Άρθρο της Παναγιώτας Κεμανετζή
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Γιατί δεν αναγνωρίζει την Επισκοπή της OCU…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Ελεγκτική εμφανίστηκε για ακόμη μία φορά η Πολωνική Εκκλησία προς την επισκοπή του Φιλαρέτου, υπενθυμίζοντας τη στάση της απέναντι στην Ουκρανία. Μέσω του προκαθημένου της Μητροπολίτη Σάββα, τόνισε για ακόμη μία φορά την αμετακίνητη άποψή της ότι ο Φιλάρετος της Ουκρανικής Εκκλησίας τέλεσε χειροτονίες το χρονικό διάστημα που είχε καθαιρεθεί από το αξίωμα του Πατριάρχη, όντας, δηλαδή, λαϊκός και, επομένως δεν δύναται να τις αναγνωρίσει. 

«Ο Επιφάνιος δεν είναι κανονικός ιεράρχης και πρέπει να χειροτονηθεί εκ νέου. Τότε μόνο θα αποτελεί μέρος του ουκρανικού κλήρου»: δήλωσε αδιαπραγμάτευτος ο Πολωνός προκαθήμενος.

Την ίδια στάση είχε κρατήσει και ο Βαρθολομαίος για 22 χρόνια, μέχρι που το 2018 πείστηκε να αναγνωρίσει αυτοκεφαλία στην Ορθόδοξη «Εκκλησία» της Ουκρανίας υπό του Επιφανίου -το αντίπαλο δέος του Μητροπολίτη Ονούφριου, ο οποίος χαίρει της εκτίμησης του Πατριαρχείου Μόσχας.

Να υπενθυμίσουμε ότι, πράγματι, η Ουκρανική Εκκλησία που είχε ιδρύσει ο Φιλάρετος δεν είχε αναγνωριστεί από καμία ορθόδοξη εκκλησία, καθώς έφερε το στίγμα της σχισματικής ομάδας του Πατριαρχείου Μόσχας.

Το χρονικό του σχίσματος 

Στην Ουκρανική επικράτεια υπάρχουν τρεις ορθόδοξες δομές:

  • Η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία που πρόσκειται στο Πατριαρχείο Μόσχας (UOC),
  • Η Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία (Πατριαρχείο Κιέβου, UOC-KP, έτος ίδρυσης 1992), που είναι η σχισματική ομάδα του Πατριαρχείου Μόσχας και γι’ αυτό δεν έχει λάβει καμία αναγνώριση από τις Ορθόδοξες εκκλησίες,
  • Η Ορθόδοξη «Εκκλησία» της Ουκρανίας (OCU, έτος ίδρυσης 2018), στην οποία έχει αναγνωριστεί αυτοκεφαλία από το Φανάρι.

Το 1991, μετά τη διακήρυξη της ανεξαρτησίας της Ουκρανίας από την Σοβιετική ένωση, υπήρξε και εγκρίθηκε αίτημα της ανεξαρτησίας της Ουκρανικής Εκκλησίας. Ο Φιλάρετος, που από το 1990 εκτελούσε χρέη προσωρινού αντικαταστάτη του Πατριάρχη Μόσχας -μετά την κοίμηση του Πατριάρχη Ποιμένος- κλήθηκε να παραιτηθεί από αυτήν την θέση και να τοποθετηθεί σε άλλη επισκοπή της Ανεξάρτητης Ουκρανικής Εκκλησίας.

Στην αρχή υπέβαλε την παραίτησή του. Σύντομα, όμως, την ανακάλεσε, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι δεν θα επερχόταν η ειρήνη με την παραίτησή του, και ότι η κίνηση αυτή ήταν αντικανονική.

Το 1992 έρχεται η καθαίρεση του Φιλαρέτου, και το 1997 ο αφορισμός από την Ρωσική Ορθόδοξη εκκλησία, μια ενέργεια που βρήκε σύμφωνη σύσσωμη την ορθόδοξη εκκλησία,  όπως και το Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως.

