Άρθρο της Χριστίνας Τράντζα
αρθρογραφεί για katanixi.gr

«Όταν κανείς βαδίζει με το Ευαγγέλιο, δικαιούται την θεία βοήθεια. Βαδίζει με τον Χριστό. Πώς να το κάνουμε; Την δικαιούται». (Άγιος Παΐσιος Αγιορείτης)

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr


Πλήρης ταύτιση της Ιεραρχίας με τα μέτρα της πολιτείας

της Χριστίνας Τράντζα

Στο θέμα που αφορά τη σχέση της Ιεραρχίας με την πολιτεία με αφορμή τα κυβερνητικά μέτρα κατά της πανδημίας του κορωνοϊού, έχουμε αναφερθεί με πολλά άρθρα, για την ταύτισή της με την πολιτεία. Γίνεται αυτό φανερό κυρίως μέσα από τα δελτία τύπου της Ιεραρχίας της Ιεράς Συνόδου κατά το έτος 2020. Δε χωρά πλέον καμία αμφιβολία εκ μέρους των πιστών για το συγκεκριμένο ζήτημα, αφού ο εκπρόσωπος της Ιεράς Συνόδου Μητροπολίτης Ιλίου, Αχαρνών και Πετρουπόλεως, κ. Αθηναγόρας, πρόσφατα με απλό και ξεκάθαρο τρόπο το επιβεβαίωσε. Μιλώντας στις 12-11-20 στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 και τον Νίκο Χατζηνικολάου, ο κ. Αθηναγόρας, ανέφερε τα εξής: «Τόσο τα μέλη της προηγούμενης Ιεράς Συνόδου, όσο και της τωρινής, συντονίστηκαν προς τη γραμμή του Αρχιεπισκόπου και των λοιμωξιολόγων, έτσι ώστε να περιοριστεί ο επικίνδυνος αυτός ιός, που ταλαιπωρεί ολόκληρη την οικουμένη. Νομίζουμε ότι όταν είμαστε μέσα στην Εκκλησία ο Θεός φροντίζει για όλα, αλλά δεν είναι έτσι. Διότι ο Θεός μας έδωσε μυαλό, μας έδωσε τους κανόνες της εκκλησίας και μας έδωσε τους καθοδηγητές».

Για την ενημέρωση του αναγνωστικού μας κοινού προβάλλουμε ένα ηχητικό σύντομο απόσπασμα της συνέντευξης:

Αληθής στους λόγους του ο κ. Αθηναγόρας, ως προς τον πλήρη συντονισμό των αποφάσεων της προηγούμενης Ιεράς Συνόδου με τη γραμμή, του έχοντος το αναγνωρισμένο από τη Σύνοδο «προνόμιο» του πρώτου, του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου και της ειδικής επιτροπής της πολιτείας. Όμως, για το θέμα που άπτεται της Πίστεώς μας, στην παντοδυναμία του Θεού και στη θεία Πρόνοιά Του, μας βρίσκει αντίθετους. Τίποτε δε μας παραξενεύει πλέον, από ό,τι λέγεται και συμπλέει με τη σύγχρονη ανθρωπιστική θεώρηση της αυτοπεποίθησης και της απόλυτης εμπιστοσύνης στην ιατρική επιστήμη. Μιας φιλοσοφίας δυτικής προέλευσης που δε συμβαδίζει με το ορθόδοξο αγιοπατερικό εκκλησιαστικό πνεύμα.

Ο Ορθόδοξος πιστός που ενσυνείδητα ανήκει στην Εκκλησία, δε νομίζει, αλλά πιστεύει ότι ο Θεός είναι εκείνος που φροντίζει για όλα τα θέματα της ζωής του. Πιστεύει με βεβαιότητα στους λόγους του Κυρίου, ότι: «ὑμῶν δέ καί αἱ τρίχες τῆς κεφαλῆς πᾶσαι ἠριθμημέναι εἰσί. μή οὖν φοβηθῆτε· πολλῶν στρουθίων διαφέρετε ὑμεῖς» (Ματθ. 10, 30-31), όπως επίσης, απολαμβάνει ως θείο δώρο, το «ἐμβλέψατε εἰς τά πετεινά τοῦ οὐρανοῦ, ὅτι οὐ σπείρουσιν οὐδέ θερίζουσιν οὐδέ συνάγουσιν εἰς ἀποθήκας καί ὁ πατήρ ὑμῶν ὁ οὐράνιος τρέφει αὐτά· οὐχ ὑμεῖς μᾶλλον διαφέρετε αὐτῶν;» (Ματθ. 6 ,26). Αυτή είναι η συνεχής, άμεση φροντίδα και επίβλεψη του Θεού για τον άνθρωπο και για ολόκληρη την κτίση και διαφαίνεται πόσο μεγάλη είναι η αγάπη και η Πρόνοια του Θεού, η οποία ενεργεί το έργο της σωτηρίας και λύτρωσης του ανθρώπου, μέσα από τούτο το λόγο: «ἐξ οὐρανοῦ ἐπέβλεψεν ὁ Κύριος, εἶδε πάντας τούς υἱούς τῶν ἀνθρώπων» (Ψαλμ. 32, 13). Με απόλυτη πίστη στην Θεία Πρόνοια στηρίζονται διαχρονικά οι πιστοί της Εκκλησίας. Ιδιαίτερα όμως, όταν δοκιμάζονται από τις θλίψεις της ζωής παρακαλούν με την προσευχή τους για τη βοήθεια και την επέμβαση του Θεού: «ἰδού οἱ ὀφθαλμοί Κυρίου ἐπί τούς φοβουμένους αὐτόν τούς ἐλπίζοντας ἐπί τό ἔλεος αὐτοῦ, ρύσασθαι ἐκ θανάτου τάς ψυχάς αὐτῶν καί διαθρέψαι αὐτούς ἐν λιμῷ» (Ψαλμ. 32, 18,19). 

Ο Θεός μάς έπλασε λογικά όντα, όμως η φιλαυτία και η κενοδοξία είναι αυτή που μας προέτρεψε να αποσυνδεθούμε από την πίστη και την πατρική αγκάλη Του, ώστε να βασιστούμε με τη δυνατότητα της λογικής στις ανθρώπινες δυνάμεις μας. Η λογική είναι δώρο του Θεού για να ορίζουμε σοφά και συνετά τον εαυτό μας, ώστε με το αυτεξούσιο να ενεργούμε αυτοβούλως και με απόλυτη ελευθερία. Η τήρηση των εντολών του Θεού δε μας αφαιρεί την ελευθερία, αλλά μας οδηγεί σταδιακά σε μια ανώτερη πνευματική κατάσταση με τη χάρη του Αγίου Πνεύματος που είναι πάνω από κάθε ανθρώπινη λογική. Έτσι ο Θεός ανταποκρίνεται σε κάθε προσευχή μας που γίνεται με πίστη, με τη θαυματουργική ενέργεια και επέμβασή Του. Μας λυτρώνει από τον φόβο και μας σώζει από τις θλίψεις που μας προξενούν οι εχθροί μας, μέσα από πλήθος θαυμαστών γεγονότων: «ὀφθαλμοί Κυρίου ἐπί δικαίους, καί ὦτα αὐτοῦ εἰς δέησιν αὐτῶν. πρόσωπον δέ Κυρίου ἐπί ποιοῦντας κακά τοῦ ἐξολοθρεῦσαι ἐκ γῆς τό μνημόσυνον αὐτῶν. ἐκέκραξαν οἱ δίκαιοι, καί ὁ Κύριος εἰσήκουσεν αὐτῶν, καί ἐκ πασῶν τῶν θλίψεων αὐτῶν ἐρρύσατο αὐτούς. ἐγγύς Κύριος τοῖς συντετριμμένοις τήν καρδίαν καί τούς ταπεινούς τῷ πνεύματι σώσει» (Ψαλμ. 33, 16,19).

