ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΒΟΛΗ ΕΚΕΙΝΟΥ ΠΟΥ ΧΡΩΣΤΟΥΣΕ ΤΙΣ ΔΕΚΑ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΤΑΛΑΝΤΑ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΣΕ ΤΑ ΕΚΑΤΟ ΔΗΝΑΡΙΑ.
Και ότι η μνησικακία είναι το χειρότερο από κάθε αμάρτημα.

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Παραθέτουμε σε συνέχειες αποσπάσματα από το αρχαίο κείμενο και τη μετάφραση της ΟΜΙΛΙΑΣ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΒΟΛΗΝ ΤΟΥ ΤΑ ΜΥΡΙΑ ΤΑΛΑΝΤΑ ΟΦΕΙΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝ ΔΗΝΑΡΙΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΟΣ. Και ότι παντός αμαρτήματος το μνησικακείν χείρον. (ΟΜΙΛΙΕΣ ΗΘΙΚΕΣ-ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ)

5ο μέρος:
Δείτε εδώ το 1ο μέρος, εδώ το 2ο, εδώ το 3ο, εδώ το 4ο και εδώ το 5ο.


Θα δώσουμε λόγο και για τα λόγια (Ιερός Χρυσόστομος)

ΟΜΙΛΙΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΡΑΒΟΛΗΝ ΤΟΥ ΤΑ ΜΥΡΙΑ ΤΑΛΑΝΤΑ ΟΦΕΙΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΕΚΑΤΟΝ ΔΗΝΑΡΙΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΟΣ Και ότι παντός αμαρτήματος το μνησικακείν χείρον.

Τότε ουχί πραγμάτων δε μόνων, αλλά και ρημάτων παρέξομεν ευθύνας. Καθάπερ γαρ και ημείς αργύρια τοις οικέταις 15εμπιστεύσαντες, απάντων απαιτούμεν αυτούς λόγον, ούτω και ο Θεός, ρήματα ημίν εμπιστεύσας, ζητήσει της δαπάνης αυτών τον τρόπον. Απαιτούμεθα δε και εξεταζόμεθα μετά ακριβείας, ει μη εική μηδέ μάτην αυτά αναλώσαμεν· ου γαρ ούτως αργύριον απλώς αναλωθέν έβλαψεν, ως ρήματα εική και μάτην20 εξενεχθέντα και εις ουδέν δέον. Αργύριον μεν γαρ μάτην δαπανηθέν εν χρήμασι πολλάκις την ζημίαν ήνεγκε, λόγος δε απλώς προενεχθείς ολοκλήρους ανέτρεψεν οικίας, και ψυχάς απώλεσε και κατέλυσε· και των μεν χρημάτων την ζημίαν διορθώσαι πάλιν ένι, λόγον δε εκπηδήσαντα καθάπαξ ανακτήσασθαι πάλιν 25 ουκ ένι.

…Τότε όχι μόνο για τις πράξεις, αλλά και για τα λόγια θα δώσουμε λόγο. Γιατί, όπως ακριβώς και μεις, όταν εμπιστευθούμε χρήματα στους υπηρέτες, τους ζητούμε λόγο για όλα, έτσι και ο Θεός, επειδή μας εμπιστεύθηκε λόγια, θα μας ζητήσει τον τρόπο που τα ξοδέψαμε. Μας ζητείται λοιπόν λόγος και εξεταζόμαστε με ακρίβεια, μήπως τα ξοδέψαμε αυτά άσκοπα και στα χαμένα. Γιατί δεν έβλαψαν τόσο τα χρήματα που ξοδεύτηκαν άσκοπα, όσο λόγια που λέχθηκαν στην τύχη και στα χαμένα και προς καμιά ωφέλεια. Γιατί τα χρήματα που ξοδεύτηκαν μάταια προκάλεσαν πολλές φορές ζημία οικονομική, τα λόγια όμως που λέχθηκαν άσκοπα γκρέμισαν ολόκληρα σπίτια και εξαφάνισαν ψυχές. Και τη χρηματική ζημιά είναι δυνατό κανείς να τη διορθώσει πάλι, το λόγο όμως που ξέφυγε μια φορά, δεν είναι δυνατό να τον πάρει πάλι πίσω.

Και ότι λόγων δίδομαι δίκας, άκουσον τί φησιν ο Χριστός· «λέγω δε υμίν, ότι παν ρήμα αργόν, ο εάν λαλήσωσιν οι άνθρωποι επί της γης, αποδώσουσι λόγον περί αυτού εν ημέρα κρίσεως· εκ γαρ τν λόγων σου δικαιωθήση, και εκ των λόγων σου κατακριθήση». Ου ρημάτων δε μόνον δίδομεν ευθύνας, αλλά και ακουσμάτων· οίον ει παρεδέξω κατηγορίαν κατά του πλησίον ψεύδη λεγομένην· «ακοήν γαρ», φησί, «ματαίαν μη5 παραδέξη». Ει δε οι δεχόμενοι ματαίαν ακοήν ουκ αν τυχοίεν συγγνώμης, οι διαβάλλοντες και κατηγορούντες ποίαν έξουσιν απολογίαν;

Και ότι θα λογοδοτήσουμε για τα λόγια, άκουσε τι λέγει ο Χριστός· «και σας λέγω ότι οι άνθρωποι, για κάθε άχρηστο λόγο που θα πουν επάνω στη γη, θα λογοδοτήσουν γι’ αυτόν την ημέρα της κρίσης. Έτσι, από τα λόγια σου θα δικαιωθείς και από τα λόγια σου θα καταδικασθείς». Και όχι μόνο για τα λόγια μας κρινόμαστε, αλλά και για τα ακούσματα, όπως για παράδειγμα, αν παραδέχθηκες ψεύτικη κατηγορία εναντίον του πλησίον σου. «Να μην παραδεχθείς», λέγει η Γραφή, «επιπόλαιο άκουσμα». Αν όμως όσοι δέχονται επιπόλαιο άκουσμα, δε θα επιτύχουν συγγνώμη, όσοι διαβάλλουν και κατηγορούν ποια απολογία θα έχουν;

ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ…

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

ΙΩΑΝΝΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΥ
ΑΠΑΝΤΑ ΤΑ ΕΡΓΑ

ΟΜΙΛΙΕΣ
ΗΘΙΚΕΣ-ΑΓΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΚΕΙΜΕΝΟ-ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ-ΣΧΟΛΙΑ
Από τον
ΣΠΥΡΟ ΜΟΥΣΤΑΚΑ
Θεολόγο-Φιλόλογο

ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΑΤΕΡΕΣ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Επόπτης 

Παναγιώτης Κ. Χρήστου, Καθηγητής Πανεπιστημίου

Επιμελητής

Ελευθέριος Γ. Μαρετάκης, Θεολόγος

ΕΠΕ

ΠΑΤΕΡΙΚΑΙ ΕΚΔΟΣΕΙΣ «ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΠΑΛΑΜΑΣ»

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 1986

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ https://katanixi.gr/