Το 1995 συστήνεται μια νέα Ουκρανική Ορθόδοξη Εκκλησία από τον Φιλάρετο, ο οποίος αναγορεύει τον εαυτό του Πατριάρχη. Η νέα εκκλησία της Ουκρανίας, που δεν είναι φίλα προσκείμενη στη Μόσχα, δεν αναγνωρίζεται από πουθενά ως αυτοκέφαλη.

Δεκέμβριος του 2015 και, μετά από διάφορες παρεμβάσεις -σύμφωνα με τον Μητροπολίτη Πολωνίας Σάββα- το Οικουμενικό Πατριαρχείο αποφασίζει να εντάξει τους κληρικούς της μη αναγνωρισμένης ουκρανικής εκκλησίας στην Ορθόδοξη εκκλησία. Έτσι, συγκαλείται Σύνοδος υπό του οικουμενικού πατριάρχη, και ο Φιλάρετος επιστρέφει ως Μητροπολίτης πλέον, καθώς δεν του αναγνωρίζεται ο τίτλος του Πατριάρχη. 

Παράλληλα, γίνονται ενέργειες για την αναγνώριση της αυτοκεφαλίας της Ουκρανίας -που δεν πρόσκειται στη Μόσχα. Έτσι, ιδρύεται η νέα Ορθόδοξη «Εκκλησία» της Ουκρανίας OCU -της οποίας μέλη αποτελούν επίσκοποι και αντιπρόσωποι από το Πατριαρχείο Μόσχας και από την ψευδεπισκοπή της σχισματικής ουκρανικής ομάδας. Αντί του Φιλαρέτου, ως μητροπολίτης τοποθετείται ο Επιφάνιος, που εκάρη μοναχός από τον τότε καθαιρεθέντα Φιλάρετο, το 2007.

2019 και ο Φιλάρετος, με μια ομάδα δικών του ακολούθων, επανιδρύει την Σχισματική Ουκρανική Εκκλησία, το πατριαρχείο του Κιέβου (UOC-KP), με επίτιμο πατριάρχη τον ίδιο. Το 2020 η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ουκρανίας τον απαλλάσσει από τα καθήκοντά του ως μόνιμο μέλος της Ιεράς Συνόδου.

Ο οικουμενισμός παραμονεύει στη γωνία

Δεδομένης της πολύ πρόσφατης δήλωσης του «Επισκόπου» της OCU Μιχαήλ Ζινκέβιτς ότι «πρέπει να εκλεγεί ένας προκαθήμενος για ελληνόρυθμους καθολικούς, OCU και UOC» και της τάσης του Φαναρίου προς τον οικουμενισμό, μπορούμε πολύ εύκολα να συμπεράνουμε την ανοχή του Πατριάρχη μας απέναντι στο Σχίσμα, στις αυθαιρεσίες των επισκόπων και στα τεκταινόμενα που τρέχουν ιλιγγιωδώς τα τελευταία χρόνια.

Τα προπύργια της Ορθοδοξίας παραμένουν όρθια χάρη στο στηθαίο που ύψωσαν άλλες Επισκοπές, όπως το Πατριαρχείο Μόσχας και η Μητρόπολη Πολωνίας, με στόχο να προστατέψουν το ποίμνιό τους από τους κινδύνους της παναίρεσης. Μήπως ήρθε ο καιρός να παραδειγματιστούν και οι δικοί μας ιεράρχες και να ορθώσουν ενωμένοι το ανάστημά τους απέναντι στη λερναία ύδρα του οικουμενισμού; 

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Ορθή εκκλησιολογική θέση από την Πολωνική Εκκλησία που παραδέχεται πως ο ψευδεπίσκοπος Ουκρανίας Επιφάνιος παραμένει ένας λαϊκός
Εκθρονίστε τον Πατριάρχη Μόσχας» – Η απαίτηση του ψευδεπίσκοπου Επιφάνιου
Ανέχεται, λέει, ο σχισματικός τον κανονικό! “Δώσε θάρρος στον χωριάτη…”