Μαρία Κοσμίδου
Μια αναδρομή και μια υπενθύμιση: «ουδέ μαρτυρίου αίματος ταύτην δύνασθαι εξαλείφειν την αμαρτίαν»
9 Απρ 2021
Γράφει η Μαρία Κοσμίδου
αρθρογραφεί για katanixi.gr
Η έναρξη κοινωνίας του Αρχιεπισκόπου Κύπρου με τους σχισματικούς θα έπρεπε να σημάνει το τέλος κοινωνίας μαζί του των Ιεραρχών που θέλουν να ορθοπραττούν. Αλλά αυτό δε συνέβη. Πώς ερμηνεύεται αυτή η στάση;…
Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr
Γνωρίζοντας τις ύπουλες τακτικές των εχθρών της Πίστης δεν μπορούμε να εφησυχάζουμε. Για παράδειγμα, ακούγοντας τον Οικουμενικό Πατριάρχη να δηλώνει*: “Στην Ορθοδοξία ΔΕΝ υπάρχει σχίσμα… ΔΕΝ έχω το δικαίωμα να κάνω ούτε βήμα πίσω”, ΔΕΝ γίνεται να κοιμάται ήσυχος ο λαός του Θεού. Και όχι μόνο δεν κοιμάται αλλά θυμάται. Θυμάται, για παράδειγμα, μια αντίδραση που έπεσε στο κενό, αυτή των τεσσάρων Ιεραρχών της Κύπρου, όταν ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. Χρυσόστομος μνημόνευσε τον σχισματικό Επιφάνιο της Ψευδοεκκλησίας της Ουκρανίας. Οι Ιεράρχες που αντέδρασαν, απαίτησαν από τον Αρχιεπίσκοπο να ανακαλέσει την αντικανονική πράξη του. Και είχαν δηλώσει τότε ότι δεν θα παραβρεθούν ξανά σε συλλείτουργα με τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο, αν προηγουμένως δεν αποφασίσει η Ιερά Σύνοδος, και όχι μόνος του ο μακαριώτατος, σχετικά με το Ουκρανικό. Και η Σύνοδος αποφάσισε μεν, αλλά… δεν.
Στην Κατάνυξη είχαμε τονίσει ότι η αντικανονική, αποτρόπαιη και καταδικαστέα αυτή πράξη του κ. Χρυσοστόμου αναπόφευκτα οδηγεί την Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Κύπρου σε δύσβατες ατραπούς: “Μέγα βάραθρο είναι αυτό, από το οποίο γκρεμίστηκε ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, όταν κατά τη διάρκεια Αρχιερατικής Λειτουργίας προέβη στη μνημόνευση του σχισματικού Επιφανίου της Ψευδοεκκλησίας της Ουκρανίας!”
Το “παιχνίδι σε διπλό ταμπλό” του Αρχιεπισκόπου Κύπρου και η αυθαίρετη επιλογή του να μνημονεύσει το σχισματικό ψευδοεπίσκοπο Επιφάνιο, ενεργώντας ουσιαστικά ως εκτελεστικό όργανο του κ. Βαρθολομαίου, έχουν μια θεραπεία: Την ιεροκανονική Αποτείχιση.
Αρχικά οι τέσσερις μητροπολίτες, ο Λεμεσού Αθανάσιος, ο Κύκκου Νικηφόρος, ο Ταμασού Ησαίας και ο Αμαθούντος Νικόλαος, είχαν διατυπώσει συνολικά εννέα λόγους για να στηρίξουν τη θέση τους ότι είναι η λανθασμένη η απόφαση του Αρχιεπισκόπου να αναγνωρίσει το αυτοκέφαλο της Ουκρανικής Εκκλησίας χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της Ιεράς Συνόδου. Ανέφεραν τότε μεταξύ άλλων ότι η εν λόγω πράξη του Αρχιεπισκόπου συνιστά κατάφωρη παραβίαση του συνοδικού συλλογικού και δημοκρατικού πολιτεύματος της Ορθοδόξου Εκκλησίας της Κύπρου. Υποστήριζαν πως η πράξη του οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου να χορηγήσει αυτοκεφαλία στις σχισματικές δομές της ουκρανικής εκκλησίας αποτελεί ενέργεια αυθαίρετη, αντικανονική και αντιεκκλησιαστική.
