Άρθρο της Χριστίνας Τράντζα
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Ο επικεφαλής του διαθρησκειακού διαλόγου του Οικουμενικού Πατριαρχείου συμμετείχε στην επέτειο της Ενωτικής Συνόδου του Κιέβου.

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr


Ο Μητροπολίτης Γαλλίας στηρίζει την αυτοκεφαλία της σχισματικής «εκκλησίας»

της Χριστίνας Τράντζα

Ο επικεφαλής του διαθρησκειακού διαλόγου του Οικουμενικού Πατριαρχείου Μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ, βρέθηκε στο Κίεβο για μία ακόμη φορά ειδικά για την επέτειο της συμπλήρωσης των δύο χρόνων από τη Σύνοδο Ενοποίησης της νέας ουκρανικής «εκκλησίας» που έγινε στις 15-12-20. Η νέα ουκρανική εκκλησιαστική δομή που προέκυψε από την ενωτική Σύνοδο στις 15-12-18, έμελλε να λάβει τον Τόμο αυτοκεφαλίας από το Οικουμενικό Πατριαρχείο με την πολιτική στήριξη της ουκρανικής κυβέρνησης του Ποροσένκο. Το γεγονός αυτό προκάλεσε τον διχασμό στην ίδια τη χώρα και τις διώξεις των πιστών της Κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας υπό τον Μητροπολίτη Ονούφριο. Η αυτοκεφαλία της σχισματικής δομής έφερε το σημερινό σχίσμα στην Ορθοδοξία και τη διακοπή μνημόνευσης από το Πατριαρχείο Ρωσίας, του ηθικού αυτουργού και υπαίτιου του σχίσματος, δηλαδή τον Οικουμενικό Πατριάρχη. Το ίδιο συνέβη και με τον Πατριάρχη Αλεξανδρείας, όπως και με τους Αρχιεπισκόπους των δύο Αυτοκέφαλων Εκκλησιών Ελλάδας και Κύπρου που την αναγνώρισαν σύμφωνα με την απαίτηση του κ. Βαρθολομαίου, κατόπιν άσκησης πίεσης της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ. 

Ο Μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ, ο οποίος χειρίζεται με πατριαρχική ευλογία το Ουκρανικό ζήτημα, συμμετείχε στη δοξολογία που τελέστηκε στην Αγία Σοφία Κιέβου, αμέσως μετά την τακτική Συνεδρίαση της αυτοκέφαλης σχισματικής ουκρανικής εκκλησίας. Μετά τη δοξολογία μίλησε ο κ. Επιφάνιος. Στη συνέχεια ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας του Οικουμενικού Πατριαρχείου, Μητροπολίτης Γαλλίας κ. Εμμανουήλ, απηύθυνε τον χαιρετισμό του Οικουμενικού Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου. Μίλησε στην αγγλική γλώσσα για είναι άμεσα κατανοητός ο χαιρετισμός του, αφού στη δοξολογία συμμετείχε και ο πρώην Πρόεδρος της χώρας κ. Πέτρο Ποροσένκο. Ο κ. Εμμανουήλ ευχαρίστησε τον Τριαδικό Θεό για το ιστορικό γεγονός της δεύτερης επετείου της Ενωτικής Συνόδου που πραγματοποιήθηκε με την καθοδήγηση του Αγίου Πνεύματος και τη βοήθεια όλων όσων συμμετείχαν για την ανάδειξη της τοπικής ορθόδοξης εκκλησίας της Ουκρανίας, στις 15-12-18.

