Της Ολυμπίας
αποκλειστικά για την katanixi.gr

Κράτησε τήν Πίστη καί τήν ταπείνωση στόν ἑαυτό σου, διότι χάρις σέ αὐτά βρίσκεις τό ἔλεος καί τήν βοήθεια τοῦ Θεοῦ (Ἀββᾶς ὁ Ισαάκ ὁ Σύρος)

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Γ΄ Μέρος

Όλος ο θησαυρός του Αγίου Ισαάκ του Σύρου βρίσκεται μέσα στα κείμενά του. Για την συγγραφή των οποίων διέθεσε από τον πολύτιμο χρόνο του, ώστε να τα βρουν οι μετέπειτα γενιές ως ιερή παρακαταθήκη: “Ο Αββάς Ισαάκ μας δίνει επίσης και πολύτιμες πρακτικές οδηγίες για την αποτελεσματικότερη πνευματική μελέτη των Γραφών και των κειμένων όλων των Αγίων Πατέρων: (6)

«Μελέτα συνεχώς τα βιβλία των Αγίων Πατέρων για την Πρόνοια του Θεού, διότι έτσι καθοδηγείται ο νους να αντιληφθεί την θαυμαστή τάξη των κτισμάτων του Θεού και να γνωρίσει τα έργα Αυτού.

Τότε ο νους δυναμώνει και διαμορφώνει, διά του βάθους της μελέτης, νοήματα και σκέψεις που φωτίζουν τον νου.

Εν τέλει η μελέτη των Αγίων Πατέρων και των Γραφών βοηθά τον νου να προχωρήσει με πνευματική καθαρότητα στην βαθύτερη γνώση των δημιουργημάτων του Θεού.

Να διαβάζεις πάντοτε σε έρημο και αθόρυβο τόπο, όντας ελεύθερος από την πολλή φροντίδα του σώματος και από την ταραχή των κοσμικών πραγμάτων, για να γευθεί και να αισθανθεί η ψυχή σου γλυκύτητα από την κατανόηση των Γραφών που με επιμονή μελετάς».

Είναι πραγματικό γεγονός ότι η μετάνοια είναι η αρχή της σωτηρίας μας. Η οποία αποτελεί πάντοτε απαραίτητη προϋπόθεση σωτηρίας για τον άνθρωπο: “Στην αρχή κάθε πνευματικής προσπάθειας χρειάζεται η μετάνοια, ως να είναι εκείνη η πρώτη αρετή του ορθόδοξου χριστιανού. Ο Αββάς Ισαάκ τονίζει ότι:

«Εάν όλοι είμαστε αμαρτωλοί και κανένας αμαρτωλός δεν είναι ανώτερος από τους πειρασμούς, άρα και καμιά από τις αρετές δεν είναι υψηλότερη από την μετάνοια.

Και ουδέποτε μπορεί να τελειωθεί το έργο της. Ταιριάζει λοιπόν σε όλους, αμαρτωλούς και δικαίους, πάντοτε, σε όσους θέλουν να σωθούν».

Και συνεχίζει ο Όσιος να μας καθοδηγεί στον δρόμο της πνευματικής σωτηρίας δείχνοντάς μας τα επόμενα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε:

«Μετά την ειλικρινή μετάνοια ακολουθεί η επίγνωση της πνευματικής μας αδυναμίας και η συναίσθηση της μικρότητας του αμαρτωλού εαυτού μας, που δίκαια ονομάζεται πραγματική ταπείνωση.

Ο άνθρωπος που κατόρθωσε να εννοήσει πόσο ασθενής είναι πνευματικά, αυτός έφθασε στην τελείαν ταπεινοφροσύνη και την επίγνωση του Θεού.

Γι’ αυτό και παρακινείται συνεχώς να ευχαριστεί (να δοξολογεί) τον Θεό και γίνεται πλουσιώτερος στην απόκτηση Θείων χαρισμάτων.

Στόμα που ευχαριστεί πάντοτε τον Θεό, δέχεται από τον Θεό ευλογία. Και στην καρδιά, που διαμένει στην διαρκή προς τον Θεό ευχαριστία, αυξάνει εντός της η Θεία χάρη.

Από την χάρη προηγείται η ταπείνωση, όπως εμπρός από τον πειρασμό τρέχει η υπερηφάνεια».

Και όπως λέγει και ένας άλλος Πατέρας της Εκκλησίας, ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής:

«…Η ταπεινοφροσύνη είναι μία συνεχής προσευχή με δάκρυα και πόνο.

