Κήρυγμα τοῦ πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση

«Πότε θα βρεθεί κανένας Άγιος και κανένας Άρχοντας να διώξει τους οικουμενιστάς; Ένας Άγιος Αμφιλόχιος, μεγάλος πατήρ, κι ένας Άρχοντας, να τους διώξει»

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr
Αναδημοσιεύουμε από το Ιστολόγιο Κατάνυξη

Στις 23 Νοεμβρίου η Εκκλησία μας εορτάζει την μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Αμφιλοχίου Επισκόπου Ικονίου του εκ Καππαδοκίας και σε αυτόν τον Άγιο είναι αφιερωμένο την ημέρα αυτή, το κήρυγμα του  π. Θεοδώρου. Τιμώντας τη μνήμη του Αγίου Αμφιλοχίου, ο σεβαστός πατήρ μας ομιλεί γι αυτόν τον μεγάλο Πατέρα της Εκκλησίας μας ο οποίος δυστυχώς είναι άγνωστος σε πολλούς.

Μας παρουσιάζει τα σημαντικότερα στοιχεία του βίου του, την μόρφωσή του, τις αρετές του, τη σχέση του με τους Καππαδόκες Αγίους Τρεις Ιεράρχες, πώς εγκατέλειψε τα κοσμικά και έγινε μοναχός σε νεαρή ηλικία, πώς χειροτονήθηκε από Αγίους Αγγέλους Επίσκοπος Ικονίου. Ως ικανό  θεολόγο, πολύ μορφωμένο και ενάρετο, τον είχε ο Μ. Βασίλειος  συνεργάτη του σε όλα τα εκκλησιαστικά θέματα. Τότε η Εκκλησία αντιμετώπιζε την μεγάλη αίρεση του αρειανισμού.

Ήταν τόσο μεγάλη η επίδραση και η φήμη που απέκτησε ως θεολόγος ώστε ο Μέγας Θεοδόσιος ο Βασιλεύς, σ’ ένα διάταγμα που εξέδωσε σ’ όλη την Αυτοκρατορία, τον όριζε ως «τύπον ορθοδοξίας» στην περιοχή της Ασίας.

Από τα βιογραφικά στοιχεία φαίνεται ότι κοιμήθηκε σε αρκετά μεγάλη ηλικία. Τα Συναξάρια αλλά και οι πηγές μας και οι εικονογράφοι του Βυζαντίου, διασώζουν δύο πολύ ενδιαφέροντα περιστατικά από την ζωή του τα οποία μας αναφέρει εν συντομία εδώ ο π. Θεόδωρος.

Το ένα έχει σχέση με την εκλογή του εις Επίσκοπον. Πως δηλαδή εμφανίστηκε Άγγελος Κυρίου στον Άγιο –και εδώ μας διδάσκει πως δεν πρέπει εύκολα να πιστεύουμε σε οράματα και οπτασίες- και πως χειροτονήθηκε από Αγγέλους.

Το δεύτερο έχει σχέση με το πώς κατόρθωσε ο Άγιος Αμφιλόχιος, να πείσει τον Αυτοκράτορα Θεοδόσιο, να καταπολεμήσει τους αρειανούς. Ο Άρειος υποτιμούσε, περιφρονούσε το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, τον Υιό. Με ένα τέχνασμα έκανε τον Αυτοκράτορα να καταλάβει ότι ο Θεός αποστρέφεται αυτούς που υποτιμούν τον Υιό Του, και έτσι έλαβε μέτρα εναντίον των αιρετικών.

Αλλά τότε όπως και τώρα η πίστη μας νοθεύεται. Διερωτάται ο π. Θεόδωρος πότε θα βρεθεί ένας μεγάλος πατήρ όπως ο Άγιος Αμφιλόχιος και ένας Άρχοντας να διώξουν τους οικουμενιστές και να φέρουν τους ορθοδόξους στις εκκλησίες μας.

