Ομιλία του πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση

Το μείζονος σημασίας θέμα για το οποίο οι εκκλησιαστικοί και πολιτικοί άρχοντες της Μακεδονίας τηρούν σκανδαλιστική σιωπή…

Επιμέλεια κειμένου και απομαγνητοφώνηση: katanixi.gr

Μετά από αίτημα φίλων της Κατάνυξης, δημοσιεύουμε απομαγνητοφωνημένη την ομιλία του πρωτ. Θεοδώρου Ζήση, με θέμα: “Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων. Ενισχύεται η προδοτική Συμφωνία των Πρεσπών”.

Η ομιλία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της σειράς εκδηλώσεων «ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ» την Τετάρτη 25 Μαΐου 2022. Ο ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής Σχολής Α.Π.Θ. μίλησε στην Αίθουσα “Ορθοδοξία”, του Ορθόδοξου Χριστιανικού Συλλόγου “Άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής”. Στο τέλος, απάντησε στις πολύ ενδιαφέρουσες ερωτήσεις ακροατών. 

Η ομιλία είχε μεγάλη ανταπόκριση. Με αμείωτο ενδιαφέρον, η Κατάνυξη παρακολουθεί τις εξελίξεις στο θέμα για το οποίο οι εκκλησιαστικοί και πολιτικοί άρχοντες της Μακεδονίας τηρούν σκανδαλιστική σιωπή. 

Για πρακτικούς λόγους, το κείμενο θα δημοσιευθεί τμηματικά. Παραθέτουμε εδώ το Δ’ Μέρος:

Έρχεται λοιπόν τώρα ο Οικουμενικός Πατριάρχης, ο οποίος αυτός χρησιμοποιεί στο κείμενό του όπως θα δούμε, τον τίτλο βέβαια, «Βόρεια Μακεδονία». Ας πω επί τη ευκαιρία, γιατί πρέπει και τα καλά να τα παρουσιάζουμε. Εγώ ιδιαίτερα ας πούμε ευχαριστήθηκα, όταν άκουσα μια δήλωση ενός δικού μας εδώ Μακεδόνα πολιτικού, που ήταν μάλιστα και συνυποψήφιος του Μητσοτάκη για την προεδρία της Νέας Δημοκρατίας, του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, ο οποίος Περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας, κατηγορηθείς από κυβερνητικούς και από άλλους Συριζαίους, γιατί στις ταμπέλες των δρόμων που δείχνουνε Βουλγαρία, Σκόπια και τα λοιπά δεν βάζει Βόρεια Μακεδονία αλλά βάζει Σκόπια. Λέει, τον λένε να αλλάξεις την σήμανση στους δρόμους, αφού πλέον αναγνωρίσαμε τα Σκόπια ως Βόρεια Μακεδονία, γιατί όταν πηγαίνει κανένας, γιατί γράφεις Βουλγαρία και δεν γράφεις Βόρεια Μακεδονία; Και είπε ο Τζιτζικώστας προς τιμήν του: «Όσο εγώ θα είμαι Περιφερειάρχης, θα γράφω μόνο Σκόπια, δεν θα γράψω ποτέ Βόρεια Μακεδονία. Δεν συμφωνώ, ακόμη και Βόρεια Μακεδονία. Μας ξεγέλασαν με το Βόρεια Μακεδονία, δεν ισχύει πλέον το Βόρεια Μακεδονία».

