Δήμος Σερκελίδης, γραμματέας του συλλόγου Άγιος Ιωσὴφ ο Ησυχαστής
αποκλειστικά για katanixi.gr

Θεολόγοι εναντίον Θεολόγων. Καινοτόμοι εναντίον παραδοσιακών. Μια ειλικρινής αντιπαράθεση επιχειρημάτων υπέρ και κατά της μεταφοράς της εορτής του Πάσχα στις 9μμ του Μ. Σαββάτου…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr


Δύναται να εφαρμοστεί οικονομία στην αλλαγή της ώρας εορτασμού του Πάσχα;

Στη σημερινή συνεδρίαση του άτυπου δικαστηρίου μας θα εξετάσουμε αν, παρ’ όλες τις απαγορεύσεις μετάθεσης του Πάσχα το βράδυ του Μ. Σαββάτου, υπήρχε χώρος εφαρμογής της αρχής της οικονομίας. Οι μάρτυρες υπεράσπισης πολλοί, ίσως λόγω του ότι η Εκκλησίας της Ελλάδος συνήθισε στην οικονομία και την εφαρμόζει και εκεί που δεν εφαρμόζεται. Σεβόμενοι το δικαίωμα του κατηγορουμένου στην υπεράσπιση δεν αποκλείσαμε κανέναν.

Ο Μητροπολίτης Ηλείας Γερμανός, ο Μητροπολίτης Αργολίδος Νεκτάριος, ο π. Νεκτάριος Σαββίδης, ο καθηγητης της Θεολογικής του ΑΠΘ Χρυσόστομος Σταμούλης, ο αρχιμανδρίτης Νικόδημος Σκλέπας και ο Δρ. Θεολογίας Αθανάσιος Μουστάκης υπεραμύνονται του δικαιώματος της Ιεράς Συνόδου να εφαρμόζει αλα κάρτ οικονομία. Αντιθέτως οι μάρτυρες κατηγορίας, ομ. Καθηγητής Θεολογικής του ΑΠΘ πρ. Θεόδωρος Ζήσης, ο π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλος, η Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων και αυτή η Διαρκής Ιερά Σύνοδος του 2004 αποδεικνύουν ότι σε πολλά θέματα, όπως και αυτό του Πάσχα που είναι θεμελιώδες για την πίστη μας, δεν χωρά οικονομία.

Καινοτόμοι

Ηλείας Γερμανός

“1. Η Εκκλησία μας στην ζωή της εχρησιμοποίησε και χρησιμοποιεί δύο τρόπους ποιμαντικής Διακονίας: Την ακρίβεια και την οικονομία, με μοναδικό σκοπό και κριτήριο πάντοτε την σωτηρία των ανθρώπων και την πνευματική τους ωφέλεια. Προς τούτο στην Λατρεία έχει κάνει τις εξής μεταβολές:

α. Την Εσπερινή θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων δώρων μετέφερε το πρωί, ώστε οι άνθρωποι να εκκλησιαστούν το πρωΐ, να κοινωνήσουν των αχράντων μυστηρίων και μετά να πάνε στις δουλειές τους, αλλά και να μη μένουν νηστικοί μέχρι το απόγευμα στις 5.

Και όμως σήμερα μερικοί που έχουν μάθει όχι να υπακούουν αλλά να κρίνουν και να βλέπουν λάθος την αλλαγή που έκανε η Εκκλησία μας υπέρ των Χριστιανών μας, τελούν τις προηγιασμένες βράδυ – όχι απόγευμα όπως ήσαν εξ αρχής – και έτσι δυσκολεύουν περισσότερο τους Χριστιανούς μας. Γι’αυτό και κάποιοι άλλοι, για να διευκολύνουν δήθεν τους Χριστιανούς να συμμετάσχουν στις βραδινές προηγιασμένες, τους λένε: Φάτε το μεσημέρι ενωρίς κάτι ελαφρό και ελάτε το βράδυ στην Προηγιασμένη να κοινωνήσετε ! ! Λάθος, μέγα λάθος ! ! ! Αυτό παθαίνουν όσοι δεν θέλουν να πειθαρχούν σ’ αυτά που ορίζει η Εκκλησία μας.