Με την επιστολή τους εκείνη οι τέσσερις Μητροπολίτες ζητούσαν από τον Αρχιεπίσκοπο να ανακαλέσει την αντικανονική και άκυρη πράξη του και ταυτόχρονα ζητούσαν έκτακτη σύγκληση της Ιεράς Συνόδου για να επιληφθεί του θέματος.
Συνεκλήθη η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου και ασχολήθηκε με το Ουκρανικό Εκκλησιαστικό ζήτημα, καθώς και με την μνημόνευση του Μητροπολίτη Επιφανίου από τον Μακαριώτατο. Ποιο ήταν το αποτέλεσμα; Αναγνώρισε τελικά το ουκρανικό αυτοκέφαλο συμπλέοντας με τον Αρχιεπίσκοπο Χρυσόστομο:
Στην αναγνώριση της σχισματικής εκκλησίας της Ουκρανίας προχώρησε η Ιερά Σύνοδος της κυπριακής εκκλησίας. Εντός της Συνόδου φαίνεται ότι καταγράφηκαν διαφωνίες, ενώ το τελικό αποτέλεσμα ήταν 9 με 6 (1 λευκή) σύμφωνα με τον Μητροπολίτη Κύκκου και Τυλληρίας, Νικηφόρο.
Το ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου έχει ως εξής:
“Η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου κατά τις συνεδρίες αυτής της 23ης και 25ης Νοεμβρίου 2020 συζήτησε διεξοδικώς το Ουκρανικό Εκκλησιαστικό Ζήτημα, καθώς και το πρόβλημα το οποίο είχε δημιουργηθεί με την μνημόνευση του Επιφανίου ως Προκαθημένου της Εκκλησίας της Ουκρανίας εκ μέρους του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου και απεφάσισε όπως μη εναντιωθεί στην ως άνω απόφαση του Μακαριωτάτου.
Ταυτοχρόνως η Ιερά Σύνοδος προσβλέπει σε ευρύτερη διαβούλευση, εις την οποίαν όλοι να εργαστούν προς υπέρβαση της παρούσης κρίσεως που απειλεί με σχίσμα την Εκκλησίαν του Χριστού.
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου
25 Νοεμβρίου 2020″
Μετά από αυτή την απόφαση ΔΕΝ ελήφθη από πλευράς των αρχικά αντιδρώντων Ιεραρχών κάποια απόφαση διακοπής μνημόνευσης του Αρχιεπισκόπου Κύπρου, όπως όφειλαν ως τελευταίο μέτρο αντίδρασης. Όπως έκανε η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Εκκλησίας, η αντίδραση της οποίας ήταν άμεση και ήρθε ως συνέπεια αυτής της επιλογής του Αρχιεπισκόπου Κύπρου.
Το ίδιο διάστημα με την Ιερά Σύνοδο της Κύπρου συνεδρίασε και η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθοδόξου Εκκλησίας. Η δεύτερη όμως διαπίστωσε την αδυναμία μνημονεύσεως του ονόματος του Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου Β´ στα Ιερά Δίπτυχα, της προσευχητικής και ευχαριστιακής κοινωνίας μαζί του, καθώς και της συλλειτουργίας με όσους ιεράρχες της Εκκλησίας της Κύπρου εισέλθουν σε εκκλησιαστική κοινωνία με εκπροσώπους του ουκρανικού σχίσματος. Οι συμμετέχοντες στη Σύνοδο εξέφρασαν τη βαθιά τους λύπη εξαιτίας της γενομένης αντικανονικής μνημονεύσεως στα Ιερά Δίπτυχα του επικεφαλής μιας εκ των ουκρανικών σχισματικών ομάδων, γεγονός που αποδεικνύει την έναρξη κοινωνίας του Αρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου με τους σχισματικούς.
Αυτή είναι η ορθή αντίδραση μπροστά στην παρούσα κρίση σε σχέση με το Ουκρανικό σχίσμα, το οποίο υπάρχει και το οποίο έχει επιφέρει στην Εκκλησία ο ίδιος ο κ. Βαρθολομαίος.