Ας έρθουμε τώρα στα σημερινά γεγονότα, στις τωρινές εξελίξεις, τα κείμενα των τελευταίων αποφάσεων και του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Σερβίας. Το Οικουμενικό Πατριαρχείο λοιπόν, το οποίο δέχθηκε πάρα πολλές επισκέψεις και εκκλήσεις για να παρέμβει. Κάθε λίγο και λιγάκι ήταν Σκοπιανοί κυβερνητικοί αξιωματούχοι στο Φανάρι. Αλλά αξιοπαρατήρητο είναι ότι τον Ιανουάριο επισκέφτηκε το Φανάρι και ο νέος Πατριάρχης, ο Πορφύριος Σερβίας. Από τα ρεπορτάζ προκύπτει αυτό, και προφανώς συζήτησε με τον Βαρθολομαίο το πρόβλημα των Σκοπίων και υποψιάζομαι ότι έγιναν εκεί κάποιου είδους συμβιβασμοί και συνεννοήσεις μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Σερβίας, απ’ ότι φαίνεται. Γιατί είναι πολύ παράξενο να αποφασίζει ο Βαρθολομαίος να δεχτεί σε κοινωνία τους σχισματικούς των Σκοπίων στις 9 Μαΐου, και μετά από λίγο, στις 16 Μαϊου, μετά από μια βδομάδα να αποφασίζει και η Εκκλησία της Σερβίας. Κι όχι μόνον αυτό, και μετά από λίγο, μετά από λίγες ημέρες να ανακοινώνει η Εκκλησία της Σερβίας ότι χορηγεί και Αυτοκεφαλία. Ταχύτατες διαδικασίες. Πόσο καιρό ήθελαν αυτές οι συνεννοήσεις για να γίνουν και πόσο γρήγορα-γρήγορα έγιναν! Τι συνεννοήσεις έγιναν πίσω από τα παραβάν και πίσω από τα τείχη; Θα δούμε.

Ας δούμε λοιπόν και ας σχολιάσουμε τις αποφάσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Σερβίας. Έχω εδώ το κείμενο, όπως ανακοινώθηκε από την Αρχιγραμματεία του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Πέρασε βέβαια και στο διαδίκτυο. Λέει λοιπόν η ανακοίνωση του Πατριαρχείου στις 9 Μαϊου. Είμαστε ακόμη στο τέλος Μαϊου κι έχουν τελειώσει. Συμφώνησε και η Εκκλησία της Σερβίας, η οποία ηρνείτο να δώσει Αυτοκέφαλο, συμφώνησε τώρα να δώσει Αυτοκέφαλο στην Εκκλησία των σχισματικών. Λέει λοιπόν η απόφαση του Πατριαρχείου: 

Η Αγία και Ιερά Σύνοδος συνελθούσα σήμερον, Δευτέρα 9η Μαΐου, υπό την προεδρία της Αυτού Θεοτάτης Παναγιότητος του Οικουμενικού Πατριάρχου κυρίου Βαρθολομαίου, συνεζήτησε διεξοδικώς το εκκλησιαστικό θέμα των Σκοπίων και, αξιολογήσασα εις τελικήν φάσιν την υποβληθείσαν τῃ Μητρί Εκκλησία έκκλητον προσφυγήν -σημειώστε το «έκκλητον»- και αξιολογήσασα την  υποβληθείσαν τῃ Μητρί Εκκλησία έκκλητον προσφυγήν“. Μα εδώ μας λέγαν οι καθηγηταί ότι Μητέρα Εκκλησία είναι η Σερβία. Τώρα Μητέρα Εκκλησία είναι το Φανάρι; “Την υποβληθείσαν τη Μητρί Εκκλησία“. Δεν διαβάζαμε προηγουμένως πως από τη Σερβία αποσχίστηκε η Εκκλησία και ήταν Μητέρα Εκκλησία; Και η Μητέρα Εκκλησία έπρεπε να λύσει το πρόβλημα; Πώς το Φανάρι εδώ ξαφνικά και πώς υποβάλλουν οι Σκοπιανοί έκκλησιν τῃ Μητρί Εκκλησία; Και λέει το Φανάρι, σ’ εμάς ως Μητέρα Εκκλησία ήσασταν Μητέρα Εκκλησία. Αφότου δημιουργήθηκε Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Σερβίας, παύσατε να είστε Μητέρα Εκκλησία. “Ως και αλλεπαλλήλους εκκλήσεις της Πολιτείας της Βορείου Μακεδονίας” μελετήσαμε λοιπόν την έκκλητον προσφυγήν.

