Όμως, πόσο θα προλάβει ο Ερντογάν να προσευχηθεί;

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Πράγματι η Αγία Σοφία ήταν μόνο η αρχή, από τα περικαλέστατα ιερά και άγια προσκυνήματα των Ρωμηών της Πόλης μας και τη μετατροπή τους σε τζαμί και σε χώρο προσευχής για τους μουσουλμάνους. Δεύτερη στη σειρά, έρχεται τώρα και η Μονή της Χώρας, που είναι πλέον κι αυτή τζαμί για τους Τούρκους. Σύμφωνα με την εφημερίδα Σαμπάχ, θα προσευχηθεί εκεί στις 30 Οκτωβρίου, ο Τούρκος Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν. Ακριβώς ένα μήνα μετά το άνοιγμα για τη μουσουλμανική λατρεία της Αγίας Σοφίας, ο Ερντογάν έδωσε εντολή για τη μετατροπή της Μονής της Χώρας από μουσείο σε τζαμί. Η Μονή της Χώρας είχε μετατραπεί σε τζαμί μετά την Άλωση της Πόλης από τους Οθωμανούς το 1453 και στη συνέχεια σε μουσείο μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Στη Μονή της Χώρας έγιναν εργασίες αποκατάστασης από ομάδα Αμερικανών ιστορικών τέχνης και αυτή άνοιξε στο κοινό ως μουσείο το 1958. Η Μονή της Χώρας εξακολουθούσε να είναι ανοιχτή στους επισκέπτες, σε αντίθεση με την Αγία Σοφία, η οποία έκλεισε αμέσως μετά την ανακοίνωση της μετατροπής της σε τζαμί. Είναι ένα μοναστήρι της Χώρας, με μοναδικής τέχνης ψηφιδωτά και αγιογραφίες που μένουν ως ανεκτίμητα έργα ορθόδοξης τέχνης και μαρτυρίας της πνευματικής ζωής των πιστών, από τον 6ο έως και τον 12ο αιώνα που ολοκληρώθηκε το έργο. Η Κάθοδος του Χριστού στον Άδη, απεικονίζει και ζωντανεύει τη Θεολογία στα μάτια μας. Η μορφή της Παναγίας μας είναι γνωστή σε όλο τον κόσμο μέσα από τα συγγράμματα της βυζαντινής Ιστορίας και αρχαιολογίας. Ο Χριστός καθήμενος στον θρόνο Του, ως παντοκράτορας, θεωρείται από τα μνημειακά κεφάλαια της βυζαντινής τέχνης και αγιογραφίας.

Αυτά τα περιγράφει ωραιότατα η κ. Λίνα Μενδώνη και μας αναφέρει πως: «Είναι προσβολή στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά το γεγονός ότι ένα μουσείο, όπως ήταν η Μονή της Χώρας από το 1958, μετατρέπεται σε ένα θρησκευτικό ισλαμικό τέμενος».

