Αυτό που ευχόμαστε είναι να μη μας θυμίζει τα χρόνια της συμφοράς…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Με τόσα γκράφιτι που έχουμε δει, όλοι γνωρίζουμε ότι πρόκειται για την αναγραφή κειμένου ή τη ζωγραφική πάνω σε επιφάνειες που συνήθως βρίσκονται σε δημόσιους χώρους κυρίως σε τοίχους. Η ξένη λέξη graffiti είναι στον πληθυντικό, ενώ στον ενικό γίνεται graffito. Στην ελληνική γλώσσα είναι συνηθέστερη η χρήση του γκράφιτι και στον ενικό και στον πληθυντικό.

Οι ελληνικοί όροι που περιγράφουν εν μέρει το γκράφιτι είναι οι λέξεις τοιχογράφημα, ακιδογράφημα. Στην πράξη το γκράφιτι λέγεται συνήθως “βάψιμο”. Αυτό το είδος του “βαψίματος” δεν αρέσει σε όλους και μάλιστα για τους πολλούς θεωρείται ως μία κακόγουστη τέχνη ή μάλλον καλύτερα ως ένα χόμπι. Για αρκετούς όμως είναι μια μορφή σύγχρονης τέχνης. Αυτοί λοιπόν, θαυμάζουν τα γκράφιτι που στολίζουν τα δημόσια κτίρια και τα σχολεία, τα τρένα και τις προσόψεις σπιτιών. 

Φέτος λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού σχεδιάστηκαν ζωγραφιές στα νοσοκομεία με τη θεματολογία “Χρώμα στα Νοσοκομεία”. Ξεκίνησαν με μια μεγάλη τοιχογραφία που στόλισε το νοσοκομείο αναφοράς για τον κορωνοϊό στη Θεσσαλονίκη και είναι αφιερωμένη στο προσωπικό του ΑΧΕΠΑ.

Η δεύτερη μεγάλη εξωτερική τοιχογραφία έγινε πρόσφατα στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας, που είναι ένα από τα μεγάλα νοσοκομεία της Αττικής. Θα ακολουθήσουν και νέες τοιχογραφίες που θα γίνουν στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, με γκράφιτι της ίδιας θεματολογίας, αυτής του γιατρού και του νοσηλευτού ή της νοσηλεύτριας με τη μάσκα.

Η τοιχογραφία με το ιδιαίτερο στυλ του καλλιτέχνη της, απεικονίζει τους γιατρούς και τους νοσηλευτές με τις μάσκες τους και θα μείνει να θυμίζει την ιστορία του κορωνοϊού. Η ομάδα του UrbanAct στο πλαίσιο της νέας της δράσης “Χρώμα στα νοσοκομεία” εργάστηκε για το πρώτο έργο της στη Θεσσαλονίκη. Η ζωγραφική του προσώπου της νοσηλεύτριας με την προσεγμένη συνοδευόμενη φράση “σας ευχαριστούμε”, μας συγκινεί· αφού είναι με ένδειξη ευγνωμοσύνης γραμμένη για το νοσηλευτικό και ιατρικό προσωπικό του νοσοκομείου. Στην “αφίσα” που εικονίζει το μουντό πρόσωπο προσηλωμένο στην εργασία, να φορά προστατευτικά γάντια και μάσκα μάς θυμίζει τόσες καθημερινές και πλέον οικίες και σύγχρονες εικόνες. Αλλά μας θυμίζει πιό πολύ ίσως το γενικότερο κλίμα φοβίας και υποχρεωτικής προστασίας που είναι απλωμένο σε όλη την κοινωνία. Το χρώμα της μάσκας και των γαντιών είναι γνώριμο και το πρόσωπο με τη μάσκα είναι εμβληματικό έργο τέχνης για το νοσοκομείο.

Η εικόνα καταφέρνει να περνάει ένα μήνυμα στα “γρήγορα” αλλά αυτό πολύ δυνατά εντυπώνεται εσωτερικά και επεξεργάζεται βαθιά η ψυχή τα  βαθύτερά του νοήματα. Η εικόνα σε βάζει σε σκέψεις… και να ξεφύγουμε επιτέλους από την συνηθισμένη φράση “μια εικόνα, χίλιες λέξεις”. Η “πολυώροφη γκράφιτι γιγαντοαφίσα” μας βάζει όντως σε σκέψεις…

