σ.σ. Το συμπέρασμα. Να προσέχουμε όταν αποκαλούμε τον Επιφάνιο σκέτο λαϊκό, διότι δεν είναι σαν κι εμάς τους λαϊκούς που είμαστε μέλη της Εκκλησίας. Ο Επιφάνιος είναι μεν λαϊκός διότι δεν έχει ιερωσύνη αλλά είναι και εκτός Εκκλησίας διότι είναι καθηρημένος και αφορισμένος.


π. Ματθαίος Βουλκανέσκου: Αφού στην πραγματικότητα ο Επιφάνιος είναι σχισματικός και δέν έχει ιερωσύνη, τον θεωρήσαμε ότι είναι λαϊκός. Αλλά ουσιαστικά, όταν λέμε λαϊκός, σημαίνει άνθρωπος που είναι μέλος της Εκκλησίας του Χριστού και έχει λάβει το Άγιο Μύρο. Είναι δηλαδή μέλος του Σώματος της Εκκλησίας του Χριστού. Δεν είναι κληρικός, δεν είναι επίσκοπος, δεν είναι ιερέας, δεν είναι διάκος αλλά είναι, έχει το βασίλειον ιεράτευμα. Δηλαδή, έχει το Άγιο Μύρο. Μέλος, πλήρες μέλος της Εκκλησίας του Χριστού.

Όμως, εδώ δεν μιλάμε για έναν λαϊκό αλλά μιλάμε για έναν σχισματικό αφορισμένο. Δηλαδή αυτός δεν ανήκει στην Εκκλησία του Χριστού. Όταν ένας άνθρωπος που συλλειτουργεί με τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ή ο Οικουμενικός Πατριάρχης μνημονεύει το όνομα του ενός σχισματικού και εκεί συμμετέχει μέσα στην ίδια Λειτουργία, στο ίδιο Ποτήριο, στο κοινό Ποτήριο ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος, τότε μπορούμε να κάνουμε μία αναλογία να καταλάβουμε καλύτερα, πως θα ήτανε ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος να βάλει στα δίπτυχα τον πάπα Φραγκίσκο μέσα στην Λειτουργία. Δεν είναι το ίδιο;

Το σχίσμα και η αίρεση είναι εκτός Εκκλησίας. Άσχετο που μπορεί να πει και να φανεί (σ.σ. να διακηρύττει & να φαίνεται εξωτερικά) Ορθόδοξο. Αλλά όμως και αν δεν είχανε κοινωνία με τους Ουνίτες, πάλι θα ήτανε εκτός Εκκλησίας. Και δεν μιλάμε τώρα για τους δικούς μας που κάνανε την ψευδοσύνοδο της Κρήτης που δεν είναι καταδικασμένοι από μία Οικουμενική Σύνοδο να τους καθαιρέσει και να τους αφορίσει αλλά μιλάμε για μία πραγματικότητα. Δηλαδή, αυτός είναι καθηρημένος και αφορισμένος. Είναι ξεκάθαρα τα πράγματα. Δηλαδή, τώρα ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών δεν είναι σχισματικός;

π. Άγγελος Αγγελακόπουλος: Όντως ο Επιφάνιος είναι εκτός του Σώματος της Εκκλησίας. Λαϊκός μεν αλλά αναθεματισμένος, αφορισμένος. Εννοείται ότι είναι εκτός Εκκλησίας. Και η ελαχιστότητά μου είχε γράψει σε ένα άρθρο ότι πλέον ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος εγκαινιάζει μία νέα πλέον μέθοδο, τακτική που ενώ μέχρι τώρα εκκλησιαστικοποιούσε αιρέσεις, πλέον τώρα εκκλησιαστικοποιεί και σχίσματα και εκτός Εκκλησίας ανθρώπους και όλα αυτά. Είναι πολύ σωστή η παρατήρησή σας πάτερ μου και δεν την αμφισβητώ. Έτσι είναι.


Απομαγνητοφώνηση Φαίη.

Από την χθεσινή ομιλία του π. Άγγελου Αγγελακόπουλου.

ΠΗΓΗ