Άρθρο της Ελένης Παπασταματάκη
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Δεδομένου ότι το διπλωματικό σώμα της Αγίας Έδρας αποτελείται από παπικούς αρχιεπισκόπους που ονομάζονται Αποστολικοί νούντσιοι, αντιλαμβανόμαστε πολύ καλά τους σκοπούς μιας τέτοιας διπλωματίας…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Η νέα πρέσβης στον Αρχιεπίσκοπο

Διαβάσαμε πρόσφατα σε σχετική ανάρτηση ότι η νέα πρέσβης της Ελλάδας στο Βατικανό, κ. Κάτια Γεωργίου, επισκέφθηκε τον Αρχιεπίσκοπο κ. Ιερώνυμο, επιθυμώντας να λάβει την ευχή του προτού αναχωρήσει για την Ιταλία. Ο Προκαθήμενος της Ελλαδικής Εκκλησίας, της ευχήθηκε καλή δύναμη στο έργο που αναλαμβάνει.

Πρόκειται όμως για μια απλή εθιμοτυπική επίσκεψη; Ή μήπως υπάρχει ένα παρασκήνιο; Είναι άραγε αθώα η συνάντηση αυτή και κατά πόσο βαρύνεται με ευθύνες ο κ. Ιερώνυμος ως Αρχιεπίσκοπος της Εκκλησίας της Ελλάδας;

Οι όροι «Βατικανό» και «Αγία Έδρα» είναι ταυτόσημοι;

Είναι ανάγκη λοιπόν να γνωρίσουμε κάποια παραπάνω στοιχεία. Καταρχάς, ανατρέχοντας στην επίσημη κρατική ιστοσελίδα της εν λόγω πρεσβείας, διαβάζουμε στον τίτλο «Η Ελλάδα στην Αγία Έδρα (Βατικανό)».

Αυτοί οι δύο όροι «Βατικανό» και «Αγία Έδρα» δεν είναι ταυτόσημοι, καθώς το κράτος της πόλης του Βατικανού αποτελεί το ανεξάρτητο κράτος που ιδρύθηκε το 1929 με τη Συνθήκη του Λατερανού, ενώ η Αγία Έδρα είναι η επισκοπική δικαιοδοσία της Εκκλησίας της Ρώμης.

Πιο συγκεκριμένα, το Βατικανό είναι ανεξάρτητο κράτος και αποτελεί συνέχεια του Παπικού κράτους του Μεσαίωνα. Το Παπικό κράτος με κέντρο τη Ρώμη υπήρξε κράτος της κεντρικής Ιταλίας που δημιουργήθηκε κατά τον 8ο αιώνα. Μέσα από ζυμώσεις, ίντριγκες και πάθη, ο αποκομμένος από την Εκκλησία αιρετικός παπισμός θα κατορθώσει να ανυψώσει τον Πάπα σε υπερηγεμόνα. Με βάναυσες παραποιήσεις και πλαστά κείμενα θα περιβληθεί θεϊκές ιδιότητες όπως αυτή του αντιπροσώπου του Χριστού στη γη και θα απαιτήσει να ηγεμονεύει σε όλη τη γη. Η κατοπινή ιστορία τα αποδεικνύει όλα αυτά.

Οι Πάπες στον κοσμικό ρόλο τους κυβέρνησαν έως τα μέσα του 19ου αιώνα, οπότε τα περισσότερα παπικά εδάφη προσαρτήθηκαν στο νέο ενωμένο βασίλειο της Ιταλίας. Κατά τη διάρκεια του φασιστικού καθεστώτος του Μουσολίνι, το 1929 με τη Συνθήκη του Λατερανού, επί Πάπα Πίου ΙΑ΄ ιδρύθηκε το κράτος της πόλης του Βατικανού, όπου ο Πάπας αναγνώρισε το βασίλειο της Ιταλίας με πρωτεύουσα τη Ρώμη. Παραιτήθηκε από τη διεκδίκηση των ποντιφικών εδαφών με αντάλλαγμα ένα συγκεκριμένο χρηματικό ποσό. Όμως, παραιτήθηκε ποτέ στ’ αλήθεια ο Πάπας από το να ηγεμονεύει τους λαούς, αναρωτιόμαστε εμείς…

