του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη, Contributor Editor
αρθρογραφεί για katanixi.gr

“…Με εξιτάρει και θα αναφερθώ στην αλληλουχία γνώση-εκπαίδευση-διαδοχή. Απλούστερα στο σχήμα – σχέση: μάστορας-μαθητευόμενος-νέος τεχνίτης-νέος μάστορας και πάει λέγοντας…“

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Αναδημοσιεύουμε από το Ιστολόγιο Κατάνυξη.


“Αν δεν έχεις γέρο, αγόρασε έναν”

Στην Κρήτη υπάρχει μια λαϊκή ρήση που λέει: “άμα δεν έχεις γέρο αγόρασε έναν” τονίζοντας την αξία της εμπειρίας των μεγαλυτέρων, ως πολύτιμη και αναντικατάστατη.
Στην Ορθόδοξη παράδοση, η υποταγή σε έμπειρο γέροντα σε κοινόβιο είναι το Α και η αναχώρηση ως ασκητής το Ω. Ο Άγιος γέρων Ιωσήφ ο Ησυχαστής που από τα γενοφάσκια του τον προόρισε ο Θεός να γίνει γέροντας, φωτεινή παρακαταθήκη άφησε την υπακοή. Διαστάσεις μύθου έχει εκλάβει η εκπαίδευση του Μεγάλου Αλεξάνδρου, εκπαίδευση που σηματοδοτούσε την ανατολή μιας ηγετικής φυσιογνωμίας για την εποχή του, που άφησε εποχή.

Ας θυμηθούμε μαζί κάποιες στιγμές των τελευταίων 30 χρόνων στην Ελλάδα: Ε.Ο.Κ.- Ν.Α.Τ.Ο. – Ο.Η.Ε.- Γραμματεία ισότητας των δύο φύλλων – Μεσογειακά ολοκληρωμένα προγράμματα – Κοινοτικό πλαίσιο στήριξης – Εξεταστική των πραγμάτων επιτροπή – Ειδικό δικαστήριο – Πακέτο Ντελόρ – χρηματιστήριο Αξιών Αθηνών – Μνημόνιο -Διεθνές Νομισματικό Ταμείο – Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα – Ανακεφαλαιοποίηση Τραπεζών – κούρεμα του Χρέους – κούρεμα των καταθέσεων, αποπληθωρισμός, πτώχευση, ελεγχόμενη πτώχευση…

… με ένα λαό να σύρεται από εδώ και από κει να καταλάβει τι του συμβαίνει. Ενώ τούτες οι λέξεις συμβολισμοί καθιερώνονταν από τα μέσα, ο λαός δεν προλάβαινε να εκπαιδευτεί και να μπορέσει να αξιολογήσει, να κρίνει και να αποφασίσει. Ο φόνος είναι έγκλημα, η κλεψιά είναι κάτι κακό, η αδικία είναι κάτι κακό. Το C.D.S τι είναι; το μνημόνιο τι είναι; η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τι είναι ; κάτι καλό ; ή κάτι κακό; Εν μέσω μιας πρώιμης τέτοιας ενορχηστρωμένης πολιτικής εναντίον της Ελλάδας, συρθήκαμε και παρασυρθήκαμε στον υπερβολικό δανεισμό, στις επιδοτήσεις, στην χωρίς έλεγχο καταναλωτική πορεία. (Και μιλώ για τους νοικοκυραίους, για τα λαμόγια θα επανέλθω…)

Στη διδακτική των επιστημών, την επιστήμη που μας μαθαίνει με ποιό τρόπο θα διδάξουμε στους μαθητές (τη γλώσσα, τα μαθηματικά, τη φυσική, την ιστορία, τα θρησκευτικά) μέσα από συστηματική μελέτη και καταγραφή εμπειρίας, μέσα από διδακτικά μοντέλα και μεθόδους, γίνεται διαχωρισμός μεταξύ διδακτικού στόχου και σκοπού, και ξεκαθαρίζεται πως η γνώση δια της μελέτης και της εμπειρίας κατακτιέται.

Στην εποχή μας έχει συμβεί ένας λεκτικός αντικατοπτρισμός με καταστροφικά αποτελέσματα στην κοινωνία μας : Ο αντικατοπτρισμός αυτός αφορά στο νοηματικό περιεχόμενο της λέξεως “γνώση” και της λέξεως “πληροφορία”. Γίναμε λοιπόν από εποχή της πληροφορικής, κοινωνία της πληροφορίας και από την εποχή της γνώσης, η εποχή της διάχυσης της γνώσης. Υποβιβάστηκε η γνώση σε πληροφορία στο βωμό της πρόσβασης από όλους. Η αξία της γνώσης υποβιβάστηκε έγινε πληροφορία. Πάμε πάλι παραδειγματάκι από τον κόσμο της φυσικής: «Έξω χιονίζει, ασπρίσανε όλα!». Αυτό είναι πληροφορία. «Γιατί και πότε χιονίζει; Γιατί το χιόνι είναι άσπρο;». Η απάντηση είναι γνώση!

Καλά και άγια αυτά, μη σας ερεθίσω άθελά μου. Ένα ερώτημα όμως παραμένει αναπάντητο: Ποιός μας δίδαξε την διαχείριση των πληροφοριών; Ποιός γονιός αισθάνεται ποιό “έμπειρος” από το 17χρονο παιδί του; Αν δεν έχεις γέρο αγόρασε έναν… από το e-bay!! Πάει περίπατο η σχέση οδηγού – μαθητευομένου. Ο θεματοφύλακας των αξιών, ο έμπειρος πατέρας ή μητέρα, παππούς ή γιαγιά ξεπεράστηκαν! Η αποθέωση του “Εγώ” είναι που ευαγγελίζεται από τους υπερμάχους της νέας πραγματικότητας. Ανησυχώ γιατί είμαι βέβαιος πως ούτε κι αυτοί γνωρίζουν από που αρχίζει και που τελειώνει τούτος ο κατήφορος, πιόνια σε ξένη παρτίδα και εκείνοι και εμείς.

Είναι προφανές πως λόγω της ταχύτητας και του όγκου των πληροφοριών, είναι πρακτικά αδύνατο να ενημερωθούμε, να μορφωθούμε, να αντιδράσουμε και να δράσουμε. Μπορούμε βέβαια να αλλάξουμε τους όρους του παιχνιδιού:

Δοκιμαστικά ας αρχίσουμε από την τηλεόραση, την κινητή τηλεφωνία, και το διαδίκτυο και να απαιτήσουμε την χάραξη Εθνικής πολιτικής για την ορθή χρήση των τριών αυτών μέσων, όπως το όριο ταχύτητας στο δρόμο και η κατανάλωση αλκοόλ, από μια μικρή και ευέλικτη ανεξάρτητη αρχή επιστημόνων όχι πολιτικών, με επικεφαλής έναν εισαγγελέα, έτσι να βάλουμε αρχή.

Γιατί η αντίσταση έχει ήδη ξεκινήσει…

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra