του Δήμου Σερκελίδη
γραμματέα του συλλόγου Άγιος Ιωσήφ ο Ησυχαστής

Μακάρι να γίνει ένα θαύμα και να ανέβει σε αρχιεπισκοπικό θρόνο τοπικής Εκκλησίας ομολογητής ιεράρχης και μακάρι αυτή η Εκκλησία να είναι της Κύπρου…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Τα περί διαδοχής του Αρχιεπισκόπου Κύπρου

Τον τελευταίο καιρό άναψε για τα καλά το θέμα της διαδοχής του Αρχιεπισκόπου Κύπρου. Ο νυν Αρχιεπίσκοπος, Χρυσόστομος Β΄ είναι γνωστό πως έχει σοβαρά προβλήματα υγείας που τον εμποδίζουν από την άσκηση των καθηκόντων του.

Το περίεργο της υπόθεσης είναι ότι η συζήτηση περί διαδοχής περιστρέφεται όχι στο ποιοι θα είναι οι υποψήφιοι αλλά στο αν θα συμμετέχει ο λαός στην εκλογή, όπως προβλέπεται από τον καταστατικό χάρτη της Εκκλησίας τής Κύπρου.

Συγκεκριμένα το θέμα επανήλθε το τελευταίο διάστημα με αφορμή άρθρο του θεσσαλονικέως δικηγόρου και θεολόγου Αναστάσιου Βαβούσκου, διδάκτορα του Εκκλησιαστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και Άρχοντος Ασικρήτη της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας. Ο κ. Βαβούσκος υποστήριξε ότι η Ιερά Σύνοδος της Κύπρου μπορεί να εκλέξει Αρχιεπίσκοπο ερήμην του λαϊκού στοιχείου που κατά παράδοση και σύμφωνα με τον ισχύοντα καταστατικό χάρτη συμμετέχει στις εκλογές. Ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος Β’ που παρά τα σοβαρά προβλήματα υγείας διαθέτει διαύγεια νοός, πήγε το θέμα παρακάτω υπιδεικνυύοντας και το τρόπο με τον οποίο μπορεί να γίνει αυτό διαδικαστικά.

Ο δια θαυμάτων εκλογή του Χρυσοστόμου Β’

Η Εκκλησία της Κύπρου έχει μακρά ιστορία συμμετοχής του λαϊκού στοιχείου στην εκλογή επισκόπων και Αρχιεπισκόπου. Τόσο στον Καταστατικό Χάρτη του 1914 όσο και σε αυτόν του 1980 προβλεπόταν η εκλογή από τον λαό αντιπροσώπων, οι οποίοι μαζί την Ιερά Σύνοδο εξέλεγαν τον Αρχιεπίσκοπο.

Ο νυν Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος εξελέγη με την διαδικασία των διπλών καλπών που προέβλεπε ο καταστατικός χάρτης του 1980. Σε εκείνη την αλήστου μνήμης εκλογική διαδικασία έγιναν πράγματα και θαύματα και ο Πάφου Χρυσόστομος, που ήταν το απόλυτο αουτσάιντερ, με μόνο 9 ψήφους στην εκλεκτορική κάλπη, επικράτησε των αντιπάλων του υποψηφίων, Μητροπολίτη Κύκκου Νικηφόρου, που διέθετε 46 εκλέκτορες και του Μητροπολίτη Λεμεσού κ. Αθανάσιου με 45 εκλέκτορες.

Φυσικά η εκλογή του Χρυσοστόμου δεν έγινε χάρη στην επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος. Ήταν αποτέλεσμα της πανουργίας του, της χειραγώγησης των αντιπάλων του, Αθανασίου και Νικηφόρου, που κοιμόντουσαν με τα τσαρούχια, και της καλής γνώσης των διαδικασιών με τις οποίες ως μετρ της πολιτικής έπαιξε .

Ποιο ήταν το θαύμα που επιτέλεσε ο τότε Πάφου Χρυσόστομος; Έπεισε τον Αθανάσιο Λεμεσού να ανταλλάξουν υποστηρικτές στις δύο κάλπες, ώστε να βγάλουν εκτός της διαδικασίας τον Νικηφόρο Κύκκου, που ενώ ήταν το φαβορί, δεν είχε όμως την απόλυτη πλειοψηφία σε καμία από τις δύο κάλπες. Ο Χρυσόστομος δάνεισε τους απαραίτητους 9 εκλέκτορές του στον Αθανάσιο, για να πάρει την απόλυτη πλειοψηφία στην μία κάλπη και ο Αθανάσιος δάνεισε τους επισκόπους και οφφικιάλιους ιερείς της άλλης κάλπης στον Χρυσόστομο, δίνοντάς του την απόλυτη πλειοψηφία. Ο Νικηφόρος και οι υποστηρικτές του αποχώρησαν διαμαρτυρόμενοι. Και ένω όλοι περίμεναν ότι ο Αθανάσιος θα είναι ο επόμενος Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, τί έκανε ο παμπόνηρος Χρυσόστομος; Έδιωξε τους δικούς του υποστηρικές προ της τελικής ψηφοφορίας και έθεσε θέμα απαρτίας. Με τούτα και με εκείνα κατόρθωσε να αναβάλει την τελική ψηφοφορία για άλλη ημέρα, κερδίζοντας τον απαραίτητο χρόνο να έρθει σε συνεννόηση με τον Νικηφόρο Κύκκου, όπερ και εγένετο.

Ο νέος καταστατικός χάρτης του 2010 έργο του Χρυστοστόμου.

Ο τρόπος με τον οποίο ο Χρυσόστομος ανέβηκε στον αρχιεπισκοπικό θρόνο εξευτέλισε την όλη διαδικασία εκλογής. Με την αλλαγή του καταστατικού χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου το 2010 έπαψε να ισχύει η εκλογή εκλεκτόρων και η διπλή κάλπη, ενώ η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου περιορίστηκε στην επιλογή του τριπρόσωπου. Ο λαός ψηφίζει ποιον θέλει για Αρχιεπίσκοπο και η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Κύπρου εκλέγει έναν από τους τρεις πρώτους που υπέδειξε ο λαός.

Θα έλεγε κανείς ότι με το νέο σύστημα παραμένει η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου στην εκλογή του Αρχιεπισκόπου και περιορίζονται οι δυνατότητες χειραγώγησης της βούλησής του, ενώ αναβαθμίζεται ο ρόλος της Συνόδου των Επισκόπων, όπως προβλέπεται και από τους Ιερούς Κανόνες.

Γιατί, λοιπόν, ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου και οι εκ Φαναρίου – Θεσσαλονίκης αυτόκλητοι βοηθοί του έσπευσαν να υπονομεύσουν την διαδικασία; Γιατί ο εμπνευστής και εισηγητής του ισχύοντος καταστατικού χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου ακυρώνει το δικό του έργο;

Κίνδυνος να βγει στην Κύπρο παραδοσιακός Αρχιεπίσκοπος

Ομολογουμένως η συμμετοχή του λαϊκού στοιχείου στην εκλογή του Αρχιεπισκόπου Κύπρου δεν θεμελιώνεται πάνω στους Ιερούς Κανόνες. Αν και στην πρώτη Εκκλησία η συμμετοχή του λαού στην εκλογή των ποιμένων του ήταν έκδηλη, για λόγους τάξης και αποφυγής κομματικοποίησης της ζωής της Εκκλησίας οι Άγιοι Πατέρες με κανόνες Οικουμενικών και Τοπικών Αγίων Συνόδων θέσπισαν την εκλογή των Επισκόπων από Συνόδους. Ο λόγος είναι προφανής. Ως πνευματικότεροι και αγιότεροι οι επίσκοποι ήταν σε θέση να λάβουν τον φωτισμό του Αγίου Πνεύματος και εν Αγίω Πνεύματι να εκλέξουν άξιους επισκόπους.

Ο λόγος που ο Χρυσόστομος Κυπρου, το Φανάρι και οι άρχοντες ασικρίτες του έχουν τόση πρεμούρα για το πώς θα εκλεγεί ο επόμενος Αρχιεπίσκοπος δεν είναι η υπεράσπιση των Ιερών Κανόνων. Είναι ότι στους τρεις επικρατέστερους ιεράρχες για το τριπρόσωπο δεν υπάρχει κανένας οικουμενιστής, ακραιφνής φαναριώτης, υποστηρικτής του σχίσματος της Ουκρανίας.

Οι ιεράρχες με έρεισμα στο λαό της Κύπρου και πιθανότεροι για τον καταρτισμό του τριπρόσωπου είναι ο Λεμεσού Αθανάσιος, ο Ταμασού Ησαΐας και ο Μόρφου Νεόφυτος, ιεράρχες που παρά τις όποιες “οικονομίες” τους, δεν ανήκουν στον κύκλο των οικουμενιστών.

