π. Θεόδωρος Ζήσης

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος και η επιστροφή της Αγίας Τριάδος στην Κωνσταντινούπολη (Γ’)

εικόνα άρθρου: Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος και η επιστροφή της Αγίας Τριάδος στην Κωνσταντινούπολη (Γ’)
Ομιλία του πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση

Δύο κοσμοϊστορικές ἀλλαγές: (α)  ἀπό τήν εἰδωλολατρία στήν μονοθεΐα τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης καί (β) ἀπό τήν εἰσαγωγική, φαινομενικά μονοπρόσωπη, μονοθεΐα τῆς Π. Διαθήκης στήν πλήρη ἀποκάλυψη τῆς Ἁγίας Τριάδος στήν Καινή Διαθήκη ἀπό τόν Θεάνθρωπο Χριστό


Τήν Κυριακή 10 Μαρτίου (τῆς Ἀπόκρεω) στήν Αἴθουσα τῆς Ἑταιρείας Ὀρθοδόξων Σπουδῶν (Σούτσου 3) καί ὧρες 11:30 – 13:00, στό καθιερωμένο κυριακάτικο μάθημα, ὁ πρωτοπρεσβύτερος καθηγητής π. Θεόδωρος Ζήσης παρουσίασε τό γ΄ μέρος τοῦ θέματος “Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος καί ἡ ἐπιστροφή τῆς Ἁγίας Τριάδος στήν Κωνσταντινούπολη”.

Ἀπό τούς πέντε Θεολογικούς Λόγους τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, πού τοῦ προσέδωσαν τήν ὀνομασία Θεολόγος, ὁ π. Θεόδωρος παρουσίασε τούς τρεῖς, τούς δύο Περί τοῦ Υἱοῦ (Λόγους ΚΘ΄ καί Λ΄) καί τόν ἕνα Περί τοῦ Ἁγίου Πνεύματος (Λόγον ΛΑ΄) καί προσέθεσε καί τόν Λόγο Εἰς τήν Ἁγίαν Πεντηκοστήν. Ἰδιαίτερα ἐτόνισε τά ἐξῆς σημαντικά σημεῖα:
1) Διδάσκει ὁ Ἅγιος, ὅτι ὁ λόγος, τό κήρυγμα, τῆς Ἐκκλησίας πρέπει νά εἶναι διττός· ὄχι μόνο κατήχηση καί οἰκοδομή τῶν πιστῶν, ἀλλά καί ἔλεγχος, ἀνατροπή, τῶν αἱρέσεων: “Διττοῦ δέ ὄντος λόγου παντός, τοῦ μέν τό οἰκεῖον κατασκευάζοντος, τοῦ δέ τό ἀντίπαλον ἀνατρέποντος” κ.λπ.
2) Οἱ γενικές περί Θεοῦ γνῶμες στίς διάφορες θρησκεῖες εἶναι τρεῖς, ἀναρχία, πολυαρχία, μοναρχία. Ἡ ἀναρχία καί ἡ ἀταξία καί ἡ πολυαρχία, ὑπάρχουν στήν πολυθεΐα τῶν ἀρχαίων Ἑλλήνων, στήν εἰδωλολατρία. Ἡ μοναρχία ὑπάρχει στόν Χριστιανισμό, πού δέν περιορίζεται ὅμως σέ ἕνα πρόσωπο, ὅπως στόν Ἰουδαϊσμό, ἀλλά περιλαμβάνει τρία Πρόσωπα, τόν Πατέρα, τόν Υἱό καί τό Ἅγιον Πνεῦμα, ὥστε οὔτε στήν πολυθεΐα καί τήν ἀναρχία τῆς εἰδωλολατρίας νά καταλήγουμε, οὔτε στήν “φτώχεια” τοῦ ἑνός προσώπου τῆς ἰουδαϊκῆς μοναρχίας (μονοθεΐας).
3) Ἡ Θεότητα τοῦ Ἁγίου Πνεύματος κατοχυρώνεται ἀπό πλῆθος μαρτυριῶν τῆς Ἁγίας Γραφῆς, ἀλλά κυρίως ἀπό σωτηριολογικούς λόγους. Ἄν τό Ἅγιον Πνεῦμα δέν εἶναι Θεός, ἀλλά κτίσμα, τότε δέν μπορεῖ νά μᾶς ἁγιάσει, νά μᾶς φωτίσει, νά μάς θεώσει: “Εἰ μή Θεός τό Πνεῦμα τό Ἅγιον, θεωθήτω πρῶτον καί οὕτω θεούτω με τόν ὁμότιμον” (Λόγος ΛΔ΄ 12). “Εἰ τέτακται μετ’ ἐμοῦ, πῶς ἐμέ ποιεῖ Θεόν ἤ πῶς συνάπτει Θεότητι;” (Λόγος ΛA΄
4). Τόν Χριστό διαδέχθηκε στήν Ἐκκλησία μετά τήν Ἀνάληψη τό Ἅγιον Πνεῦμα καί ὄχι δῆθεν ὁ Ἀπόστολος Πέτρος, καί αὐτόν ὁ Πάπας, ὅπως δέχονται οἱ Παπικοί. Γι’ αὐτούς στήν διοίκηση τῆς Ἐκκλησίας ἡ “γραμμή” εἶναι Χριστός – Πέτρος – Πάπας, ἐνῷ γιά ἐμᾶς τούς Ὀρθοδόξους ἡ ἐκκλησιολογική γραμμή.

Δείτε εδώ το Α΄ ΜΕΡΟΣ, εδώ το Β΄ ΜΕΡΟΣ

π. Θεόδωρος Ζήσης, Ὁ Ἅγ. Γρηγόριος ὁ Θεολόγος & ἡ ἐπιστροφή τῆς Ἁγίας Τριάδος στήν Κωνστ/πολη (Γ΄)

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: ΚΑΤΑΝΙΧI

Σχετικά άρθρα

Κυριακή Β´ Λουκά [2024]

Κήρυγμα του πρωτοπρεσβυτέρου Θεοδώρου Ζήση Κυριακή Β´ Λουκά – Ανάλυση Ευαγγελικής περικοπής της Κυριακής Β´ Λουκά (Λουκά στ΄ 31-36) Ακολουθεί παρέμβαση του π. Θεοδώρου στην εκκλησιαστική επικαιρότητα για την σταδιακή αθώωση της...

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Συνεχίζοντας την περιήγηση στην ιστοσελίδα, συναινείτε με την χρήση αυτών.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τους Όρους χρήσης και την Πολιτική προστασίας απορρήτου.