Άρθρο της Ελένης Παπασταματάκη
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Στους πονηρούς καιρούς που ζούμε επιβάλλεται ακόμα περισσότερο να λειτουργούμε με το αισθητήριο της πίστης, καταδεικνύοντας πως εργάζεται ο εχθρός του ανθρώπου διάβολος…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Σε ένα από τα επιβλητικά Μοναστήρια των Μετεώρων και συγκεκριμένα στη γυναικεία Μονή Ρουσάνου, βρέθηκε για τις ανάγκες γυρίσματος ενός τηλεοπτικού επεισοδίου ο διάσημος Άγγλος σεφ Γκόρντον Ράμσει. Συνοδευόμενος από άλλους δύο σεφ, έφτασαν στη θύρα της Μονής πριν μία περίπου εβδομάδα.

Στο βίντεο που συνοδεύει την ‘ιδιαίτερη’ είδηση βλέπουμε τρεις μοναχές της αδελφότητας να υποδέχονται τους τρεις διάσημους σεφ στο Μοναστήρι και στη συνέχεια να τους παραθέτουν εδέσματα και να συντρώγουν σε κάποιον εξώστη της Μονής, μπροστά στην εξαιρετική μοναδική θέα. Κατά τη διάρκεια αυτού του γεύματος και σε χαλαρή συζήτηση οι μοναχές απαντώντας, δίνουν πληροφορίες σχετικά με το μέλι και άλλες τροφές που παραθέτουν. Εν τω μεταξύ πραγματοποιούνται αστεϊσμοί και λογοπαίγνια εκ μέρους των διάσημων μαγείρων, όπου αναπόφευκτα συμμετέχουν οι μοναχές και μάλιστα σε μια δημόσια προβολή.

Ποια όμως ανάγκη υπάρχει να σχολιάσουμε αυτήν την είδηση; Κάποιοι θα θεωρήσουν μάλιστα ευχάριστο αυτό το βίντεο που αναρτήθηκε και που παγκόσμια προβάλλεται σε ένα από τα επεισόδια της νέας σειράς με πρωταγωνιστή τον διάσημο Σεφ.

Δυστυχώς δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα και στους πονηρούς καιρούς που ζούμε, επιβάλλεται ακόμα περισσότερο να λειτουργούμε με το αισθητήριο της πίστης, καταδεικνύοντας πως εργάζεται δολίως ο εχθρός του ανθρώπου διάβολος.

Φυσικά δεν γνωρίζουμε ποιανού ιδέα ήταν. Στην περίπτωση όμως, που ο Γκόρντον Ράμσεϊ επέλεξε να ζητήσει από τις Μοναχές να παραβρεθεί στο Μοναστήρι θέλοντας να μάθει μυστικά της μοναστηριακής κουζίνας, πραγματικά αναρωτιόμαστε κατά πόσο είναι ευπρόσδεκτη μια τέτοια διαφήμιση από έναν σύγχρονο influencer όπως ο Άγγλος Σεφ. Η επιλογή του Μοναστηριού, ώστε να αποτελέσει έναν από τους 1500 γαστρονομικούς προορισμούς- γιατί αυτό προβάλλεται στο συγκεκριμένο επεισόδιο- αποτελεί μία ισοπέδωση και ομογενοποίηση των πραγμάτων. Δεν θα πρέπει εδώ να παραλείψουμε ότι σε ένα Μοναστήρι υπάρχει η Ηγουμένη που αποφασίζει και δίνει τις ανάλογες ευλογίες. Άρα οι τρεις μοναχές θεωρούμε ευνόητο, ότι είχαν την σχετική ευλογία από την Ηγουμένη τους.

Φυσικά και στο παρελθόν είτε μέσα από βιβλία είτε από κάποια βιντεοσκόπηση έχει παρουσιαστεί στο ευρύ κοινό η εξαιρετική μοναστηριακή κουζίνα. Όμως αυτό γίνεται με απόλυτο σεβασμό στον χώρο και στους μοναχούς και κυρίως αναδεικνύεται η πνευματικότητα και η ουσία της μοναστηριακής ζωής που συμπεριλαμβάνει και αυτό το ευλογημένο διακόνημα του μαγειρέματος.

Τα παραπάνω απουσιάζουν από το συγκεκριμένο βίντεο, καθώς η όλη παρουσίαση επικεντρώνεται στους τρεις διάσημους Σεφ και στις άσχετες με την προσέγγιση του Ορθόδοξου μοναχισμού συμπεριφορές. Αυτό εξάλλου φανερώνεται και από την μουσική επένδυση όπου ακούγονται τραγούδια και παπικά άσματα, για να μη αναφερθούμε στα σεξουαλικά υπονοούμενα που υπάρχουν στο εν λόγω βίντεο και επιδεικτικά παρουσιάζονται, όπως και σε άλλα επεισόδια της σειράς αυτών των τριών μαγείρων.

Τί δουλειά έχουν οι μοναχές να συμμετέχουν υπό αυτά τα δεδομένα στην εκπομπή του μάγειρα. Και από πότε οι μοναχές τρώνε στην ίδια τράπεζα με τους επισκέπτες της Μονής; Γνωρίζουμε ότι ο αρχοντάρης της Μονής φιλεύει τους επισκέπτες και σε καμία περίπτωση αυτοί δεν τρώνε στο ίδιο τραπέζι με τους μοναχούς. Πόσο μάλλον αν σκεφτούμε ότι οι εν λόγω επισκέπτες είναι και αλλόθρησκοι.

Κατ’ ουσίαν οι μοναχές και το Μοναστήρι χρησιμοποιούνται για να βγάλει ο διάσημος μάγειρας ένα διαφορετικό επεισόδιο του και τίποτα παραπάνω. Μάρκετινγκ, διαφήμιση. Άραγε γνώριζαν οι μοναχές ότι η διάσημη εκπομπή του έχει την ονομασία Hell’s Kithcen, ή η Κουζίνα του διαβόλου στα ελληνικά!

Θα ήταν πολύ απογοητευτικό να σκεφτούμε ότι η πρόσκληση πραγματοποιήθηκε εκ μέρους του Μοναστηριού, ώστε να διαφημιστεί μέσω του διάσημου Σεφ και να προσελκύσει κόσμο. Στα χρόνια όμως του ξεπουλήματος της πίστης μας, όπου οι ναοί μετατρέπονται σε χώρους κοινωνικών εκδηλώσεων σε πολλές περιπτώσεις, και το μόνο που ενδιαφέρει Επισκόπους- εκτός μικρών εξαιρέσεων- αλλά και μέρος ιερέων προϊσταμένων σε προσκυνηματικούς ναούς είναι τα γεμάτα παγκάρια και ο οβολός προς το Φανάρι, δεν μπορούμε να το θεωρήσουμε και αδύνατο.

Όπου επελαύνει ο Οικουμενισμός υπεισέρχεται και κυριαρχεί ο κόσμος, το κοσμικό πνεύμα δηλαδή και φεύγει μακριά η Χάρις του Αγίου Τριαδικού Θεού.

Τέτοια μοναστήρια- επιχειρήσεις όπου η πνευματικότητα θυσιάζεται στο βωμό των πρόσκαιρων απολαύσεων είναι πλήγμα βαρύ στην Ορθοδοξία μας.

Τελειώνοντας θα θέλαμε να αναφέρουμε αυτό που με πόνο μας έλεγε ο μακαριστός πνευματικός μας πατέρας, ο π. Νικόλαος Μανώλης όταν πριν πολλά χρόνια είχε προβληθεί μια μουσική μπάντα με μέλη μοναχούς μιας πολύ γνωστής Μονής. Μας έλεγε με βαθιά ανησυχία και πατρικό ενδιαφέρον για τις ψυχές αυτών των μοναχών που βγήκαν στα φώτα της δημοσιότητας και εκτέθηκαν κατά αυτόν τον τρόπο στον πειρασμό, «ένα σκέφτομαι πως θα κρατηθούν αυτές οι ψυχές και δεν θα παρασυρθούν από τον κόσμο. Πως θα μπορέσει αυτός ο μοναχός από την ένταση της μουσικής και της προβολής, να μαζευτεί μέσα στο κελάκι του και να προσευχηθεί….»

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra