Ελευθέριος Κοσμίδης
Πότε θα καταλάβουν οι Μητροπολίτες της Θράκης πως τα διαθρησκειακά ανοίγματα είναι κενό γράμμα;
15 Ιούν 2024
Άρθρο του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη
Όταν δεν υπάρχει καμία γάτα, χορεύουν τα ποντίκια
Πριν τις ευρωεκλογές εκδρομές για την βιωματική μάθηση στον διαθρησκειακό συγκρητισμό
Δέκα ημέρες πριν από τις Ευρωεκλογές ο Μητροπολίτης Αλεξανδρουπόλεως προσέφερε Αβραμιαία φιλοξενία σε φοιτητές της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ. Είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν σημαντικές πτυχές της διαθρησκειακής συνύπαρξης στην Θράκη και να εμπλουτίσουν τις ακαδημαϊκές τους γνώσεις.
“Εκπαιδευτική επίσκεψη γνωριμίας με τις θρησκευτικές κοινότητες της Θράκης πραγματοποίησε το Τμήμα Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, από την Παρασκευή 31 Μαΐου έως και την Κυριακή 2 Ιουνίου, προσφέροντας στους προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές/τριες μια βιωματική εμπειρία στην ακαδημαϊκή τους γνώση.
Πρόκειται για επισκέψεις που πραγματοποιούνται εδώ και χρόνια στο πλαίσιο του μαθήματος του Διαθρησκειακού Διαλόγου με υπεύθυνη την καθηγήτρια Θρησκειολογίας Αγγελική Ζιάκα. Στην ομάδα των καθηγητών και διδασκόντων, συμμετείχαν επίσης οι καθηγήτριες Νίκη Παπαγεωργίου και Βασιλική Μητροπούλου, ο Αν. καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Αλ-Άζχαρ της Αιγύπτου, κ. Σάκερ Μούσα, και τα μέλη Ε.ΔΙ.Π. Δρ. Διονυσία Χατζή και Δρ. Νικόλαος Τσιρέβελος, ο οποίος ανέλαβε τον συντονισμό της εκδρομής
Φέτος, για πρώτη φορά, στη διαθρησκειακή εκδρομή συμμετείχαν και φοιτητές/τριες της Εισαγωγικής Κατεύθυνσης Μουσουλμανικών Σπουδών (ΕΚΜΣ), η οποία ιδρύθηκε το 2016 στο Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ, καθώς και απόφοιτοί της που εργάζονται ως ιεροδιδάσκαλοι και ιεροδιδασκάλισσες στα δημόσια σχολεία, τα τεμένη και τις Μουφτείες της Θράκης”.
Μετά από τις ευρωεκλογές κορώνες περί Τουρκικής μειονότητας
Η πρόεδρος του κόμματος ΚΙΕΦ Τσιγδέμ Ασάφογλου, που σάρωσε σε Ροδόπη και Ξάνθη, δήλωσε [1]:
«Εὐχαριστοῦμε πολύ ὅλο τόν κόσμο, ὅλους τούς Δυτικοθρακιῶτες, τήν “τουρκική μειονότητα”, πού πῆγε στίς κάλπες σήμερα καί ἔστειλε ξανά ἕνα δυνατό μήνυμα καί στήν Ἀθήνα ἀλλά καί στήν Εὐρώπη ὅτι εἴμαστε ἐδῶ, ἔχουμε πολλά προβλήματα καί θέλουμε νά μᾶς ἀκούσουν» εἶπε ἀρχικῶς ἡ Ἀσάφογλου.
Ἐν συνεχείᾳ ἠρωτήθη ἐάν ἐπιμένει στόν χαρακτηρισμό τῆς μειονότητος ὡς «τουρκικῆς», πα’ ὅτι ἡ μειονότης ὁρίζεται μέ σαφήνεια ὡς θρησκευτική-μουσουλμανική ἀπό τήν Συνθήκη τῆς Λωζάννης:
«Ἐπιμένετε στόν χαρακτηρισμό τῆς μειονότητας ὡς “τουρκικῆς” παρά τήν Συνθήκη τῆς Λωζάννης;» ἠρωτήθη χαρακτηριστικῶς ἡ Τσιγδέμ Ἀσάφογλου καί ἀπήντησε: «Βέβαια, σήμερα ὁ κάθε μειονοτικός πού πῆγε στήν κάλπη καί ψήφισε τό DEB εἶπε: “Εἶμαι Τοῦρκος”»!
Κροκοδείλια δάκρυα ή κρίση ειλικρίνειας;
Μετά από αυτή την εξέλιξη ο ίδιος Μητροπολίτης (Αλεξανδρουπόλεως Άνθιμος) με γραπτή δήλωσή του σχολίασε την επικράτηση του ΚΙΕΦ σε Ροδόπη και Ξάνθη:
«Τό ἀποτέλεσμα τῶν εὐρωεκλογῶν στή Θράκη, πού φαίνεται ὅτι δέν στόχευσε στίς Βρυξέλλες ἀλλά σέ ἐθνικιστικούς στόχους, χρειάζεται πλέον νά μᾶς προβληματίσει σοβαρά. Τό χθεσινό ἐκλογικό ἀποτέλεσμα, σέ συνδυασμό μέ τήν τακτική τῆς γείτονος νά ἐμμένει στόν ἀναθεωρητισμό της, νά διατηρεῖ τό casus belli καί νά ἐμπνέεται ἀπό μιά “Γαλάζια Πατρίδα”, ἐπιβάλλει, χωρίς στρουθοκαμηλισμούς πιά, νά δοῦμε ὅλα τά θέματα τῆς περιοχῆς μας ἀπό τήν ἀρχή καί ἀπό ἄλλη ὀπτική γωνία».