Σήμερα ζωντανά περνάει το μήνυμα της μάσκας παντού σε όλα τα μέσα επικοινωνίας και της συγκοινωνίας και αφήνει μια βαθιά αίσθηση ότι η μάσκα καλύπτοντας το πρόσωπο, αφήνει σημάδι στην προσωπικότητά μας. Ότι δεν είναι μόνο ένα θέαμα αινιγματικό, αλλά κάτι περισσότερο είναι ένα θέαμα “προσβλητικό”, κάτι που προσβάλλει το Πρόσωπο και τη νοημοσύνη μας. Θα θέλαμε να βλέπαμε στην σύγχρονη τοιχογραφία τον άνθρωπο γιατρό σε συνδυασμό με τον άριστο επιστήμονα. Πολύ θα θέλαμε να βλέπαμε και την νοσηλεύτρια με την διαρκή παρουσία της να απαλύνει τον πόνο, και να κερδίζει την εμπιστοσύνη με τις νοσηλευτικές δεξιότητες που έχει από την εμπειρία της. Να μπορεί να ζωντανεύει την ελπίδα μέσα μας με το χαμόγελό της. Μας λείπουν ακριβώς όλα αυτά τα στοιχεία που ζωντανεύουν την εικόνα… Που είναι αυτά τα μοναδικά και ζωντανά χρώματα της ζωής;

Θα μείνει κι αυτή η τοιχογραφία ιστορική για να θυμίζει την εποχή μας, όσο βέβαια αντέξει στο χρόνο της φθοράς. Αυτό που ευχόμαστε είναι να μη μας θυμίζει τα χρόνια της συμφοράς… Δηλαδή μιας κατάστασης μη αναστρέψιμης για την υγεία, την οικονομία, την παιδεία, την Εκκλησία και γενικότερα την αντιμετώπιση και τη διαχείριση της πανδημίας σε σχέση με την ελευθερία ή την απαξίωση του προσώπου. Η αποξένωση μεταξύ μας και η εξάντληση η ψυχική με την υπερκόπωση την σωματική σε συνδυασμό με τον ατομισμό μας είναι ο κυριότερος εχθρός μας και μάλιστα είναι χειρότερος και από τον κορωνοϊό. Θα το δείξει άλλωστε μέσα στον χώρο μας, ο τρόπος μας και ο χρόνος. Το Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο Νίκαιας δεν είναι ένα από τα νοσοκομεία αναφοράς για τον κορωνοϊό στην Αττική, αλλά νοσηλεύει πλέον αρκετά περιστατικά που είναι θετικά στον ιό. Αυτό όμως που απαιτείται για όλα τα νοσοκομεία μας είναι κυρίως η στελέχωση με επιστημονικό ιατρικό, νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Σωστή και ποιοτική οργάνωση πάνω σε βάσεις που διέπουν την δεοντολογία της ιατρικής επιστήμης. Αυτό είναι το θαυμαστό και πραγματικό χρώμα που χρειάζεται ένα νοσοκομείο. Ένα ζωηρό και ζεστό ανθρώπινο χρώμα από αξίες και με επιστημονικό κύρος που να είναι σε υψηλό επίπεδο, για να μη έχουμε το θλιβερό φαινόμενο να φεύγουν από την χώρα μας πολλοί σπουδαγμένοι γιατροί και νοσηλευτές στο εξωτερικό. Ας προσέχουμε τη μάσκα, όσο θα τη φοράμε, γιατί η μάσκα έχει τη δυνατότητα να μας “μορφώνει” και να μας διαμορφώνει περαιτέρω… ίσως, ως μια “μάζα” για τα μπάζα από ψεύτικες επαγγελματικές κούκλες της βιτρίνας.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra


Δείτε σχετικά:
Θα αγκαλιαζόμαστε κ.Σύψα, μέχρι να πεθάνουμε… Το ακούτε;
Για τον Volokolamsk κ. Ιλαρίωνα η «διπλή ανοσία» είναι διπλή προστασία;
Ένας ακόμα επιστήμονας φιμώνεται…
Δωρεάν με τα λεφτά του λαού κύριε Πρωθυπουργέ, δε γίνεται!
Για λόγους συμβολισμού, το παράδειγμα εμβολιασμού του Μητσοτάκη
Λιποθυμίες: ασιτία ή μάσκα;
Ελάτε να συνδυάσουμε την ιατρική επιστήμη με το θαύμα της Ορθοδοξίας
Το ήθος των “εμβολιαστών”, συνάδει με την Ιατρική επιστήμη;
Όσο φοράς τη μάσκα… μάθε για το εμβόλιο!
Και οι 12 ήταν υπέροχοι (12 γιατροί μιλούν για τα μέτρα κατά του Covid-19)
Ποιός θα λογοδοτήσει, λοιπόν, για τις συνέπειες της καραντίνας στο γενικό πληθυσμό, κ. Τσιόδρα;
Oι μάσκες έπεσαν κ. Τσιόδρα
Ακραία πρόταση της ειδικής επιτροπής: Υποχρεωτική παντού η μάσκα εκτός σπιτιού
Υποχρεωτικά η μάσκα-υποχρεωτικά και το εμβόλιο;