Αναφερόμενος στο θέμα της ίδρυσης τμήματος ισλαμικών σπουδών μας επισημαίνει ότι όπως ο Άρειος δεν δεχόταν τον Χριστό ως δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας, έτσι και ο Μωάμεθ, το Κοράνιο, δεν δέχεται πως ο Χριστός είναι Θεός και μερικές φορές υβρίζει και βλασφημεί εναντίον του Ιησού Χριστού. Αυτόν τον υβριστή λοιπόν, τον Μωάμεθ, το Κοράνιο, που βρίζει το Ευαγγέλιο, θέλουν να τον διδάξουν οι θεολόγοι μας στις θεολογικές σχολές και στρέφονται εναντίον του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Αντιλαμβάνονται οι υψηλά ιστάμενοι ότι προκαλούν την οργή του Θεού;

Το δίδαγμα από όσα ακούμε, μας λέγει ο π.Θεόδωρος, είναι  ότι όπως όλοι οι Πατέρες της Εκκλησίας, έτσι κι ο Άγιος Αμφιλόχιος είχε προτεραιότητα τον αγώνα εναντίον των αιρέσεων. Εναντίον αυτών οι οποίοι νοθεύουν την Ορθόδοξο Πίστη. Και νοθεύεται σήμερα η Ορθόδοξη Πίστη.

Υπήρχαν τότε Άγιοι Πατέρες οι οποίοι όλες αυτές τις πλάνες τις κατεδίκασαν και τους τιμάμε σήμερα ως Αγίους. Υπήρχε όμως και κόσμος που πήγαινε μαζί με τους Αγίους και μαζί με τους Πατέρες, ενώ σήμερα ο κόσμος αδιαφορεί.

Μας παροτρύνει τέλος, με τον βίο του Αγίου Αμφιλοχίου όπως και με τον βίο όλων των Αγίων, να ενισχύσουμε κι εμείς την πίστη μας και να  αντιδράσουμε σ’αυτή την κατρακύλα και σ’αυτή την παρακμή, σ’αυτή τη νόθευση της Ορθοδόξου Πίστεως.

Παραθέτουμε στη συνέχεια το απομαγνητοφωνημένο κείμενο της Ομιλίας του πατρός Θεοδώρου Ζήση και έπειτα το σχετικό Βίντεο, ευχόμενοι στους φίλους μας, ψυχική ωφέλεια και την βοήθεια εξ’ ύψους!


Πρωτοπρ. Θεόδωρος Ζήσης – Άγιος Αμφιλόχιος Επίσκοπος Ικονίου [ΚΕΙΜΕΝΟ 2014]

Η Εκκλησία μας εορτάζει σήμερα μεταξύ των άλλων Αγίων και τη μνήμη ενός σημαντικού και μεγάλου πατρός και Αγίου της Εκκλησίας μας, ο οποίος όμως είναι ολίγον γνωστός εις τους πολλούς. Την μνήμη του εν Αγίοις Πατρός ημών Αμφιλοχίου Επισκόπου Ικονίου του εκ Καππαδοκίας.

Ο Άγιος Αμφιλόχιος είναι σύγχρονος των Τριών Ιεραρχών και των μεγάλων Καππαδοκών και συγγενείς κάποιων εκ των Καππαδοκών. Του Μεγάλου Βασιλείου, του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου και του Αγίου Γρηγορίου Νύσσης. Γεννήθηκε και αυτός κατά πάσαν πιθανότητα στην Κεσάρεια της Καππαδοκίας, έγινε πνευματικό και θεολογικό τέκνο του Μεγάλου Βασιλείου, από τον οποίο ήταν νεώτερος περίπου 15 χρόνια. Ο Μέγας Βασίλειος γεννήθηκε το 330 μ.Χ., ο Άγιος Αμφιλόχιος υπολογίζεται ότι θα γεννήθηκε γύρω στο 345 μ.Χ. Ήταν πρώτος εξάδελφος του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου. Η μητέρα του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, η Νόνα, και ο πατέρας του Αγίου Αμφιλοχίου, ονομαζόμενος και αυτός Αμφιλόχιος, ήσαν αδέλφια. Όπως επίσης η αδελφή του Αγίου Αμφιλοχίου του Ικονίου, η Θεοδοσία, ήταν μητέρα της πολύ γνωστής Διακοννίσης Ολυμπιάδος, που ήταν πολύ πεφιλημένη και αγαπητή στον Άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο.

Την περίοδο αυτή, λίγο μετά, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, έφθασε στην Κωνσταντινούπολη. Ο πατέρας του Αγίου Αμφιλοχίου, Αμφιλόχιος και αυτός όπως είπαμε καλούμενος, ήταν συμφοιτητής στη Αντιόχεια, του μεγάλου εθνικού ρήτορος Λιβανίου. Στον οποίο ρήτορα Λιβάνιο παρακολούθησε και ο υιός, ο Άγιος Αμφιλόχιος, μαθήματα ρητορικής τέχνης.

Στη συνέχεια μάλιστα ήσκησε στην Κωνσταντινούπολη για λίγα χρόνια το επάγγελμα του ρήτορος, του δικηγόρου, αλλά ατύχησε στην άσκηση του επαγγέλματος αυτού και όπως παραδίδουν οι πηγές, κάποιος ιδιοτελής φίλος του εκμεταλλεύτηκε την εντιμότητά του ως δικηγόρου, τον ενέπλεξε κι αυτόν σε οικονομικές ατασταλίες και βρέθηκε και υπόδικος και ο Άγιος Αμφιλόχιος.

Παρενέβη και τον βοήθησε ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, αλλά εξ’αιτίας αυτής της κοσμικής συγχύσεως και της απογοητεύσεως από την άσκηση του κοσμικού επαγγέλματος του δικηγόρου, αποφάσισε ο Αμφιλόχιος σε πολύ νεαρά ηλικία, δεν ήταν καν 25 ετών, να εγκαταλείψει τα κοσμικά, την κοσμική ενασχόληση και να γίνει μοναχός. Τον εγνώρισε με τον Άγιο Βασίλειο, ένας φίλος και συνάδελφός του ο Ηρακλείδης, όπως και ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος. Πριν συνδεθεί οριστικά με τον Άγιο Βασίλειο, πήγε στη Μονή της Αγίας Θέκλης στη Σελεύκεια, και στη συνέχεια πήγε στην Καππαδοκία κοντά στο χωριό Οζίζαλα, κοντά στον πατέρα του κι εκεί εμόνασε επί αρκετά χρόνια.

Ο Μέγας Βασίλειος όμως με τον οποίο γνωρίστηκε στη συνέχεια, βλέποντας τις μεγάλες ανάγκες που είχε και τότε η Εκκλησία, στην αντιμετώπιση της μεγάλης αιρέσεως των αρειανών, του αρειανισμού, και θεωρώντας πως ο Αμφιλόχιος είναι ικανός θεολόγος και πολύ μορφωμένος και άγιος, ως διατελέσας προηγουμένως και ενάρετος μοναχός, τον εξέλεξε και τον ετοποθέτησε ως Επίσκοπο στο Ικόνιο και τον είχε συνεργάτη ο Μέγας Βασίλειος εις όλα τα θέματα τα εκκλησιαστικά την περίοδο εκείνη.

Μολονότι μάλιστα και ο ίδιος ο Αμφιλόχιος ήταν πολύ ικανός συγγραφεύς και σώζονται σημαντικά έργα του, σώζονται ιδιαίτερα ομιλίες του, εν τούτοις περισσότερο γνωστός δεν είναι από τα δικά του τα έργα, από τις δικές του συγγραφές, αλλά περισσότερο γνωστός είναι από ερωτήματα τα οποία υπέβαλλε προς τον Μέγα Βασίλειο με επιστολές και στα οποία ερωτήματα ο Μέγας Βασίλειος απάντησε και αυτές οι απαντήσεις του Μεγάλου Βασιλείου όπως θα δούμε θεωρούνται από τις καλύτερες δογματικές και κανονικές απαντήσεις του.

Παραδείγματος χάριν το περίφημο έργο του Μεγάλου Βασιλείου “Περί του Αγίου Πνεύματος“, είναι κλασσικό δογματικό έργο περί του Αγίου Πνεύματος, πριν να γράψει ο Μέγας Φώτιος περί της εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος, το έγραψε ο Μέγας Βασίλειος απαντώντας σε σχετική ερώτηση του Αμφιλοχίου Ικονίου.

Επίσης για να αντιμετωπίσει τους αρειανούς ο Αμφιλόχιος στο Ικόνιο και σ’όλη την περιοχή εκεί, έγραψε διάφορα ερωτήματα στον Μέγα Βασίλειο στα οποία απήντησε ο Μέγας Βασίλειος με τρεις εκτενείς επιστολές, τις επιστολές όπως αριθμούνται στις εκδόσεις 233, 234 και 235, οι οποίες θεωρούνται ως δογματικές επιστολές και οι οποίες δογματικές επιστολές του Μεγάλου Βασιλείου, απαντήσεις στον Αμφιλόχιο του Ικονίου, λύνουν θεολογικά το πρόβλημα της γνώσεως του Θεού. Και είναι η πρώτη φορά που στην ιστορία της Εκκλησίας και της Θεολογίας, πολύ πριν από τον Άγιο Γρηγόριο Παλαμά γίνεται διάκριση ανάμεσα στην ουσία και στις ενέργειες του Θεού. Και τι προηγείται, η γνώσις ή πίστις στον Θεό. Θα δούμε στην συνέχεια δύο – τρία στοιχεία από αυτές τις επιστολές του Μεγάλου Βασιλείου.

Ο Αμφιλόχιος έζησε πολύ μετά από τον Μέγα Βασίλειο, έλαβε μέρος και αυτός μαζί με τον Άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον Άγιο Γρηγόριο Νύσσης, στην Β’ Οικουμενική Σύνοδο, το 381 όπου καταδικάστηκαν οι πνευματομάχοι. Ήταν μάλιστα τόσο μεγάλη η επίδραση και η φήμη που απέκτησε ως θεολόγος ώστε ο Μέγας Θεοδόσιος ο Βασιλεύς, σ’ένα διάταγμα που εξέδωσε σ’όλη την Αυτοκρατορία, τον όριζε ως «τύπον ορθοδοξίας» στην περιοχή της Ασίας.

Αν οι της Ασίας θέλουν να έχουν έναν τύπον ορθοδοξίας, έναν δάσκαλο ορθοδοξίας, ένα υπόδειγμα ορθοδοξίας, λέει ο Αυτοκράτωρ Θεοδόσιος, αυτός είναι ο Αμφιλόχιος Ικονίου. Είχε τόσο ταυτιστεί με την θεολογία των Αγίων Μεγάλων Καππαδοκών, του Μεγάλου Βασιλείου και του Αγίου Γρηγορίου Θεολόγου, ώστε στη συνέχεια εθεωρείτω αυτός διάδοχός τους θεολογικά και ως τύπος ορθοδοξίας σε όλη την Μικρά Ασία.

Συνεκάλεσε και ο ίδιος κάποιες Συνόδους, έγραψε επίσης και αυτός όπως σας είπα ορισμένα συγγράμματα, τα πιο γνωστά συγγράμματά του είναι οι ομιλίες οι οκτώ – εννέα τις οποίες έγραψε, όπως επισης έγραψε και ένα ιαμβικό ποίημα, μία ιαμβική επιστολή προς κάποιον Σέλευκον, και στην επιστολή αυτή την ιαμβική, στηριζόμενος στο έργο του Μ.Βασιλείου ‘’Προς τους νέους, όπως αν εξ ελληνικών ωφελοίντο λόγων’’, συνιστά στους νέους να διαβάζουν κι αυτοί τα συγγράμματα της κλασσικής παιδείας όπως συνιστούσε και ο Μ.Βασίλειος.

Είναι πολύ χαρακτηριστικό μάλιστα ότι σε μία από τις οχτώ ομιλίες του, την οποίαν απηύθηνε την ημέραν του Αγίου Σαββάτου, έχει κάποιες εκφράσεις οι οποίες θυμίζουν τον ύμνο της Μεγάλης Παρασκευής «Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου ὁ ἐν ὕδασι τὴν γῆν κρεμάσας». Και ειδικοί γραμματολόγοι και ερευνηταί θεωρούν πως ο συντάκτης αυτού του ύμνου «Σήμερον κρεμᾶται ἐπὶ ξύλου ὁ ἐν ὕδασι τὴν γῆν κρεμάσας», είχε ως πρότυπο αυτόν τον λόγο του Αγίου Αμφιλοχίου Ικονίου, εις την ημέραν του Αγίου Σαββάτου, μες στον οποίον λέει τα εξής: «Ξύλω τείνεται ο λόγω τείνας τον ουρανόν· και δεσμοίς περιβάλλεται ο δήσας ψάμμω την θάλασσαν· ποτίζεται χολήν, ο τας πηγάς μέλιτας χαρισάμενος». Είναι σαφής η ομοιότητα ανάμεσα στους δύο ύμνους.

Εκτός από αυτά τα σύντομα βιογραφικά στοιχεία τα οποία σας είπα, φαίνεται πως ο Άγιος Αμφιλόχιος κοιμήθηκε γύρω στο 400, γύρω στο 398-97, σε αρκετά μεγάλη ηλικία. Τα Συναξάρια αλλά και οι πηγές μας και οι εικονογράφοι του Βυζαντίου, διασώζουν δύο πολύ ενδιαφέροντα περιστατικά από την ζωή του τα οποία θα σας αναφέρω σύντομα και κατόπιν θα διαβάσω ένα – δύο κομμάτια από κάποια επιστολή που στέλνει ο Μ.Βασίλειος προς τον Αμφιλόχιο Ικονίου.

Τα στοιχεία αυτά τα οποία σώζονται από τον βίο του Αγίου Αμφιλοχίου Ικονίου, είναι αξιοπρόσεκτα. Το ένα στοιχείο έχει σχέση με την εκλογή του εις Επίσκοπον. Επειδή ήταν πολύ ευλαβής μοναχός, λέει εδώ ο βίος του, ο αρχαίος βίος, υπάρχει και ο νεώτερος βίος του, αρχαίος κι αυτός, τον οποίον πολλές φορές εγώ έχω εμνημονεύσει, τον έγραψε ο Συμεών ο Μεταφραστής, γνωστός Αγιολόγος. Υπάρχουν δύο βίοι του, αυτός ο αρχαίος και ο βίος τον οποίον συνέγραψε ο Συμεών ο Μεταφραστής.