Διότι αυτή επικαλείται την βοήθεια του Θεού και δεν αφήνει τον άνθρωπο να στηρίζεται απερίσκεπτα στην δύναμή του και την φιλοσοφία του, ούτε να υπερηφανεύεται εναντίον άλλου, τα οποία αποτελούν φοβερά νοσήματα, οφειλόμενα στο πάθος της υπερηφανείας.

Να υπομείνεις τον εξευτελισμό και την ταπείνωση με καλή θέληση, για να αποκτήσεις το θάρρος της παρρησίας ενώπιον του Θεού.

Όταν ο άνθρωπος υπομένει θεληματικά κάθε σκληρόν λόγον, χωρίς να έχει αμαρτήσει σε εκείνον, που του τον είπε, τότε φορεί στο κεφάλι του ακάνθινο στεφάνι.

Γίνεται όμως μακάριος, διότι σε καιρό που δεν γνωρίζει, λαμβάνει τον άφθαρτο στέφανο.

Η τελειότητα της ταπείνωσης είναι να μπορείς πάντοτε να υποστείς με χαρά, εξευτελισμούς και κάθε ψευδή κατηγορία.

Διότι εκείνος που είναι πραγματικά ταπεινόφρων, όταν αδικείται δεν ταράσσεται, ούτε απολογείται για την υπόθεση που αδικήθηκε, αλλά δέχεται σαν αλήθεια την συκοφαντία και δεν φροντίζει να πείσει τους ανθρώπους ότι αδικήθηκε, αλλά ζητά συγγνώμη»”.

Πράγματι, για εμάς είναι: “Δύσκολος και βαρύς ο λόγος του Αββά Ισαάκ του Σύρου, όμως στην πνευματική μας πορεία οφείλουμε να λάβουμε δύσκολες αποφάσεις, για να είμαστε έτοιμοι για σκληρό αγώνα.

Ο δρόμος που μας οδηγεί στον Θεό είναι στενός, απότομος και ανηφορικός, και όποιος αποφασίσει να τον περπατήσει πρέπει πρώτα από όλα να απαρνηθεί το δικό του εγωιστικό θέλημα και να υ π ο τ α χ θ ε ί στο Άγιο θέλημα του Θεού.

Σκληρό λοιπόν αγώνισμα η απόκτηση της ταπεινοφροσύνης και η καταπολέμηση του εγωισμού μας. Μας ερωτά ο αββάς Ισαάκ:

«… Ω! άνθρωπε ταπεινέ, θέλεις να βρεις την αιώνιο ζωή;

Κράτησε την Πίστη, την υπομονή και την ταπείνωση στον εαυτό σου, διότι χάρις σε αυτά βρίσκεις το έλεος και την βοήθεια του Θεού.

Θέλεις να αποκτήσεις αυτά, που είναι για αιώνια ζωή;

-Περπάτησε με απλότητα την οδό της ζωής σου, και μην γίνεσαι σοφός ενώπιον του Θεού, καθ’ ότι στην απλότητα ακολουθεί η Πίστη, ενώ στην γνώση και την αναστροφή των λογισμών σου ακολουθεί η υψηλοφροσύνη, που σε απομακρύνει από τον Θεό».

Ο Αββάς Ισαάκ έχει πολύτιμα διδάγματα για τον πνευματικόν αγώνα που αναλαμβάνει κάθε ορθόδοξος χριστιανός, προειδοποιώντας για τις παγίδες του πονηρού και τον πόλεμο κατά της αμαρτίας και των παθών.

Στον αγώνα αυτόν η βοήθεια του Θεού είναι αναγκαία:

-«Να θυμάσαι πάντοτε τον Θεό με την προσευχή. Τότε ασφαλώς και ο Θεός θα σε θυμηθεί, όταν περιπέσεις σε κακά, για να σε λυτρώσει από αυτά.

Πριν ακόμη αρχίσει ο πόλεμος, να επιζητάς την συμμαχία με τον Άγιο Θεό.

Πριν αρρωστήσεις, προσκάλεσε τον γιατρό και πριν περιπέσεις στις διάφορες θλίψεις, να προσευχηθείς στον Θεό.

Ώστε κατά την επιδρομή των λυπηρών να έχεις εξασφαλίσει την ακατανίκητη βοήθεια του Θεού».

Αμήν, γένοιτο!

Συνεχίζεται…

  • 6. «O Αββάς Ισαάκ ο Σύρος και η άσκηση στην ζωή μας», Αρχιμ. Κύριλλος Κεφαλόπουλος, Ιερά Μονή Παντοκράτορος. https://www.impantokratoros.gr/

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Αγάπησε την άσκηση, μέσα από τους λόγους του Αββά Ισαάκ (Α΄ Μέρος)
Αγάπησε την άσκηση, μέσα από τους λόγους του Αββά Ισαάκ (Β΄ Μέρος)