Άρθρο της Παναγιώτας Κεμανετζή
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Από τις υποτονικές αρνητικές αντιδράσεις του χθες, στην απόλυτη αποδοχή του σήμερα…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Το θέμα των Φακέλων στο μάθημα των Θρησκευτικών, σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, υπήρξε ένα φλέγον ζήτημα ήδη από την εποχή της υπουργίας του κου Γαβρόγλου.

Και παρότι στοιχειοθετούσε πρόταση για σοβαρές ενστάσεις από την επίσημη Εκκλησία, οι αντιδράσεις κατέληξαν από αναιμικές έως ανύπαρκτες. Για να καταλήξουν να είναι σήμερα όχι μόνο αποδεκτές, αλλά και το κύριο θέμα εισήγησης σε ημερίδα θεολογικού ενδιαφέροντος.

Την Παρασκευή, στις 18 Νοεμβρίου 2022, πραγματοποιήθηκε ημερίδα με θέμα «Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα μέσα από τα Νέα Προγράμματα Σπουδών στο μάθημα των Θρησκευτικών Δημοτικού», υπό την Αιγίδα της Διευθύνσεως της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χαλκίδας και του διευθυντή της, κου Κωνσταντίνου Ζημιανίτη. Επίσημος προσκεκλημένος ο Μητροπολίτης Χαλκίδας κ. Χρυσόστομος, ο οποίος ήταν και εισηγητής της ημερίδας.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών, ο κος Χρυσόστομος ανέφερε ότι είναι συνταγματικό δικαίωμα των νέων να καλλιεργούν την θρησκευτική τους συνείδηση, ενώ οικογένεια και εκκλησία οφείλουν να νουθετούν εν Κυρίω τα παιδιά από την βρεφική ηλικία.

 Ο κος Αθανάσιος Στογιαννίδης, αναπληρωτής καθηγητής του ΑΠΘ, ένας εκ των εισηγητών της ημερίδας, έθεσε μία πιο ευρυγώνια οπτική της μελέτης των Θρησκευτικών, η οποία συνδέεται με το «πολιτικώς υπάρχειν» (διευκρίνισε ότι δεν πρόκειται για την πολιτική των κομμάτων αλλά για την πολιτική που επιδρά στον σύγχρονο άνθρωπο) ως μια λύση αποδεκτή από το σύνολο των μαθητών, ανεξαρτήτως θεολογικής ταυτότητας. 

Ανατρέχοντας στους στόχους της διδακτικής των Φακέλων των Θρησκευτικών, διαβάσαμε ότι οι σκοποί και οι προσανατολισμοί στο Δημοτικό (και Γυμνάσιο), μεταξύ άλλων, είναι και οι εξής:

  1. Η κριτική αξιολόγηση των λατρευτικών εκφράσεων της Ορθοδοξίας, καθώς επίσης και άλλων δογμάτων και θρησκειών 
  2. Η παρουσίαση του Οικουμενισμού μέσα από την Ορθοδοξία και τις άλλες θρησκείες του κόσμου
  3. Η θεώρηση της πίστης του Χριστιανισμού, και της πίστης γενικότερα, μέσα από διάφορα κριτήρια (πολιτισμός, ηθική, ιστορία, θεολογία)
  4. Η αντίληψη της εποχής και των σημερινών αναγκών και η εκ νέου ερμηνεία του θεολογικού λόγου σε κοινωνίες διαφορετικών πολιτισμών 
  5. Οι υπαρξιακές ανησυχίες και τα διλήμματα απέναντι στα προβλήματα που απασχολούν το κοινωνικό σύνολο 
  6. Το δικαίωμα και ο σεβασμός στην θρησκευτική ελευθερία και η αναζήτηση στον θρησκευτικό προσανατολισμό. 

Μελετώντας διεξοδικά τους σκοπούς του Φακέλου και τις εργασίες της ημερίδας, θα μπορούσε κανείς να διαπιστώσει τη φιλοσοφία εξοικείωσης των μαθητών με έτερους πολιτισμούς και τη σταδιακή ενσωμάτωση των Θρησκευτικών και άλλων ιδεολογιών σε ένα μόνο μάθημα. Επιπλέον, τόσο στους σκοπούς όσο και στο αναλυτικό πρόγραμμα στο αντίστοιχο ΦΕΚ, είναι ιδιαίτερα διακριτά τα προπαρασκευαστικά μαθήματα για την αποδοχή του Οικουμενισμού μέσα από την εκπαίδευση, που αποτελεί τον βασικό φορέα της πνευματικής διάπλασης των παιδιών, μετά την οικογένεια.

Τα ανησυχητικά νέα είναι ότι με τη βούλα ενός ιεράρχη, του Μητροπολίτη Χαλκίδος, επικυρώνεται το νέο πρόγραμμα θρησκευτικών σπουδών στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση που ενισχύει εξόφθαλμα την Πανθρησκεία.

Υπάρχουν όμως και καλά νέα: προς το παρόν ο Φάκελος αφήνει στη διακριτική ευχέρεια των δασκάλων (όσων έχουν αντιληφθεί την παγίδα) να παρακάμψουν οτιδήποτε αντίκειται ή απειλεί το Ορθόδοξο φρόνημα και να διαμορφώσουν τη διδασκαλία όπως πρέπει. 

Είθε οι δάσκαλοι και οι θεολόγοι όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης να σταθούν επάξια στην πρώτη γραμμή της πνευματικής μάχης και να λειτουργήσουν ως τροχοπέδη στην εξάπλωση του Οικουμενισμού, που απειλεί εδώ και χρόνια το φυτώριο της Χριστιανοσύνης, την μαθητική μας κοινότητα.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά: 
Ο Οικουμενισμός δεν είναι προαιρετικός
Οικουμενισμός ante portas: Επίσκοπος Ποιμένας, Τοποτηρητής ή παρατηρητής;

 

08/05/2022