Του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη, Contributor Editor
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Είναι πλέον κατάλληλη ώρα να καταθέσουμε τους προβληματισμούς και τις διαπιστώσεις μας σχετικά με την εισήγηση στην Ιεραρχία της Εκκλησίας της Ελλάδας της 4ης Οκτωβρίου…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Το θέμα της επίμαχης εισηγήσεως ήταν: «Συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου εις το Εκκλησιαστικόν γεγονός», ο εισηγητής της οποίας είναι γνωστός. Διαβάζουμε στο ανακοινωθέν της Ιεράς Συνόδου (πλάγια γράμματα, τίτλους, μορφοποίηση και αρίθμηση δικά μας) και ενδιάμεσα παραθέτουμε τον σχολιασμό μας (plain text):

Τα προβλήματα ξεκινούν από τον τίτλο:

“Στο ερευνητικό μέρος της Εισηγήσεώς του ο εισηγητής ανέπτυξε κυρίως την έννοια της λέξης «λαϊκός» στην Εκκλησία πως εκφράζεται η ομοτιμία και η ομοφροσύνη στο εκκλησιαστικό γεγονός.

Γνωρίζουμε πως 1ον). Το Εκκλησιαστικό γεγονός έχει να κάνει με την οντολογία του ανθρώπου, δηλαδή με τους λόγους και τον σκοπό της ύπαρξής του. Ενώ αυτό που λέμε θρησκεία συνιστά εκφύλιση του Εκκλησιαστικού γεγονότος προς την κατεύθυνση του συναισθήματος. Προφανώς αναφέρεται στη θρησκεία ο εισηγητής και όχι στην Ορθοδοξία.

Στη συνέχεια της εισήγησης μοιάζει να αναλαμβάνει “εγκληματολογικό εργαστήριο γραφολογικής ανάλυσης”:

Το δεύτερο μέρος της Εισηγήσεως, περιελάμβανε σχόλια σε ένα κείμενο σύγχρονου λαϊκισμού, το οποίο επέλεξε ως χαρακτηριστικό παράδειγμα ανάμεσα από δεκάδες κείμενα που είναι σχεδόν πανομοιότυπα ως προς το ύφος, την δομή, την ορθογραφία, την σύνταξη και την στίξη.”

Ούτε στα εγκληματολογικά εργαστήρια τέτοια ανάλυση! Η αυθαιρεσία στην επιλογή των κειμένων είναι το προοίμιο της σειράς αυθαίρετων εικασιών & συμπερασμάτων.

Γενικεύσεις που, αν δεν στοιχειοθετηθούν, συνιστούν ακριβώς τις πρακτικές που καταγγέλουν

Είναι

  1. να προκαλέσει και να εγείρει το δημόσιο αίσθημα,
  2. χρησιμοποιώντας παραπλανητικά
  3. ή ελλιπή,
  4. απαξιωτικά και
  5. κατά βάση ψευδή
  6. και δυσφημιστικά στοιχεία

για το πρόσωπο, τον θεσμό, την συλλογικότητα ή την κατάσταση κατά των οποίων βάλλουν και έτσι αποτελούν ένα σύγχρονο εντατικό κοινωνικό πρόβλημα, που δεν αφορά αποκλειστικά την Εκκλησία, αλλά κάθε χώρο που εμπλέκεται ενεργά στον δημόσιο βίο και που η συντεταγμένη δομή του και οι παρεμβάσεις του ενοχλούν κύκλους ή άτομα που βασανίζονται από μια περίπλοκη ψυχοπαθολογία.

Τη γενίκευση – τσουβάλιασμα κατά το κοινώς λεγόμενον, τις βολικές ταμπέλες, τις μοιράζει αφειδώς ο εισηγητής και μάλιστα εκτείνονται και πέρα από την εκκλησία. Ως επισφράγισμα της μεθοδολογίας που χρησιμοποιούν εν πολλοίς τα μεσημεριανάδικα αποφαίνεται και με μια οριακά ψυχιατρική γνωμάτευση. Αξίζει να διευκρινήσουμε στο σημείο αυτό πως ο εισηγητής είναι Αρχιερέας, ήτοι ποιμένας. Ούτε εισαγγελέας ούτε δημοσιογράφος ούτε ψυχίατρος, και απευθύνεται σε Αρχιερείς, καθώς και στον πιστό λαό που θα πληροφορηθεί τα γεγονότα.

Αρκετά με τα προβλήματα, ας δοθεί μια λύσις

Εμείς αμετακίνητοι από τις θέσεις μας έχουμε να επιλέξουμε μεταξύ δύο πρακτικών:

  1. ή να τους αγνοήσουμε και να τους αφήσουμε να συνεχίσουν να δρουν ανεξέλεγκτα εντός κι εκτός Εκκλησίας, σκανδαλίζοντας τους πιστούς κι οδηγώντας πολλούς εξ αυτών στην απόλυτη πλάνη και σε πράξεις που ελλοχεύουν πολυεπίπεδους κινδύνους
  2. ή να σχεδιάσουμε και να εφαρμόσουμε ένα ενιαίο πλαίσιο προστασίας των στελεχών της Εκκλησίας και του ποιμνίου μας από τις επιθέσεις των πάσης φύσεως δημαγωγών, συνωμοσιολόγων και υβριστών του έργου και της προσφοράς μας.

Ουσιαστικά ομολογεί ο εισηγητής Αρχιερέας, από μεγάλη μητρόπολη του λεκανοπεδίου Αττικής, ποιά ήταν η στάση τους μέχρι σήμερα. Είχαν αγνοήσει και άφησαν να δρουν ανεξέλεγκτα εντός και εκτός Εκκλησίας. Ποιους εννοεί άραγε; Αν είναι εντός Εκκλησίας, γιατί τους άφησαν αποίμαντους; Γιατί δεν τους πλησίασαν; Γιατί δε συζήτησαν μαζί τους; Αν πάλι αυτοί οι επικίνδυνοι τους οποίους υπονοεί ο εισηγητής είναι εκτός Εκκλησίας, γιατί ενοχλεί ο λόγος τους; Ποιος δίνει άραγε σημασία σε κάποιους που είναι εκτός Εκκλησίας; Ή μήπως δεν είναι; Μήπως απέτυχε παταγωδώς το δόλιο αφήγημα πως η Αγιοπατερική, Ιεροκανονική Αποτείχιση είναι “έξοδος από τα τείχη της εκκλησίας;” Είναι μια κορυφαία παραδοχή, μπροστά στην ολομέλεια της Ιεραρχίας, πως η Αποτείχιση ενοχλεί, τους πειράζει. Είναι μια ατράνταχτη απόδειξη πως η Αποτείχιση από την αίρεση εντός της Εκκλησίας, επειδή διατηρεί την αλήθεια της πίστης, οριοθετεί και την ίδια την Εκκλησία.

Μουδιασμένοι, σιωπηλοί και φοβισμένοι

  1. Με το να παρακολουθούμε μουδιασμένοι τις επιθέσεις εναντίον μας, ευχόμενοι απλώς το κακό να είναι μικρό
  2. ή να σιωπούμε δίνοντας χώρο στον παραλογισμό
  3. ή ακόμα χειρότερα αυτοεγκλωβισμένοι και φοβούμενοι μια εμφανώς αναπόφευκτη σύγκρουση να προσπαθούμε να εξευμενίσουμε το τέρας που σιγά – σιγά ξεπροβάλλει μπροστά μας (..)

Οι αυτοαποκαλύψεις συνεχίζονται. Ολόκληρη Ιεραρχία, όπως σκιαγραφείται πλέον ξεκάθαρα στην εισήγηση – κόλαφο θα τη χαρακτηρίζαμε ως προς τις διαπιστώσεις της -, δυστυχώς, κάνει την αυτοκριτική της και διαπιστώνει ως δείχνει μουδιασμένη, σιωπηλή και φοβισμένη. Όλα αυτά απέναντι στο λαϊκό στοιχείο.

Να διορθώσουμε το λάθος μήνυμα που δίνουμε στην κοινωνία με τη στάση μας

Δεν προστατεύουμε την ενότητα, ούτε εκτελούμε κάποια χριστιανική επιταγή, απλώς δίνουμε χώρο στους διώκτες μας να επεκταθούν, παρουσιάζοντας εσφαλμένα στην κοινωνία την εικόνα ότι ή αδιαφορούμε για την Εκκλησία και το μέλλον της ή ότι φοβισμένοι προσπαθούμε ν’ αποφύγουμε καταστάσεις που θα καταδείκνυαν την ευαλωτότητά μας έναντι αυτών που υποσκάπτουν μεθοδικά τα θεμέλια της Εκκλησίας.

Τελικά σιωπηλοί, μουδιασμένοι, ευάλωτοι και φοβισμένοι οι Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδας ένιωθαν πως προστατεύουν την ενότητα;

Είχαν την εντύπωση πως εκτελούν κάποια (ποιά άραγε;) χριστιανική επιταγή;

Η αδιαφορία για την Εκκλησία και το μέλλον της είναι τελικά τόσο εσφαλμένη εικόνα;

Όταν βλέπεις γύρω σου εχθρούς που υποσκάπτουν τα θεμέλια της Εκκλησίας και δεν βλέπεις την απειλή από την παναίρεση του Οικουμενισμού, είναι σαν το αγιογραφικό:

“τι δε βλέπεις το κάρφος το εν τώ οφθαλμώ του αδελφού σου, την δε εν τω σω οφθαλμώ δοκόν ου κατανοείς;” και μάλιστα για θέμα πίστης.

Αντί επίλόγου το ανακοινωθέν της επόμενης μέρας με τα συμπεράσματα της συζητήσεως επί της εισηγήσεως

(Τετάρτη)

Ἐπηκολούθησε εὐρύτατος διάλογος ἐπί τῆς Εἰσηγήσεως αὐτῆς, ἀλλά καί ἐπί τῆς Εἰσηγήσεως τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἰλίου, Ἀχαρνῶν καί Πετρουπόλεως κ. Ἀθηναγόρου.

Ἡ συζήτηση διεξήχθη σέ κλίμα ἑνότητος καί διάθεση αὐτοκριτικῆς, κατά τήν ὁποία ἐπισημάνθηκε ἡ ἀνάγκη διαφύλαξης τῆς ἑνότητος τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία ξεκινᾶ ἀπό τό Σῶμα τῆς Ἱεραρχίας καί διαχέεται στόν κλῆρο καί τόν λαό.

Τήν ἀνάγκη αὐτή ὑπηρέτησαν καί τά Μέλη τῆς ΔΙΣ τῶν περιόδων 2019-2020 καί 2020-2021, στά ὁποῖα ἐξεφράσθη ἡ εὐαρέσκεια τοῦ Σώματος τῆς Ἱεραρχίας γιά τήν ἐπιτυχῆ ἀντιμετώπιση τῶν προκλήσεων συνεπείᾳ τῆς πανδημίας.

Ἐν συνέχειᾳ κατετέθησαν προτάσεις ἀναφορικά μέ:

1. Τήν ἐνίσχυση τῆς καλλιέργειας καί τοῦ καταρτισμοῦ τῶν κληρικῶν, τῶν ἐκκλησιαστικῶν στελεχῶν, ὡς καί τήν διεύρυνση καί τόν ἐμπλουτισμό τοῦ κατηχητικοῦ ἔργου τῆς Ἐκκλησίας.

2. Τήν λήψη τῶν ἀπαραίτητων μέτρων γιά τήν ἀνάσχεση τοῦ κύματος ἀνάδειξης «αὐθεντιῶν», οἱ ὁποῖες δροῦν διασπαστικά ἐντός του Σώματος τῆς Ἐκκλησίας.

3. Τήν περαιτέρω ἐνεργοποίηση καί ἐνίσχυση τοῦ ρόλου τοῦ λαϊκοῦ στοιχείου.

4. Τήν ἀνάληψη ἐκστρατείας ἔγκαιρης καί τεκμηριωμένης πληροφόρησης τοῦ λαοῦ τοῦ Θεοῦ καί τῆς κοινωνίας ἀπό μέρους τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς Βιοηθικῆς.

Ἐν τέλει ἐπιβεβαιώθηκε ἡ ἀμετακίνητη στάση τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἐπί θεμάτων πίστεως καί δόγματος καί ἡ ἑτοιμότητά Της γιά διάλογο σέ θέματα πού συμβάλλουν στήν ἑνότητα ἀντιμετωπίσεως φαινομένων, ὅπως ἡ πανδημία.

Καταλαβαίνουμε όλοι τώρα τη στάση των Μητροπολιτών όπως ο Ναυπάκτου Ιερόθεος και ο Πειραιώς Σεραφείμ. Ό,τι τους ακούμε να λένε στα κανάλια και απορούμε με το κατάντημά τους έχει να κάνει ακριβώς με τις αποφάσεις που πήρε η ολομέλεια της Ιεραρχίας.

Μην απογοητευόμαστε, γιατί αυτή είναι μόνο η αρχή. Προφητικό και το σχετικό άρθρο του Μέτοικου.

Κύριε, Κύριε, επίβλεψον εξ ουρανού και ίδε
και επίσκεψαι την άμπελον ταύτην
και κατάρτισαι αυτήν, ην εφύτευσεν η δεξιά Σου.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Για τις ψυχολογικές αντοχές των ιερέων μίλησε ο Ιλίου Αθηναγόρας
Ο μητροπολίτης Ιλίου Αθηναγόρας διαπράττει βαριά βλασφημία, όταν ενοχοποιεί τη Θεία Κοινωνία για τη…
– Ο μητροπολίτης Ιλίου επιβεβαιώνει την πλήρη ταύτιση της Ιεραρχίας με τα μέτρα της πολιτείας