ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΣΤΟ «ΠΑΤΕΡΑ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ, ΑΣ ΑΠΟΦΥΓΩ ΤΟ
ΠΟΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟ· ΟΜΩΣ ΑΣ ΜΗ ΓΙΝΕΙ ΟΠΩΣ ΕΓΩ ΘΕΛΩ, ΑΛΛ’ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙΣ ΕΣΥ»

Επίσης κατά των Μαρκιωνιστών και Μανιχαίων, και ότι δεν πρέπει να ριχνόμαστε στους κινδύνους, αλλά από κάθε θέλημα να προτιμούμε το θέλημα του Θεού.

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Παραθέτουμε σε συνέχειες αποσπάσματα από το αρχαίο κείμενο και τη μετάφραση της ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΣΤΟ «ΠΑΤΕΡΑ, ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟ, ΑΣ ΑΠΟΦΥΓΩ ΤΟ ΠΟΤΗΡΙΟ ΑΥΤΟ· ΟΜΩΣ ΑΣ ΜΗ ΓΙΝΕΙ ΟΠΩΣ ΕΓΩ ΘΕΛΩ, ΑΛΛ’ ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΙΣ ΕΣΥ». Επίσης κατά των Μαρκιωνιστών και Μανιχαίων, και ότι δεν πρέπει να ριχνόμαστε στους κινδύνους, αλλά από κάθε θέλημα να προτιμούμε το θέλημα του Θεού. (ΟΜΙΛΙΕΣ ΗΘΙΚΕΣ-ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ)

8ο μέρος.

Δείτε εδώ το 1ο μέρος, εδώ το 2ο, εδώ το 3ο, εδώ το 4ο, εδώ το 5ο, εδώ το 6ο και εδώ το 7ο.


Η Ενσάρκωση του Χριστού και η θεία Οικονομία επιβεβαιώνονται από τα Άγια πάθη Του (Ιερός Χρυσόστομος)

Ει ουν τούτων απάντων γενομένων το πονηρόν του διαβόλου στόμα δια Μαρκίωνος του Ποντικού, και Ουαλεντίνου, και Μανιχαίου του Πέρσου, και ετέρων πλειόνων αιρέσεων επεχείρησεν ανατρέψαι τον περί της οικονομίας λόγον, και ήχησε σατανικήν τινα ηχήν λέγων, ότι ουδέ εσαρκώθη, ουδέ σάρκα περιεβάλετο, αλλά δόκησις τούτο ην και φαντασία, και σκηνή και υπόκρισις καίτοι των παθών βοώντων , του θανάτου, του τάφου, της πείνης· ει  μηδέν τούτων εγεγόνει, πως ου πολλώ πλέον ο διάβολος τα πονηρά ταύτα ενέσπειρε της ασεβείας δόγματα; Δια τοι τούτο, ώσπερ επείνησεν, ώσπερ εκαθεύδησεν, ώσπερ εκοπίασεν, ώσπερ έφαγεν, ώσπερ έπιεν, ούτω και θάνατον παραιτείται, το ανθρώπινον ενδεικνύμενος, και την ασθένειαν της φύσεως την ουκανεχόμενην απαθώς απορραγήναι της παρούσης ζωής.

Αν λοιπόν, ενώ έγιναν όλα αυτά, το πονηρό στόμα του διαβόλου με το Μαρκίωνα που κατάγεται από τον Πόντο, τον Ουαλεντίνο και τον Μανιχαίο τον Πέρση και με άλλες περισσότερες αιρέσεις επιχείρησε ν’ ανατρέψει τη διδασκαλία για τη θεία οικονομία και έβγαλε κάποια σατανική φωνή λέγοντας πως δε σαρκώθηκε, ούτε σάρκα φόρεσε, αλλά δοξασία ήταν αυτό και φαντασία και σκηνοθεσία και προσποίηση, παρ’ όλο που τα πάθη, ο θάνατος, ο τάφος και η πείνα φώναζαν, αν δεν είχε γίνει τίποτε απ’ αυτά, πως δε θα διέδιδε ο διάβολος πολύ περισσότερο τα πονηρά αυτά δόγματα της ασεβείας; Γι’ αυτό ακριβώς, όπως πείνασε, όπως κοιμήθηκε, όπως κόπιασε, όπως έφαγε, όπως ήπιε, έτσι αρνείται και το θάνατο, αποδεικνύοντας το ανθρώπινο και την αδυναμία της φύσης, που δε θέλει ν’ αποχωρισθεί με απάθεια την παρούσα ζωή. 

Ει γαρ μηδέν τούτων ειρήκει, είχεν αν ειπείν, ότι ει άνθρωπος ην, έδει αυτόν παθείν τα του ανθρώπου. Τίνα δε έστι ταύτα; Το μέλλοντα σταυρούσθαι, και δειλιάν και αγωνιάν, και μη απαθώς απορρήγνυσθαι της παρούσης ζωής· τη φύσει γαρ έγκειται το φίλτρον το περί τα παρόντα· δια τοι τούτο δείξαι βουλόμενος αληθή της σαρκός την περιβολήν, και την οικονομίαν πιστώσασθαι, μετά πολλής της αποδείξεως τα πάθη γυμνά πριτίθησιν. Εις μεν ουν λόγος ούτος· έστι δε και έτερος τούτου ουκ έλαττων.

Γιατί, αν δεν είχε πει τίποτε απ’ αυτά, θα μπορούσε να πει ότι, αν ήταν άνθρωπος, έπρεπε να πάθει τα ανθρώπινα. Και ποια είναι αυτά; Εκείνος που πρόκειται να σταυρωθεί και δειλιάζει και αγωνιά και δεν αποχωρίζεται με απάθεια την παρούσα ζωή·  γιατί μέσα στην ανθρώπινη φύση υπάρχει η αγάπη για τα παρόντα. Γι’ αυτό ακριβώς, επειδή ήθελε να δείξει αληθινή την ενσάρκωση του και να επιβεβαιώσει τη θεία οικονομία, προβάλλει με ισχυρή απόδειξη γυμνά τα πάθη του. Ένας λοιπόν λόγος είναι αυτός· υπάρχει όμως και άλλος όχι μικρότερος απ’ αυτόν.

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ

ΟΜΙΛΙΕΣ
ΗΘΙΚΕΣ-ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΕΙΜΕΝΟ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ-ΣΧΟΛΙΑ
Από τον
ΣΠΥΡΟ ΜΟΥΣΤΑΚΑ
Θεολόγο-Φιλόλογο

ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Επόπτης 

Παναγιώτης Κ. Χρήστου, Καθηγητής Πανεπιστημίου

Επιμελητής

Ελευθέριος Γ. Μαρετάκης, Θεολόγος

ΕΠΕ

ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ»

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1986

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ https://katanixi.gr/