Επικαιρότητα
Νεωτεριστική εκτέλεση του ύμνου Αγνή Παρθένε!
19 Νοέ 2022
Άρθρο της Κωνσταντίνα Κοσμίδου
αρθρογραφεί για katanixi.gr
Η ανάμειξη παπικών και προτεσταντικών τρόπων λατρείας με τους Ορθόδοξους ύμνους αποτελεί προσβολή της Ιεράς Παράδοσης…
Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr
Ένα νεωτεριστικό “Αγνή Παρθένε” με τη συνοδεία μουσικών οργάνων και πολυμελούς χορωδίας παρουσιάζει η είδηση, που αποτέλεσε κομμάτι εκδήλωσης υπό την αιγίδα του Ορθόδοξου Καθεδρικού Ναού St. Mary’s Indian, στο Bahrain.
Ίσως θα έπρεπε να αναρωτηθούμε πρώτα αν η ανάμειξη ξένων τρόπων λατρείας με βυζαντινούς ύμνους, συνιστά προσβολή της Ιερής μας Παράδοσης. Μήπως αποτελεί ύπουλη τακτική αλλοίωσης της βυζαντινής μουσικής, στο βωμό της ευελιξίας που επιβάλλει η τέχνη.
Ο μακαριστός πνευματικός μας πατέρας π. Νικόλαος Μανώλης από το 7:00 λεπτό της ομιλίας του «Το επεισόδιο με τον μητροπολίτη Σερρών & την χορωδία Κέρκυρας» χαρακτηριστικά αναφέρει πως η χρήση μουσικών οργάνων και χορωδίας μέσα σε εκκλησιαστικό χώρο είναι ενάντια των Κανόνων της Εκκλησίας και των Συνοδικών Διατάξεων.
Το γεγονός πως η συγκεκριμένη υπερπαραγωγή δεν φιλοξενείται εντός του Ιερού Ναού, αλλοίμονο, δεν αθωώνει τη συγκριτιστική πρακτική μέσω της μουσικής.
Παρατίθεται σχετικό απόσπασμα του ορθοδοξότατου Φώτιου Κόντογλου από την ομιλία του με τίτλο «Η Μοναδικότητα της Παραδόσεως της Ορθοδοξίας»: «Ὑπάρχει φανερή ὑπερηφάνεια, ὑπάρχει καί κρυφή ὑπερηφάνεια. Τήν κρυφή ὑπερηφάνεια ἐννοεῖ ὁ ἅγιος Ἐφραίμ ὁ Σῦρος, λέγοντας: “Ἡ ὑπερηφάνεια ἀναγκάζει ἐπινοεῖν καινοτομίας μή ἀνεχομένη τό ἀρχαῖον”. Αὐτή τήν ὑποχθόνια ὑπερηφάνεια, ποὖναι κρυμμένη κάτω ἀπό τήν ταπεινολογία καί τήν ταπεινοφάνεια, ἔχουνε ὅσοι δέν σέβουνται τήν παράδοση τῆς Ἐκκλησίας στή λατρεία καί στίς ἐκκλησιαστικές τέχνες, καί θέλουνε νά εἰσάξουνε σ᾿ αὐτή κάποιους νέους τρόπους πού εἶναι ὁλότελα ξένοι πρός τήν οὐσία τῆς Ὀρθοδόξου πίστεως. Ὄχι μοναχά ξένοι πρός τόν πνευματικόν χαρακτήρα τῆς Ὀρθοδοξίας, ἀλλά ὁλότελα ἀντιορθόδοξοι. […] Ὁ ἴδιος ὁ Χριστὸς ἔψελνε μαζί μέ τούς Ἀποστόλους κι ὑμνοῦσε τόν Θεό: “Καί ὑμνήσαντες ἐξῆλθον εἰς τό Ὄρος τῶν ἐλαιῶν”, γράφει ὁ εὐαγγελιστής Ματθαῖος».
Ο μακαριστός π. Αθανάσιος Μυτιληναίος σε ομιλία του αναφέρει: «Θα έλεγα η βυζαντινή μουσική, αλλά για να απλωθώ σ’ ολόκληρο τον Ορθόδοξον κόσμον θα έλεγα η ιεροπρεπής μουσική. Γιατί ίσως κάπου αλλού οι Ορθόδοξοι να μην έχουνε μουσική βυζαντινή, γι’ αυτό το λέγω αυτό. Και ποια είναι αυτή η “ιεροπρεπής”; Δεν είναι η θυμελική μουσική. Δεν είναι οι κορώνες της Δύσεως. Μπορεί να είναι ωραία τέχνη αλλά δεν είναι όμως ιεροπρεπής. Δεν είναι ιεροπρεπής. Ποτέ ο άνθρωπος δεν ανεβαίνει ολόκληρος στον ουρανό μ’ εκείνη τη μουσική, διότι απλούστατα του ικανοποιεί μόνο ένα καλλιτεχνικόν αίσθημα, της Δύσεως. Εδώ δεν έχουμε μια μουσική που απλώς θα τέρψει, αλλά μια μουσική που θα προκαλέσει το δέος, τον φόβον, τη δόξα του Θεού κατά ένα αληθινά Ορθόδοξον ήθος».
Η Αλήθεια της Ορθοδοξίας παραμένει ανά τους αιώνες αμόλυντη κι έτσι οφείλουμε να τη διατηρούμε! Οι “εμπλουτισμοί” και οι “παραλλαγές” μόνο κατά Θεόν δεν είναι.
Καλή μετάνοια!
Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra
Δείτε σχετικά:
– π. Αθανάσιος Μυτιληναίος, Το λείμμα θα σωθεί
– Η Βυζαντινή μουσική θεραπεύει την κατάθλιψη!
– π. Αθανάσιος Μυτιληναίος – Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΜΑΣ