Άρθρο του πρωτοπρ. Νικολάου Μανώλη

Μήπως δεν γνωρίζει ο Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου ότι ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος είναι Άγιος της ιεροκανονικής αποτείχισης και θεματοφύλακας της πίστης;

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr


Στην ιστοσελίδα της ιεράς Μητρόπολης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου διαβάσαμε τα καθέκαστα  για τον κορωνόπληκτο φετινό εορτασμό του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου στο Ιερό του προσκύνημα στη Νέα Καρβάλη κατά το διήμερο 24 και 25 Ιανουαρίου 20211.  

Η πανήγυρη γιορτάστηκε με ιδιαίτερη λαμπρότητα παρόλα τα περιοριστικά μέτρα για την προστασία της δημόσιας υγείας, διαβάζουμε στην ιστοσελίδα. Τα περιοριστικά μέτρα είναι οι μάσκες μέσα και έξω από τον Ιερό Ναό από κλήρο και λαό, οι αποστάσεις και η ελάχιστη συμμετοχή του λαού. Οι ιερείς μάλιστα δε φοράνε μάσκες εντός του Ναού, αλλά εκτός του Ναού κατά την περιφορά. Αναρωτιόμαστε και με ποια υγειονομικά μέτρα  έγινε και η προσκύνηση του ιερού σκηνώματος. Πρόκειται δηλαδή για τα βλάσφημα εκείνα μέτρα, η ανάληψη των οποίων συνιστά την αντικειμενική υπόσταση της τέλεσης του πνευματικού εγκλήματος της πνευματικής μοιχείας και της πτώσης στη νεοβαρλααμική αίρεση της μόλυνσης εντός των ιερών ναών. Αλλά και τα μέτρα εκείνα που συνιστούν τη συμμετοχή της Εκκλησίας στην κορωνοδικτατορία, που στραγγαλίζει τον ελληνικό λαό. 

Φαίνεται ανάμεσα στη γενική απώλεια του νοήματος στις λέξεις και στις έννοιες, βρίσκεται και η απώλεια της λέξης “λαμπρότητα”. Αν με την λέξη “λαμπρότητα” εννοούν τη συμμετοχή έξι ιερέων και ενός διακόνου και ελάχιστου διάσπαρτου κρύου λαού, σαν διαλυμένη διαδήλωση, τότε να θυμίσουμε ότι λαμπρότητα στην Εκκλησία είναι κάτι άλλο. Αυτή είναι η λαμπρότητα του διαβόλου. Είναι, μάλλον, αυτό που λέμε “έλαμψες διά της απουσίας σου!” Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης κ.Στέφανος Τόλιος είχε απωλέσει, βέβαια, ενωρίτερα και την έννοια της αδελφοσύνης, αφού δε δίστασε να γίνει ο διώκτης των ιεροκανονικώς αποτειχισθέντων πατέρων της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης. Το ζήσαμε στο πετσί μας! Και ενωρίτερα, βέβαια, την ακρίβεια των δογμάτων και την ορθή έννοια του σχίσματος. Τα ελληνικά και η ακρίβεια των εννοιών και της Ορθοδοξίας φαίνεται ότι δεν είναι το δυνατό του σημείο, η έλλειψή τους, όμως, είναι το κατάλληλο προσόν, για να επιπλέεις στην εποχή μας. Να επιπλέεις χωρίς βαρύτητα, αξία και πνευματικό εκτόπισμα. Να προσαρμόζεσαι σε όλες τις καταστάσεις, γαντζωμένος βέβαια σε θέσεις εξουσίας. Να είσαι παντός καιρού, όχι σαν λοκατζής της πίστεως, αλλά σαν πρωτοπαλίκαρο του αντιπάλου. Φοβούμαστε ότι οι τοιούτοι αρχιερείς έχουν απωλέσει και τη Θεία Χάρη πλέον, καθώς η έλλαμψη του Αγίου Πνεύματος δεν ήταν ποτέ μέσα στα ενδιαφέροντά τους. Αντίθετα η δίωξη όσων κυνηγούν την Χάρη του Θεού παίζει κεντρικό ρόλο στην “καριέρα” τους. 