Έχω σημειώσει εδώ, το έχω φέρει μαζί μου, για το «έκκλητον» το περίφημο, διότι το Φανάρι ισχυρίζεται ότι έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει και στις δικαιοδοσίες των άλλων Εκκλησιών, διότι υπάρχει ο θεσμός της «εκκλήτου», η έκκλητος ή του εκκλήτου ή το έκκλητον. Αυτό, για να το πω στη δικαστική γλώσσα, είναι ένα είδος εφετείου, εφέσεως. Δηλαδή, όταν κάποιο πρόβλημα δεν επιλύεται στα όρια μιας Εκκλησίας, σε ένα Επίσκοπο, ένας κληρικός κάνει κάποιος έφεση σε ανώτερο εκκλησιαστικό όργανο. Αυτό είναι το «έκκλητο». Κι έχω φέρει μαζί μου εδώ μια φοβερή γνώμη του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου από το Πηδάλιο της Εκκλησίας μας και γνώμες των περισσοτέρων κανονολόγων, ακόμη και του καθηγητού Φειδά, στην πρώτη φάση της σταδιοδρομίας του, γιατί τώρα κι ο καθηγητής Φειδάς έχει αφομοιωθεί κι έχει συνταχθεί με το Οικουμενικό Πατριαρχείο, που ισχυρίζεται ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης και πολλοί κανονολόγοι, ανάμεσα στους οποίους και ιστορικοί και ο καθηγητής Φειδάς, ότι το «έκκλητο» ισχύει μόνον εντός της δικαιοδοσίας κάποιου Πατριαρχείου. Δηλαδή κάποιος Επίσκοπος, κάποιος Μητροπολίτης κάνει έκκλητο στον δικό του Πατριάρχη, όχι σε ξένο Πατριάρχη. Σαφώς λέγεται, και σε αποφάσεις κανονολόγων και τα λοιπά, ότι το έκκλητο δεν έχει δικαίωμα ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως να δέχεται έκκλητο από άλλη Εκκλησία, από άλλη δικαιοδοσία. Χρειάζεται αυτό ειδική ανάλυση. Ακόμη κι ο Μητροπολίτης Πειραιώς, που κι αυτός έχει γνώσεις καλές κανονικού Δικαίου, όταν ξεκίνησε το θέμα της Ουκρανίας, είπε ότι κακώς ο Πατριάρχης επικαλείται το έκκλητον, δηλαδή ότι όταν δεν τα βρίσκουν στις άλλες Εκκλησίες, έρχονται σε μένα, κάνουν έφεση σε μένα. Έφεση κάνουν οι δικοί σου, στη δική σου δικαιοδοσία, όχι των άλλων δικαιοδοσιών. Των άλλων δικαιοδοσιών κάνουνε έκκλητο στον δικό τους τον Πατριάρχη. Εδώ λοιπόν ο Βαρθολομαίος λέει ότι “την υποβληθείσαν τη Μητρί Εκκλησία έκκλητον προσφυγήν” της εκείσε Εκκλησίας. Εκτός του ότι Μητέρα Εκκλησία είναι η Σερβία, γιατί δέχτηκες την έκκλητο προσφυγή; Να τους έλεγες να κάνετε έκκλητο το δικό σας το Πατριαρχείο, το σερβικό Πατριαρχείο. Απεφάσισε λοιπόν με βάση τα εξής το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Δέχεται εις εκκλησιαστικήν κοινωνίαν, την ιεραρχίαν…” Πριν πάμε σ’ αυτό να σας πω ότι, σχετικά με το έκκλητο, γιατί μας παρακολουθούν και ελπίζω πως η αποψινή μας εδώ ομιλία θα γίνει αντικείμενο συζητήσεων. Έκκλητο υποβάλλει μία κανονική Εκκλησία. Δηλαδή, κάποιος Επίσκοπος, κάποιος Μητροπολίτης κανονικός, όχι σχισματικός. Κάποιος κανονικός Μητροπολίτης θεωρεί ότι αδικήθηκε από την δική του διοίκηση, κι αυτός ο κανονικός Μητροπολίτης κάνει έφεση σε ανώτερο δικαστήριο. Αν εγώ παραδείγματος χάρη, καταδικάστηκα, όπως καταδικάστηκα στο Επισκοπικό Δικαστήριο από τον Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, παρεπέμφθη η υπόθεσή μου σε ανώτερο δικαστήριο, στο Συνοδικό Δικαστήριο, αλλά εγώ εξακολουθώ να είμαι ιερεύς της Εκκλησίας της Ελλάδος, δηλαδή ένας κανονικός κληρικός κάνει έκκλητο, κάνει έφεση, όχι ένας σχισματικός κληρικός. Αυτό δεν το ετήρησε το Φανάρι ούτε στην Ουκρανία. Σχισματικοί έκαναν έκκλητο, δεν έκανε έκκλητο, δεν ζήτησε ο Ονούφριος, ο κανονικός Μητροπολίτης της Ουκρανίας, δεν ζήτησε έκκλητο από το Φανάρι, για να του δώσει Αυτοκεφαλία. Ζήτησαν οι σχισματικοί κι αχειροτόνητοι. Κι εδώ λοιπόν τώρα το περίεργο είναι πως δεν ζητάει ένα τμήμα της κανονικής Εκκλησίας της Σερβίας, δεν ζητάει ο Ιωάννης, παραδείγματος χάρη, δεν ζητάει ο Ιωάννης που ήταν κανονικά με την Σερβία συνδεδεμένος, αλλά ζητάει ο σχισματικός, που αυτά είναι όλα παράβαση κανονική. Δηλαδή ένας σχισματικός, που δεν είναι κανονικός κάνει έκκλητο και θα τον τακτοποιήσει;