Στο Βατικανό εδρεύει η Αγία Έδρα που αποτελεί το πνευματικό και διοικητικό κέντρο των Ρωμαιοκαθολικών. Η Αγία Έδρα ανάγεται στους πρώτους χριστιανικούς χρόνους και είναι κατ’ ουσίαν η επισκοπική δικαιοδοσία του Ρωμαιοκαθολικού δόγματος. Διπλωματικά η Αγία Έδρα, δρα και ομιλεί για το σύνολο της Ρωμαιοκαθολικής εκκλησίας. Αναγνωρίζεται από άλλα υποκείμενα του διεθνούς δικαίου ως κυρίαρχη οντότητα, με επικεφαλή τον Πάπα, με την οποία μπορούν να διατηρούνται διπλωματικές σχέσεις. Οι πρεσβευτές διαπιστεύονται επίσημα όχι στο Κράτος της Πόλης του Βατικανού, αλλά στην Αγία Έδρα, και οι παπικοί αντιπρόσωποι σε κράτη και διεθνείς οργανισμούς αναγνωρίζονται ως αντιπρόσωποι της Αγίας Έδρας και όχι του κράτους της πόλης του Βατικανού.

Η μεσαιωνική μορφή του παπισμού

Διαβάζουμε σε άρθρο «Αν και βρισκόμαστε στον 21ο αιώνα, όπου έχει πλήρως απομυθοποιηθεί το ιστορικό παρελθόν και οι ολέθριες καταβολές της ιστορίας έχουν τεθεί στο περιθώριο προ πολλού, ο Παπισμός παραμένει πεισματικά περιχαρακωμένος στην μεσαιωνική μορφή του. Η «καθολική εκκλησία» έχει τη νομική μορφή ενός κλασικού μεσαιωνικού κράτους, του οποίου κύρια στοιχεία είναι ο θεοκρατικός και φεουδαρχικός του χαρακτήρας. Μια μορφή κρατικής οντότητας και διακυβέρνησης, που θα ήταν αδιανόητο να εφαρμοστεί σε ένα σύγχρονο κράτος, ως άκρως αναχρονιστική! Και όμως το Βατικανό αποζητά μια θέση στο σύγχρονο πολιτικό γίγνεσθαι με αυτή την μορφή!»

Αναρωτιόμαστε ως απλοί χριστιανοί για ποιο λόγο η Ελλάδα ως Ορθόδοξη χώρα διατηρεί διπλωματικές σχέσεις με διμερείς συμφωνίες με τον Ρωμαιοκαθολικό κόσμο και το διπλωματικό πρόσωπο του Πάπα; Δεδομένου ότι το διπλωματικό σώμα της Αγίας Έδρας αποτελείται από παπικούς αρχιεπισκόπους που ονομάζονται Αποστολικοί Νούντσιοι, αντιλαμβανόμαστε πολύ καλά τους σκοπούς μιας τέτοιας διπλωματίας. Τα πράγματα είναι ξεκάθαρα, ο νούντσιος είναι άνθρωπος του Πάπα, επομένως ενεργεί για λογαριασμό του.

Ο ουσιαστικός ρόλος των διπλωματικών σχέσεων

Μία κατανοητή απάντηση μας δίνει ο απελθών πρέσβης της Ελλάδας στην Αγία Έδρα, κ. Καλογερόπουλος σε συνέντευξη που παραχώρησε σε κρατικό διαδικτυακό κανάλι. Λέει μεταξύ άλλων «…αυτές οι κινήσεις βοηθούν να αναβαθμιστούν με ουσιαστικό περιεχόμενο οι σχέσεις με την Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία και το Παγκόσμιο Κέντρο της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας που βρίσκεται στο Βατικανό…αυτή η προοπτική εγγράφεται και στην επίσκεψη του Πάπα Φραγκίσκου στην Ελλάδα…». Σε ερώτηση της δημοσιογράφου αν οι δράσεις της ελληνικής πρεσβείας στην Αγία Έδρα εμβαθύνουν τις σχέσεις της Ορθόδοξης Εκκλησίας με την Καθολική, απάντησε ο κ. Καλογερόπουλος ότι όλα αυτά είναι συγκοινωνούντα δοχεία.