Με πόνο ψυχής θα θέλαμε να θυμίσουμε στους σεβαστούς Ιεράρχες, που θέλουν να ορθοτομούν τον λόγο της αληθείας, δύο συγκλονιστικούς λόγους:
Ο πρώτος είναι ο λόγος εις την εορτή των Αγίων Τριών Ιεραρχών του Επισκόπου Φλωρίνης Αυγουστίνου Καντιώτη, όπου διερωτάται πόσους Επισκόπους θα άφηνε στους θρόνους τους σήμερα ο Μέγας Βασίλειος στην Εκκλησία της Ελλάδος; Άραγε πόσους θα άφηνε στην Εκκλησία της Κύπρου; Υπάρχουν εκκλησιαστικοί άνδρες στις μέρες μας σύμφωνα με τα κριτήρια του Μεγάλου Βασιλείου; “Είμεθα πλήρεις” από κενούς Αρχιερείς. Η χριστιανοσύνη βρίσκεται σε αναζήτηση ηγετών που να ποθούν να δουν την Εκκλησία καθαρή από στοιχεία ανάξια και φαύλα. Γέμισε η μάνδρα του Κυρίου από λύκους και τα θυσιαστήρια από ιερείς αναξίους. Αν είχαμε τον Μέγα Βασίλειο σήμερα, δεν θα προβληματιζόμασταν, ούτε θα περιμέναμε ορθοπραξία με το σταγονόμετρο. Θα έπαιρνε δρόμο κάθε αμετανόητος οικουμενιστής εντός είκοσι τεσσάρων ωρών και δεν θα τολμούσε να πατήσει το πόδι τους στους ιερούς ναούς μας κανένας αχειροτόνητος, σχισματικός ψευδοεπίσκοπος.
Ο δεύτερος, που είναι και ο επίλογος της σημερινής αναδρομής, είναι ο λόγος των ίδιων των τεσσάρων Ιεραρχών της Κύπρου προς τον Αρχιεπίσκοπό τους, τον οποίο παραθέτουμε εδώ ως υπενθύμιση προς στους ίδιους αλλά και προς τους Ιεράρχες που θέλουν να ορθοτομούν το λόγο της αληθείας: “Τά πιό πάνω καταθέτομε μέ καλή πίστη, ἔχοντας ἐπίγνωση τῆς ἀρχιερατικῆς μας συνείδησης καί τοῦ ἱεροῦ χρέους μας νά διαφυλάξομε τήν κανονική τάξη καί τήν ἐνότητα τῆς Ἐκκλησίας, πρός ἀποφυγή τοῦ θανάσιμου ἁμαρτήματος τοῦ σχίσματος, ἀφοῦ, κατά τόν ιερό Χρυσόστομο, «οὐδέ μαρτυρίου αἵματος ταύτην δύνασθαι ἐξαλείφειν τήν ἁμαρτίαν».”
*από συνέντευξη την οποία παραχώρησε στο «Βήμα της Κυριακής» ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος https://www.orthodoxtimes.gr/
Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra
Δείτε σχετικά:
– Δριμεία η απαντητική επιστολή των τεσσάρων Επισκόπων της Κύπρου προς τον Οικουμενικό Πατριάρχη
– Θύελλα αντιδράσεων! Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου αναγνωρίζει την Ψευδοεκκλησία της Ουκρανίας αντορθόδοξα, αντισυνοδικά και αυθαίρετα
– Συνεχίζει το δίπορτο ο Μακαριώτατος Κύπρου …
– Δριμεία επίθεση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου σε τρεις μητροπολίτες του, αλλά και στον Πατριάρχη Μόσχας. Η απάντησή τους…
– Κύπρου: Είπα στον Ονούφριο να ζητήσει Αυτοκεφαλία από τον Μόσχας
– Ταύτιση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου με τον Πατριάρχη
– Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κατά Ρώσου Πατριάρχη για την διακοπή μνημόνευσης του Ιερώνυμου
– Δήλωση του Αρχιεπισκόπου Κύπρου για Ουκρανικό – Αλβανίας Αναστάσιο
– Έχουμε μάθει και κρατάμε «ομπρέλα» όταν κάνει δηλώσεις ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου
– “Με λένε Ρίζο κι όπως θέλω τα γυρίζω” από τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου
– Αλήθεια, από Αποτείχιση στην Κύπρο πώς πάτε; Κορωνοϊός: Χριστιανοί και μουσουλμάνοι προσεύχονται!