Τί να πούμε για κάποιον που θεωρεί τον εαυτό του μέλος του οικουμενιστικού μικρού ποιμνίου, που θα ζυμώσει όλο το φύραμα, δηλαδή την Εκκλησία, αν όχι εχθρό της πίστης και του Έθνους;2 Ο δαίμονας του Οικουμενισμού που τους σπαράσσει φαίνεται πως τώρα με την κορωνολατρεία και τα βλάσφημα μέτρα εντός των Ναών χόρτασε και λούφαξε κάπως, μέχρι να ξεχυθεί πάλι λυσσασμένος και τρανεμένος3

Αλλά, μήπως γνωρίζει ο οικείος Ιεράρχης ποιος είναι αυτός ο Άγιος που γιορτάζει στην τοπική του Μητρόπολη; Μήπως γνωρίζει ότι είναι Άγιος της ιεροκανονικής αποτείχισης, θεματοφύλακας της πίστης; Εξαιτίας του οικουμενιστικού φρονήματος τοιούτων Αρχιερέων έκλεισε ο Θεός τις Εκκλησίες. 

Και η εποχή του Αγίου Γρηγορίου ήταν μία ζοφερή εποχή, όπου οι πιστοί καταπιέζονταν και ο κοσμοκράτορας είχε επιφανειακά κυριαρχήσει για λίγο. Ο Αρειανισμός αν και είχε ήδη καταδικαστεί στην Πρώτη Σύνοδο της Νίκαιας το 325 μ.Χ., ωστόσο δεν είχε ξεριζωθεί. Όλα τα της Διαμάχης μετά την Α΄Οικουμενική Σύνοδο μπορείτε να τα μελετήσετε εδώ4. Στην περίοδο ως την Β΄Οικουμενική Σύνοδο δεσπόζει ο Μέγας Βασίλειος5. Μέγας Βασίλειος, Γρηγόριος Νύσσης, Γρηγόριος Θεολόγος, Αμβρόσιος Μεδιολάνων στη Δύση εξασθενούν με τη διδασκαλία τους την αρειανική διδασκαλία. Ο θάνατος του Ουάλη και η άνοδος του Θεοδοσίου στο θρόνο της Κωνσταντινούπολης ήταν αποφασιστικής σημασίας για την υπόθεση της Ορθοδοξίας. Μα πριν κι όλας από αυτό ο Άγιος Γρηγόριος έβαλε τα ασθενικά του στήθη μπροστά και χωρίς δαιμονικούς λογισμούς ηττοπάθειας, μειονεξίας και απιστίας περιέθαλψε την Ορθοδοξία και το ορθόδοξο ποίμνιο, γιατί τη ζούσε. 

Για να μάθουμε ποιος ήταν ο Γρηγόριος παραθέτουμε ένα απόσπασμα από το βίο του Αγίου, όπως τον συνέγραψε ο Σύλλογος μας “Άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής”6 για τους αγίους της Αποτείχισης και πρόκειται να κυκλοφορήσει προσεχώς. 