β. Την Μ. Εβδομάδα προς διευκόλυνσι των Χριστιανών η Εκκλησία μας τελεί τις ιερές Ακολουθίες του Όρθρου την προηγουμένην το βράδυ. Έτσι η Ακολουθία του Όρθρου της Μ. Δευτέρας τελείται την Κυριακή των Βαίων το βράδυ και ο Ψάλτης διαβάζει την Κυριακή το βράδυ και ακούουν όλοι οι πιστοί, πιστεύω και εσύ, αδιαμαρτύρητα: « Τη αγία και Μεγάλη Δευτέρα μνείαν ποιούμεθα Ιωσήφ του Παγκάλου και της υπό του Κυρίου καταρασθείσης και ξηρανθείσης συκής ….». Το δε πρωί της Μ. Δευτέρας με την Προηγιασμένη κάνουμε τον Εσπερινό της Μ. Τρίτης και είναι Μ. Δευτέρα πρωί. Είναι δυνατόν να γίνονται αυτά ; Και όμως γίνονται αδιαμαρτύρητα και μάλιστα πολύ ευχάριστα από τους πιστούς μας, γιατί είναι προς ωφέλειά τους.

γ. Όμως και τον εσπερινό της Μ. Παρασκευής τον μετέφερε την Μ. Πέμπτη το πρωί όπως και τον Εσπερινό του Πάσχα το Σάββατο το πρωί, γι αυτό και ο Λαός μας λέει ότι το πρωί του Μ. Σαββάτου γίνεται η πρώτη Ανάστασις, χωρίς να διαμαρτύρεται κανείς, ούτε εσύ πιστεύω. Γιατί γίνονται κατ οἰκονομίαν δια την διευκόλυνσι των πιστών.

Αυτήν την Οικονομία απεφάσισε να κάνη μόνον για εφέτος η Εκκλησία μας στην ώρα της Αναστάσεως, λόγω της Πανδημίας του κορονοϊού και της απαγορεύσεως κυκλοφορίας των ανθρώπων πέραν της 10 βραδυνής. Και δεν θα μείνη τούτο για πάντα. Θα ξεπερασθή η πανδημία, και τότε θα παύση και η Οικονομία” Ηλείας Γερμανός για ώρα Αναστάσεως: Υπέρ των Χριστιανών η αλλαγή από την Εκκλησία

Αργολίδος Νεκτάριος

“Η Ιερά Σύνοδος σε συνεννόηση με την πολιτεία έφτασαν σε μία συμβιβαστική λύση. Και να πάλι το σύνδρομο του Αββακούμ. Η μετάθεση κατά τρείς ώρες νωρίτερα της Ανάστασης έγινε και αυτό θέμα δογματικό και κανονικό.

Το διαδίκτυο άναψε και πάλι. Θυμάμαι την πρώτη χρονιά που άλλαξε η θερινή ώρα οι «ζηλωτές των πατρώων παραδόσεων» δεν δέχτηκαν να αλλάξουν την ώρα. Τέλεσαν την Ανάσταση στη 1 μμ. Έτσι από παλαιοημερολογίτες έγιναν και παλαιοωρίτες!

Αναρωτιέμαι πάλι: Ο άχρονος Θεός κρατάει ρολόι για να κατακεραυνώσει όσους ξεφεύγουν από την ώρα; Οι κάτοικοι της Άπω Ανατολής, της Σιβηρίας κ.λ.π που τελούν την Ανάσταση μερικές ώρες πριν, προδίδουν την πίστη τους;

Είναι τόσο σοβαρό θέμα η αλλαγή της ώρας ώστε να προκαλέσει άλλον ένα διχασμό; Πότε θα καταλάβουμε ότι για τον Θεό δεν παίζει ρόλο ούτε η ώρα, ούτε τα κοσμικά έθιμα, αλλά το πώς θα γιορτάσουμε το Πάσχα. Κάτι λένε τα τροπάρια για μετάνοια, για συντριβή, για συσταύρωση με τον Χριστό. Ψιλά γράμματα…” Αργολίδος Νεκτάριος: ”Το σύνδρομο του πρωτόπαπα Αββακούμ”

π. Νεκτάριος Σαββίδης, ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας Και Ναούσης

“Είναι περιττό, αδελφοί μου να πούμε πως ο Συνοδικός Θεσμός είναι η απόλυτη διαχρονική έκφραση της εκκλησιολογικής ταυτότητας και της σωτηριολογικής αποστολής της Εκκλησίας μας και οφείλουμε υπακοή στις αποφάσεις, λαϊκοί, ιερείς και επίσκοποι. Είναι απλά τα πράγματα. Η Ιερά Σύνοδος λαμβάνοντας υπόψιν τις τρέχουσες υγειονομικές συνθήκες και κάνοντας χρήση της Οικονομίας της Εκκλησίας, προσάρμοσε την ώρα τελετή της Αναστάσεως στις 9.” https://www.svouranews.gr/

Χρυσόστομος Σταμούλης

“Η μεταφορά του μηνύματος της Αναστάσης, που σπάζει τους φραγμούς της τυπολατρίας και της συνήθειας. Αυτό βέβαια συμβαίνει και στην ελληνική επαρχία, όταν ο ιερέας είναι ένας και οι ενορίες περισσότερες. Το ίδιο κάποιες φορές και στους ναούς των νοσοκομείων. Η ώρα δεν μπορεί να ειδωλοποιηθεί.” https://parallaximag.gr/

π. Νικόδημος Σκλέπας

“2ον. Ποιος μας είπε ότι σώνει και καλά πρέπει να πούμε «Χριστός Ανέστη» στις 12; Μήπως η αποστολική ή η αρχαία παράδοση της εκκλησίας; Όχι!

Το θέμα είναι πρακτικό και μάλιστα όλοι οι ορθόδοξοι δεν έχουν την ίδια τελετουργία. Η τελετή της Αναστάσεως είναι ελληνικό εφεύρημα και μάλιστα πολύ νεότερο. Οι παππούδες μας οι Βυζαντινοί-Ρωμαίοι δεν ήξεραν από τέτοια τελετή (όπως δεν ήξεραν «εσταυρωμένους», «κουβούκλιο» κλπ!). Οι φίλοι μας οι Σλάβοι δεν έχουν καμία τελετή του «Χριστός Ανέστη».

3ον. Όλοι αυτοί που κόπτονται για την «παράδοση» να μας πούνε: -πότε πρέπει να πούμε Χριστός Ανέστη στις 12 ή στη 1 τα ξημερώματα; Γιατί αν δεν θυμάστε η κανονική ώρα δεν είναι τρέχουσα αλλά η «παλιά»!

4ον. Γιατί μεταθέτουμε την ακολουθία των Αγίων Παθών την Μ. Πέμπτη το απόγευμα, ενώ ξέρουμε ότι ο Χριστός σταυρώθηκε το μεσημέρι και πέθανε το απόγευμα της Μ. Παρασκευής; Γιατί;

5ον. Γιατί μεταθέτουμε την τέλεση της Λειτουργίας του Μ. Σαββάτου δηλαδή του Εσπερινού του Πάσχα, το πρωί ενώ απαγορεύεται να τελεστεί Λειτουργία το Μ. Σάββατο που είναι ημέρα αυστηρής νηστείας;

6ον. Μήπως στο Αγ. Όρος τελούν τη λειτουργία του Μ. Σαββάτου πρωί; Ασφαλώς όχι! Αργά το μεσημέρι και το βράδυ ξαναλειτουργούν μέχρι τα ξημερώματα.

7ον. Γιατί τελούμε τις προηγιασμένες Λειτουργίες και πρωί, ενώ είναι εσπερινές και προϋποθέτουν την τέλεια νηστεία κατά την διάρκεια της ημέρας, πράξη η οποία καταπατείται όταν την τελούμε πρωί;

– Μπορούμε να θέτουμε ερωτήματα αυτού του είδους άπειρα, η απάντηση είναι μια.

Πρακτικοί λόγοι και λόγοι φιλανθρωπίας και συγκατάβασης ανάγκασαν την Εκκλησία να κάνει «οικονομία».” Περί των υποτιθέμενων δύο λειτουργιών του Μ. Σαββάτου και της Ανάστασης στις 9.00 – π. Νικόδημος Σκλέπας

Αθανάσιος Μουστάκης Δρ. Θεολογίας

“Γιατί ὅλη αὐτή ἡ αναστάτωση γιά ἕνα ζήτημα πού δέν ἔχει καμία οὐσία, οὔτε εἶναι θέμα πίστεως, ἀλλά μόνο τάξεως, ὅπως πολλοί ἐπεσήμαναν; Γιατί ἐφευρίσκουμε ἀφορμές γιά νά σκανδαλίζουμε ἑαυτούς καί ἀλλήλους; Γιατί μᾶς ἀρέσει νά κινούμαστε ὅπως οἱ Φαρισαῖοι τῶν Εὐαγγελίων πού ἔβλεπαν τή Χάρη τοῦ Θεοῦ νά σκορπίζεται στόν κόσμο μπροστά τους καί αὐτοί γκρίνιαζαν γιά τήν τήρηση τῆς ἀργίας τοῦ Σαββάτου καί κατηγοροῦσαν τόν Χριστό ὅτι τήν καταλύει; Εἶναι δυνατόν νά λέμε ὅτι ἐφέτος θά γιορτάσουμε τό Πάσχα Σάββατο; Ἀπό τά πρῶτα πράγματα πού μαθαίνει κανείς γιά τή λατρεία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι οἱ ἔννοιες τοῦ λειτουργικοῦ χώρου καί χρόνου. Ὅσοι διαμαρτύρονται δέν γνωρίζουν ὅτι ὁ λειτουργικός χρόνος κυριαρχεῖ ἐπάνω στόν χρόνο τῶν ρολογιῶν μας; Δέν παραξενεύτηκαν πού καί τήν Μεγάλη Πέμπτη καί τήν Μεγάλη Παρασκευή λέμε «Σήμερον κρεμᾶται ἐπί ξύλου…»; Ἤ μήπως ἦρθε ἡ στιγμή πού θά δοῦμε διαμάχες σχετικά μέ τό πότε ὁρίζεται χρονικά τό «Σήμερον κρεμᾶται»…” Γιά τήν ὥρα ἐνάρξεως τῆς Παννυχίδος τῆς Ἀναστάσεως | Θεολογικά και άλλα τινά

Παραδοσιακοί

π. Θεόδωρος Ζήσης

“….. μέχρι τήν ἀποφράδα ἀπόφαση τῆς Διαρκοῦς Ἱερᾶς Συνόδου, ἐπί δύο χιλιάδες χρόνια, τό «Χριστός Ἀνέστη» ἀκούγεται πάντοτε τό μεσονύκτιο τοῦ Σαββάτου πρός τήν Κυριακή, πάλιν καί πολλάκις μετά τό μεσονύκτιο, καί οὐδέποτε πρίν ἀπό τό μεσονύκτιο. Θά ἀκουσθεῖ γιά πρώτη φορά ἐφέτος πρίν ἀπό τό μεσονύκτιο, σέ ἀντίθεση μέ ὅλα τά ἀρχαῖα καί σύγχρονα Τυπικά, τό Σαββαϊτικό, τό Στουδιτικό, τό Ἁγιορειτικό, τό Πατριαρχικό τῆς Κωνσταντινούπολης. Δέν ἔχουν πλέον κανένα φραγμό οἱ καινοτόμοι.

Καί ὅταν ἀντιμετώπισε τήν αἵρεση τῆς Εἰκονομαχίας ἡ Ἐκκλησία, βρέθηκε σέ παρόμοια σύγχυση μέ τήν σημερινή. Διαιρέθηκαν οἱ ἐπίσκοποι καί οἱ θεολόγοι σέ ὑποστηρικτές τῶν Ἁγίων Εἰκόνων καί σέ ἐχθρούς καί εἰκονομάχους. Καί ἀπό τίς δύο πλευρές διατυπώνονταν καί ἀνταλλάσσονταν θεολογικά ἐπιχειρήματα, πού δημιουργοῦσαν σύγχυση στό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ Ζ´ Οἰκουμενική Σύνοδος πού ἀσχολήθηκε μέ τό θέμα (787) καί καταδίκασε τούς Εἰκονομάχους, δέν ἀπέφυγε νά ἀσχοληθεῖ μέ τήν διδασκαλία τους καί νά ἀναιρέσει τά ἐπιχειρήματά τους. Τό δυνατώτερο ὅμως ἐπιχείρημα τῆς Συνόδου πού τό προέταξε τῶν θεολογικῶν συζητήσεων ἦταν τό ὀρθόδοξο ἐπιχείρημα νά τηρηθεῖ ἡ Παράδοση. Ἡ τιμή πρός τίς Ἅγιες Εἰκόνες ἦταν αἰωνόβια παράδοση τῆς Ἐκκλησίας, καί αὐτή τήν παράδοση δέν μποροῦσε νά τήν ἀλλάξει ἡ Ἐκκλησία ἤ νά τήν ἀλλοιώσει. Ἡ Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου ἔλαβε χώρα καί κηρύχθηκε μετά τό μεσονύκτιο τοῦ Σαββάτου, γι᾽ αὐτό ἄλλωστε καί ἡ ἑπόμενη μέρα ὀνομάσθηκε Κυριακή, ὡς σημαίνουσα τήν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου. Ἡ μία λοιπόν τῶν Σαββάτων, ἡ πρώτη μετά τό Σάββατο ἡμέρα, ἡ Κυριακή εἶναι συνώνυμη τῆς Ἀνάστασης· Κυριακή σημαίνει Ἀνάσταση. Πῶς λοιπόν ἐμεῖς θά τήν ἀναμίξουμε μέ τό ἑβραϊκό Σάββατο ἤ μέ τήν Παρασκευή τῶν Μουσουλμάνων;” Ο ΕΟΡΤΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗΣ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΟ ΜΕΣΟΝΥΚΤΙΟ ΒΛΑΣΦΗΜΟΣ ΚΑΙ ΑΘΕΟΛΟΓΗΤΟΣ

π. Αναστάσιος Γκοτσόπουλους

“Συνεπῶς γιὰ τὴν ἐκκλησιαστικὴ μας παράδοση (λειτουργικὴ καὶ κανονικὴ) δὲν χωροῦν σοφίσματα ποὺ ἐργαλειοποιοῦν κατὰ τὸ δοκοῦν τὴ μέτρηση τοῦ χρόνου (ἰουδαϊκό, βυζαντινό, πολιτικὸ ἡμερονύκτιο κοκ) γιὰ νὰ παραπλανοῦν τοὺς ἀδαεῖς. Ο Στ-89 ἐντέλλεται ὁ ἑορτασμὸς καί ἡ ὁλοκλήρωση τῆς νηστείας να γίνει μετὰ τὰ μεσάνυκτα τοῦ Μ. Σαββάτου. Οἱ Στ΄ καὶ Ζ΄ Οἰκουμενικὲς ἐπικυρώνοντας τὸν Διον-1 ὡς οἰκουμενικοῦ κύρους ἱερὸ κανόνα ἐπιτάσσουν: «μετὰ τὸν τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Κυρίου ἡμῶν καιρὸν χρή τῆς ἑορτῆς καὶ τῆς εὐφροσύνης ἐνάρχεσθαι, μέχρις ἐκείνου τὰς ψυχὰς ταῖς νηστείαις ταπεινοῦντας» διότι αὐτὸ «ὑπὸ πάντων ὁμοίως ὁμολογηθήσεται». Καὶ «τοὺς μὲν λίαν ἐπιταχύνοντας καὶ πρὸ νυκτὸς ἐγγὺς ἤδη μεσούσης ἀνιέντας ὡς ὀλιγώρους καὶ ἀκρατεῖς μεμφώμεθα, ὡς παρ’ ὀλίγον προκαταλύοντας τὸν δρόμον, λέγοντος ἀνδρὸς σοφοῦ, οὐ μικρὸν ἐν βίῳ τὸ παραμικρόν»!” «Και αναστάντα τη δευτέρα ημέρα κατά τας κυβερνητικάς εντολάς»!

Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων

“Από πλευράς εκκλησιαστικής και κανονικής τάξεως, δεν δικαιολογείται ουδείς και για οιονδήποτε λόγο, να αλλάζει, κατά το δοκούν, την ορισθείσα, με θεία σοφία εδώ και αιώνες, κανονική και λειτουργική τάξη της Εκκλησίας. Επίσης, δεν επιτρέπονται παρερμηνείες και αλλαγές στη λειτουργική ζωή, διότι, αυτές, πέρα από το γεγονός ότι θεωρούνται ασέβεια, σκανδαλίζουν το λαϊκό ορθόδοξο αίσθημα, που συνδέεται με την πίστη και την ευσέβεια του ελληνικού λαού.” Θεολόγοι για την αλλαγή ώρα της Ανάστασης: Θα προξενήσει μέγιστη πνευματική ζημιά

Εγκύκλιος ΔΙΣ 2786/31-3-2004

«…ἡ Θεία Λειτουργία τοῦ Πάσχα καί τῶν Χριστουγέννων ἐτελεῖτο μετά τό μεσονύκτιον καί «πρό τῆς ἡμέρας, διά μυστηριώδη αἰτίαν· ὅτι γνώμη τῶν Θείων Πατέρων (εὐλαβής παράδοσις, τήν ὁποίαν διασῴζει ὁ Θεόφιλος Καμπανίας) εἶναι μετά τό μεσονύκτιον νά ἔγινεν ἥ τε γέννησις καί ἡ Ἀνάστασις τοῦ Σωτῆρος Ἰησοῦ Χριστοῦ»…

Εἰς κείμενον, τό ὁποῖον φέρεται ὡς ἔργον τοῦ Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως Καλλινίκου τοῦ Γ´, δίδεται μία σοφή ἀπάντησις, ἡ ὁποία καί τήν παράδοσιν σέβεται, καί «τήν χρείαν τοῦ λαοῦ» δέν ἀγνοεῖ· «Ὁ καιρός τῆς ἱερᾶς λειτουργίας – λέγει τό κείμενον – εἶναι κατά τήν παλαιάν συνήθειαν ἡ τρίτη ὥρα τῆς ἡμέρας, ὅμως δύναται καί ταχύτερον καί ὑστερώτερον καί νά ἀρχίσῃ καί νά τελειώσῃ, ἐάν εἶναι ἀνάγκη · πρίν δέ τοῦ μεσονυκτίου καί μετά μεσημβρίαν οὐχί · ἐκτός τῶν διωρισμένων ἡμερῶν ὑπό τῆς Ἐκκλησίας, ὅταν ἡ λειτουργία γίνεται ὁμοῦ μέ τόν ἑσπερινόν»…

Εἰς τό ἴδιον πλαίσιον ἐντάσσονται καί αἱ πρόσφατοι πρωτοβουλίαι, πρός ἐξυπηρέτησιν τῶν ποιμαντικῶν ἀναγκῶν, αἱ ὁποῖαι μεταθέτουν εἰς ὡρισμένας χαρμοσύνους ἡμέρας τήν τέλεσιν τῆς Θείας Λειτουργίας τό ἀπόγευμα ἤ καί τό βράδυ πρό τοῦ μεσονυκτίου. Ὅλαι αὗται εἶναι «ἀντιπαραδοσιακαί καί ἀπαράδεκτοι»

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
– Η Δίκη της ΔΙΣ. Έλεγχος θεολόγων κατ’ αντιπαράσταση (Μέρος Α’)
– Η Δίκη της ΔΙΣ. Έλεγχος θεολόγων κατ’ αντιπαράσταση (Μέρος Β’)
– Η Δίκη της ΔΙΣ. Έλεγχος θεολόγων κατ’ αντιπαράσταση (Μέρος Γ’)
– Η Δίκη της ΔΙΣ. Έλεγχος θεολόγων κατ’ αντιπαράσταση (Μέρος Δ’)
Η Δίκη της ΔΙΣ. Έλεγχος θεολόγων κατ’ αντιπαράσταση (Μέρος Ε’)