Για τον Μητροπολίτη η σχισματική εκκλησία της Ουκρανίας ήταν μια νέα αρχή, καθώς δημιουργήθηκε η 15η αυτοκέφαλη εκκλησία με τον Τόμο της Αυτοκεφαλίας που παραχωρήθηκε από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο την ημέρα των Θεοφανείων, στις 6 Ιανουαρίου 2019. Ο ίδιος ανέφερε ότι η συγκέντρωση στην εκκλησία της Αγίας Σοφίας βοήθησε τους συμμετέχοντες να προχωρήσουν με την απαραίτητη σοφία ξεπερνώντας όλα τα άλλα εμπόδια, για να αποκτήσουν την ενότητα της Εκκλησίας. Τονίζει πως η διατήρηση αυτής της ενότητας δε θα αφήσει χώρο στον διάβολο να καταστρέψει αυτό που επιτεύχθηκε με πολλές κοινές προσπάθειες, υπενθυμίζοντας σε όλους τα λόγια του Αποστόλου Παύλου: «Παρακαλῶ δέ ὑμᾶς, ἀδελφοί, διά τοῦ ὀνόματος τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, ἵνα τό αὐτό λέγητε πάντες, καί μή ᾖ ἐν ὑμῖν σχίσματα, ἦτε δέ κατηρτισμένοι ἐν τῷ αὐτῷ νοΐ καί ἐν τῇ αὐτῇ γνώμῃ». (Α΄ Κορ. 1, 10)

Ο Μητροπολίτης κ. Εμμανουήλ επεσήμανε επίσης ότι: «Η ανάπτυξη και οι προκλήσεις της τοπικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας είναι αξιοσημείωτες και ο Μακαριώτατος Επιφάνιος έχει δείξει, τα τελευταία δύο χρόνια, την κατάλληλη ωριμότητα και αποφασιστικότητα για τη διασφάλιση της βέλτιστης οργάνωσης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας με τα κατάλληλα βήματα. Η αναγνώριση της Εκκλησίας από το Πατριαρχείο Αλεξάνδρειας, τις Ορθόδοξες Εκκλησίες της Ελλάδας και της Κύπρου αποτελεί καλό οιωνό και δείχνει μεγάλη ελπίδα για την αναγνώρισή της στο μέλλον από άλλες εκκλησίες. Υπάρχουν πολλά ακόμη που πρέπει να γίνουν, και αυτό θα επιτευχθεί μόνο με την ένωση δυνάμεων και θα είναι δυνατή μόνο με τη συνεργασία όλων σας, υπό την ηγεσία του Μακαριωτάτου. Είναι πράγματι μια πολύ συναισθηματική στιγμή κάθε φορά που μαζευόμαστε σε αυτόν τον ιερό και ιστορικό τόπο, την εκκλησία της Αγίας Σοφίας του Θεού, και ευχαριστούμε για άλλη μια φορά τον Θεό, και ζητάμε την ειρήνη Του και ότι εκείνος μπορεί να μας ελευθερώσει από τη σκλαβιά της πανδημίας». 

Την ίδια μέρα συναντήθηκε επίσης με τον Ουνίτη Αρχιεπίσκοπο της Ουκρανίας Σβιατοσλάβ. Η συνάντηση αυτή πραγματοποιήθηκε στην κατοικία του Ουνίτη Αρχιεπισκόπου στο πλαίσιο της επίσκεψης του Μητροπολίτη Γαλλίας στο Κίεβο. Αντάλλαξαν ευχαριστίες, δώρα, φιλοφρονήσεις και συζήτησαν θέματα που αφορούν τον οικουμενικό διάλογο τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε τοπικό επίπεδο. Εξέφρασαν την ελπίδα για περαιτέρω συνεργασία, χωρίς να μένουν μόνο σε εγκάρδιους χαιρετισμούς και σε επιστολές χαράς και ευχαριστίας. Η πραγματική αλήθεια κρύβεται πίσω από τα λόγια του εκπροσώπου του Πατριαρχείου και αφορά την ενότητα και αναγνώριση από άλλες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες. Επιπλέον, οι συναντήσεις με εκπροσώπους του κράτους της Ουκρανίας με τους ουνίτες, δεν αφήνει αδιάφορη καμία εμπλεκόμενη πλευρά και προκαλεί μεγάλη ανησυχία στους κόλπους της Ορθοδοξίας. Η Κανονική Εκκλησία (UOC) παρακολουθεί με πολλή προσοχή όλες τις δηλώσεις και απαντάει διά μέσω των εκπροσώπων της, ενώ συγχρόνως το Ρωσικό Πατριαρχείο ενοχοποιεί το Φανάρι για το σχίσμα και αποκαλύπτει την πολιτική εμπλοκή των ΗΠΑ για την αποδυνάμωση της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας και τον διαμελισμό της Ορθοδοξίας.