Με βάση την Ορθόδοξη πίστη μας θα περιμέναμε να ακούσουμε τη θέση της Εκκλησίας και των Αγίων Πατέρων μας, οι οποίοι με τους Ιερούς Κανόνες είναι οι καθοδηγητές ορθόδοξης πορείας μας. Αντίθετα όμως, ο Μητροπολίτης Ιλίου κ. Αθηναγόρας, μας ανέφερε ως κεντρική γραμμή της Εκκλησίας τη σύμπλευση με την πολιτεία και ως μήνυμα της Εκκλησίας προς τους πιστούς την αυστηρή τήρηση των μέτρων, την επιβολή της μάσκας εντός του ιερού Ναού και τη χρήση των αντισηπτικών. Ασφαλώς, αυτό δεν είναι μήνυμα που εκφράζει τη θέση της Εκκλησίας, αλλά είναι η απόφαση της Ιεράς Συνόδου, γι’ αυτό και υπάρχουν έστω και ελάχιστες «παραφωνίες» Ιεραρχών που δε συμφωνούν με τα μέτρα, επειδή συντάσσονται με τη θέση της Εκκλησίας. Σύμφωνα με τη διατύπωση της έννοιας με τα εξής λόγια: «Η μεταφυσική είναι τι δέοντα πρέπει να κάνουμε εμείς προς το Θεό, δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε το Θεό να κάνει πρός εμάς», οι μεμονωμένες φωνές όλου του φάσματος των πιστών της Εκκλησίας κατά τη γνώμη του εκπροσώπου της Ιεράς Συνόδου, αποτελούν έκφραση μιας δυσκόλως εννοούμενης μεταφυσικής.

Οπωσδήποτε δεν κάναμε τα δέοντα που οφείλουμε ως πιστοί απέναντι στην παντοδυναμία του Θεού, να ζητήσουμε ταπεινά τη βοήθεια και το έλεός Του, να συμμετέχουμε με μετάνοια στα ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας και κυρίως στην Θεία Κοινωνία με πίστη, διότι αυτή αμφισβητείται. Δε μπορεί να σταθεί καμία μεταφυσική μπροστά στη φιλανθρωπία του Θεού και στο Θείο θέλημα που εκφράζεται, μέσα από τον λόγο της Αγίας Γραφής: «Αἰτεῖτε, καί δοθήσεται ὑμῖν, ζητεῖτε, καί εὑρήσετε, κρούετε, καί ἀνοιγήσεται ὑμῖν· πᾶς γάρ ὁ αἰτῶν λαμβάνει καί ὁ ζητῶν εὑρίσκει καί τῷ κρούοντι ἀνοιγήσεται» (Ματθ, ζ, 7-8).

Αυτό που βίωσαν οι Ορθόδοξοι Πατέρες της Εκκλησίας σύμφωνα με την Ιερά Παράδοση, που είναι καταγεγραμμένο στους βίους των αγίων, ανέφερε στην ανοικτή επιστολή προς τον πρωθυπουργό, ο Μητροπολίτης Κυθήρων κ. Σεραφείμ. Διαμαρτυρόμενος εντόνως για το κλείσιμο των Ιερών Ναών με την παράκληση να ανακαλέσει το εξαγγελθέν αντισυνταγματικό μέτρο του αποκλεισμού των πιστών από την Θεία Λατρεία, με τα εξής λόγια: «Πρῶτα ὁ Θεός, σύν Θεῷ. Οἱ εὐλαβεῖς πατέρες καί πρόγονοί μας γιά τήν ὅποια ἀσθένεια καί συμφορά ἔτρεχαν πρῶτα στίς Ἐκκλησιές μας καί ἄρχιζαν τήν πάλη καί τόν ἀγῶνα τους μέ τήν Προσευχή, τήν Θεία Λειτουργία, τήν Ἱερή Ἀγρυπνία, τίς Ἱερές Λιτανεῖες καί τό Ἱερό Μυστήριο τοῦ Εὐχελαίου καί ἐκεῖ εὕρισκαν τήν λύσι καί τόν λυτρωμό τους… Καί, ὅμως, ἄνθρωποι ξένοι πρός τήν Ἐκκλησία καί ἄσχετοι μέ τήν πνευματική ἐν Χριστῷ ζωή ἐφρύαξαν καί φρυάττουν ὁμιλοῦντες καί γράφοντες βλασφήμως καί λυσσωδῶς κατά τῆς Θείας Κοινωνίας. Καί ἐπειδή μερικοί ἀπό αὐτούς ἀνήκουν στόν ἐπιστημονικό καί δή τόν ἰατρικό χῶρο, ἐνδεχομένως νά σᾶς ἐπηρεάζουν».

