του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη, Contributor Editor
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Σχολιασμός πάνω στην παρέμβαση του Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου Ιερόθεου Βλάχου…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Είναι στην πρόνοια του Θεού να δοκιμάζεται ο άνθρωπος, όταν συστέλλεται η χάρις και πολλαπλασιάζονται οι πειρασμοί, γεγονός σύμφυτο με την απόφαση για πνευματικό αγώνα. 

Μας νουθετεί ο Όσιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής: “Αλλ εάν ακούσεις και τα είδη των πειρασμών, δεν ημπορείς να βαστάξεις χωρίς να βλαβής, κατακρίνων τους υπαιτίους. Πλην όμως υπομένων τα δοκιμασίας σου τόσην χάριν θα λάβης κατ΄αντίκρυς, αναλογία των πειρασμών, οπου μέτρον δεν έχει. Ώστε μη νομίσης ότι, αν παραιτηθείς από αυτόν, δεν θα σου έλθη άλλος πειρασμός. Απαραιτήτως θα έλθει. και αν φανής άνανδρος εις αυτόν, και εις όλους τους πειρασμούς έτσι θα είσαι.    

Όταν μάλιστα ο άνθρωπος αυτός τυγχάνει Επίσκοπος της Εκκλησίας και διχάζει με τη στάση του όλη την μητροπολιτική του περιφέρεια και όχι μόνο, η στεναχώρια μας είναι πολύ μεγαλύτερη. Έσπευσε ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου με δήλωσή του να μας ενημερώσει σχετικά με τα σχόλια που διαδίδονται με αφορμή την απόφαση της Ιεράς Συνόδου για διχοτόμηση της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας. Εκτίμησή μας είναι πως μάλλον περισσότερο εκτέθηκε. 

Ναύπακτος, 28 ’Ιουλίου  2022
Δήλωση τοῦ Σεβ. Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱεροθέου

Ἐπειδή, ὕστερα ἀπό τήν ἀπόφαση τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος γιά τήν διχοτόμιση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας, γράφηκαν μερικά σχόλια γιά τό πρόσωπό μου, θά ἤθελα νά ἐνημερώσω κάθε ἄνθρωπο καλῆς θέλησης τά ἀκόλουθα:

Διακρίνει ο Μητροπολίτης Ναυπάκτου κάποιο έλλειμμα ενημέρωσης και τι κάνει; Τι άλλο παρά σπεύδει να δικαιολογήσει τον εαυτό του. “Πονάει κεφάλι κόψει κεφάλι”. 
ΥΓ. Αυτό το “καλής θελήσεως έχει κουράσει”, συνιστά κοινωνικό ρατσισμό. Σαν το Ευαγγέλιο να γράφτηκε μόνο για ανθρώπους καλής θελήσεως, και φυσικά αποτελεί ένα ελεεινής σύλληψης ευφυολόγημα ανάλογο με εκείνο του Καρούζου “Αν έχετε δίκιο μη με διαβάζετε”. Συνιστά ποιμαντικό έγκλημα αυτή η στάση, ο διαχωρισμός με το βαμβάκι σε καλής και κακής θελήσεως ανθρώπους. Ειδικά όταν τη μεταχειρίζεται κάποιος που είναι υπόλογος απέναντι στον Θεό και κρατά ποιμαντορική ράβδο.    

1. Εἶμαι Μητροπολίτης σέ αὐτήν τήν ἱστορική Πόλη τῆς Ναυπάκτου καί τήν ἱστορική Μητρόπολη Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου (ἀπό τό 1995 μέχρι σήμερα). Πρόκειται γιά μιά Πόλη πάνω ἀπό τρεῖς χιλιάδες ἐτῶν, καί γιά μιά Ἱερά Μητρόπολη ἡ ὁποία ὑφίσταται ὡς Ἐπισκοπή τοὐλάχιστον ἀπό τίς ἀρχές τοῦ 4ου αἰώνα. Ἐπί­σκοποι τῆς Ναυπάκτου συμμε­τεῖχαν σέ Οἰκουμενικές Συνόδους καί ὑπέγραψαν τά Πρακτικά τους.
Τά ὅρια τῆς Μητροπόλεως Ναυπάκτου μέχρι τόν 13ο αἰώνα ἔφθαναν μέχρι τήν Χειμάρα τῆς σημερινῆς Ἀλβανίας. Εἶχε δέ κατά καιρούς ἕως δώδεκα Ἐπισκοπές, ἤτοι Βουνδίτζης (Βόνιτσας), Ἀετοῦ, Ἀχελώου, Ρωγῶν, Ἰωαννίνων, Φωτικῆς ἤ Βελᾶς, Ἀνδριανου­πόλεως ἤ Δρυϊνου­πόλεως, Βουθρωτοῦ, Χειμάρας, Ἄρτας, Ἀδραγαμέστου, Κοζύλης.
Μετά ἄρχισε σταδιακά νά συρρικνώνεται. Μέχρι τό ἔτος 1830 εἶχε στήν ἐκκλη­σιαστική δικαιοδοσία της, ὅλη τήν Αἰτωλοα­καρνανία καί τήν Ἄρτα, καί ὁ Μητρο­πολίτης ἔφερε τόν τίτλο Ναυπάκτου καί Ἄρτης, καί τό διάστημα 1830-1833 εἶχε τίτλο Ναυπάκτου καί Μεσολογγίου, στήν συνέχεια Ναυπάκτου καί Εὐρυτανίας, μόλις δέ τό 1977 ἔλαβε τόν τίτλο Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου.

Αν έπρεπε να γυρίσει 3000 χρόνια πίσω, στην πρό Χριστού εποχή, για ποιο λόγο; Για να μας αποδείξει πως από το 1977 (χρονολογία κατά την οποία έλαβε το σημερινό της τίτλο η Μητρόπολη Ναυπάκτου) μέχρι σήμερα μας χωρίζουν μόλις 45 χρόνια; Μήπως υποτιμά τη νοημοσύνη μας; Υπάρχει λογική σε αυτό; Πως είναι λίγα τα 45 χρόνια; Αν πάλι δεν συντρέχει κάποιος λόγος, τι εξυπηρετεί τελικά η πρώτη παράγραφος;    

2. Αἰσθάνομαι ἰδιαίτερη τιμή πού εἶμαι  Μητροπολίτης σέ αὐτήν τήν ἱστορική Πόλη καί τήν μικρή τώρα, ἀλλά παλαίφατη καί ἱστορική Μητρόπολη καί δέν δια­νοήθηκα ποτέ νά μετατεθῶ σέ ἄλλη Μητρόπολη. Μάλιστα δέ ἀρνήθηκα πιεστικές προτάσεις νά δεχθῶ μετάθεσή μου σέ ἄλλες μεγάλες Μητροπό­λεις (Ἔδεσσα, Νέα Σμύρνη, Αἰτωλία καί Ἀκαρνανία -πρίν ἐκλεγῆ ὁ μακαριστός Κοσμᾶς-, Κηφισία), μεταξύ τῶν ὁποίων συγκα­ταλέγεται καί τά Ἰωάννινα, πού εἶναι ἡ γενέτειρα μου πόλη. Ἑπομένως, αἰσθάνομαι πνευμα­τική πληρότητα  μέ αὐτό πού μοῦ ἔδωκε ὁ Θεός καί δέν διακα­τέχομαι ἀπό μειο­νεκτική νοοτροπία.

Το ένα δεν αποδεικνύει το άλλο. Τελικά το Άγιο Πνεύμα κανονίζει τα των εκλογών των Επισκόπων ή παρασκηνιακές διαδικασίες ανθρώπων; Η παράγραφος αυτή εξέθεσε εν χορώ τον ίδιο αλλά και την Ιεραρχία στο σύνολό της. Δεν ανέδρασε όμως κανείς ακόμα. Κυρίως αποκαλύπτει μια εφάμαρτη στάση, που είναι βλασφημία προς το Άγιο Πνεύμα. Μη γένοιτο.  

3. Ὁ Γέροντάς μου, ἅγιος Καλλίνικος, μέ ἔμαθε νά ἀγαπῶ τούς ἀνθρώπους τούς ὁποίους μοῦ ἐμπιστεύεται ὁ Θεός καί φυσικά οὐδέποτε στήν σχέση μου μέ τούς ἀνθρώπους θέτω οἰκονομικές δοσοληψίες. Συντάσσω κάθε χρόνο τό «πόθεν ἔσχες», στό ὁποῖο φαίνεται ὅτι δέν ἔχω κανένα περιουσιακό στοιχεῖο, παρά μόνον τόν μισθό μου, οὔτε διαθέτω καταθέσεις σέ Τράπεζες. Φυσικά, τό «πόθεν ἔσχες» εἶναι στήν διάθεση τοῦ καθενός.