Στα τέλη του έτους 378 ο Γρηγόριος φτάνει στην Κωνσταντινούπολη. Ήταν τότε 48 ή 49 ετών, στο κορύφωμα της ωριμότητάς του. Η Πόλη είχε 300 χιλιάδες κατοίκους, μα ελάχιστοι ήταν Ορθόδοξοι και αυτοί κυνηγημένοι και διωγμένοι από τους λαμπερούς ναούς της. Ο λαός της από φόβο ακολουθούσε τους αρειανόφρονες επισκόπους και δεν ήταν σε θέση να διαχωρίσει την θέση του από την αίρεση. Πιστεύανε ότι ο Υιός του Θεού είναι κτίσμα, ότι δεν έχει την ίδια φύση με τον Πατέρα. Σαν είδαν τον Γρηγόριο φτωχό, αδύναμο γεροντάκι που καμπούριαζε κάπως, αδύνατο σχεδόν ισχνό από τη νηστεία και αγρυπνία, απόρησαν και στάθηκαν διστακτικοί. Αυτός ήταν το Θηρίο ο Γρηγόριος! Αυτός ήταν ο Ορθόδοξος που και ο ίδιος ο Ουάλης δεν τόλμησε να καταδιώξει! Οι αρειανοί ιερείς ξεσήκωναν τα πλήθη, ο Γρηγόριος μόνος στην αρχή μα μετά μαζί με τους πιστούς του φίλους, έφυγε γρήγορα και πολύ βιαστικά από την προκυμαία, προσπαθώντας να αποφύγει, ανεπιτυχώς, τον λιθοβολισμό. Οι φίλοι του όμως, Αβλάβιος και η σύζυγός του Θεοδοσία, αδελφή του επισκόπου Αμφιλοχίου στο Ικόνιο, τον φυγάδευσαν και τον οδήγησαν στο αρχοντικό τους. Εκεί στο αρχοντικό τους ξεκίνησαν και οι πρώτες Θείες Λειτουργίες, εκεί οι φοβισμένοι Ορθόδοξοι είδαν μπροστά τους το Θείο Φως να λούζει τον Γρηγόριο και να κοινωνεί του Αγίου Πνεύματος. Οι οπαδοί της αίρεσης δεν πίστευαν στην δύναμη των Ορθοδόξων, στην αποφασιστικότητά τους να χτίσουν ναό, της Αγίας Αναστασίας, και να τον λειτουργούν χωρίς φόβο, ημέρα και στην κεντρική αγορά. Ο Άγιος έλαμπε μέσα στο Ναό και ένιωθε ελεύθερος. Δεχότανε ακατάπαυστα τους ενδιαφερόμενους, δίδασκε, κατηχούσε, κήρυττε, τους ανέλυε την αλήθεια και τους εξηγούσε ακόμη γιατί ο Άρειος και ο Ευνόμιος και Σαβέλλιος και ο Απολλινάριος δεν λέγανε την αλήθεια. Τους εξηγούσε και τους μιλούσε για τη σχέση που έχει ο Υιός προς τον Πατέρα και το Άγιο Πνεύμα προς τον Πατέρα και τον Υιό. Και γνώριζε την αλήθεια διότι του είχε αποκαλυφθεί, ότι όχι μόνο ο Υιός αλλά και το Πνεύμα έχει τη φύση του Πατέρα, και ότι όπως ο Πατέρας είναι Θεός, έτσι και ο Υιός είναι Θεός, έτσι και το Άγιο Πνεύμα είναι Θεός. Αυτό έπρεπε όλοι να το πιστέψουν, διότι δεν θα σωζόταν κανείς αλλιώς, και πρέπει και τώρα να το πιστεύουμε και να το διαδίδουμε, αλλιώς δεν θα σωθούμε…….

Τα αποτελέσματα ήταν πλέον ορατά. Οι οπαδοί του Αρείου περιορίστηκαν ο νέος αυτοκράτορας Θεοδόσιος ερχόταν νικητής από την Θεσσαλονίκη. Το 379 έγινε αυτοκράτορας της Ανατολής και τον Νοέμβριο του 380, φορτωμένος με τις νίκες του κατά των Γότθων φτάνει στην Κωνσταντινούπολη. Είχε ήδη βαπτιστεί ορθόδοξος στην Θεσσαλονίκη και γνώριζε πως οι αρειανοί είχαν επί σαράντα έτη πάρει με τη βία τους Ιερούς Ναούς. Επίσης γνώριζε και για τον Γρηγόριο και ζήτησε να τον γνωρίσει. Στην συζήτηση που ακολούθησε ο αυτοκράτορας ανακοίνωσε στον Γρηγόριο πως θα ζητήσει ορθόδοξη ομολογία από τον επίσκοπο των αρειανών Δημόφιλο και θα εγκαταστήσει στους ναούς τους ορθοδόξους. Στις 27 Νοεμβρίου του 380 ο αυτοκράτορας έφτασε με επίσημη πομπή στο Ναό των Αγίων Αποστόλων και δίπλα του βρισκόταν ο Γρηγόριος, ο οποίος λειτούργησε εκεί μετά από 40 έτη, όντας επίσκοπος Ναζιανζού. Ο ορθόδοξος λαός ζητούσε επίμονα να δοθεί η επισκοπή της Κωνσταντινουπόλεως στον Γρηγόριο, εφόσον του είχαν δοθεί και όλοι οι ναοί της Πόλεως. Ο Γρηγόριος από την ημέρα εκείνη και μέχρι την επίσημη έναρξη της 2η Οικουμενικής Συνόδου, δούλευε ακατάπαυστα, εξηγούσε την Θεολογία, προσευχόταν, νήστευε και δεχόταν τους πάντες, ακόμη και αυτόν που θέλησε να τον δολοφονήσει μετά από παρότρυνση των αρειανών…..