Οι πόρτες της Μονής της Χώρας, οι οποίες είναι κλειστές εδώ και δύο μήνες, θα ανοίξουν ξανά στις 30 Οκτωβρίου για την πρώτη μουσουλμανική προσευχή που θα πραγματοποιηθεί μετά από 75 χρόνια με τη συμμετοχή του Ερντογάν. Ακριβώς όπως και στην Αγία Σοφία θα καλυφθούν με κουρτίνες τα ψηφιδωτά, τα οποία θεωρούνται τα πιο αξιόλογα στον κόσμο, κρατώντας την ίδια ακριβώς γραμμή στη χρήση της, ώστε να είναι προσιτή για προσευχή και για τουρισμό. Η πρώτη πληροφόρηση μας είναι αυτή, μένει μόνο να το δούμε στην πράξη τι ακριβώς θα συμβεί. Σε αυτή τη βεβήλωση της πολιτιστικής κληρονομιάς μας, αντέδρασε και εκφράστηκε με ανακοίνωσή του, μιλώντας για «επιστροφή ολοταχώς στον Μεσαίωνα» και ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων. Ενώ ο Οικουμενικός Πατριάρχης αρκέστηκε με δύο λέξεις ότι, «μας πόνεσε», για να περιγράψει το αληθινό γεγονός της μετατροπής της Αγίας Σοφίας και της Μονής της Χώρας σε μουσουλμανικά τεμένη. Τα βλέπει μόνο ως δύο μνημεία της Πόλης, που αποκαλύπτουν την αλήθεια της ενανθρωπίσεως του Θεού Λόγου και εκφράζουν το Οικουμενικό πνεύμα της πίστεώς μας, την αγάπη και την ελπίδα της αιωνιότητος. Αλλά μέχρι εκεί. Δε δύναται να αντιδράσει. Μένει μόνο επιφανειακά, στα λόγια. Η Ρωσική Εκκλησία από τη μεριά της, βλέπει τα δύο μνημεία ως τα απομεινάρια ενός μέγιστου πολιτισμού και κληρονομιά της Ορθοδοξίας, την οποία αποδέχτηκε. Δεν μπορεί όμως να αποδεχθεί τον διχασμό της Ορθοδοξίας που προκαλεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης, καθώς επέλεξε ως “πρώτος” να γίνει αρχηγός σχισμάτων και πνεύματος διχόνοιας στην Ορθοδοξία. 

Η απόφαση του Ερντογάν πάρθηκε σε μία περίοδο που η Ορθοδοξία διασπάστηκε εξαιτίας της απόφασης του Βαρθολομαίου να χορηγήσει την αυτοκεφαλία στη σχισματική “εκκλησία” της Ουκρανίας. Η Ορθοδοξία αυτή τη στιγμή δοκιμάζεται από το σχίσμα και δε δύναται να αντιδράσει. Ο πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης, πολύ σωστά είχε αναφέρει για την υπόθεση της Αγίας Σοφίας, πως βρήκε διαιρεμένους τους ορθοδόξους και σε αυτό έχει ευθύνη ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος: «Αν ο Οικουμενικός Πατριάρχης είχε φροντίσει να κρατάει ενωμένες τις αυτοκέφαλες Ορθόδοξες Εκκλησίες, τότε η συμπαράσταση θα ήταν πιο δυνατή, ακόμα και αν εκείνος δεν μπορούσε, θα εξέφραζαν οι άλλοι τη δύναμη της Ορθοδοξίας. Αλλά με τις διαιρέσεις για τις οποίες φέρει ευθύνη, αποδυναμώθηκε η αντίδραση των Ορθοδόξων Εκκλησιών. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης επίσης φαίνεται ότι οπισθοχώρησε καθώς φοβήθηκε τις αντιδράσεις του μουσουλμανικού όχλου, υπό τον φόβο νέων Σεπτεμβριανών όμοιων με αυτά του 1955». Ο Ερντογάν εκμεταλευόμενος τη διάσπαση αυτή και την αδυναμία της Ορθόδοξης Ιεραρχίας που είναι υποταγμένη σε ένα πλήρες κοσμικό πνεύμα και κράτος που δεν αντιδρά, αναλαμβάνει δράση ως Σουλτάνος, μετατρέποντας την Αγία Σοφία και τη Μονή της Χώρας σε τζαμί. Όμως, πόσο θα προλάβει ο Ερντογάν να προσευχηθεί; Οπωσδήποτε όσο θα του επιτρέψει ο Κύριος, και αναλόγως με τη μετάνοια και την επιστροφή τη δική μας στον άγιο δρόμο της Ορθοδοξίας, μακριά από την πλάνη και την αίρεση, στον τόπο της σωτηρίας. 

Εμείς γνωρίζοντας όλα αυτά, διερωτόμαστε τι είναι πραγματικά για εμάς τους Ορθοδόξους, η Αγία Σοφία και η Μονή της Χώρας; Είναι μια απλή πολιτιστική κληρονομιά ή κάτι περισσότερο από αυτό; Για τους πιστούς της εποχής εκείνης, αυτό ήταν ένα έργο πνευματικό και αφιερωμένο στον Θεό. Ήταν άγιο έργο και αφορούσε τη σωτηρία τους. Το κτίσιμο των ιερών ναών και των ιερών μονών ήταν έργο της χάριτος του Θεού, με το οποίο προσέφεραν οι πιστοί την τιμή, την δόξα και την ευγνωμοσύνη τους στον Θεό. Επομένως για τους συνεχιστές της αγιότητας της Ορθοδοξία μας, αποτελούν άγιο τόπο και ιερό κειμήλιο και καθήκον υπεράσπισης αυτών των αφιερωμάτων στον άγιο Θεό. Υπάρχει ο ζωντανός θρύλος, ότι η Αγία Σοφία: «Πάλι με χρόνια με καιρούς πάλι δικιά μας θα΄ναι». Μια φράση που ζει αιώνες τώρα στις καρδιές των Ελλήνων, αλλά είναι γνωστή μέχρι σήμερα και στους Τούρκους. Οι θρύλοι και οι παραδόσεις μας, όπως και οι ιστορίες της πατρίδας μας είναι αμέτρητες. Αναφερόμαστε στην πιο χαρακτηριστική από αυτές, που είναι η διήγηση για το «θρύλο του μαρμαρωμένου βασιλιά»!

Η λαϊκή παράδοση αναφέρει ότι τη στιγμή που διέρρηξαν οι Τούρκοι την πύλη της Αγίας Σοφίας, τελούνταν η Θεία Λειτουργία και ο ιερέας όταν είδε τους μουσουλμάνους να ξεσπούν στο πλήθος των πιστών, εισήλθε σε μυστική κρύπτη και κρύφτηκε μέσα στον τοίχο, πίσω από το Άγιο Βήμα που άνοιξε μπροστά του κατά τρόπο θαυματουργικό. Λέγεται επίσης ότι όταν η Κωνσταντινούπολη θα επανέλθει στα χέρια των Ορθοδόξων χριστιανών, τότε ο ιερέας θα βγει μέσα από τον τοίχο για να συνεχίσει την Θεία Λειτουργία. Αυτή είναι η προοπτική της Θείας Λατρείας μας, η μυστική ένωση με τον Θεό παρατεινόμενη μέσα στους αιώνες. Ευχόμαστε σε όλους, καλό Παράδεισο!

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra


Δείτε σχετικά:
Η «Ιρανοποίηση» της Τουρκίας
Η Αγία Σοφία είναι μόνο η αρχή
– Η Παναγία Σουμελά και η Αγια-Σοφιά στην εκμετάλλευση του Ερντογάν
Μιλώντας ως κοσμικός διπλωμάτης ο κ.Βαρθολομαίος για την Αγιά Σοφιά: “Αντί να είμαστε ενωμένοι…”
– Μέτοικος, Με αφορμή την ύβριν του Ναού της Αγίας Σοφίας
– Ερντογάν, κι άλλος υποτακτικός του Θεού εν δράσει;
– Ο.Χ.Σ Άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής: Ένα διαφορετικό κατηγορώ για την βεβήλωση του Ναού της Αγίας Σοφιάς
Ο Πάπας και το ΠΣΕ για την Αγια Σοφιά
Η Κύπρος στο πλευρό του κομματιαστή της Ορθοδοξίας Πατριάρχη για την Αγιά Σοφιά
– Περί της μεταβολής της Αγιάς Σοφιάς Κων/πόλεως- Νέας Ρώμης σε ισλαμικό τζαμί
– Ύπνος βαθύς και ατάραχος
– Απόστολος Σαραντίδης, Αγιά-Σοφιά και ο πραγματικός διττός στόχος
– Σχόλιο στο άρθρο: Η Αγία Σοφία και οι λανθασμένες μεταφράσεις