Αυτός ο πιο αρχαίος βίος του λοιπόν μας λέει ότι ήταν κάποιος μοναχός που ονομαζόταν Αμφιλόχιος. Και ήταν δίκαιος και θεοσεβής και ότι αυτός ο μοναχός ο Αμφιλόχιος ζούσε σε ένα σπήλαιο και ζούσε με αυστηρή νηστεία και διεκρίνετο για την αγιότητα και την αρετή του. Εξ’αιτίας λοιπόν αυτής της αγιότητος και αρετής του τα χρόνια που εμόναζε αφού εγνώρισε τον Μ.Βασίλειο κάπου εκεί στην Καππαδοκία, κάποια φορά λέει εχήρευσε ο θρόνος του Ικονίου, «…», του εμφανίστηκε το βράδυ Άγγελος Κυρίου και του είπε: «…» Αμφιλόχιε να πας στο Ικόνιο, για να ποιμάνεις εκεί τα πρόβατα του Χριστού. «…» Αυτός όμως δεν επείστηκε. «…» Και τη δεύτερη φορά απείθησε ο Αμφιλόχιος. «…» Δεν πρέπει εύκολα να πιστεύουμε στα οράματα και στις οπτασίες. Πρέπει να αντιδρούμε. Δυό φορές του εμφανίστηκε Άγγελος και δεν δέχθηκε αυτή την οπτασία ο Άγιος Αμφιλόχιος. ‘Ελεγε γαρ ότι και αυτός ο Σατανάς μετασχηματίζεται εις Άγγελο Φωτός. «…» Σήκω από το κρεβάτι σου και πήγαινε εκεί που σου είπα. Τρίτη φορά. «Και αναστάς» σηκώθηκε ο Αμφιλόχιος «κατέσχεν αυτόν», τον έπιασε τον Άγγελο, τον έπιασε, έλα εδώ, που μου εμφανίζεσαι τρίτη φορά τώρα, «….». Άμα είσαι Άγγελος του Θεού έλα να κάμουμε μαζί προσευχή προς τον Θεόν «και ευθέως κλίνει την κεφαλήν ο Άγγελος Κυρίου και εβόησε λέγων Άγιος, Άγιος, Άγιος Κύριος Σαβαώθ· πλήρης ο ουρανός και η γη της δόξης σου» και πείσθηκε πλέον ο Αμφιλόχιος που δεν ήταν σατανική οπτασία αλλά αγγελική οπτασία. Και τον πήρε από το δεξί του χέρι ο Άγγελος τον Αμφιλόχιο και τον πήγε μές στην εκκλησία και άνοιξαν αυτόματα οι πόρτες της εκκλησίας, μέσα στη νύχτα, χωρίς να έχουν κλειδιά, άνοιξαν αμέσως οι πόρτες της εκκλησίας « …» σα να ήταν γιορτή «…» τον πήραν μοναχοί, Άγγελοι ως μοναχοί, τον πήραν τον Αμφιλόχιο και τον πήγαν στο θυσιαστήριο «…». Τον χειροτόνησε ο Άγγελος. Τον χειροτόνησε ο ίδιος ο Θεός Επίσκοπο την ώρα εκείνην εκεί, παρισταμένων Αγγέλων, εμφανοζομένων ως μοναχών «…». Και ο Άγγελος και όλοι οι μοναχοί που εμφανίστηκαν ως Άγγελοι, εξαφανίστηκαν.

Και την άλλη μέρα λέει επτά Επίσκοποι «…». Έδωσε εντολή ο Θεός και σε επτά Επισκόπους να παν και να τον βρουν και να τον χειροτονήσουν Επίσκοπο «…» Εγώ είμαι ο Αμφιλόχιος μοναχός «…» πήγαν να τον ξαναχειροτονήσουν οι Επίσκοποι. «…» Μη με ξαναχειροτονήσετε, με χειροτόνησαν Άγγελοι του Θεού Επίσκοπο του Ικονίου «…». Χειροτονήθηκε λοιπόν από τους Αγίους Αγγέλους. Ένα περιστατικό είναι αυτό.

