Άρθρο της Ελένης Παπασταματάκη
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Είναι όμως οι πρακτικές αυτές αποδεκτές; Αν λάβουμε υπόψη μας ότι η τέλεση και σύναψη του γάμου των μελλονύμφων δεν είναι μια γραφειοκρατική διαδικασία αλλά ότι ο γάμος ανήκει στα μυστήρια της Εκκλησίας μας!

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Τι είναι το ψηφιακό διαζύγιο

Η πολυδιαφημιζόμενη ψηφιακή εποχή την οποία ζούμε, κρύβει μέσα της πολλαπλούς κινδύνους. Με αφορμή την πάταξη της γραφειοκρατίας και την ψηφιακή αναβάθμιση του δημοσίου, απλουστεύεται ακόμα περισσότερο και το συναινετικό διαζύγιου το οποίο εφεξής έχει τη δυνατότητα να εκδοθεί εξ’ ολοκλήρου ως άυλο συναινετικό διαζύγιο.

Τί σημαίνει στην πράξη αυτό; Σύμφωνα με το σχετικό δημοσίευμα, εφόσον πλέον δεν χρειάζεται η παρουσία στο δικαστήριο των τέως συζύγων παρά μόνο οι δικηγόροι των δύο πλευρών στον συμβολαιογράφο, θα μπορούν οι δύο σύζυγοι να επιλέξουν την ψηφιακή διαδικασία έκδοσης του συναινετικού διαζυγίου.

Το e- διαζύγιο θα εκδίδεται αφού πρώτα έχει γίνει εγγραφή στην πλατφόρμα στην ενιαία ψηφιακή πύλη gov.gr με την χρήση των κωδικών taxisnet. Ακολούθως θα γίνεται η καταχώρηση στοιχείων των δύο συζύγων αλλά και των ΑΦΜ και των email των δικηγόρων και του συμβολαιογράφου.

Η ψηφιακή λύση του γάμου δεν συνάδει με τη χριστιανική διδασκαλία

Είναι όμως οι πρακτικές αυτές αποδεκτές; Αν λάβουμε υπόψη μας ότι η τέλεση και σύναψη του γάμου των μελλονύμφων δεν είναι μια γραφειοκρατική διαδικασία, αλλά ότι ο γάμος ανήκει στα μυστήρια της Εκκλησίας μας, τότε η ψηφιοποίηση της έκδοσης διαζυγίου πετυχαίνει να ευτελίσει κατ’ ουσίαν το ίδιο το μυστήριο.

Ο γάμος δεν αποτελεί μια απλή αναπαράσταση τελετής, αλλά ευλογούνται τα ισόβια δεσμά ενός άντρα και μιας γυναίκας, ώστε με την κοινή χριστιανική ζωή και πορεία να φτάσουν αμφότεροι στον αγιασμό των ψυχών τους. Κατά τον Απόστολο Παύλο αποτελεί ο γάμος ένα μυστήριο μέγα όπως το ονομάζει στην προς Εφεσίους Επιστολή (Εφ. 5,32) «Τό μυστήριον τούτο μέγα εστίν, εγώ δέ λέγω εις Χριστόν καί εις τήν Εκκλησίαν».

Το διαζύγιο αφορά ολόκληρη την κοινωνία μας

Είναι ανάγκη να αντιληφθούμε ότι δεν μπορούν να μπουν τα πάντα στη λογική του fast food. Χρειάζεται σύνεση και σοβαρότητα καθώς το θέμα του γάμου αφορά την κοινωνία ολόκληρη αφού η οικογένεια που συνοδεύει τη σύναψη του γάμου, αποτελεί το ζωντανό κύτταρο της κοινωνίας μας. Επίσης ο γάμος δεν αποτελεί ατομικό δικαίωμα όπως όλα τα άλλα.

Και μην ξεχνάμε ότι μια κοινωνία που θέλει να ζήσει, που θέλει εναγωνίως να λύσει το δημογραφικό πρέπει να βάζει δικλείδες ασφαλείας στα διαζύγια και όχι να τα ισοπεδώνει όλα.

Στο στόχαστρο του διαβόλου η οικογένεια

Ποιος μπορεί να αμφισβητήσει ότι όλες αυτές οι απλουστεύσεις και ευκολίες σε τόσο σοβαρά θέματα όπως το συγκεκριμένο της λύσης του γάμου, είναι στην πραγματικότητα το μίσος του ανθρωποκτόνου διαβόλου στην πράξη; Και τί είναι αυτό που ευθέως πολεμείται, παρεκτός ο ευλογημένος θεσμός της οικογένειας;

Αναρίθμητα διαζευγμένα ανδρόγυνα υπάρχουν γύρω μας, και το πιο οδυνηρό είναι το πλήθος των παιδιών χωρισμένων γονιών. Παιδιά που βιώνουν πολύ πόνο με όλες τις δυσάρεστες και μη αναστρέψιμες συνέπειες για τις ευαίσθητες ψυχούλες τους, είναι αυτά που εν τέλει αποτελούν και τα θύματα αυτών των καταστάσεων.

Ο άγιος Γέροντας Αγάθωνας μιλούσε συχνά για αυτές τις ψυχές που υποφέρουν και που έφταναν στο πετραχήλι του διαλυμένα από το διαζύγιο των γονιών τους. Πολύ τα πονούσε αυτά τα παιδιά και πολύ περισσότερο τα φρόντιζε. Γι’ αυτό και με κάθε τρόπο και κυρίως με την δύναμη της προσευχής του απέτρεπε τους χωρισμούς και στήριζε τα ανδρόγυνα να ξεπεράσουν τις δυσκολίες τους.

Οι νομοθετικές αλλαγές υπέρ της αποδόμησης της οικογένειας

Η αποδόμηση της χριστιανικής ορθόδοξης οικογένειας ξεκίνησε πριν χρόνια και συν τω χρόνω ολοκληρώνεται. Έτσι μέχρι το 1983 οι διατάξεις του Αστικού Κώδικα αναγνώριζαν δύο τρόπους λύσης του γάμου α) ακουσίως δια του θανάτου και β) με διαζύγιο διά δικαστικής απόφασης όπου ίσχυαν αποκλειστικά εννέα λόγοι. Ο νομοθέτης ήταν αντίθετος στο θεσμό του συναινετικού διαζυγίου, το οποίο έκανε την εμφάνιση του με το νόμο 1329/1983. Με πολύ μεγαλύτερη ευκολία και απλούστερες διαδικασίες σε πολύ σύντομο χρόνο πραγματοποιούνταν η διάλυση της οικογένειας. Και η κοινωνία στήριξε το νέο θεσμό καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των διαζυγίων από εκεί και πέρα ήταν συναινετικά, σύμφωνα με τα αρχεία των δικαστηρίων.

Ο ρόλος τον Ιεραρχών σχετικά με τα διαζύγια, χτες και σήμερα

Την ακριβή διάσταση και το μέγα πνευματικό πρόβλημα των εύκολων διαζυγίων, την φανέρωσε ένας Επίσκοπος ανδρείος και φωτισμένος, ο Φλωρίνης Αυγουστίνος Καντιώτης, σκοπό να προστατεύσει τις ποιμενόμενες ψυχές. Και δεν δείλιασε ακόμα και μετά την ποινική δίωξη που του ασκήθηκε, επειδή δεν δέχτηκε να υπογράψει το αυτόματο διαζύγιο πολιτών της μητροπόλεως του.

Υπερασπιζόμενος την Αλήθεια του Ευαγγελίου και με θυσιαστική αγάπη για τους χριστιανούς δήλωνε χαρακτηριστικά «Ετοίμασα τις βαλίτσες για φυλακή!» Τί λόγος Ιεράρχη! Όμως μόνο ένας Αυγουστίνος Καντιώτης θα μπορούσε να τον εκφράσει με θάρρος που πηγάζει από την βαθιά πίστη του στο Χριστό. Εκείνο τον καιρό και μερικοί άλλοι Μητροπολίτες κράτησαν την ίδια στάση με τον γενναίο Επίσκοπο της Φλώρινας, όταν τους επέβαλαν να υπογράψουν τα αυτόματα διαζύγια.

Σήμερα ποιος Ιεράρχης θα σταθεί απέναντι στις αυθαιρεσίες της πολιτείας και στους νόμους που καταπατούν το Ευαγγέλιο και διασπούν και διαλύουν το κύτταρο της κοινωνίας που είναι η οικογένεια; Σήμερα… γενναίος Ορθόδοξος λόγος από Μητροπολίτη (πλην των ελαχίστων) δεν ακούγεται. Ένας ήχος μοναχά ακούγεται… το σύρσιμο της επισκοπικής ράβδου και του κρασπέδου των ιματίων αυτών, στα δάπεδα των επισκοπικών μεγάρων!

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Κυριακάτικος Οικογενειακός Εκκλησιασμός: ένα έθος, μια παράδοση που χάνεται