Το πόθεν έσχες είναι γενικός κανόνας διαφάνειας για τα δημόσια πρόσωπα με εξουσία. Ο Μητροπολίτης ομιλεί ως πολιτικός άρχοντας, παραθέτοντας όρους του οικονομικοπολιτικού συστήματος.

4. Τήν πρόταση γιά τήν ἀναδιάταξη τοῦ Ἐκκλησιαστικοῦ Χάρτου στήν περιοχή μας τήν συνέταξαν τόν Ἰανουάριο τοῦ 2022 Αἰτωλοακαρνάνες, ἄγνωστοι σέ μένα, μέ ἔκπληξη τήν εἶδα δημοσιευμένη ὡς «Κίνημα Αἰτωλοακαρνάνων». Τήν τελική πρό­ταση στήν Διαρκῆ Ἱερά Σύνοδο τήν κατέθεσε ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς κ. Σεραφείμ, καί ἡ Ἱερά Σύνοδος ἔλαβε τήν ἀπόφαση χωρίς νά εἶμαι μέλος της. Ὅσον ἄφορᾶ τό Θέρμο, ὅπως τό δήλωσε δημοσίως μέ σαφήνεια ὁ δήμαρχος Θέρμου κ. Σπύρος Κωνσταντάρας, θέλει νά ἐνωθῆ μέ τήν Ἱερά Μητρόπολη Ναυπάκτου, γιά τούς λόγους πού ἀνέφερε.

Όλη η παράγραφος συνιστά μια δικαιολογία για πεντάχρονα παιδάκια. Επιστρέφεται ως απαράδεκτη και άκρως υποτιμητική προς “κάθε ἄνθρωπο καλῆς θέλησης”

5. Ζοῦμε σέ μιά Δημοκρατική Χώρα καί ὁ καθένας, πολλῷ μᾶλλον οἱ ὑπεύθυνοι ἐκκλησιαστικοί καί πολιτικοί ἡγέτες, καί οἱ πολίτες, ἔχουν τήν ἐλευθερία, ἀλλά καί τό καθῆκον νά ἐνδια­φέρονται γιά τά δημόσια καί ἐκκλησιαστικά θέματα, νά ὑποβάλλουν προτάσεις καί νά ἀσχολοῦνται γιά τό καλό τῆς περιφέρειάς τους, χωρίς ὅμως νά συκο­φαν­τοῦν καί χωρίς νά ἐκφράζονται ὑποτιμητικῶς καί ἀκρίτως γιά ἄλλους πού ἔχουν τούς δικούς τους λόγους. Ἀσφαλῶς, πρέπει νά χρησιμοποιοῦν ἐπαρκῆ ἐπιχειρή­ματα, χωρίς ὅμως νά καταφέρονται προσβλητικῶς σέ ὅσους ἔχουν τίς δικές τους διαφορετικές προτάσεις. Αὐτό συνιστᾶ τό πολιτικό καί τό ἐκκλησιαστικό ἦθος. Δέν μπορεῖ κανείς νά θέλη νά ἐπιβάλλεται μέ φωνές, ὕβρεις καί προσβολές.

Όλοι ξέρουμε τι συμβαίνει πίσω από σφραγισμένες θύρες. ‘Ολοι γνωρίζουμε παρασκήνια συνεδριάσεων, είτε υπουργικών συμβουλίων είτε δημοτικών συμβουλίων είτε ακόμα και αυτής της Ιεράς Συνόδου. Τίποτα δεν είναι όπως περιγράφεται.   Αν δεν κατονομαστούν με επιχειρήματα, αν δεν εκτεθούν οι πρωταγωνιστές και τελικά δεν εκτεθεί και ο ίδιος ο Μητροπολίτης στη βρωμιά της όποιας πολιτικής σκοπιμότητας, τότε η παράγραφος είναι “λάσπη στον ανεμιστήρα” και αδικεί το συγγραφέα της.     

6. Ὡς Τοποτηρητής τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας ἐργάζομαι μέ ζῆλο, μέ πολύ κόπο, μέ ἐκκλησιαστικό φρόνημα καί θεολογικό λόγο. Ὅπου ἐπισκέπτομαι τήν Ἱερά Μητρόπολη Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας συναντῶ ἀνθρώπους εὐγενεῖς, εὐσεβεῖς πού ἐκδηλώνουν τήν ἀγάπη τους καί τόν σεβασμό τους στήν Ἐκκλησία καί στόν Ἐπίσκοπο. Ἡ Αἰτωλοακαρνανία στήν συντριπτική πλειοψηφία ἔχει καλούς ἄρχοντες καί ἀρχομένους, καί μέ συγκινεῖ ἡ ἀγάπη τους. Ἡ ἐξαίρεση ἐπιβεβαιώνει τόν κανόνα.

Η προπαγανδα του αρρωστημένου Επισκοποκεντρισμού δεν έχει καμία θέση εδώ. Είναι όμως μια κακιά συνήθεια όλων των Αρχιερέων να μας υπενθυμίζουν σε κάθε ευκαιρία και με κάθε αφορμή, πόσο σφιχτά είναι γαντζωμένοι πάνω στην αίρεση αυτή. Στο δια ταύτα, αν έχουν καταφέρει να αδειάσουν τους Ιερούς Ναούς από πιστούς, αυτό δεν είναι δα και κατόρθωμα. 

Σε άδειους Ναούς ο κόσμος ακατήχητος να βολοδέρνει μεταξύ υλισμού και ηδονισμού, και οι ποιμένες να φαντασιώνονται υποδοχές από ευγενικές ψυχές. Πόσο βαθιά νυχτωμένη είναι τελικά η Σύνοδος; 

Έχει έστω την παραμικρή συναίσθηση πως, μετά τις αποφάσεις της ψευδοσυνόδου του Κολυμπαρίου, (είναι αλησμόνητη η περήφανη θεολογική κυβίστηση που έκανε ο ίδιος μετά την Ψευδοσύνοδο), διαπράττει θεολογικό έγκλημα, στηρίζοντας τις εκκλησιολογικά εγκληματικές ενέργειες του Πατριάρχη στην Ουκρανία; Δεν εκλαμβάνει ως ανταμοιβή, ως αντίδωρο πολυτελείας την Αγιοκατάταξη των γεροντάδων του; Πόσο εκ-τιμάται η σιωπή ενός Αρχιερέα, ο οποίος ενώ είχε το θεολογικό υπόβαθρο να ξηλώσει όλη τη σαπίλα στο Φανάρι, εκείνος είτε σιωπά είτε υπερασπίζεται με σθένος την εκτροπή;

Εὔχομαι τό συντομότερον νά ἐκλεγῆ ὁ νέος Μητροπολίτης γιά νά ποιμάνη αὐτόν τόν εὐγενῆ λαό, ὥστε νά περιορισθῶ ἀποκλειστικά στά βασικά διοικητικά καί ποιμαντικά μου καθήκοντα στήν Ἱερά Μητρόπολη στήν ὁποία μέ ἔθεσε ὁ Θεός, διά τῆς Ἐκκλησίας, καί στό συγγραφικό μου ἔργο (120 βιβλία στήν Ἑλληνική, 100 βιβλία μεταφρασμένα σέ 25 γλῶσσες), τά ὁποῖα μέ ἱκανοποιοῦν πλήρως, καί νά ἐξακολουθῶ νά συμμετέχω σέ Πανελλήνια καί Διεθνῆ Συνέδρια.
Αὐτή εἶναι ἡ ἀλήθεια τῶν πραγμάτων. Ὅσοι ἐκφράζονται διαφορετικά συκοφαν­τοῦν καί τούς ἀφήνω στήν κρίση τοῦ Θεοῦ καί τῆς ἱστορίας.

Εμείς απευθυνόμαστε στη φωνή της συνείδησης κάθε ανθρώπου. Ευχόμαστε για μετάνοια έστω και την ενδεκάτη, να βγείτε μπροστά, να εμπνεύσετε τους φοβισμένους Αρχιερείς, να ελέγξετε σφοδρά τον οικουμενικό Πατριάρχη ως Οικουμενιστή και να τον οδηγήσετε σε Σύνοδο, όπου αυτός και οι όμοιοί του θα καταδικαστούν για τις αιρέσεις τους.

Καλή Παναγιά! 

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Προχωράει η τριχοτόμηση της Ι.Μ. Αιτωλίας και Ακαρνανίας παρά τις αντιδράσεις
Ποιός masterchef “μαγειρεύει” την τριχοτόμηση της Ι.Μ. Αιτωλίας και Ακαρνανίας;
Εκοιμήθη ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας Κοσμάς