Το ενδεχόμενο, λοιπόν, να ανέβει στον αρχιεπισκοπικό θρόνο της Νέας Ιουστινιανής και Πάσης Κύπρου, της αρχαιότερης αυτοκέφαλης Εκκλησίας, ένας “παραδοσιακός” Ιεράρχης τρομάζει το Φανάρι και τον ίδιο τον Χρυσόστομο.

Ο κυπριακός ορθόδοξος λαός δημιουργεί πρόβλημα στην επισκοπάτο

Δεν είναι μυστικό ότι, μετά από πολλές δεκαετίες διοίκησης των Εκκλησιών από οικουμενιστές Πατριάρχες και Αρχιεπισκόπους, οι Ιερές Σύνοδοι των κατά τόπους Εκκλησιών απαρτίζονται ως επί το πλείστον από πρόσωπα διαβλητά τόσο στα ήθη όσο και στην πίστη. Και όπως ένα σάπιο δέντρο δίνει σάπιους καρπούς, έτσι και μία Σύνοδος που απαρτίζεται στη μεγάλη της πλειοψηφία από διαβλητά πρόσωπα θα εκλέξει ως επικεφαλής πρόσωπο της ιδίας ποιότητας.

Η συμμετοχή του κυπριακού λαού στην εκλογή του Αρχιεπισκόπου Κύπρου ανοίγει ένα παράθυρο ευκαιρίας για την εκλογή ενός μη ακραιφνούς οικουμενιστή Ιεράρχη στο θρόνο μιας σημαντικής τοπικής Εκκλησίας. Αν και από την εκλογή “παραδοσιακού” Αρχιεπισκόπου μέχρι το σημείο αυτός να ομολογήσει Χριστό και να σπάσει την πανορθόδοξη οικουμενιστική ομερτά η απόσταση είναι χαώδης, το Φανάρι και η Μασονία δεν πρόκειται να το επιτρέψουν.

Μακάρι να γίνει ένα θαύμα

Η αναζωπύρωση του θέματος κατά τη γνώμη μας έχει δύο στόχους. Πρώτον να προετοιμάσει το έδαφος για ένα εκκλησιαστικό πραξικόπημα. Όπως αναφέρθηκε δεν θα είναι το πρώτο από την πλευρά του Χρυσοστόμου, είτε αυτό συμβεί ενόσω είναι εν ζωή είτε το δρομολογήσει για μετά την εκδημία του. Ανέβηκε στο θρόνο καταστρατηγώντας το πνεύμα και το γράμμα του Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Κύπρου. Στη Σύνοδο του Κολυμπαρίου υπέγραψε αντί αυτών, δηλαδή των μη υπογραψάντων Κυπρίων επισκόπων. Αναγνώρισε ερήμην της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Κύπρου τον Επιφάνιο Ουκρανίας και φυσικά έσυρε έπειτα την Εκκλησία της Κύπρου στο σχίσμα. Υποδέχθηκε τον Πάπα στην Κύπρο μετά βαΐων και κλάδων κοκ.

Ο άλλος στόχος είναι να στιγματιστούν ηθικά οι επικρατέστεροι ιεράρχες για τον σχηματισμό του τριπρόσωπου. Να φανεί στον λαό ότι κινούνται υπογείως, ενόσω είναι εν ζωή ο Χρυσόστομος και κυρίως να προβούν σε λάθη που θα τους κοστίσουν την εκλογή τους. Το παιχνίδι της εκλογής αρχιεπισκόπου στην Κύπρο είναι άκρως πολιτικό και η δημόσια εικόνα τους μπορεί να πληγεί ανεπανόρθωτα με μια απροσεξία.

Δεν αποτελεί μυστικό ότι οι τρείς “παραδοσιακοί” ιεράρχες που θεωρούνται ως οι επικρατέστεροι για το τριπρόσωπο πολλές φορές μας χαροποίησαν με τη στάση τους και άλλες τόσες μας στεναχώρησαν. Εμείς μένουμε στα καλά. Μακάρι να γίνει ένα θαύμα και να ανέβει σε αρχιεπισκοπικό θρόνο μιας Εκκλησίας ομολογητής ιεράρχης και μακάρι να είναι αυτή η Κύπρος.

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra


Δείτε σχετικά:
Θα υποβάλει την παραίτησή του ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου;
– Καλωσορίζοντας την αίρεση ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου, συναντιέται με τους αιρετικούς Μαρωνίτες
– Θύελλα αντιδράσεων! Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου αναγνωρίζει την Ψευδοεκκλησία της Ουκρανίας αντορθόδοξα, αντισυνοδικά και αυθαίρετα