Στη συνέχεια το πατριαρχικό κείμενο:

1. Δέχεται εις ευχαριστιακήν κοινωνίαν την Ιεραρχίαν, τον κλήρον και τον λαόν της υπό τον Αρχιεπίσκοπο Στέφανον Ἐκκλησίας. Δέχεται εις ευχαριστιακήν κοινωνίαν. Και αυτό είναι καλά να το διευκρινίσουμε, ότι κάνει ένα πρώτο βήμα εδώ ο Οικουμενικός Πατριάρχης, δεν αναγνωρίζει Αυτοκέφαλο, όπως αναγνώρισε αμέσως στην Εκκλησία της Ουκρανίας, αλλά τους δέχεται σε ευχαριστιακή κοινωνία, δηλαδή ουσιαστικώς τους κάνει κανονικούς. Γνωρίζοντας πως δεν είναι κανονικοί κι είναι σχισματικοί και δεν μπορούν να κάνουν έκκλητο, αλλά το έκκλητο έγινε πριν τους αναγνωρίσει σε κοινωνία. Τους δέχεται σε ευχαριστιακή κοινωνία, δηλαδή σε κοινό ποτήριο, σε συλλείτουργο. Είχε δικαίωμα ο Βαρθολομαίος να το κάνει αυτό; Πώς εσύ δέχεσαι σε ευχαριστιακή κοινωνία σχισματικούς τους οποίους δεν δέχτηκε σε ευχαριστιακή κοινωνία η Εκκλησία από την οποίαν αποσχίστηκαν; Έπρεπε πρώτα η Σερβική Εκκλησία, η Μητέρα Εκκλησία να δεχθεί σε ευχαριστιακή κοινωνία τους σχισματικούς, γιατί από κει αποσχίστηκαν. Και στη συνέχεια να τους δεχτεί και ο Βαρθολομαίος. Αλλά προλαμβάνει ο Βαρθολομαίος, κατά την εκτίμησή μου, ξέρετε γιατί; Για να δώσει ώθηση στο πρόβλημα. Για ν’ αρχίσει το πρόβλημα, να αναγκαστεί η Σερβική Εκκλησία να ασχοληθεί με το πρόβλημα. Σου λέει, διστάζετε εσείς; Για ποιους λόγους διστάζετε να ασχοληθείτε; Θα σας βάλω εγώ στη μέγγενη. Θα κάνω εγώ λοιπόν την αρχή, αντικανονικώς και παρανόμως, θα τους δεχθώ εγώ σε ευχαριστιακή κοινωνία και μετά εσείς θα αναγκαστείτε να ασχοληθείτε με το θέμα. Δεν ξέρω αν αναγκάστηκαν οι Σέρβοι ή αν ήταν συνεννοημένο κι αυτό. Δηλαδή, στην συνάντηση που είχε ο Βαρθολομαίος με τον Πορφύριο, οι αντιπροσωπείες να είπαν: “Παναγιώτατε εμείς ξέρετε δυσκολευόμαστε στο θέμα αυτό, να δώσουμε στους σχισματικούς ευχαριστιακή κοινωνία. Κάντε το πρώτα εσείς αντικανονικώς κι εμείς θα δούμε στη συνέχεια τι θα κάνουμε”.