Το δεύτερο περιστατικό είναι πολύ χαριτωμένο και έχει σχέση με το πώς κατόρθωσε ο Άγιος Αμφιλόχιος ο Ικονίου, να πείσει τον Αυτοκράτορα Θεοδόσιο, να καταπολεμήσει τους αρειανούς. Δεν ήταν σίγουρος από την αρχή ο Αυτοκράτωρ Θεοδόσιος πως πρέπει να καταπολεμήσει την αίρεση του Αρείου, των αρειανών. Και υπάρχει πολύ μεγάλη ιστορία εδώ γύρω από το θέμα αυτό, δεν μας παίρνει ο χρόνος να σας την πω, θα σας την πω μόνον όπως σύντομα τη λέει το Συναξάρι, και η ιστορία αυτή έχει ως εξής:

Όπως θα θυμάστε από τη σχολική σας παιδεία, ο Άρειος εδίδασκε πως το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, ο Υιός, ο Λόγος, δεν είναι ίσος με τον Πατέρα, είναι κατώτερος από τον Πατέρα. Δεν είναι καν Θεός, ότι είναι κτίσμα, είναι άνθρωπος. Το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος είναι κτίσμα, είναι άνθρωπος. Υποτιμούσε επομένως ο Άρειος,περιφρονούσε το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, τον Υιό. Τι να κάνει λοιπόν τώρα ο Άγιος Αμφιλόχιος για να θείξει τον Αυτοκράτορα και να του πει ότι δεν είναι κακό πράγμα που υποτιμάει ο Άρειος το δεύτερο πρόσωπο, τον Υιό Του; Που υποτιμάει τον Υιό Του; Και έκανε λέει την εξής σκηνή. Τι έκανε: Πήγε λέει εκεί που ήταν μία μέρα συγκεντρωμένοι όλοι εκεί «…» του έλεγε να διώξει τους αρειανούς και να δώσει τις εκκλησίες στους Ορθοδόξους. Πότε θα βρεθεί κανένας Άγιος και κανένας Άρχοντας να διώξει τους οικουμενιστάς; Έχουμε κι εμείς πρόβλημα. Γέμισαν οι εκκλησίες από οικουμενιστάς. Και να φέρουν τους Ορθοδόξους. Ένας Άγιος Αμφιλόχιος, μεγάλος πατήρ, κι ένας Άρχοντας, να τους διώξει. «…» Κι επειδή ο Βασιλεύς δεν ήθελε να τους διώξει, ποιος ήταν ο πρωθυπουργός, πρόεδρος να πει φύγε εσύ Επίσκοπε, Πατριάρχη από δω κι ελάτε εσείς οι Ορθόδοξοι να γίνετε. Φύγετε. Ποιος θα το κάνει αυτό; «…».

Βρήκε ένα κόλπο, μια μηχανή, ένα τέχνασμα ο Αμφιλόχιος, ποιό τέχνασμα: Πήγε λοιπόν στα ανάκτορα «…» εκεί που καθόταν ο πατέρας ο Αυτοκράτωρ μαζί με τον γιό τον Αρκάδιο, τον Βασιλιά τον χαιρέτησε με σεβασμό, τον Αρκάδιο όμως τον περιφρόνησε. Τον υιόν του Βασιλέως. «…» Θύμωσε ο Βασιλιάς και περιγράφεται αυτή η οργή του εκεί και τι είπε εναντίον του Αμφιλοχίου και θεώρησε «δεν χαιρετάς τον γιό μου, αυτόν δεν χαιρετάς είναι σα να βρίζεις κι εμένα, γιός μου είναι, γιατί δεν τον χαιρετάς;». «…» Βλέπεις Βασιλιά μου ότι εσύ δεν αντέχεις την ατιμία του παιδιού σου, του υιού σου αλλά στενοχωριέσαι και στρέφεσαι εναντίον μου; «…» Να ξέρεις λοιπόν όπως εσύ στεναχωριέσαι έτσι και ο Θεός, αυτούς οι οποίοι βλασφημούν τον Γιό Του, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος, τους αποστρέφεται και τους μισεί. «…» τότε κατάλαβε ο Βασιλεύς από την σκηνή αυτή «…» κι έγραψε νόμους κι έλαβε μέτρα εναντίον των αιρετικών.

Τώρα, είχα σκοπό εδώ να σας παρουσιάσω και δυο-τρία πολύ ωραία διδάγματα από τις επιστολές που έστειλε ο Μ.Βασίλειος προς τον Αμφιλόχιο, θα σας τα παρουσιάσω όμως αυτά κάτω στο Αρχονταρίκι. Πριν εκεί σας αναπτύξω σήμερα πολύ σπουδαία θέματα της επικαιρότητος. Θα αφήσω λοιπόν αυτά για κάτω.

Αυτό το οποίο πρέπει να μας μείνει σήμερα από τον Άγιο Αμφιλόχιο,  από τα λίγα που σας είπα και από την προσπάθειά του να πείσει τον Βασιλέα εναντίον των αρειανών, φαίνεται ότι όπως όλοι οι Πατέρες της Εκκλησίας, έτσι κι ο Άγιος Αμφιλόχιος είχε προτεραιότητα τον αγώνα εναντίον των αιρέσεων. Εναντίον αυτών οι οποίοι νοθεύουν την Ορθόδοξο Πίστη. Και νοθεύεται σήμερα η Ορθόδοξη Πίστη. Φθάσαμε στο σημείο αγαπητοί μου να ιδρύουμε στη Θεολογική Σχολή τμήμα ισλαμικών σπουδών και να διδάσκουν οι Πατριάρχες μας ότι ο Μωάμεθ κι όλοι οι άλλοι σώζουν, είναι σωτήρες και αυτοί και ότι ο πάπας δεν είναι αιρετικός; Είναι νόθευσις αυτά της Ορθοδόξου Πίστεως. Υπήρχαν τότε Άγιοι Πατέρες οι οποίοι όλες αυτές τις πλάνες τις κατεδίκασαν και τους τιμάμε σήμερα ως Αγίους.

Και θα σας πω επί τη ευκαιρία, θα το πω στο τέλος και στο αρχονταρίκι, ότι συν Θεώ την ερχομένη Τετάρτη, με πρωτοβουλία των φοιτητών της Θεολογικής Σχολής και υπό την αιγίδα της Μητροπόλεως, οργανώνεται μία εκδήλωση στην Μητρόπολη, στο Επισκοπείο, εναντίον της ιδρύσεως τμήματος ισλαμικών σπουδών. Όπως ο Άρειος δεν δεχόταν την Θεότητα του Χριστού, κι έλεγε πως ο Χριστός είναι κτίσμα, έτσι και ο Μωάμεθ και το Κοράνιο, δεν δέχεται πως ο Χριστός είναι Θεός και μερικές φορές υβρίζει και βλασφημεί εναντίον του Ιησού Χριστού. Αυτόν τον υβριστή λοιπόν, τον Μωάμεθ, το Κοράνιο, που βρίζει το Ευαγγέλιο, αυτόν τώρα εδώ θέλουν να τον διδάξουν οι θεολόγοι μας στις θεολογικές σχολές και στρέφονται εναντίον του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Πού να ζούσαν σήμερα τέτοιοι Πατέρες, σαν τους Καππαδόκας Θεολόγους και σαν τον Άγιο Αμφιλόχιο Ικονίου; Και πού να ζούσε και κόσμος τότε, όπως εκείνον τον κόσμο που πήγαινε μαζί με τους Αγίους και μαζί με τους Πατέρας. Ο κόσμος σήμερα αδιαφορεί.

Με τον βίο λοιπόν του Αγίου Αμφιλοχίου όπως και με τον βίο όλων των Αγίων, ας ενισχύσουμε κι εμείς την πίστη μας κι ας αντιδράσουμε σ’ αυτή την κατρακύλα και σ’ αυτή την παρακμή, σ’ αυτή τη νόθευση της Ορθοδόξου Πίστεως. Αμήν.

Πρωτ. Θεόδωρος Ζήσης, Ομότιμος Καθηγητής ΑΠΘ – Ιερός Ναός Αγίου Αντωνίου Θεσσαλονίκης (Εκφ. 23/11/2014)

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra