της Μαρίας Κοσμίδου
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Παραπονιόμασταν ότι στα σχολεία δεν γινόταν πρωινή προσευχή. Τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά και τα παιδάκια μας τα έχουμε υπό την επίβλεψή μας όλη μέρα, κάνουμε προσευχούλα μαζί τους;

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr


Η αιτία των προβλημάτων αρνητικής συμπεριφοράς στα σχολεία και η λύση

της Μαρίας Κοσμίδου

Είναι γεγονός ότι ο σύγχρονος κόσμος, τα πολιτισμένα κράτη όπως ονομάζονται, ακόμα και οι χώρες των ονείρων πολλών ανθρώπων, βρίσκονται σε βαθιά ηθική κρίση, η οποία σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης, δεν μπορεί να εγγυηθεί ένα ρόδινο μέλλον για όλους.

Στην ίδια αρνητική τροχιά βρίσκεται και η χώρα μας. Οι δραματικές μεταβολές στις κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, με βίαιο θα λέγαμε τρόπο, και η πρόσφατη κρίση της “πανδημίας” του κορονοϊού έχουν επηρεάσει αρνητικά την πλειοψηφία των ελληνικών οικογενειών, με αντίκτυπο και στις συμπεριφορές των παιδιών στο σχολικό περιβάλλον. Γι’ αυτό και οι αρμόδιοι φορείς προσπαθούν να βρουν τρόπους αντιμετώπισης της αρνητικής συμπεριφοράς παιδιών στα σχολεία. Μια τέτοια προσπάθεια είναι και το ερευνητικό πρόγραμμα θετικής συμπεριφοράς, που γίνεται για πρώτη φορά σε ελληνικά σχολεία. Ο επιστημονικός υπεύθυνος του προγράμματος, Αν. Καθηγητής του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του ΑΠΘ, κος Θανάσης Γρηγοριάδης, επισημαίνει ότι τα τελευταία 15 χρόνια διαπιστώνεται σταδιακή αύξηση των προβλημάτων συμπεριφοράς στο σχολικό περιβάλλον, γεγονός που αποδίδεται στην οικονομική κρίση, τις πολλές ώρες εργασίας των γονέων, τη μείωση του χρόνου ενασχόλησής τους με τα παιδιά και τον αυξημένο χρόνο έκθεσης των παιδιών στις οθόνες.

Απέναντι στην κατάσταση αυτή, το μοντέλο της θετικής συμπεριφοράς που εφαρμόστηκε στην Αμερική πριν από είκοσι χρόνια φάνηκε να έχει θεαματικά αποτελέσματα. Με βάση αυτό,  εκμηδενίστηκαν σχεδόν τα προβλήματα επιθετικότητας και άσκησης φυσικής βίας και βελτιώθηκε η μαθησιακή διαδικασία, οικοδομώντας μακροπρόθεσμα έτσι ένα θετικό περιβάλλον στη σχολική μονάδα (χωρίς να βάζουμε και το χέρι μας στη φωτιά…). 

Δεν θα θέλαμε να σχολιάσουμε επί του παρόντος τη συγκεκριμένη ή άλλη παρόμοια προσπάθεια ή τους σκοπούς που πραγματικά εξυπηρετεί, καθώς και τα αποτελέσματά της σε άλλες χώρες. Έχουμε, όμως, την πεποίθηση ότι το πρόβλημα της επιθετικότητας και της άσκησης φυσικής βίας στα σχολεία της Πατρίδας μας έχει μία αιτία και ένα μόνο τρόπο αντιμετώπισης, τον οποίο και θέλουμε να αναδείξουμε.

Η εξάλειψη της ελληνορθόδοξης παιδείας και η αλλαγή πλεύσης στην ελληνική εκπαίδευση με σκοπό την αλλαγή πλεύσης ολόκληρης της κοινωνίας μακροπρόθεσμα, επιχειρείται από το Υπουργείο Παιδείας εδώ και δεκαετίες, παρά τα όσα ορίζει το Σύνταγμα1. Η ύπουλη και μεθοδική προσπάθεια διάρρηξης της σχέσης Εκκλησίας – Σχολείου έχει δημιουργήσει αδιέξοδα στη σχολική κοινότητα, ένα εκ των οποίων είναι τα προβλήματα επιθετικότητας. Επόμενο ήταν να αγριέψουν τα πράγματα και να παρατηρούνται αρνητικές συμπεριφορές και περιστατικά βίας, τα οποία δεν πρόκειται να εκμηδενιστούν, αν δεν ανακοπεί αυτή η αυθαίρετη αλλαγή πλεύσης από πλευράς Πολιτείας.

Η ανοχή της εκκλησιαστικής ηγεσίας στην αποχριστιανοποίηση της Ελλάδας μέσω της εκπαίδευσης στο παρελθόν και εσχάτως η συνδρομή της είναι σκανδαλώδης. Σαν να μη μας καλύπτουν πια τα πατροπαράδοτα πρότυπα, αναζητούμε τρόπους καλύτερης διαπαιδαγώγησης στα ξένα πρότυπα. Σαν να λησμονούμε ότι αιτία πολλών δεινών του Γένους μας στο παρελθόν ήταν τα σκοτεινά “φώτα” της Δύσεως, δεχόμαστε αδιαμαρτύρητα τον παραγκωνισμό της Πίστης μας και την αντικατάστασή της από μια νέα, αλλοιωμένη, δαιμονική πίστη που πλασάρεται μέσα από τα βιβλία και τις διάφορες σχολικές δραστηριότητες.

Οι Κυβερνήσεις και οι αρμόδιοι Υπουργοί δεν είχαν ούτε τη βούληση ούτε τα κότσια να εργαστούν υπέρ Πίστεως και Πατρίδος. Αντιθέτως, έκαναν πολύ καλή δουλειά προς την αντίθετη κατεύθυνση. Το αποτέλεσμα μετά από 15 και πλέον χρόνια, είναι να έχουμε ένα υπουργείο α-παιδείας που υπηρετεί τις προσταγές της νέας εποχής.

Διώχθηκε από το σχολείο ο Χριστός, παραμερίστηκαν με βλάσφημο τρόπο οι προστάτες της Παιδείας, οι Φωστήρες της οικουμένης, οι Άγιοι Τρεις Ιεράρχες με το πλούσιο θεολογικό, παιδαγωγικό και κοινωνικό τους έργο και δόθηκε χώρος σε δαιμονικές διδασκαλίες. Αλλοιώθηκε ο ομολογιακός χαρακτήρας του μαθήματος των θρησκευτικών, απαλείφθηκε η διδασκαλία της πατριδογνωσίας, αλλοιώθηκε το μάθημα της ιστορίας, το μάθημα της γλώσσας. Μέχρι και η πρωινή προσευχή είναι ανεπιθύμητη. Πώς να μην αγριέψουν τα ελληνόπουλα;

Ο αστάθμητος παράγοντας που λέγεται κορονοϊός “πάγωσε” προσωρινά τα προβλήματα αρνητικής συμπεριφοράς και βίας στα σχολεία, μια που στα σχολεία δεν υπάρχουν πια παιδιά. Εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς πρέπει να κάνουν αναγκαστική προσγείωση σε μια νέα, αχαρτογράφητη κανονικότητα. Τα παιδιά πρέπει να μείνουν κλεισμένα στα σπίτια τους. Οι πολλές ώρες στις οθόνες, που σύμφωνα με τις προηγούμενες έρευνες είναι μια από τις αιτίες βίαιης συμπεριφοράς, πολλαπλασιάστηκαν λόγω της τηλε-εκπαίδευσης. Επιστήμονες διαφόρων ειδικοτήτων αυτοαναιρούνται. Δεν ξέρουν πώς να αντιμετωπίσουν τη νέα κανονικότητα ούτε πώς να προσαρμόσουν τα παιδιά σε ένα απρόσωπο σχολείο. Σε ένα σχολείο από το οποίο θα λείπουν τα γέλια, οι αγκαλιές, οι παρεούλες. Η νέα κανονικότητα επενδύει στην εκπαίδευση των μικρών παιδιών, των μελλοντικών πολιτών αυτής της χώρας. Για την ακρίβεια, το σχολείο αναπροσαρμόζεται ώστε να εκπαιδεύει τους μαθητές για να γίνουν άριστοι υπήκοοι της νέας τάξης πραγμάτων. 

Επειδή για τη δύσκολη κατάσταση στην οποία έχουμε περιέλθει ως Έθνος έχουμε όλοι ευθύνη, είναι καιρός αυτοκριτικής. Μπορούμε να εκμεταλλευτούμε προς το συμφέρον μας αυτή την περίοδο χάριτος που μας δίνει ο άγιος κορονοϊός; Παραπονιόμασταν ότι στα σχολεία δεν γινόταν πρωινή προσευχή. Τώρα που τα σχολεία είναι κλειστά και τα παιδάκια μας τα έχουμε υπό την επίβλεψή μας όλη μέρα, κάνουμε προσευχούλα μαζί τους το πρωί και το βράδυ; Παραπονιόμαστε ότι τα παιδιά είναι επιθετικά, μιλούν άσχημα, δεν έχουν τρόπους. Ως γονείς, έχουμε απευθυνθεί στους καλύτερους ειδικούς σε θέματα διαπαιδαγώγησης; Τα προβλήματα αρνητικής συμπεριφοράς των παιδιών δεν είναι πρωτοφανή. Έχουν ερευνηθεί και έχουν δώσει γι΄αυτά λύση πριν από μας, έχουν δηλαδή εργαστεί για μας, οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, όπως ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος:

“Πες μου, αγαπητέ, αν έβλεπες το παιδί σου να λιώνει από την πείνα, άραγε θα ανεχόσουν να το παραβλέψεις και δε θα υπέμενες τα πάντα ώστε να θέσεις τέρμα στην πείνα του; Ώστε βλέποντας το να καταστρέφεται από την έλλειψη της τροφής, δεν θα το παράβλεπες. Τώρα, όμως, που καταστρέφεται από έλλειψη θείας διδασκαλίας, ανέχεσαι να το παραβλέψεις; Και πώς θα ήσουν άξιος να ονομάζεσαι πατέρας; Διότι αυτή η πείνα είναι πιο φοβερή από εκείνη, αφού καταλήγει και σε μεγαλύτερο θάνατο και γι’ αυτό πρέπει εδώ να φροντίζουμε περισσότερο. Λέγει: “Ανατρέφετε αυτά εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου [Εφ. 6, 4]”. Αυτή είναι η πιο καλή φροντίδα των πατέρων, αυτή είναι η γνήσια κηδεμονία των γονέων. Διότι εγώ έτσι καταλαβαίνω τη συγγένεια της φύσεως, εάν δείξουν μεγαλύτερη φροντίδα στα πνευματικά”2.

Αλλά και οι αρμόδιοι από πλευράς εκπαίδευσης δεν έχουν παρά να ακολουθήσουν όσα εδίδαξε ο εθναπόστολος, αναμορφωτής και διδάσκαλος του Γένους, ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Ο ίδιος μας πληροφορεί πως κυρίως στο Άγιον Όρος διδάχτηκε “πολλών λογιών γράμματα… και από όλα τα έθνη”. “Έφθειρα την ζωήν μου εις την σπουδήν σαράντα-πενήντα χρόνους… τα βάθη της σοφίας ερεύνησα”. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σπουδή και ο θαυμασμός του για την αρχαία γνώση. Λέει: «…τα αρχαία ελληνικά συγγράµµατα αποτελούν λαµπερά φανάρια για όλη την ανθρωπότητα». Και μέσα από το έργο του διακρίνονται ακόμα και επιρροές από τον Σωκράτη, τον Όμηρο και άλλους φιλοσόφους. Η βάση όμως της μορφώσεως του υπήρξε η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη:

Καλύτερα, αδελφέ μου, να έχεις ελληνικό σχολείο στην χώρα σου, παρά να έχεις βρύσες και ποτάμια, διότι οι βρύσες ποτίζουν το σώμα, τα δε σχολεία ποτίζουν την ψυχή. Και ωσάν μάθεις το παιδί σου γράμματα, τότε λέγεται άνθρωπος· το σχολείο ανοίγει τας Εκκλησίας, όλα τα παιδιά να μανθάνουν ολίγα, έστω, αλλά γερά γράμματα, ποτισμένα με το πνεῡμα της Χριστιανικής θρησκείας, που περικλείει μέσα της όλα τα αναγεννητικά στοιχεία”.

Από το σχολείο μανθάνομεν τι είναι Θεός, τι είναι Αγία Τριάς, τι είναι άγγελοι, δαίμονες, παράδεισος, κόλασις, αρετή, κακία· τι είναι ψυχή, σώμα. Ανοίγουν τα όμματα των ευσεβών και ορθοδόξων Χριστιανών να μανθάνουν τα Μυστήρια. Διότι χωρίς το σχολείο περιπατούμεν εις το σκότος”.

«Δεν βλέπετε πώς αγρίεψε το Γένος μας από την αμάθειαν και εγινήκαμεν ωσάν θηρία;».

Όμως, το σπουδαιότερο ερώτημα στους κρίσιμους καιρούς που βρισκόμαστε και που μπορεί να λύσει πολλά περισσότερα προβλήματα από την αρνητική συμπεριφορά των παιδιών στα σχολεία είναι: Υπάρχουν ικανοί άνδρες σε Πολιτεία και Εκκλησία οι οποίοι θα τολμήσουν να εφαρμόσουν την ελληνορθόδοξη παιδεία που διέδωσε ο Πατροκοσμάς και που απέβλεπε στην αναγέννηση του Έθνους, στην διαφύλαξη της πίστεως και την ελευθερία της Πατρίδας, διαφοροποιημένη ριζικά από εκείνη των δυτικόπληκτων και άθεων Διαφωτιστών;


  1. Βάσει του άρθρου 16, παρ. 2 του Συντάγματος, η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες
  2. Από το Βιβλίο Χρυσοστομικός Άμβων,  “Ο Γάμος, η Οικογένεια και τα Προβλήματά τους”, Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra


Δείτε σχετικά:
Τα παιδιά διαδηλώνουν και προσπαθούν να μας μιλήσουν. Τα ακούει κανείς;
Τα αιτήματα των μαθητών: υποχρεωτική προσευχή, ανάκρουση του Εθνικού Ύμνου και μη χρήση της μάσκας
Αυξάνεστε και πληθύνεστε ή childfree;
– Βγήκαν στους δρόμους οι μαθητές!
– CORONAWORLD: Μια ευένδοτη πύλη στο ψηφιακό έγκλημα
– Σχολείο δίχως πρόσωπο!
– Έρχεται ο “cool” τιμωρός που πετσοκόβει
– Ο Κορωνοϊός κρατάει “βούρδουλα” και διώχνει από το μάθημα τους μαθητές που δε φορούν μάσκα!
– Στοχοποιούνται τα παιδιά μας – Αντίδραση γονέων στην υποχρεωτική εφαρμογή της μάσκας στα σχολεία