Δέχεται λοιπόν σε ευχαριστιακή κοινωνία την Ιεραρχία, τον κλήρον και τον λαόν της υπό τον Αρχιεπίσκοπον Στέφανον Εκκλησίας ταύτης, της σχισματικής, θεραπεύουσα την πληγήν του σχίσματος. Και θεραπεύει την πληγή του σχίσματος, του Σκοπιανού. Ας μου επιτραπεί εδώ να σχολιάσω. Μόνον εκεί υπάρχει Σχίσμα; Δεν υπάρχει στην δική μας την Εκκλησία Σχίσμα επί εκατό χρόνια; Το Σχίσμα των Παλαιοημερολογιτών; Γιατί ο Βαρθολομαίος δεν ενδιαφέρεται να θεραπεύσει και το Σχίσμα των Παλαιοημερολογιτών; Γιατί, ενώ ήταν θέμα στην ψευδο-Σύνοδο του Κολυμπαρίου, στην δήθεν αγία και μεγάλη Σύνοδο, ήταν θέμα, διότι το Σχίσμα αυτό δεν είναι και πολλών δεκαετιών, των Σκοπίων. Εδώ από το ’24, εκατό χρόνια τώρα έχουμε Σχίσμα, μεγάλο Σχίσμα, έχουμε τραύμα στην Εκκλησία μας, παλαιό και νέο ημερολόγιο. Γιατί λοιπόν που θεραπεύεις την πληγή του σχίσματος και επιχέεις «έλαιον και οίνον», έτσι σαν καλός Σαμαρείτης, επιχέουσα εις το τραύμα, γιατί δεν φρόντισες, αφού ήταν στα θέματα της ημερησίας διατάξεως και το θέμα του παλαιού και νέου ημερολογίου, να θεραπεύσεις κι εκείνο το Σχίσμα; Και ξέρετε γιατί δεν έγινε το Σχίσμα; Διότι ήταν βέβαιο ότι οι Εκκλησίες που ακολουθούν ακόμη το παλαιό ημερολόγιο, η Ρωσία, η Σερβία, τα Ιεροσόλυμα, δεν θα δεχόταν. Τι πιθανότητες υπήρχαν για να επιλυθεί το Σχίσμα το ημερολογιακό; Δύο πιθανότητες, ή να επανέλθουμε όλοι στο παλιό ημερολόγιο, οι περισσότερες τώρα Ορθόδοξες Εκκλησίες, ή να δεχθούν οι Εκκλησίες που ακολουθούν το παλιό ημερολόγιο να επανέλθουν, να υιοθετήσουν το νέο ημερολόγιο. Επειδή λοιπόν έβλεπε πως από τις Εκκλησίες, τις κανονικές Εκκλησίες που έχουν το παλιό ημερολόγιο, δεν επρόκειτο η Ρωσία, η Σερβία, το Άγιον Όρος, τα Ιεροσόλυμα να αφήσουν το παλιό ημερολόγιο, το διέγραψαν το θέμα και δεν θεραπεύτηκε το Σχίσμα και εξακολουθεί το Σχίσμα. Το Σχίσμα μάλιστα με ευθύνη του Φαναρίου, διότι και τότε το Φανάριο το 1923, με ευθύνη του μασόνου Πατριάρχου Μελετίου Μεταξάκη τότε, με ευθύνη πάλι του Φαναρίου, είχαμε Σχίσμα. Σχίσμα…  σχίσμα… σχίσμα… σχίσμα εδώ, σχίσμα εκεί, σχίσμα εκεί. Γιατί λοιπόν η Σύνοδος του Πατριαρχείου δεν θεραπεύει και την πληγή του παλιοημερολογητικού Σχίσματος; Σε ομογενείς, στον χώρο τον δικό μας, που πέρασε βέβαια και σε άλλες Εκκλησίες το Σχίσμα αυτό, και τώρα θεραπεύει το Σχίσμα στην Εκκλησία των Σκοπίων;

2. Έρχομαι στο κείμενο το πατριαρχικό: “Επαφίησιν εις την Αγιωτάτην Εκκλησίαν της Σερβίας την ρύθμισιν των μεταξύ αυτής και της εν Βορείῳ Μακεδονίᾳ Εκκλησίας διοικητικών θεμάτων, εν τῳ πλαισίῳ ασφαλώς της ιεροκανονικής τάξεως και εκκλησιαστικής παραδόσεως”. Δέστε τώρα εδώ. Ένας έμπειρος αναλυτής κειμένου τι μπορεί να παρατηρήσει. Αφού λοιπόν αυτός δέχθηκε σε κοινωνία, εγώ ο πρώτος προχώρησα, αφήνω σ’ εσάς τους παρακατιανούς, «Επαφίησιν εις την Αγιωτάτην Εκκλησίαν της Σερβίας την ρύθμισιν των άλλων θεμάτων της εν Βορείῳ Μακεδονίᾳ Εκκλησίας». Το Οικουμενικό Πατριαρχείο ονομάζει Βόρεια Μακεδονία και υπενθυμίζω εδώ τους αγώνες που έκανε το παλαιό Οικουμενικό Πατριαρχείο στον Μακεδονικό αγώνα, στις αρχές του εικοστού αιώνος, για την Μακεδονία μας. Αιμιλιανός Γρεβενών! Γερμανός Καραβαγγέλης! Τι αγώνες έδωσαν τότε για να μην πάει η Μακεδονία μας στους Βουλγάρους, στους Σλάβους. Και τώρα δεχόμαστε, εσύ Οικουμενικό Πατριαρχείο, εσύ που έκανες τόσους αγώνες παλιά με τους Ιεράρχες για την Μακεδονία, το όνομα να μην χρησιμοποιηθεί από αυτούς, εσύ τώρα στο κείμενό σου το επίσημο αποδέχεσαι τη Συμφωνία των Πρεσπών; Γι’ αυτό είπα, ενισχύεται η Συμφωνία των Πρεσπών. Δεν είναι μόνο ο Τσίπρας και ο Κοτζιάς τότε που δέχθηκαν το Βόρεια Μακεδονία, έρχεται και το Οικουμενικό Πατριαρχείο σε επίσημο κείμενο και λέει «της εν Βορείῳ Μακεδονίᾳ Εκκλησίας». Δέχεται και το Οικουμενικό Πατριαρχείο τον τίτλο Βόρεια Μακεδονία, τη Συμφωνία των Πρεσπών κι ενισχύεται έτσι η Συμφωνία των Πρεσπών. Γι’ αυτό εγώ σε άλλη μια συνέντευξη που έκανα, είπα ότι ουσιαστικώς προστέθηκαν τώρα και οι εκκλησιαστικές Πρέσπες. Κοντά στην πολιτική Πρέσπα, προστέθηκε και η εκκλησιαστική Πρέσπα.