Τον Μάιο του 381 ξεκίνησαν οι εργασίες της Συνόδου και ήταν αναγκαία ως Σύνοδος Ανατολής και Δύσης………. Μέχρι τον Μάρτιο του 384 έμεινε στην Αριανζό και μαχόταν ακατάπαυστα τον Απολιναρισμό με όλες του τις δυνάμεις, έως ότου ο Ευλάλιος ορίστηκε επίσκοπος Ναζιανζού, άξιος συνεχιστής του Γρηγορίου, όπου με την βοήθεια βέβαια του φίλου του Αγίου, Γρηγορίου Νύσσης , θα συνέχιζε το ποιμαντικό έργο. Τον Μάρτιο φεύγει για την Καρβάλη, δυτικά της Αριανζού και ξεκινά την άσκησή του, δίπλα σε ένα μικρό εκκλησάκι που είχε χτίσει κάποτε ο πατέρας του. Εκεί δίπλα έχτισε και το κελί του όπου επιδόθηκε στην προσευχή και την άσκηση. Εκεί στην Καρβάλη τον επισκεπτόταν και ο φίλος του Γρηγόριος Νύσσης και συζητούσαν και συμβούλευαν ο ένας τον άλλον με άκρα ταπείνωση . Το ίδιο γινόταν και με τον Αμφιλόχιο Ικονίου που ήταν πρώτος εξάδελφος του ασκητή. Με τον καιρό η φήμη του, που ήταν μεγάλη, έφερνε δίπλα του λαϊκούς, κληρικούς και επισκόπους από όλη την αυτοκρατορία, και ζητούσαν τη συμβουλή του για κάθε είδους θέματα. Το φθινόπωρο του 387 εγκατέλειψε χωρίς τη θέλησή του την Καρβάλη, επειδή ο Ουαλεντινιανός, συγγενής του και ιερέας εγκαταστάθηκε σε γειτονικό κτήμα με γυναίκες μοναχές. Η κατάσταση αυτή τον ενόχλησε, διότι έχασε την πνευματική ησυχία του και διότι απέφευγε συστηματικά την γυναικεία παρουσία τιμώντας με τον τρόπο αυτό και την παρθενία και τον μοναχισμό. Ο διωγμός αυτός, όπως τον ονομάτιζε, τον πίκρανε πολύ και εγκαταστάθηκε πολύ βόρεια σε ξένο τόπο. Εκεί το 389 τον Ιανουάριο μέσα στο κρύο και το χιόνι ανάμεσα σε 5 πιστούς του φίλους και πνευματικά του παιδιά ο Αετός της Ορθοδοξίας, ο μεγαλύτερος Θεολόγος από τότε και έπειτα παρέδωσε το Άγιο Πνεύμα και Σώμα του στο Χριστό, χωρίς τιμές, δόξες και κοσμοσυρροή, ακριβώς όπως ήθελε ο ίδιος, οσιακά και ήρεμα αφήνοντας μόνο το έργο του και η ασκητική ζωή του να μιλούν για Αυτόν.”

Η Ι. Μ. Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου μας πληροφορεί ότι στην Καρβάλη της Καππαδοκίας ήταν θησαυρισμένο από το 390 μ.Χ. το Ιερό Σκήνωμα του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, στον ομώνυμο ναό του, μέχρι το 1924, όταν με την ανταλλαγή πληθυσμών οι πρόσφυγες το μετέφεραν στη νέα τους πατρίδα, τη Νέα Καρβάλη, λίγο έξω από τη Καβάλα7.