Πληροφορούμαστε ακόμα ότι η Αγία Έδρα διατηρεί επίσημες διπλωματικές σχέσεις με 180 κυρίαρχα κράτη, ενώ εξήντα εννέα από τις χώρες που έχουν σχέσεις με την Αγία Έδρα διαθέτουν διπλωματικές αποστολές στη Ρώμη, όπως ακριβώς και η χώρα μας. Μέσω λοιπόν της διπλωματίας, η Αγία Έδρα συνεργαζόμενη και με ένα τεράστιο δίκτυο οργανώσεων ανθρωπιστικής βοήθειας -όπως η γνωστή παπική φιλανθρωπική οργάνωση Caritas που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα- έχει καταφέρει να εισβάλλει σε λαούς και χώρες με μία άλλου τύπου εκλεπτυσμένη Σταυροφορία.

Η Ιστορία έχει αποδείξει περίτρανα τις αληθινές προθέσεις των Παπών ανά τους αιώνες.

Η αρχή των διπλωματικών σχέσεων Ελλάδας-Αγίας Έδρας

Πότε όμως άρχισαν οι διπλωματικές σχέσεις Ελλάδας-Αγίας Έδρας και τι επέφερε αυτό στην Ορθόδοξη Ελλάδα μας;

Οι σχέσεις διπλωματικού χαρακτήρα της Ελλάδας με την Αγία Έδρα ξεκίνησαν το 1980. Χωρίς καμία καθυστέρηση η Αγία Έδρα δημιούργησε το Αποστολικό Γραφείο στην Αθήνα, ενώ ξεχωριστή ελληνική πρεσβεία στην Αγία Έδρα στη Ρώμη ιδρύθηκε το 1988. Αξίζει να θυμηθούμε εδώ ότι η επίσκεψη του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β΄ στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε τον Μάιο του 2001.

Αν ανατρέξουμε σε εκείνα τα χρόνια θα διαπιστώσουμε ότι Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος είχαν αντιδράσει στη σύναψη διπλωματικών σχέσεων με την Αγία Έδρα. Και φυσικά ο λόγος που αρνήθηκαν να συνταχθούν με αυτήν την απόφαση ήταν ότι κάτι τέτοιο αυτομάτως αναγνωρίζει τον πολιτικό χαρακτήρα του Πάπα και την αξίωσή του να είναι ο ηγεμών του κράτους του Βατικανού. Οι τότε Ιεράρχες υποστήριξαν ότι αυτή η πράξη δηλώνει οπισθοδρόμηση αιώνων Ελληνικής Πολιτείας και Εκκλησίας, δηλαδή να αναγνωριστεί το μεσαιωνικό παπικό κατεστημένο. Εξάλλου είναι γνωστή η δράση της Ουνίας στις Ορθόδοξες χώρες και πώς κυοφορεί τον εκλατινισμό των λαών δια της πλαγίας οδού.

Γράφει ο π. Θεόδωρος Ζήσης στο τεύχος «Ουνία νεώτερες εξελίξεις»: «Όταν οι Ρωμαίοι ποντίφηκες λέγουν ότι η Εκκλησία αναπνέει με δύο πνεύμονες, τον πνεύμονα της Ανατολής και τον πνευμονα της Δύσεως, ασφαλώς υπό την Ανατολήν δεν εννοούν τους Ορθοδόξους, διότι ούτω θα εθεώρουν την Εκκλησίαν αυτών λειτουργούσαν δι’ ενός πνεύμονος, ασθενή, ελλιπή…,εννοούν τους Ουνίτας, τους Ανατολικούς Καθολικούς οι οποίοι προσέφεραν εις την Ρώμην το γνώρισμα της Ανατολής προς απαρτισμόν της εννοίας της καθολικότητας».

Ποια διπλωματία λοιπόν χωράει μεταξύ Ορθοδοξίας και Παπισμού;

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Έρευνα: Ο σατανικός συμβολισμός της εικόνας που δώρισε ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος στον Πάπα Φραγκίσκο
– Τι εστί Πάπας; Έρευνα στο “ποινικό μητρώο” του Παπισμού
– Ιστορική αναδρομή στα δεινά που επέφεραν οι προηγούμενες επισκέψεις του Πάπα στην Ελλάδα