Και 3. Αναγνωρίζει ως όνομα της Εκκλησίας ταύτης το Αχρίδος, “ως υπεσχέθη εγγράφως προς το Οικουμενικόν Πατριαρχείον και ο προκαθήμενος αυτής”. Προσέξτε τώρα εδώ παγίδες: Αναγνωρίζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως όνομα της εκκλησίας το Αχρίδος. Ας αφήσουμε εκείνα που είπα, ότι και το Αχρίδος δεν έπρεπε να χρησιμοποιείται κι έπρεπε να χρησιμοποιηθεί Εκκλησία Σκοπίων και τα λοιπά. Και το Αχρίδος δεν είναι δικό τους. Αναγνωρίζει το Οικουμενικό Πατριαρχείο ως όνομα εκκλησίας το Αχρίδος, “ως υπεσχέθη εγγράφως προς το Οικουμενικόν Πατριαρχείον και ο προκαθήμενος αυτής”. Ο προκαθήμενος της σχισματικής Εκκλησίας των Σκοπίων υποσχέθηκε εγγράφως ότι επίσημο όνομα της Εκκλησίας θα είναι το Αχρίδος, όχι το Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία. Ε!, από τώρα δεν το τηρεί, από τώρα έχουν αρχίσει και χρησιμοποιούν το Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία. Αμέσως μετά. Εγγράφως το υποσχέθηκαν. Ε, τι εμπιστοσύνη να έχεις σ’ αυτή την ηγεσία; Μόλις υποσχέθηκε εγγράφως το Οικουμενικό Πατριαρχείο ότι θα χρησιμοποιεί μόνο το Αχρίδος, τώρα η επίσημη ονομασία τους είναι Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Αχρίδος. Μόνο το Αρχιεπισκοπή Αχρίδος έπρεπε να χρησιμοποιείται, όχι το Μακεδονική Ορθόδοξος Εκκλησία. 

“Ως υπεσχέθη εγγράφως, αποκλείουσα τον όρο Μακεδονική και οιοδήποτε άλλο παράγωγον της λέξεως Μακεδονία.” Αυτό που σας είπα ότι αποφασίσαν το ’92-93 τότε οι πολιτικοί μας, το επαναλαμβάνει και ο Πατριάρχης, για να ικανοποιήσει εμάς. Να, δέστε, εγώ τους λέω να μην χρησιμοποιήσουν το όνομα. Αλλά εσύ αρχίζεις Πατριάρχη μου. Εσύ αρχίζεις την ευνοϊκή κίνηση όλη υπέρ αυτών και δεν σε υπολογίζει κανένας. Και δεν θα χρησιμοποιούν το Αχρίδος που λες, απλώς το κάνεις αυτό για να πεις: “Μα εγώ είπα να μην χρησιμοποιούν”. Και δικοί μας αφελείς εδώ καθηγηταί και κληρικοί λένε: “Το Οικουμενικό Πατριαρχείο στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων, διότι τους είπε να μην χρησιμοποιούν τον όρο Μακεδονία ή Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία”. Ε, τους είπε! Και εμείς δεν τους λέγαμε; Ποιος το χρησιμοποιεί; “Το Οικουμενικό Πατριαρχείο συνεχίζει να ενδιαφέρεται δια την αύξησιν,  προόδον και ευστάθειαν της εκκλησιαστικής οντότητος” και τα λοιπά. Αυτά λοιπόν, το κείμενο του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
– Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων
– Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων – Μέρος Α’ (ΚΕΙΜΕΝΟ)
– Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων – Μέρος Β’ (ΚΕΙΜΕΝΟ)
Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων – Μέρος Γ’ (ΚΕΙΜΕΝΟ)