Στο κέντρο της Νέας Καρβάλης υπάρχει σήμερα ο Ιερός Προσκυνηματικός Ναός του Αγίου, που αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προσκυνήματα της Ελλάδας, ένα περίτεχνο θρησκευτικό μνημείο, όπου είναι αποθησαυρισμένα τα σκηνώματα του ιδίου και της οικογενείας του, καθώς χιλιάδες πιστοί προσέρχονται, για να προσκυνήσουν το σεπτό λείψανο του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, τοποθετημένο σε χρυσή λάρνακα. Το μεγαλύτερο μέρος των λειψάνων του Αγίου, που βρίσκεται στο ναό της Νέας Καρβάλης, με μύριους κινδύνους τα μετέφεραν ως εδώ οι ξεριζωμένοι Καππαδόκες, μαζί με τα ιερά σκεύη της εκκλησίας (τους πολυέλαιους, το δεσποτικό και τον επιτάφιο) που τα τιμούσαν στη γενέτειρά τους.

Πιστεύουμε ακράδαντα ότι ο Θεός θα αναδείξει ηγέτη-Θεοδόσιο και στην εποχή μας, ίσως σε πενήντα σε εκατό χρόνια, δε γνωρίζουμε, δι’ ευχών των αγίων πατέρων της αποτείχισης, οι οποίοι είναι οι θεματοφύλακες της πίστης, και πως τα ιερά μας σεβάσματα, όπως το σκήνωμα του Αγίου Γρηγορίου, θα πάψουν να βρίσκονται στα χέρια οικουμενιστών και κάθε λογής αιρετικών και θα γυρίσουν στα χέρια των ορθοδόξων. Τότε θα θυμηθούμε ότι λαμπρότητα είναι το θείο Φως να λούζει τον ποιμένα και το ποίμνιο με τρόπους μυστικούς και ανεκλάλητους και να κοινωνεί του Αγίου Πνεύματος κλήρος και λαός. 

Ὁ ἔχων ὧτα ἀκούειν ἀκουέτω!


1. https://www.im-philippon.gr/index.php/news/panigiris/554-panigyris-agiou-grigoriou#
2. https://katanixi.gr/oikoymenismos/o-pseydepiskopos-stefanos-tolios-eina/
3. https://katanixi.gr/oikoymenismos/polyarchieratiki-theia-leitoyrgia-pro/
4. https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
5. https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CE%B5%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82
6. https://agiosiosif.gr/
7. https://www.im-philippon.gr/index.php/mitropoli/topiki-agiologia/ieres-mones/132-agiou-grigoriou

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Ναρκοπέδιο Θολολογίας
Πολυαρχιερατική Θεία Λειτουργία πρός δυσμάς στο Βαπτιστήριο της Αγίας Λυδίας Καβάλας [Βίντεο]
– Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος «πνευματικού» θανάτου
Με φωτεινές ημισελήνους τα Χριστούγεννα στην Καβάλα!
Σχόλιο επί της αναρτήσεως με αφορμή την “Χριστουγεννιάτικη” γιορτή ενορίας της Μητρόπολης Φιλίππων
Συνέδριο για την ανάδειξη του θρησκευτικού τουρισμού στην Καβάλα με χρηματοδότηση της Περιφέρειας ΑΜΘ
– Ο μητροπολίτης Στέφανος Τόλιος είναι καθαιρετέος στην συνείδηση του Ορθόδοξου ποιμνίου
Ανακοινώθηκε η επίσκεψη του Πάπα Φραγκίσκου στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Μακεδονία. Σχεδιασμοί αντιδράσεων!
– Να ξεσηκωθούμε για να εμποδίσουμε τον ερχομό του Πάπα στη Μακεδονία!
– Το όραμα του Γ. Καλαντζή: Πατριάρχης και Πάπας να περπατήσουν μαζί στους Φιλίππους