Όμως, παραμένουν κλειστοί σήμερα οι ιεροί Ναοί για το ποίμνιο, παρόλο που στο ιερό Πηδάλιο που έχει συντάξει ο Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης, περιέχεται ο τέταρτος Κανόνας της εβδόμης Οικουμενικής Συνόδου, ο οποίος είναι ξεκάθαρος σχετικά με το κλείσιμο των ιερών Ναών. Απαγορεύεται ρητά, σύμφωνα με τον Κανόνα, το κλείσιμο των ιερών Ναών για οποιονδήποτε λόγο και αιτία. 

Λέγει ο καθοδηγητής μας, Απόστολος Παύλος: «καθαρίσωμεν ἑαυτούς ἀπό παντός μολυσμοῦ σαρκός καί πνεύματος, ἐπιτελοῦντες ἁγιωσύνην ἐν φόβῳ Θεοῦ» (Β΄ Κορ. ζ, 1). Επειδή, μας έχει κυριεύσει ο φόβος του θανάτου από την ασθένεια του κορωνοϊού, έχουμε ξεχάσει ότι ο φόβος του Θεού είναι ευλάβεια, σεβασμός και αγάπη προς τον Θεό και πλήρης υπακοή και υποταγή στο Άγιο θέλημά Του. Ο φόβος του Θεού είναι πρόξενος σωτηρίας και μόνο σοφία αποκομίζουμε από τον αγιογραφικό λόγο: «Αρχή σοφίας φόβος Κυρίου» (Παρ. 1,7). Η Ιεραρχία, όμως, ως «άσοφη» εφαρμόζει τα ανθρώπινα κυβερνητικά μέτρα και είτε μεταμορφώνει τους πιστούς ως άπιστους με τις μάσκες μπροστά στον Θεό, χωρίς να φοβούνται τον Θεό, είτε αποκλείει τους πιστούς από την Θεία λατρεία και τα Μυστήρια. Εξαιτίας του φόβου της πανδημίας, παρέλυσε η Ιεραρχία και αφέθηκε μακριά από την Πρόνοιά Του, δίχως να έχει τον φόβο Του. Πλέον δε χρησιμοποιεί, λοιπόν, τα πνευματικά της όπλα για να ζητήσει την επέμβαση του Θεού.

Ο Άγιος Παΐσιος Αγιορείτης, μας το λέει ξεκάθαρα: «Ότι ο Θεός έχει όλη την καλή διάθεση να βοηθήσει τους ανθρώπους που υποφέρουν. Για να τους βοηθήσει όμως, πρέπει κάποιος να Τον παρακαλέσει. Γιατί, αν βοηθήσει κάποιον, χωρίς κανείς να Τον παρακαλέσει, τότε ο διάβολος θα διαμαρτυρηθεί και θα πη: «Γιατί τον βοηθάς και παραβιάζεις το αυτεξούσιο; Αφού είναι αμαρτωλός, ανήκει σε εμένα». Εδώ βλέπει κανείς και την μεγάλη πνευματική αρχοντιά του Θεού, που ούτε στον διάβολο δίνει το δικαίωμα να διαμαρτυρηθεί. Για αυτό θέλει να Τον παρακαλούμε, για να επεμβαίνει -και θέλει ο Θεός να επεμβαίνει αμέσως, αν είναι για το καλό μας- και να βοηθάει τα πλάσματά Του ανάλογα με τις ανάγκες τους. Για τον κάθε άνθρωπο ενεργεί ξεχωριστά, όπως συμφέρει στον καθέναν καλύτερα. Ο Θεός λοιπόν αλλά και οι Άγιοι για να βοηθήσουν, πρέπει ο ίδιος ο άνθρωπος να το θέλει και να το ζητά, αλλιώς δεν επεμβαίνουν. Ο Χριστός ρώτησε τον παράλυτο: «Θέλεις υγιής γενέσθαι;» Αν δεν θέλη ο άνθρωπος, το σέβεται ο Θεός. Αν κάποιος δεν θέλει να πάει στον παράδεισο, ο Θεός δεν τον παίρνει. Εκτός αν ήταν αδικημένος και είχε άγνοια, οπότε δικαιούται την θεία βοήθεια. Διαφορετικά, δεν θέλει να επέμβει ο Θεός. Ζητά κανείς βοήθεια, και ο Θεός και οι Άγιοι την δίνουν. Μέχρι να ανοιγοκλείσεις τα μάτια σου, έχουν κιόλας βοηθήσει. Μερικές φορές δεν προλαβαίνεις ούτε να τα ανοιγοκλείσεις. Τόσο γρήγορα βρίσκεται ο Θεός δίπλα σου». 

«Όταν εμείς αναθέτουμε τα πάντα σ’ Αυτόν, ο Θεός υποχρεώνεται να μας βοηθήσει».
«Ο άνθρωπος, όταν είναι δίκαιος, έχει τον Θεό με το μέρος του και όταν έχη και λίγη παρρησία στον Θεό, τότε θαύματα γίνονται. Όταν κανείς βαδίζει με το Ευαγγέλιο, δικαιούται την θεία βοήθεια. Βαδίζει με τον Χριστό. Πώς να το κάνουμε; Την δικαιούται. Όλη η βάση εκεί είναι. Από ‘κει και πέρα να μη φοβάται τίποτε. Αυτό που έχει σημασία είναι να αναπαύεται ο Χριστός, η Παναγία και οι Άγιοι στην κάθε ενέργειά μας, και τότε θα έχουμε την ευλογία του Χριστού, της Παναγίας και των Αγίων μας, και το Άγιο Πνεύμα θα επαναπαύεται σ’ εμάς». (Λόγοι αγίου γέροντος Παϊσίου, τόμος Α σελ. 95-98)

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra


Δείτε σχετικά:
– Οι γιατροί αδύναμοι, ο Χριστός παντοδύναμος
– Όταν παίρνω φόρα, φόρα κατηφόρα, μόνο ο Θεός ο ίδιος δύναται να με σταματήσει
– Ένας δεσπότης στο εδώλιο· ακολουθήσαμε τη διαδρομή!
– Ανοικτή Επιστολή Μητροπολίτου Κυθήρων προς τον Πρωθυπουργόν
– Σχόλιο στο άρθρο: Η Μητρόπολη Κορίνθου κάλεσε τον ΕΟΔΥ για Covid test
– Ο ΙΣΚΕ δεν μπόρεσε να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων
– Όμοιος ομοίω αεί πελάζει και τα τακίμιασε η Λινού με τον Πατριάρχη!
– Αυτοκτονία. Μια πραγματική πανδημία
– Η ΔΙΣτυχη προτροπή στα μέτρα των ειδικών
– Τελικά, ποιος Επίσκοπος θα κάνει το καθήκον του;
– Μητροπολίτης Κοζάνης: «Ελάτε να κοινωνήσετε από την ίδια λαβίδα»