της Ειρήνης Ιωαννίδου

Στο όνομα του «Φάγωμεν και πίωμεν, αύριον γαρ αποθνήσκομεν» γελιοποιεί ακόμη και αυτή τη σύμβαση, τον πολιτικό δεσμό ανάμεσα σε δύο ανθρώπους… 

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Τον γύρο του διαδικτύου έκανε η είδηση πως δήμαρχος Αθηνών Κώστας Μπακογιάννης μαζί με την αντιδήμαρχο Αθηναίων, Κατερίνα Γκαγκάκη τέλεσαν τον πολιτικό γάμο ενός ζευγαριού έχοντας για κουμπάρο ένα πάντα. 

Ως ορθόδοξοι χριστιανοί γνωρίζουμε ότι ο πολικός γάμος δεν είναι μυστήριο, αλλά προϊόν της εκκοσμίκευσης. Σήμερα στην κοσμική νοοτροπία συναντάμε μία ελευθεριότητα, σύμφωνα με την οποία ο άνθρωπος θέλει να έρχεται σε γάμου κοινωνία, δίχως όμως την ευλογία του Θεού. Αυτό συμβαίνει διότι, σύμφωνα με τον Άγιο Ισαάκ τον Σύρο, «κόσμος εστίν όνομα περιεκτικόν επιπίπτον επί τα ειρημένα πάθη». Αν έπρεπε να ονομάσουμε όλα τα πάθη που μαστίζουν τον άνθρωπο με ένα όνομα, αυτά θα τα λέγαμε: κόσμος, και αν θα έπρεπε να κάνουμε μία ανάλυση της εννοίας κόσμος, θα αναφέραμε τα επιμέρους ονόματα των παθών.

O σπουδαίος θεολόγος της εποχής μας, π.Αθανάσιος Μυτιληναίος, σχολίασε τον πολιτικό γάμος ως εξής: «Αγαπητοί μου, προσέξτε -δεν είναι κακία αυτό που θα πω. Αν το παιδί σας, ο μη γένοιτο, παντρευτεί με πολιτικό γάμο, δεν θα πάτε στον γάμο του! είναι σε αταξία. Αν συγγενικό ή φιλικό σας πρόσωπο παντρευτεί με πολιτικό γάμο, δεν θα πάτε! θα του πείτε ότι είναι σε αταξία. Δεν θα βρίσετε ούτε θα δείρετε, αλλά θα πείτε ότι είναι σε αταξία. Προσέξτε με,  ούτε δώρο θα πάτε! διότι με την παρουσία σας, την επίσκεψή σας ή το δώρο σας επικροτείτε κάτι που ο Θεός δεν το θέλει, είναι παράνομο. Αυτό που προέτρεπε ο απόστολος Παύλος τους Κορινθίους για κάποιον αιμομίκτη Χριστιανό, να μην του μιλάνε για να ντραπεί και να συνέλθει, αυτό θα κάνετε κι εσείς. Θα δείχνετε την δυσαρέσκειά σας, όχι σήμερα-αύριο και για δέκα μέρες, αλλά μέχρι που να διορθωθεί. Θα λέτε καλημέρα, αλλά πάντα θα υπενθυμίζετε με τη στάση σας. “Αγαπητέ μου φίλε ή παιδί μου, είσαι σε αταξία”. Θα τον κάνετε τον άλλο να σκεφθεί, και τότε να πει: “Τί κάνω;”. Αν τον επιδοκιμάσουμε, τότε δεν τον διορθώνουμε».

Ο άνθρωπος της Νέας Εποχής δεν μένει απλώς στον πολιτικό γάμο ως θεσμική και εθιμική αποδόμηση και απόρριψη της εκκλησιαστικότητας, αλλά εκφράζει πολλές φορές μία ιδεολογική αθεΐα και μία άρνηση της εκκλησιαστικής ταυτότητας γενικότερα. Στο όνομα του «Φάγωμεν και πίωμεν, αύριον γαρ αποθνήσκομεν» κάνει ένα βήμα παραπέρα και γελιοποιεί ακόμη και αυτή τη σύμβαση, τον πολιτικό δεσμό ανάμεσα σε δύο ανθρώπους.

Η επιλογή αυτής της αμφίεσης του κουμπάρου στο συγκεκριμένο κοσμικό γεγονός, μας έφερε στο μυαλό τα λόγια του Αγίου Παϊσίου, όταν νουθετούσε τους κοσμικούς ανθρώπους να απαρνηθούν το κοσμικό πνεύμα, να εξομαλύνουν τα εξογκώματα των παθών και να μην να φτιάξουν έναν άνθρωπο ψεύτικο αλλά να συγγενέψουν με τον Θεό και τους Άγιους. Ο ίδιος είπε χαρακτηριστικά «Να προσπαθήσουμε να πετάξουμε τον κοσμικό καρνάβαλο, για να αγγελοποιηθούμε» (ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ ΛΟΓΟΙ – Α – ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3)

Είναι σημαντικό να αναλογιστούμε, μήπως στην προδρομική εποχή που ζούμε, ο πολιτικός γάμος αποτελέσει το εφαλτήριο και για άλλες ανίερες συνενώσεις, όπως αυτή του δεύτερου γάμου των εν χηρεία κληρικών. Το ζήτημα αυτό, μετά τη διγλωσσία και τη διπλωματία της Ψευδοσυνόδου της Κρήτης, έμεινε ανοιχτό αφήνοντας περιθώρια για να αντιμετωπιστεί αντικανονικά. Στη σχετική μελέτη του π.Θεοδώρου παρουσιάζεται αναλυτικά η σοβαρότητα του ζητήματος.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Έρχεται νόμος υπέρ του γάμου μεταξύ ομοφυλόφιλων και υιοθεσίας παιδιών από τους ΛΟΑΤΚΙ
Ο Δήμαρχος της Αθήνας προδίδει τις Ελληνορθόδοξες αξίες
Η κραυγαλέα αποτυχία του Δημάρχου Αθηναίων!
Η ΒΙΤΡΙΝΑ