Ομιλία του μοναχού π. Σεραφείμ Ζήση

“Η περίοδος κατά την οποία έδρασε θεολογικά και μαρτύρησε ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής έχει μεγάλη ομοιότητα με την δική μας εποχή”

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Ο π. Σεραφείμ Ζήσης αναπτύσσει με ευκρίνεια ένα κομβικό για την ιστορία της Εκκλησία μας και την δογματική της διδασκαλία θέμα. Μας παρουσιάζει πώς ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής ξεσκέπασε την αίρεση του μονοθελητισμού, μιας δυσδιάκριτης παραλλαγής του μονοφυσιτισμού.

Η περίοδος κατά την οποία έδρασε θεολογικά και μαρτύρησε ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής έχει μεγάλη ομοιότητα με την δική μας εποχή. Και τότε, όπως και τώρα, η ένωση με αιρετικούς μονοφυσίτες δεν έγινε με βάση την Αλήθεια της πίστης αλλά για λόγους πολιτικούς. Ο Άγιος Μάξιμος με τη δύναμη της θεολογίας του και χωρίς να έχει κάποιο θεσμικό αξίωμα, όντας ένας απλός ιερομόναχος, αναίρεσε την τεράστια προσπάθεια αυτοκρατόρων και πατριαρχών για ένωση ορθοδοξία και αίρεσης και δεν αποδέχθηκε καμία υποχώρηση στην πίστη. Ο Άγιος Μάξιμος ακολούθησε την πεπατημένη και ασφαλή οδό των μεγάλων θεολόγων πατέρων που δεν επιδέχονται διφορούμενες ερμηνείες στη δογματική διδασκαλία της Εκκλησίας.

Ο π. Σεραφείμ Ζήσης απαντάει σε καίρια ερωτήματα που έχουν σχέση με την προσωπική μας σωτηρία και την πορεία της Εκκλησίας. Πώς η πίστη πως ο Χριστός έχει δύο θελήσεις και δύο φύσεις συμβιβάζεται με την εμπειρική φιλοσοφία που κατανοεί τον άνθρωπο ως πρόσωπο με μία θέληση; Ποια είναι η διαφορά του φυσικού θελήματος και του γνωμικού θελήματος στον άνθρωπο; Πώς το ανθρώπινο θέλημα του Χριστού υποτάσσεται στο θεϊκό του θέλημα. Πώς ο Άγιος Μάξιμος διέσωσε το ορθόδοξο δόγμα με την θεολογία του και έθεσε τις βάσεις της 6ης Οικουμενικής Συνόδου; Ποιος είναι ο λόγος που η 6η Οικουμενική Σύνοδος δεν αναφέρει το όνομα του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού; Γιατί η 6η Οικουμενική Σύνοδος καταδίκασε ως αιρετικούς επτά πατριάρχες, έναν Πάπας Ρώμης, τέσσερις Πατριάρχες Κωνσταντινουπόλεως, έναν Πατριάρχη Αλεξανδρείας και ένας Αντιοχείας; Μπορεί κάτι ανάλογο να συμβεί και στο μέλλον με τους αιρετικούς οικουμενιστές Πατριάρχες και επισκόπους; Είναι η δημοκρατική πλειοψηφία το κύριο στοιχείο για την διασάφηση ή την επικράτηση της Ορθοδοξίας; Ο επίσκοπος στις Συνόδους που συμμετέχει περιορίζεται στο να δώσει την μαρτυρία της τοπικής του Εκκλησίας ή μπορεί να θεολογεί από το μυαλό του; Όταν ο επίσκοπος παρεκκλίνει από τον καθολικό κανόνα της πίστης παύει το καθήκον της υπακοής του πιστού λαού σε αυτόν ή όχι; Αρκεί η θεσμική εγκυρότητα μιας συνόδου για να είναι ορθόδοξη μια Σύνοδος ή οι Σύνοδοι καθορίζονται από την ορθότητα των δογμάτων; Που είναι κατατεθειμένη η ορθότητα των δογμάτων; Αρκούν οι προσωπικές διαβεβαιώσεις για την κοινωνία ή απαιτείται η δημόσια καταδίκη της αίρεσης; Τί θα έλεγε σήμερα για το Κολυμπάρι ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής; Ισχύει η κατηγορία των εχθρών του Αγίου Μαξίμου εναντίον του ότι με την επιμονή του έσχισε την Εκκλησία; Ποια αξία έχει η διαβεβαίωση των οικουμενιστών επισκόπων και θεολόγων ότι σέβονται την παράδοση της Εκκλησίας; Οι παράνομες καθαιρέσεις των ορθοδόξων από τους αιρετικούς είναι έγκυρες; Γιατί τα κείμενα αυτά του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού δεν διδάσκονται πια στις Θεολογικές Σχολές;

π.Σεραφείμ Ζήσης:«Η ακοινωνησία του Οσ. Μαξίμου του Ομολογητού προς την πενταρχία των Πατριαρχείων»

Στα πλαίσια της σειράς εκδηλώσεων «ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ», ο οσιολογιώτατος μοναχός π. Σεραφείμ Ζήσης, μίλησε με θέμα: «Η ακοινωνησία του Οσίου Μαξίμου του Ομολογητού προς την πενταρχία των Πατριαρχείων»

Η ομιλία μεταδόθηκε ζωντανά, την Τετάρτη, 30 Ιουνίου 2021 στο κανάλι του youtube εδώ.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra