Μία πρώην πόρνη αγίασε και γεύτηκε τη χαρά του Παραδείσου. Εμείς;

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Όντες μέσα στην αμαρτία πιθανόν να αναρωτιόμαστε αν υπάρχει χώρος στον Παράδεισο για όλους εμάς που αφήνουμε την ψυχή μας να βυθίζεται στα πάθη. Αυτό όμως που καμιά φορά λησμονούμε και επιτρέπουμε στην αμαρτία να βγάζει ρίζες μέσα στην ψυχή μας, είναι πως η ηδονή συνδέεται άρρηκτα με την οδύνη. «Εντεύθεν, διά την επεισελθούσαν τη φύσει παρά λόγον ηδονήν η κατά λόγον αντεισήλθε οδύνη1».

Αν αντιληφθούμε αυτή την πραγματικά λυπηρή κατάσταση, αυτή τη σκληρή δοκιμασία στην οποία υποβάλλουμε τον εαυτό μας, θα απαντήσουμε στο ερώτημα γιατί λυπούμαστε συνεχώς και γιατί αιχμαλωτίζουμε την καρδιά μας στη στεναχώρια.
Ο μακαριστός γέροντας Αγάθωνας, ο προηγούμενος της Ιεράς Μονής Κωνσταμονίτου Αγίου Όρους, του οποίου την οσιακή μορφή ουκ ολίγες φορές μνημονεύσαμε στην Κατάνυξη, έλεγε το εξής: «Καλύτερα αμαρτωλός και κοντά μου, παρά Άγιος και μακριά μου». Θέλησε με αυτόν τον τρόπο ο μακαριστός γέροντας να μας δώσει να καταλάβουμε πως η αμαρτία είναι συνυφασμένη με τη πεσμένη και ρημαγμένη από την αμαρτία ανθρώπινη φύση. Δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά, αφού ο Κύριος Ημών Ιησούς Χριστός, ως τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος είναι ο μόνος αναμάρτητος. Χρειάζεται όμως προσοχή! Χρειάζεται ο άνθρωπος που κάνει πνευματικό αγώνα να βρίσκεται κοντά στον πνευματικό του, και ας αμαρτάνει. Διότι, όταν προηγηθεί η βαθιά, αληθινή και ειλικρινής μετάνοια καθαρίζεται ο άνθρωπος. Αν όμως, χωριστεί από τον πνευματικό του πατέρα νομίζοντας πως είναι Άγιος ή αλλιώς αναμάρτητος, τότε κινδυνεύει να πλανηθεί. Έλεγε επίσης ο άγιος γέροντας πως ένα βασικό χαρακτηριστικό του πνευματικού αγώνα του πιστού είναι η διαρκής κατάσταση του «πέφτω-σηκώνομαι». Πέφτει ο χοϊκός άνθρωπος στην αμαρτία, αλλά επιβάλλεται να σηκωθεί εν μετανοία. Ο ίδιος ο φιλεύσπλαχνος Θεός του δίνει αυτή τη μοναδική ευκαιρία. Και ο πνευματικός πατέρας από την πλευρά του, ο εις τύπον Χριστού, είναι βέβαιο πως χίλιες φορές και αν πέσουμε, χίλιες θα μας δεχθεί πίσω. Όπως ο Πατέρας ο Αγαθός δέχθηκε πίσω τον άσωτο υιό του.

Ο πνευματικός μας πατέρας, γνήσιο πνευματικό τέκνο του π.Αγάθωνος, αναφέρθηκε στην ομιλία του με τίτλο «Τι θα πει κατεβαίνω στον Άδη;», στη σχέση της ηδονής με την οδύνη. Ο παπαΝικόλας, με τον λόγο του, αγκαλιάζει τον αμαρτωλό, τον άνθρωπο που κατέβηκε στην Κόλαση και μας υπενθυμίζει πώς μπορούμε να αποφύγουμε τον χωρισμό από τον Θεό και εν μετανοία να γυρίσουμε πίσω, κοντά του. Επικαλείται μάλιστα και την Οσία Μαρία την Αιγυπτία, την οποία πολύ ευλαβούνταν. Μάλιστα η Ε’ Κυριακή των Νηστειών, η οποία είναι αφιερωμένη στην Αγία, συμπίπτει με την ημέρα της κοίμησής του.

