Επικαιρότητα

Ώρα αποφάσεων για το ουκρανικό αυτοκέφαλο από την Εκκλησία της Ελλάδος

εικόνα άρθρου: Ώρα αποφάσεων για το ουκρανικό αυτοκέφαλο από την Εκκλησία της Ελλάδος

Αυτήν την εβδομάδα αποφασίζει για το ουκρανικό αυτοκέφαλο η Εκκλησία της Ελλάδος. Εκτός επίσημης ατζέντας το θέμα, αλλά θα αφιερωθεί σημαντικός χρόνος σε αυτό.

Ουδετερότητα τήρησε η Εκκλησία της Ελλάδος από τη μέρα παραχώρησης της αυτοκεφαλίας στη «νέα εκκλησία της Ουκρανίας», αποφεύγοντας να πάρει θέση υπέρ ή κατά της απόφασης.

Ωστόσο, μετά από μια σειρά αναβολών, η «καυτή πατάτα» του ουκρανικού αφήνεται στη δικαιοδοσία της Ιεραρχίας που ετοιμάζεται να κάνει την τελική συζήτηση επί του ζητήματος.

Η επίσημη ατζέντα των συζητήσεων της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος περιλαμβάνει ζητήματα υπογεννητικότητας, ανεργίας, ομόφυλων ζευγαριών ακόμα και τεχνητής νοημοσύνης. Ωστόσο, λάμπει δια της απουσίας του, το ζήτημα της αυτοκεφαλίας της εκκλησίας της Ουκρανίας.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Sputnik, το ζήτημα θα έρθει από τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο προς συζήτηση με τα μέλη της Ιεραρχίας, παρά το γεγονός ότι δεν συμπεριλαμβάνεται στην ατζέντα.

«Είναι αναφαίρετο δικαίωμα του Μακαριωτάτου να φέρνει τα ζητήματα που ο ίδιος επιθυμεί και κρίνει απαραίτητο να συζητηθούν στην Ιεραρχία», επισημαίνει πηγή της ελληνικής εκκλησίας.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι 82 κληρικοί θα κληθούν να τοποθετηθούν επί του ζητήματος. Η τοποθέτηση δεν είναι υποχρεωτική. Ωστόσο, η τελική απόφαση ανήκει στον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυμο.

Τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο επί του ζητήματος έχει ο Μακαριώτατος, λένε, πηγές της εκκλησίας της Ελλάδος:

«Αν υπάρξει διχογνωμία μεταξύ των κληρικών και σφοδρές αντιδράσεις, τότε είναι στη διακριτική ευχέρεια του Αρχιεπισκόπου να αποφασίσει αν θα θέσει το ζήτημα σε ψηφοφορία. Δεν είναι όμως υποχρεωμένος να το θέσει».  

Τα πάντα θα κριθούν από τον τρόπο που θα τεθεί το ερώτημα: Αν θα συζητηθεί η ικανότητα του Πατριάρχη Βαρθολομαίου να παραχωρεί αυτοκεφαλία ή αν θα συζητηθεί η αναγνώριση της νέας εκκλησίας της Ουκρανίας.

Όλα ξεκίνησαν το φθινόπωρο του 2018, όταν ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος της Κωνσταντινούπολης αποφάσισε να παραχωρήσει αυτοκεφαλία σε σχισματική εκκλησία της Ουκρανίας. Ήταν το αποτέλεσμα της ενοποίησης των δύο σχισματικών εκκλησιών σε μία. Αυτό έγινε επίσημα στις αρχές του 2019. Τότε συνάντησε την άμεση αντίδραση του Πατριαρχείου Μόσχας το οποίο έχει στην πραγματικότητα τη δικαιοδοσία για την Εκκλησία της Ουκρανίας.

Η Ρωσική Εκκλησία αντιτάχθηκε πολλές φορές κατά των αυθαιρεσιών του Βαρθολομαίου.

Ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν υποστήριξε ότι η πράξη του Πατριάρχη να παραχωρήσει την αυτοκεφαλία, υποκινήθηκε μεταξύ άλλων από αμερικανικά συμφέροντα.

Πριν από λίγες ημέρες, ο υπουργός Εξωτερικών της Ρωσίας, Σεργκέι Λαβρόφ, άσκησε έντονη κριτική στις ΗΠΑ αναφερόμενος σε πιέσεις που ασκούν στις Ορθόδοξες Εκκλησίες προκειμένου να αναγνωρίσουν την αποκαλούμενη «νέα εκκλησία» της Ουκρανίας.

Τελικά ποια θα είναι η στάση του Αρχιεπισκόπου;

«Είναι αλήθεια ότι δέχεται αρκετές εισηγήσεις προς διαφορετικές κατευθύνσεις. Μην ξεχνάτε και τις αμερικανικές συμβουλές. Όμως, ο Μακαριώτατος τήρησε εδώ και καιρό ουδετερότητα, καθότι δεν επιθυμούσε τον διχασμό. Πληθαίνουν οι φωνές που του ζητούν να βρει μια μέση λύση, δηλαδή να μην αποκηρύξει ούτε τον Οικουμενικό Πατριάρχη, ούτε τον Πατριάρχη Μόσχας», αναφέρουν οι ίδιες πηγές και συνεχίζουν:

«Τον έχουν ενημερώσει επίσης για το γεγονός ότι η νέα εκκλησία της Ουκρανίας είναι διεθνώς απομονωμένη και ότι ο Φιλάρετος (σ.σ πρώην προκαθήμενος της σχισματικής εκκλησίας της Ουκρανίας), που πρωτοστάτησε στη διαδικασία απόκτησης του Τόμου της Αυτοκεφαλίας έχει εκφράσει σοβαρές ενστάσεις για το αποτέλεσμα».

«Αν αναγνωρίσει η εκκλησία της Ελλάδος την αυτοκεφαλία της Ουκρανικής Εκκλησίας είναι σχεδόν σίγουρο ότι διακόπτεται αυτόματα η λατρευτική κοινωνία της με τη ρωσική εκκλησία, τον πιο σταθερό και ενεργό δεσμό Ελλάδας-Ρωσίας. Βέβαια, να τονίσουμε ότι τα σχίσματα πάντα επουλώνονται με κάποιο τρόπο στην εκκλησιαστική ιστορία. Υπάρχει όμως κάποιος λόγος να δημιουργηθούν;».

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ένα σημαντικό κομμάτι στις επικείμενες συζητήσεις της Ιεραρχίας θα αποτελέσει η πλήρωση των κενών Ιερών Μητροπόλεων Καλαβρύτων και Αιγιαλείας, Φθιώτιδος, Λήμνου και Αγίου Ευστρατίου καθώς και την πλήρωση κενών θέσεων των Βοηθών Επισκόπων.

ΠΗΓΗ

Σχετικά άρθρα

Το Μήνυμα της ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ από τον Μητροπολίτη Κυθήρων κ. ΣΕΡΑΦΕΙΜ

ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ (ηχητικό μήνυμα) ΣΕΒΑΣΜΙΩΤΑΤΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ ΣΕΡΑΦΕΙΜΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΑΠΟΚΡΕΩ (19-2-2023) Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr Λάβαμε προς δημοσίευση στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση infokatanixis@neodevgmail.com από την “ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΥΘΗΡΩΝ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ” το...

Αντικατάσταση Ιεράς Κοινότητος Αγίου Όρους από τριανδρία; «Εκατοντάχειρες» κατά Αγίου Όρους;

«Ἔθος ἐγχρονίζον, εἰς νόμον τελεῖ»2 (Συνήθεια ποὺ χρονίζει στὸ τέλος γίνεται νόμος) Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr Λάβαμε προς δημοσίευση στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση infokatanixis@gmail.com το ακόλουθο άρθρο των Αγιορειτών Κελλιωτών Πατέρων Ἐν Ἁγίῳ Ὄρει...

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Συνεχίζοντας την περιήγηση στην ιστοσελίδα, συναινείτε με την χρήση αυτών.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τους Όρους χρήσης και την Πολιτική προστασίας απορρήτου.