ἄν εἰσακουσθεῖ πρό τοῦ καθαρισμοῦ, ὅταν δέν εἶναι στήν τάξη, γίνονται φ ί δ ι α καί β λ ά π τ ο υ ν.

Σύ ἔχε μετάνοια καθαρή, κάνε σέ ὅλους ὑπακοή, καί μόνη της ἡ χάρη θά ἔλθει χωρίς ἐσύ νά τό ζητᾶς”.

Μέσα ἀπό τήν καθαρή Ὀρθόδοξη πνευματική ζωή καί Ὀρθόδοξη πίστη, ἔρχεται καί ἡ καθαρή μετάνοια.

Ἀμήν, γένοιτο!

Συνεχίζεται…

  • 1. «Ἔκφρασις Μοναχικῆς ἐμπειρίας», Γέροντος Ἰωσήφ τοῦ Ἡσυχαστοῦ Ἐπιστ. Ι΄, ἐκδ. Ἱ. Μ. Φιλοθέου, σ. 84-88. Ἀπόσπασμα σέ νεοελληνική ἀπόδοση. https://www.hristospanagia.gr

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Σχετικά άρθρα

Σχισμάτων συνέχεια για τον αδιόρθωτο «Πάπα της Ανατολής»!

του Νεκτάριου Δαπέργολα Διδάκτορος Βυζαντινής Ιστορίας. “Ἡ Λιθουανική Ἐκκλησία φυσικά ἀπέρριψε ὅλες αὐτές τίς αὐθαιρεσίες τῆς Κωνσταντινούπολης, καταδικάζοντας τή νέα εἰσπήδηση...”

Ο Όσιος Μακάριος ο Ομολογητής, Ηγούμενος της Μονής Πελεκητής

Άρθρο της Ελένης Παπασταματάκη αρθρογραφεί για katanixi.gr. Αφού, αγωνίστηκε καλώς κατά των παθών και απέκτησε την τέλεια ταπείνωση, ήρθε η ώρα ο Κύριος να του αποδώσει και τον στέφανο της Ομολογίας!

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Συνεχίζοντας την περιήγηση στην ιστοσελίδα, συναινείτε με την χρήση αυτών.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τους Όρους χρήσης και την Πολιτική προστασίας απορρήτου.