Είναι αποκαλυπτική και η δήλωση του Ρώσου υπουργού Εξωτερικών, Σεργκέι Λαβρόφ, για τον ρόλο της εξωτερικής πολιτικής των ΗΠΑ που αφορά συγκεκριμένα την παραχώρηση αυτοκεφαλίας στους σχισματικούς και όχι στην Κανονική Ουκρανική Εκκλησία. Σκοπός των εχθρών της ενότητας των τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών, ήταν να δημιουργηθεί ένα ευρύτερο ρήγμα στην Ουκρανική Εκκλησία, ώστε να το προωθήσουν και να το μεγιστοποιήσουν ως σχίσμα που θα λάβει παγκόσμιες διαστάσεις για την Ορθοδοξία. 

Η Κανονική Εκκλησία επιθυμεί την αληθινή ενότητα στους κόλπους της Ορθοδοξίας, αλλά αυτή δεν μπορεί να επιτευχθεί λόγω της προσωπικής φιλοδοξίας του Πατριάρχη Βαρθολομαίου για την απόλυτη εξουσία, η οποία διχάζει τους πιστούς και ζημιώνει την Ορθοδοξία. Η Ελλαδική Εκκλησία παρουσιάζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως διαχρονικό φύλακα και αδιαμφισβήτητο εγγυητή της ενότητας των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών. Πρόσφατα, διά στόματος του Μητροπολίτη Νέας Ιωνίας κ. Γαβριήλ, το σχίσμα χρεώνεται στον Πατριάρχη Μόσχας κ. Κύριλλο, επειδή δε συμμετείχε στη Σύνοδο της Κρήτης. Επίσης, ο Μητροπολίτης Νέας Ιωνίας χαρακτήρισε ως αδικαιολόγητη την απουσία της Ρωσίας, και ότι θα αρκούσε η συμμετοχή όλων των Αυτοκέφαλων Ορθόδοξων Εκκλησιών με την επί δεκαετίες συμφωνημένη θεματολογία. Σύμφωνα με αυτή τη θεματολογία, θα μπορούσαν να δώσουν λύσεις ακόμη και στο Ουκρανικό ζήτημα αλλά και σε κάθε κανονικό πρόβλημα εκάστης τοπικής Εκκλησίας. Αντ’ αυτού, η αδελφή Εκκλησία της Ρωσίας προτίμησε την απομόνωση και τη δημιουργία σχίσματος. Το παραπάνω γεγονός είναι αναληθές. Η πανορθόδοξη ενότητα δε θα μπορούσε να έχει ως προϋπόθεση τον εθνοφυλετισμό και την κοινή πίστη, αλλά μόνο την αδιαπραγμάτευτη αλήθεια της Πίστεως με βάση τα δόγματα των Αγίων Οικουμενικών Συνόδων και την εν Αγίω Πνεύματι ενότητα με τη Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Ουσιαστικά, η πανορθόδοξη ενότητα ήταν αυτή που απουσίαζε από τη Σύνοδο της Κρήτης στο Κολυμπάρι, διότι αποδείχθηκε τελικά ως ψευδοσύνοδος αντίθετη με τους Ιερούς Κανόνες και αναγνώρισε επίσημα πνευματικότητα και εκκλησιαστικότητα στις αιρέσεις. 

Η Κανονική Ορθόδοξη Εκκλησία εκφράζει τους φόβους της για πρόκληση νέου κύματος διώξεων από τις κρατικές αρχές και από τις ομάδες των ριζοσπαστικών σχισματικών ενόψει της επίσημης επίσκεψης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου στην Ουκρανία στις 24-08-21 κατά την εορτή της Ημέρας Ανεξαρτησίας της. Ο επικεφαλής ενημέρωσης της Κανονικής Εκκλησίας (UOC), Μητροπολίτης Boryspil και Brovary Αντώνιος, εξέφρασε την πεποίθηση ότι το καλύτερο έργο του Πατριάρχη Βαρθολομαίου θα ήταν αντί για τη συμμετοχή του στις επίσημες δεξιώσεις που θα γίνουν προς τιμήν του, να αφιερώσει λίγο από τον χρόνο του για να επισκεφτεί τους ορθόδοξους οικισμούς της Ουκρανίας και να γνωρίσει την καθημερινή πικρή και αγωνιώδη κατάσταση που βιώνει το ποίμνιο λόγω των διώξεων. Ο κ. Αντώνιος ως εκπρόσωπος της Κανονικής Εκκλησίας, απευθύνεται προς τους απανταχού ορθοδόξους: «Μήπως θα μπορούσε ο Οικουμενικός Πατριάρχης να κοιτάξει απευθείας στα μάτια των πιστών που ξυλοκοπήθηκαν σοβαρά κατά την κατάσχεση της εκκλησίας στο χωριό Κατερίνοβα, στην περιοχή Τερνοπίλ; Στο χωριό Zadubrovka στην περιοχή Chernivtsi, πάλι από υποστηρικτές του (OCU); Περιοχές, όπου οικογένειες, εκδιώχθηκαν από τους σχισματικούς;». 

Ο Μητροπολίτης Ονούφριος στην ετήσια Σύνοδο στις 21-12-20 εξέφρασε την έντονη ανησυχία του για την επιδείνωση της κατάστασης λόγω της επικείμενης επίσκεψης του Πατριάρχη Βαρθολομαίου στην Ουκρανία. Εξέφρασε με λύπη τη βεβαιότητα μιας άλλης απόπειρας δυσφήμισης της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας και ότι ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος δε θα έρθει με σκοπό να δώσει κάτι στην Ουκρανία, αλλά να πάρει κάτι από την Ουκρανία. Παρότρυνε όλους τους Ιεράρχες να είναι πνευματικά έτοιμοι για μία τέτοια εξέλιξη και για έναν νέο διωγμό της Κανονικής Εκκλησίας. Αυτή την κατάσταση θα την αντιμετωπίσουν με προσευχή, υπομονή και αγάπη, για να υπερασπιστούν με θάρρος και σταθερότητα την Πίστη και να υποστηρίξουν την αλήθεια της Ορθοδοξίας. Ο Μητροπολίτης κ. Ονούφριος θυμίζει σε όλους τους Ορθοδόξους ότι ο Θεός δε βρίσκεται στην εξουσία, αλλά βρίσκεται στην αλήθεια της Πίστεως. Σύμφωνα με τη διδαχή των Αγίων Πατέρων, η Εκκλησία βρίσκεται εκεί όπου βρίσκεται η Αλήθεια, ακόμα και σε έναν άνθρωπο. Μπορεί να διαφυλάξει όλο το πλήρωμα της Εκκλησίας ένας άνθρωπος, μας αποκαλύπτει ο ίδιος ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής. Η αλήθεια της πίστεως είναι αυτή που μας ενώνει με τον Θεάνθρωπο Κύριο. Ο Άγιος Θεοδόσιος, ηγούμενος των σπηλαίων της Λαύρας του Κιέβου, έγραφε ότι δεν πρέπει ποτέ να επαινέσουμε τη θρησκεία κανενός άλλου και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να ενωθούμε με τους παπικούς ή να αφήσουμε την αλήθεια της Ορθόδοξης Πίστης μας. 

Ο πρωτοπρεσβύτερος π. Θεόδωρος Ζήσης, στο άρθρο του «Τό Ἅγιο Πνεῦμα ἑνώνει, δέν διαιρεῖ» αναφέρει για την ενότητα τα εξής: «Κατά τήν διάρκεια τῆς πρώτης χιλιετίας ἀπειλήθηκε ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας ἀπό μεγάλες αἱρέσεις καί σχίσματα, ἀλλά μέ τήν ἐπιστασία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος περιορίσθηκαν στό ἐλάχιστο οἱ πληγές καί τά τραύματα. Ἀκόμη καί ὅταν κάποιες φορές κυριάρχησαν στήν διοίκηση τῆς Ἐκκλησίας ἐπί μακρά χρονικά διαστήματα οἱ αἱρέσεις, δέν μπόρεσαν νά ἁλώσουν τήν ὁλότητα, τό πλήρωμα τῶν πιστῶν τῆς Ἐκκλησίας, ὅπου σάν σέ μία μεγάλη καί γνήσια σύνοδο ἐνεργοῦσε τό Ἅγιο Πνεῦμα καί διατηροῦσε τήν ἑνότητα. Σέ ὅσους ἀσχολούμαστε καί ἐρευνοῦμε τά ἐκκλησιαστικά κείμενα προκαλεῖ θαυμασμό ἡ συμφωνία πού ὑπάρχει στούς Ἁγίους Πατέρες ὅλων τῶν ἐποχῶν, ἡ ὁποία ὀφείλεται εἰς τό ὄτι τό ἴδιο Ἅγιο Πνεῦμα τούς καθοδηγεῖ καί τούς φωτίζει, καί δέν εἶναι βέβαια δυνατόν τό Ἅγιο Πνεῦμα νά ἀντιτίθεται στόν ἑαυτό του μέ διαφορετικές ὁδηγίες σέ κάθε ἐποχή. Ἡ συμφωνία αὐτή τῶν Πατέρων καί ἡ ἑνότητα ὀφείλεται ἐπίσης εἰς τό ὅτι οἱ μεταγενέστεροι Πατέρες ἀκολουθοῦν τούς προηγουμένους ὡς ὄργανα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος καί δέν ἀκυρώνουν οὔτε ἀμφισβητοῦν τίς ἀποφάσεις τους. Τό «ἑπόμενοι τοῖς θείοις Πατράσι» εἶναι μαζί μέ τό «ἔδοξε τῷ Ἁγίῳ Πνεύματι», οἱ σταθερές γραμμές τῆς συνοδικῆς καί πατερικῆς πορείας, τῆς ὁποίας βασικό γνώρισμα εἶναι ἡ καταδίκη καί ἡ ἀποκοπή τῶν αἱρέσεων καί τῶν σχισμάτων, ὥστε νά διατηρηθεῖ ἀλώβητη ἡ ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας».

Ἡ ἀνησυχία πάντως παραμένει, διότι καί στήν ψευδοσύνοδο τοῦ Κολυμπαρίου καί στό Οὐκρανικό εἴχαμε συνοδικές Ὀρθόδοξες ἀποφάσεις, οἱ ὁποῖες τελικά ἐγκαταλείφθηκαν γιά νά εὐθυγραμμισθοῦν οἱ περισσότεροι πρός τίς ἀντορθόδοξες θέσεις τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου, τό ὁποῖο ὑπό τήν σημερινή του ἡγεσία δέν ἐπιδιώκει νά στηρίζει καί νά ἐκφράζει τήν Ὀρθόδοξη Παράδοση καί νά λειτουργεῖ συνοδικά καί πατερικά ἐν Ἁγίῳ Πνεύματι. Υἱοθετεῖ καί ὑποστηρίζει καινοτομίες καί πλάνες καί προβαίνει σέ ἐνέργειες πού καταστρέφουν τήν ἑνότητα τῆς Ἐκκλησίας, ὅπως ἔγινε μέ τήν ἡμερολογιακή μεταρρύθμιση τοῦ 1924, μέ τήν συμμετοχή μας στό «Παγκόσμιο Συμβούλιο Ἐκκλησιῶν», μέ τήν ψευδοσύνοδο τῆς Κρήτης, μέ τό οὐκρανικό ψευδοαυτοκέφαλο καί τώρα μέ τόν τρόπο ἀλλαγῆς στήν μετάδοση τῆς Θείας Κοινωνίας. Οὕτως ἤ ἄλλως ἀντί νά βοηθεῖ στήν ἐπικράτηση ἑνιαίας θεολογικῆς γραμμῆς καί ἑνιαίας θεολογικῆς γλώσσας, ἐκφράζοντας τήν συμφωνία τῶν Πατέρων (consensus Patrum), μέ τήν μεταπατερική – ἀντιπατερική του γραμμή προκαλεῖ σύγχυση καί διαιρέσεις πού ἀναπότρεπτα θά προκαλέσουν τήν ἐπέμβαση τοῦ Θεοῦ, ὥστε νά σταματήσει ἡ οἰκοδόμηση μέσα στήν Ὀρθοδοξία τοῦ νέου Πύργου τῆς Βαβέλ τοῦ Οἰκουμενισμοῦ καί τῆς Παγκοσμιοποίησης, καί νά ἐπανέλθει ἡ ἑνότητα καί ἡ συμφωνία τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, τῆς Ἀποστολικῆς καί Πατερικῆς Παράδοσης, νά ξαναφορέσει ἡ Ὀρθοδοξία τόν χιτώνα τῆς Ἀληθείας, ὅπως ψάλλουμε στό κοντάκιο τῆς Κυριακῆς τῶν Ἁγίων Πατέρων πρίν ἀπό τήν Ἁγία Πεντηκοστή: «Τῶν Ἀποστόλων τό κήρυγμα, καί τῶν Πατέρων τά δόγματα, τῇ Ἐκκλησίᾳ μίαν τήν πίστιν ἐκράτυνεν· ἥ καί χιτῶνα φοροῦσα τῆς ἀληθείας, τόν ὑφαντόν ἐκ τῆς ἄνω θεολογίας, ὀρθοτομεῖ καί δοξάζει, τῆς εὐσεβείας τό μέγα μυστήριον».

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra


Δείτε σχετικά:
Μητρόπολη Γαλλίας: Ο ψευδής μονόδρομος της αίρεσης
Πιστός στην παναίρεση ο Γαλλίας Εμμανουήλ
– Γαλλίας Εμμανουήλ σε οικουμενιστική δέηση για τη φύση [ΒΙΝΤΕΟ]
– Τι σηματοδοτεί η παρουσία του μητροπολίτη Γαλλίας στούς σχισματικούς του Κιέβου;
– Πανθρησκειακός δηλητηριώδης κισσός πίσω από τη συνάντηση του Γαλλίας Εμμανουήλ με τον Βασιλιά της…
– Συλλείτουργο Μητροπολίτη Γαλλίας με τον σχισματικό Μητροπολίτη Επιφάνιο στο Κίεβο
– Ο Γαλλίας Εμμανουήλ στην εορτή του σχισματικού Μητροπολίτου Κιέβου Επιφανίου
– Από καιρό παραδομένη στην παναίρεση του Οικουμενισμού η μητρόπολη Γαλλίας… Δεν μας κάνει εντύπωση…
 Ο μητρ. Γαλλίας σε Διεθνές Οικουμενιστικό Συνέδριο στο Βατικανό
– Συνάντηση του Μητροπολίτη Γαλλίας, με τον Παπικό Αρχιεπίσκοπο Παρισίων
– Επίσκεψη Πατριάρχου Βαρθολομαίου και του μητρ. Γαλλίας Εμμανουήλ στον νέο Δήμαρχο Σηλυβρίας
– Αποφοίτηση σπουδαστών Διαθρησκειακού Προγράμματος στο Παρίσι [photos + video]