Άρθρο της Χριστίνας Τράντζα
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Η Ιερά Σύνοδος, εφαρμόζοντας τα κυβερνητικά μέτρα υπέρ της προστασίας της δημόσιας υγείας, στερεί τη Θεία Κοινωνία από το ποίμνιο.

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr


Με ποιο τρόπο διαφυλάττει η Ιερά Σύνοδος το Μυστήριο της Θείας Κοινωνίας;

της Χριστίνας Τράντζα

Με όσα συμβαίνουν στο χώρο της Εκκλησίας, σχετικά με την εφαρμογή των κυβερνητικών μέτρων στους ιερούς Ναούς για την αντιμετώπιση της ασθένειας του κορωνοϊού, αναλογιζόμαστε ως πιστοί εάν ορθώς πορευόμαστε, σύμφωνα με τον ευαγγελικό λόγο που απευθύνεται σε εμάς: «ἀπό δέ τῶν ἡμερῶν Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ ἕως ἄρτι ἡ βασιλεία τῶν οὐρανῶν βιάζεται, καί βιασταί ἁρπάζουσιν αὐτήν». (Ματθ. 11, 12) 

Ο άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς γράφει στην ομιλία του «η βασιλεία των ουρανών βιάζεται» ότι: «Ο Κύριος απαιτεί από τους πιστούς Του να ασκήσουν κάθε δυνατή βία, να καταβάλουν κάθε κόπο, να εργάζονται έως ότου έχουν το φως, να προσεύχονται δίχως διακοπή, να απαιτούν, να ζητούν, να κρούουν, να νηστεύουν, να επιτελούν πολυάριθμα έργα ελεημοσύνης, όλα τούτα με σκοπό να τους ανοιχτεί η βασιλεία των ουρανών, δηλαδή η μεγάλη, φοβερή και ζωοποιός παρουσία του Θεού. Λέει ο Κύριος: «Ἀγρυπνεῖτε οὖν ἐν παντί καιρῷ δεόμενοι ἵνα καταξιωθῆτε ἐκφυγεῖν πάντα τά μέλλοντα γίνεσθαι καί σταθῆναι ἔμπροσθεν τοῦ υἱοῦ τοῦ ἀνθρώπου». (Λουκ. 21, 36) Αγρυπνείτε επάνω στην καρδιά σας για να μην προσκολληθεί στη γη. Αγρυπνείτε επάνω στους λογισμούς σας για να μην σας απομακρύνουν από τον Θεό. Αγρυπνείτε επάνω στα έργα σας για να διπλασιάσετε το τάλαντό σας και όχι να το ελαττώσετε και απολέσετε. Αγρυπνείτε επάνω στις ημέρες σας για να μη σας αιφνιδιάσει ο θάνατος και σας αρπάσει αμετανόητους, εν μέσω των αμαρτιών σας. Τέτοια είναι η ορθόδοξη πίστη μας: εξ ολοκλήρου δημιουργική, καθολικά προσευχητική και νηπτική, με δάκρυα και βία. Καμία άλλη πίστη δεν προτείνει στους πιστούς της τόση βία για να καταξιωθούν να σταθούν ενώπιον του Υιού του Θεού. Όλη αυτή τη βία την έχει προτείνει σε ολόκληρο τον κόσμο και την ενετείλατο στους πιστούς Του ο Ίδιος ο Κύριος και Σωτήρας, ενώ η Εκκλησία διαρκώς την ανανεώνει επαναλαμβάνοντάς την από αιώνα σε αιώνα, από γενεά σε γενεά, εξαίροντας στα μάτια των πιστών τον όλο και μεγαλύτερο αριθμό των ηρώων του πνεύματος, οι οποίοι επλήρωσαν το νόμο και καταξιώθηκαν δόξης και δυνάμεως ανέκφραστης στον ουρανό μα και στη γη».

Με αυτά τα αληθινά λόγια, που απορρέουν από την ανόθευτη πίστη του αγίου, φανερώνεται η επιτακτική ανάγκη της επαγρύπνησης -της εγρήγορσης, της νήψης, της έντονης άσκησης και του αγώνος- της εν μετανοία ετοιμασίας των πιστών για τη βασιλεία των ουρανών. Η ζοφερή καθημερινή πραγματικότητα όμως προσγειώνει κλήρο και λαό σε θολό τοπίο πνευματικής σύγχυσης, όσο και φοβίας, με όσα ακούγονται και γράφονται από το μέρος της Ιεραρχίας, της πολιτείας και της δημοσιογραφίας. Η Ιερά Σύνοδος, στις 16-11-20, εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία κάνει λόγο για ανάρμοστη συμπεριφορά ορισμένων δημοσιογράφων απέναντι στη Θεία Κοινωνία. Η Ιερά Σύνοδος αναφέρει με θλίψη ότι διαπίστωσε τον σκληρό, τόσο ειρωνικό όσο και προσβλητικό τρόπο με τον οποίο αναφέρθηκαν για την αιτία μετάδοσης της νόσου του κορωνοϊού και συγκεκριμένα για τη σύντομη ασθένεια και την εκδημία του μακαριστού Μητροπολίτου Λαγκαδά κυρού Ιωάννου. 

Ενώ δεν διαθέτουν τα αληθή στοιχεία για τον τρόπο μετάδοσης του κορωνοϊού στους κληρικούς, ορισμένα ΜΜΕ επιμένουν να ενοχοποιούν πρωτίστως τη Θεία Κοινωνία και δευτερευόντως τη συμμετοχή στη θεία λατρεία και τον εκκλησιασμό ιδιαίτερα κατά τις επίσημες και μεγάλες εορτές των αγίων της Εκκλησίας, όπου παραδοσιακώς συρρέει πλήθος πιστών. Αναφέρει επίσης, ως επίδοξους καθοδηγητές της κοινής γνώμης, όσους επιμένουν με «νευρωτικό τρόπο» να ασχολούνται με τη Θεία Κοινωνία. Καθώς δεν πιστεύουν οι ίδιοι, ενώ δεν έχουν το δικαίωμα, ζητούν την «κρατική» απαγόρευση της Θείας Κοινωνίας ως «ανθυγιεινής», και, χωρίς να διαθέτουν κάποια θεολογική γνώση ή αρμοδιότητα, δογματίζουν σε ζητήματα πίστεως. Η Ιερά Σύνοδος απευθύνεται προς όλους, κάνοντας ένθερμη έκκληση σεβασμού και αυτοσυγκράτησης, η οποία είναι αποτρεπτική της καλλιέργειας κοινωνικού ρατσισμού, στοχοποίησης και ενοχοποίησης των ασθενών, όπως και όλων των νεκρών από την πανδημία της ασθένειας του κορωνοϊού.

Η Ιερά Σύνοδος κάνει λόγο για «διαστρεβλώσεις του λόγου της Εκκλησίας» και υπενθυμίζει ότι: «Η Εκκλησία της Ελλάδος με τις Εγκυκλίους και τις Ανακοινώσεις της: α) Πάντοτε συνιστά πειθαρχία στα υγειονομικά μέτρα μέσα και έξω από τους Ιερούς Ναούς, β) Ουδέποτε υποστήριξε τους αρνητές της πανδημίας, γ) Ουδέποτε διέδωσε παιδαριώδεις και ειδωλολατρικές απόψεις ότι οι ορθόδοξοι ιερείς ή γενικώς οι χριστιανοί δεν πρόκειται να νοσήσουν λόγω της ιδιότητάς τους. Αντιθέτως η Ιερά Σύνοδος από την αρχή της υγειονομικής κρίσεως συνεργάζεται με την Πολιτεία και τα μέλη της τηρούν τις υγειονομικές προβλέψεις, προτρέποντας τους κληρικούς και τον πιστό Λαό να τηρούν όσους περιορισμούς θεσμοθετούνται από το Κράτος και εισηγούνται οι επιστημονικοί σύμβουλοί του. Η Εκκλησία αυτονόητα αποδέχεται τη σημασία και αποστολή της ιατρικής επιστήμης, όπως υπαγορεύεται από την Αγία Γραφή: «Τίμα τον ιατρό όπως του αρμόζει, έχοντας υπ’ όψιν σου τις υπηρεσίες του στις ανάγκες σου, γιατί ο Κύριος τον έκτισε» (Σοφ. Σειράχ 38, 1), τονίζοντας την καίρια παρουσία της πίστεως στον Θεό για τη θεραπεία του πιστεύοντος ανθρώπου: «Συγχρόνως όμως παρακάλεσε και τον Κύριο· και αυτός θα σε θεραπεύσει». (Σοφ. Σειράχ 38, 1) 

Και στο τέλος της ανακοίνωσής της αναφέρει ότι: «Το ευσεβές πλήρωμα της Εκκλησίας της Ελλάδος μέσα στην πανδημία συνεχίζει να προσεύχεται για την υγεία και τη ζωή των ανθρώπων, ενώ και οι κληρικοί τελούν τη Θεία Λειτουργία προσφέροντας αναίμακτη θυσία στον Κύριο «υπέρ των μισούντων και αγαπώντων ημάς» και «υπέρ της του κόσμου ζωής και σωτηρίας».

Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκε και ο εκπρόσωπος τύπου του Συνδέσμου Κληρικών Ελλάδας π. Γεώργιος Κωνσταντίνου, ο οποίος, όταν μίλησε στο ραδιόφωνο της εφημερίδας ΘΕΜΑ 104,6, επεσήμανε ότι: «Και οι ιερείς νοσούν και οι ιερείς πεθαίνουν. Δεν υπάρχει αόρατο δίχτυ να μας προστατεύει, είναι κοινή μοίρα των ανθρώπων και η ασθένεια και ο θάνατος… Οι ιερείς έχουμε ταχθεί υπέρ των μέτρων και οι περισσότεροι κληρικοί τα τηρούν, υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, κατ’ αναλογία όσων συμβαίνουν και στην κοινωνία… Είμαστε κομμάτι της κοινωνίας, δε νομίζω να θέλει να τους αντιμετωπίσουμε με κολαστήρια ή ιερά εξέταση όσους ιερείς λένε κάτι διαφορετικό».

Τα κυβερνητικά μέτρα υπέρ της προστασίας της δημόσιας υγείας, που δυστυχώς υιοθέτησε και εφάρμοσε η Ιεραρχία, μας στερούν κατά τρόπο οδυνηρό τόσο τον τακτικό εκκλησιασμό, όσο και το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας. Το κορυφαίο μυστήριο της Εκκλησίας ενοχοποιήθηκε άδικα από άπιστους και άθεους ανθρώπους και στοχοποιήθηκε χωρίς να μπορεί η Ιεραρχία να το υπερασπιστεί, ενώ ενέδωσε στα απαράδεκτα μέτρα της πολιτείας και έχει φέρει σε απόγνωση το ποίμνιο Του Κυρίου. Υπάρχουν ευλαβείς πιστοί που έχουν πικραθεί από αυτή την κατάπτωση της Ιεραρχίας και δεν αρκεί μόνο η προσευχή για να αναπληρώσουν αυτή την εξέχουσα και ζωτικής σημασίας πνευματική τους ανάγκη. Η Θεία Κοινωνία ως πνευματική τροφή της ψυχής διαπραγματεύεται με σκοπό τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας, βάζοντας σε ανώτερο επίπεδο τις ανθρώπινες ανάγκες του σώματος παρά της ψυχής που είναι αιώνια. Και αυτό θεωρείται επιτυχία εν πολλοίς, για την αντιμετώπιση της πανδημίας, που δεν έχει άλλο πνευματικό τρόπο να αντιμετωπιστεί, παρά μόνο με ημίμετρα. Αφού και το φαρμακευτικό εμβόλιο κατά του κορωνοϊού αντιμετωπίζει πολλά προβλήματα στην παρασκευή του και κανείς από την επιστημονική κοινότητα δεν μπορεί ακόμη να εγγυηθεί την ασφάλεια και το ποσοστό επιτυχίας του στην πράξη.

Αλήθεια, από πού περιμένει το ποίμνιο τη βοήθεια, αν όχι από τον Θεό; Η επιστήμη από μόνη της αδυνατεί να θεραπεύσει τον άνθρωπο από τις ανίατες ασθένειες, ενώ το Ευαγγέλιο είναι γεμάτο από θεραπείες και από θαύματα για όλα τα νοσήματα και τις ασθένειες των ανθρώπων από τον Ιατρό της ψυχής και του σώματός μας, τον Κύριο Ιησού Χριστό. Είναι τόσο ξεκάθαρο το θέμα της Θείας Κοινωνίας που, αν δεν θέλει ένα μέρος του ποιμνίου με την ταπεινή παραδοχή και πιστή συμμετοχή του, να ομολογήσει, είναι λόγω της πλάνης της εκκοσμίκευσης και της αμετανοησίας. Όσο παραμένουν οι πιστοί μακριά από τη Θεία Κοινωνία, που είναι το φάρμακο της θεραπείας κάθε ασθένειας, θα ταλαιπωρηθούν και θα κινδυνεύσει όχι μόνο η υγεία τους, αλλά η ζωή και το κυριώτερο όλων, η σωτηρία της ψυχής. Η Θεία Κοινωνία είναι Ζωή και η πνευματική της διάσταση διακρίνεται μέσα από την Αγία Γραφή, ιδιαίτερα στην εποχή των αγίων Αποστόλων που μαρτυρείται με την καθημερινή ευχαριστιακή Σύναξη: «Καθ᾿ ἡμέραν τε προσκαρτεροῦντες ὁμοθυμαδόν ἐν τῷ ἱερῷ, κλῶντές τε κατ᾿ οἶκον ἄρτον, μετελάμβανον τροφῆς ἐν ἀγαλλιάσει καί ἀφελότητι καρδίας, αἰνοῦντες τόν Θεόν καί ἔχοντες χάριν πρός ὅλον τόν λαόν. ὁ δέ Κύριος προσετίθει τούς σῳζομένους καθ᾿ ἡμέραν τῇ ἐκκλησίᾳ». (Πράξ. 2, 46, 47) 

Η Ιερά Σύνοδος, εφαρμόζοντας τα κυβερνητικά μέτρα υπέρ της προστασίας της δημόσιας υγείας, στερεί τη Θεία Κοινωνία από το ποίμνιο. Με την εφαρμογή των μέτρων της πολιτείας στη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας, δυστυχώς έδωσε δικαιώματα και δεν μπορεί να διαφυλάξει πλέον από τις επιθέσεις βλασφημίας το Θείο μυστήριο. Λησμόνησε την αγία επίκληση στο Θεό, κατά τη ώρα της Θείας Λειτουργίας, με το «Κύριε, Κύριε, ἄνοιξον ἡμῖν την θύραν τοῦ ἐλέους σου» και τις ειρηνικές δεήσεις, υπέρ του εκκλησιάσματος, με το «Ἀντιλαβοῦ, σῶσον, ἐλέησον καί διαφύλαξον ἡμᾶς, ὁ Θεός, τῇ σῇ χάριτι». Όπως επίσης και το εξόχως σημαντικό, πως με τη συμμετοχή στη Θεία Ευχαριστία βεβαιώνονται εμπειρικά οι πιστοί ότι, ο Χριστός τους τρέφει σωματικά και πνευματικά και τους διαφυλάττει: «διδάσκοντες αὐτούς τηρεῖν πάντα ὅσα ἐνετειλάμην ὑμῖν· καί ἰδού ἐγώ μεθ᾿ ὑμῶν εἰμι πάσας τάς ἡμέρας ἕως τῆς συντελείας τοῦ αἰῶνος». (Ματθ. 28, 20). 

Είναι δυνατόν να πιστεύει Ορθόδοξος Επίσκοπος, πως με τα πλαστικά και τα ξύλινα κουταλάκια, τα απολυμαντικά ξύδια και οινοπνεύματα για την Αγία Λαβίδα, τις χαρτοπετσέτες, τις μάσκες κατά τη Θεία Μετάληψη και τις αποστάσεις μέσα στον ιερό Ναό, θα προστατεύσει το ποίμνιο αλλά και το κύρος του αγίου μυστηρίου; Αλήθεια, με ποιό τρόπο η Ιεραρχία διαφυλάττει το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας; Με τη Θεία Λειτουργία που γίνεται μόνο από τους ιερείς, κεκλεισμένων των θυρών και μεταδίδεται για τους πιστούς τόσο τηλεοπτικά, όσο και διαδικτυακά; Με το μυστήριο της Θείας εξομολόγησης που τείνει να καταργηθεί ή γίνεται μετ’ εμποδίων και σε μη ευνοϊκές συνθήκες; Με το ουσιαστικά ανύπαρκτο κήρυγμα της μετανοίας και επιστροφής από την αποστασία, στην αληθινή ζωή της Εκκλησίας; Με τις Συνοδικές εγκυκλίους και τις κατά καιρούς ανακοινώσεις της, προς το λαό του Θεού όπου προωθείται μία άλλη εκκλησιολογία, μετά τις αποφάσεις της ψευδοσυνόδου και την παραδοχή πνευματικότητας και αναγνώριση εκκλησιαστικότητας στις αιρέσεις;

Η μετάνοια του ποιμνίου είναι πλέον το ζητούμενο και ασφαλώς μακριά από την προκλητική βλασφημία, στην οποία συμμετέχει με την πιστή και ευλαβική τήρηση των μέτρων της πολιτείας μέσα στον ιερό Ναό. Δεν είναι στην αρμοδιότητα της ιατρικής επιστήμης να σώσει τον άνθρωπο σωματικά και πνευματικά, αλλά να βοηθήσει τον άνθρωπο, όσο είναι στην πρόσκαιρη ζωή. Ούτε ο ίδιος δύναται να σώσει τον εαυτό του, πόσο μάλλον με τα απαγορευτικά μέτρα εκκλησιασμού που τον οδηγούν στην πνευματική αδράνεια. Η Εκκλησία διαφυλάττει με το πνεύμα της θυσίας και του αγιασμού, την ενότητα με τον Τριαδικό Θεό του ελέους και της χάριτος, με τη συμμετοχή του ποιμνίου στα άγια και σωτήρια μυστήρια. Με βάση την μυστηριακή ζωή όσοι πιστοί επιθυμούν να αναζητήσουν θεία βοήθεια στο μοναδικό «εμβόλιο» πρόληψης και θεραπείας από κάθε ασθένεια, θα μπορέσουν να απαλλαγούν από το φόβο του θανάτου και να ενωθούν με τον Κύριο της Αλήθειας και της Ζωής.

Έτσι ερχόμαστε πάλι στα λόγια του Αγίου Νικολάου Αχρίδος, που μας μιλάει για τη βασιλεία των ουρανών, και μας φανερώνει την αλήθεια: «Από την άλλη πλευρά όμως, δεν πρέπει να απατώμαστε και να νομίζουμε πως όλοι οι κόποι και η βία ενός ανθρώπου αποφέρουν από μόνα τους τη σωτηρία. Δεν πρέπει να νομίζουμε πως ο άνθρωπος μόνο με την ατομική προσπάθεια και βία θα φτάσει στην παρουσία του Ζώντος Κυρίου. Αν ο Κύριος δεν το θελήσει, κανένας θνητός δεν μπορεί να σταθεί προ προσώπου Αυτού. Γιατί ο Ίδιος ο Κύριος, ο όποιος έχει θεσπίσει όλα αυτά, λέει σε άλλο σημείο: «οὕτω καί ὑμεῖς, ὅταν ποιήσητε πάντα τά διαταχθέντα ὑμῖν, λέγετε ὅτι δοῦλοι ἀχρεῖοί ἐσμεν, ὅτι ὅ ὠφείλομεν ποιῆσαι πεποιήκαμεν». (Λουκ. 17, 10) Και πάλι σε άλλο σημείο: «οὐδείς δύναται ἐλθεῖν πρός με, ἐάν μή ὁ πατήρ ὁ πέμψας με ἑλκύσῃ αὐτόν, καί ἐγώ ἀναστήσω αὐτόν τῇ ἐσχάτῃ ἡμέρᾳ». (Ιωαν. 6, 44) Σε άλλο σημείο πάλι λέει: «ὁ μένων ἐν ἐμοί κἀγώ ἐν αὐτῷ, οὗτος φέρει καρπόν πολύν, ὅτι χωρίς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν». (Ιωαν. 15, 5) O Απόστολος Παύλος, γράφοντας στην ίδια συνάφεια προς τους Εφεσίους, λέει: «τῇ γάρ χάριτί ἐστε σεσωσμένοι διά τῆς πίστεως· καί τοῦτο οὐκ ἐξ ὑμῶν, Θεοῦ τό δῶρον, οὐκ ἐξ ἔργων, ἵνα μή τις καυχήσηται». (Εφεσ. 2, 8,9).

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra


Δείτε σχετικά:
– Οι γιατροί αδύναμοι, ο Χριστός παντοδύναμος
– Όταν παίρνω φόρα, φόρα κατηφόρα, μόνο ο Θεός ο ίδιος δύναται να με σταματήσει
– Ένας δεσπότης στο εδώλιο· ακολουθήσαμε τη διαδρομή!
– Ανοικτή Επιστολή Μητροπολίτου Κυθήρων προς τον Πρωθυπουργόν
– Σχόλιο στο άρθρο: Η Μητρόπολη Κορίνθου κάλεσε τον ΕΟΔΥ για Covid test
– Ο ΙΣΚΕ δεν μπόρεσε να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων
– Όμοιος ομοίω αεί πελάζει και τα τακίμιασε η Λινού με τον Πατριάρχη!
– Αυτοκτονία. Μια πραγματική πανδημία
– Η ΔΙΣτυχη προτροπή στα μέτρα των ειδικών
– Τελικά, ποιος Επίσκοπος θα κάνει το καθήκον του;
– Μητροπολίτης Κοζάνης: «Ελάτε να κοινωνήσετε από την ίδια λαβίδα»