Ο Θρησκευτικός συγκρητισμός! Η παναίρεση του οικουμενισμού είναι στρουθοκαμηλισμός;
“Οι φοιτητές/τριες είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν με τους θρησκευτικούς λειτουργούς όψεις του ποιμαντικού και κοινωνικού τους έργου, επιβεβαιώνοντας την κοινή πεποίθηση πως η Θράκη αποτελεί ένα σημαντικό παράδειγμα αρμονικής συνύπαρξης για την Ευρώπη, με προοπτικές για περαιτέρω ανάδειξη του υλικού και άυλου πολιτισμού της. Πρόκειται για θέματα τα οποία μελετούν και οι νέοι επιστήμονες στο Τμήμα Θεολογίας σε επίπεδο μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών και στο πλαίσιο ερευνητικών προγραμμάτων. Σχετικό πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η παρουσίαση διαδικτυακού χάρτη-οδηγού για τα θρησκευτικά και πολιτιστικά μνημεία σε Αν. Μακεδονία και Θράκη, ο οποίος υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του Έργου «Ανάπτυξη Καινοτόμου Συστήματος Επαυξημένης Πραγματικότητας με εφαρμογή στην ανάδειξη πολιτιστικής κληρονομιάς (ICE)», Δράση Ερευνώ-Δημιουργώ-Καινοτομώ Β΄, με τον συντονισμό του Τμήματος Θεολογίας.
Ως προς τη γνωριμία με την πλούσια θρησκευτική κληρονομιά της Θράκης στο επίπεδο του αρχιτεκτονικού φορτίου, η αντιπροσωπεία επισκέφτηκε χριστιανικούς, σουννιτικούς, αλεβιτικούς-μπεκτασικούς και ιουδαϊκούς χώρους λατρείας και προσευχής, μνήμης και πολιτισμού.
Στη συνέχεια, η 45μελής ομάδα, περπάτησε στην πόλη της Ξάνθης (..) αλλά και δρόμους όπου εντοπίζεται το πολυπολιτισμικό παρελθόν και παρόν Ορθοδόξων, Αρμενίων Ορθοδόξων, Μουσουλμάνων και Ιουδαίων, με ειδική αναφορά στα ορατά και αόρατα σημεία εντός του αστικού τοπίου της εξοντωμένης κατά το Ολοκαύτωμα εβραϊκής κοινότητας.
Η επίσκεψη στον τεκέ συνέπεσε με την πραγματοποίηση μικρού κουρμπανιού από την τοπική κοινότητα, 27 ημέρες μετά τον εορτασμό του Χιντερλέζ.
Από τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα, η ομάδα μετέβη στο Διδυμότειχο, όπου συνάντησε τον Μουφτή, τον Πρόεδρο της Διαχειριστικής Αρχής και φοιτητές/τριες της ΕΚΜΣ, και κατόπιν σταμάτησε στον ναό της Θεοτόκου Κοσμοσώτειρας στις Φέρες.
Τέλος, στην πόλη της Κομοτηνής, η ομάδα επισκέφθηκε στην έδρα της Μουφτείας το Γενί Τζαμί, κατά την ώρα της μεσημβρινής κοινής προσευχής παρουσία του Μουφτή, καθώς και τον προσφάτως ανακαινισμένο Ι. Μητροπολιτικό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην Κομοτηνή, όπου και ενημερώθηκε από τον Μητροπολίτη Μαρωνείας για το έργο της ανακαίνισης και αποκατάστασής του.
Για τις φοιτήτριες και τους φοιτητές της αποστολής, οι πλούσιες εμπειρίες από τον διάλογο με τους κατοίκους της Θράκης και τις επισκέψεις στις θρησκευτικές κοινότητες, αποτέλεσε μια ευκαιρία κατανόησης του πώς ο διαθρησκειακός διάλογος πραγματώνεται στον κοινό καθημερινό βίο των ανθρώπων. Τονίστηκε, ειδικά, ο ρόλος των ενεργών πολιτών στη διάσωση και ανάδειξη της διαθρησκειακής και διαπολιτισμικής κληρονομιάς των τοπικών κοινωνιών, ως έκφραση αρμονικής συνύπαρξης και προόδου, ανεξαρτήτως γλωσσικής, θρησκευτικής και πολιτισμικής ταυτότητας”.
Ερωτήματα που πρέπει να απαντήσουν οι μητροπολίτες της Θράκης
Είχαμε ποτέ τα τελευταία 100 χρόνια στην χώρα μας τέτοιο έρεισμα που να δικαιολογεί ακαδημαϊκή κινητοποίηση μέσω εκδρομών ή μήπως αυτή η πρακτική αποσκοπεί αλλού;
Για ποιο λόγο έχουν “εξαπολυθεί” οι ινστρούχτορες της οικουμενικής κίνησης και του διαθρησκειακού αχταρμά σε εκδρομές εκπαιδευτικές;
Μήπως η βιωματική εκπαίδευση είναι απαραίτητη προϋπόθεση, ώστε να αφομοιώνεται καλύτερα η προπαγάνδα, να περνάει στο πετσί των φοιτητών η νέα Οικουμενιστική αίρεση, που καλείται Chrislam;
Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: ΚΑΤΑΝΙΧI