«Να έχουμε τις πρεσβείες της Αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας που γνώρισε την ηδονή του κόσμου. Η Εκκλησία μας λέγει πολύ ορθά, πολύ σοφά, ότι δεν υπάρχει ηδονή, ούτε μία, χωρίς οδύνη, χωρίς πόνο. Κάθε ηδονή, κάθε ευχαρίστηση, κάθε απόλαυση σαρκική έχει και την οδύνη της και τον πόνο. Έτσι λοιπόν πέρασε από την ηδονή στον Άδη, κατέβηκε στον Άδη. Τι θα πει κατεβαίνω στον Άδη; Κατεβαίνω στον Άδη θα πει φτάνω στο τελευταίο επίπεδο, στο βάθος, που είναι το κατοικητήριο των δαιμόνων και βρίσκομαι εκεί με τον Διάβολο, στην Κόλαση δηλαδή. Πολλοί Άγιοι ομολόγησαν ότι κατέβηκαν στην Κόλαση, ότι γνώρισαν τον πόνο της Κολάσεως, τον τρόμο της Κολάσεως, και εκεί κατάλαβαν πως ο μόνος που μπορεί να βοηθήσει την ύπαρξή τους, εκεί στον Άδη, συνάντησαν τον Θεό. Ήρθαν τετ α τετ και με τον Διάβολο και με τον Θεό και είδαν ότι ο Διάβολος ήταν ο τρόμος και ο Θεός ήταν η απαλλαγή από τα πάθη και από τα δεινά. Ήταν η Ανάσταση πραγματικά από την Κόλαση και από τον Θάνατο. Ναι! Όποιος δεν γεύτηκε την Κόλαση, δεν μπορεί να έχει την εμπειρία του Παραδείσου, γι’ αυτό ο Θεός επιτρέπει σε όλους μας τα πάθη, τις αρρώστιες, τις δυστυχίες. Για να γευτούμε από τι μας γλιτώνει. Για να γευτούμε ότι και ακόμα στο βάθος της Κόλασης, στην ουσία της αρρώστιας, στο κέντρο του καρκίνου, στο κέντρο της φρικτής οποιασδήποτε κατάστασης, εκεί υπάρχει ο Χριστός. Μπορεί να ζεις εκεί με καρκίνο με, αρρώστιες σοβαρές αλλά αν υπάρχει ο Χριστός είναι η παρηγοριά. Αυτός έρχεται και παρηγορεί και τελικά σε γλιτώνει… Ποιος είναι ο θάνατος; Ο κυριότερος θάνατος είναι ο πνευματικός. Σε γλιτώνει από την απόσταση από Αυτόν, από τον χωρισμό από τον Θεό. Από αυτό σε γλιτώνει!

Αδελφοί μου να γευτούμε τη γλύκα του Ιησού στους πειρασμούς και στους κινδύνους. Αν γευτούμε τη γλύκα και το φως του, τίποτε δεν μπορεί να μας αγγίξει και μας χωρίσει από Αυτόν. Ναι, να παρακαλούμε αυτούς τους Αγίους που βίωσαν τη Χάρη του Θεού, να παρακαλούμε να μας στείλουν από τη Χάρη τους, να παρακαλέσουμε τον Άγιο Ιωάννη της Κλίμακος και να παρακαλέσουμε την Οσία Μαρία την Αιγυπτία να γευτούμε από τη Χάρη τους. Από τον Άγιο, τον αγνό αυτό Ιωάννη που γεύτηκε τους πειρασμούς της ερήμου της ασκήσεως και απόλαυσε την Ουράνια μακαριότητα. Να γευτούμε και από την πόρνη, την παλαιά πόρνη, την μεγαλύτερη πόρνη, τη μεγαλύτερη πόρνη της Εκκλησίας μας -δεν είχε άλλη μεγαλύτερη πόρνη η Εκκλησία μας- και να γευτούμε από τη μετάνοιά της και από τη γεύση του Παραδείσου. Η Αγία Μαρία η Αιγυπτία, δεν ξέρουμε πού ετάφη, όμως οι Άγιοι που ζούσαν και που ζούνε εκεί, πολλές φορές περίπου από τον χώρο που έζησε μυρίζουν τις ευωδίες και αισθάνονται την παρουσία της Αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας. Η Αγία Μαρία η Αιγυπτία είναι πολύ μεγάλη Αγία. Στο Άγιο Όρος που γιορτάζουν τη μνήμη της έχουν να διηγηθούν οι πατέρες πάρα πολλά από την παρουσία της στους αγωνιστές, στους ασκητές της ερήμου. Ναι τέτοια μεγάλη Αγία έφτιαξε ο Θεός! Την πήρε από την κοπριά του κόσμου και ανέστησε τη μεγαλύτερη Αγία γυναίκα που έβγαλε ποτέ η Ορθοδοξία, μετά την Παναγία».

Καταλαβαίνουμε λοιπόν αδελφοί μου, πως εντός της Ορθοδοξίας ο εν μετανοία αμαρτωλός χαίρει πολλών δωρεών. Η γλύκα του Παραδείσου έχει και όψη και γεύση και μυρωδιά μαζί. Η μετάνοια είναι το “διαβατήριο” για να δούμε θέα Θεού, για να δούμε το πρόσωπο των Αγίων της Εκκλησίας μας και των γεροντάδων της καρδιάς μας που αγωνίστηκαν, βίασαν τον εαυτό τους και απόλαυσαν τη χαρά του Παραδείσου.

  • 1 Μαξίμου Ομολογητού Προς Θαλάσσιον, ΞΑ΄, PG. 90, 628 Β

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra