Επικαιρότητα

Σύσφιξη των σχέσεων Εκκλησίας Ρωσίας και Σκοπίων- πλήρης αναγνώριση και συλλείτουργο

εικόνα άρθρου: Σύσφιξη των σχέσεων Εκκλησίας Ρωσίας και Σκοπίων- πλήρης αναγνώριση και συλλείτουργο
Άρθρο της Σοφίας Μακεδονοπούλου
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Τι συνέπειες θα έχει αυτό στην πορεία της Εκκλησίας των Σκοπίων…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Η είδηση 

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα του Πατριαρχείου Μόσχας, τα Σκόπια επισκέφθηκε στις 12 Ιανουαρίου υψηλόβαθμη αποστολή της Εκκλησίας της Ρωσίας, με επικεφαλής τον πρόεδρο του ΤΕΕΣ, Μητροπολίτη Βολοκολάμσκ κ. Αντώνιο, ο οποίος συλλειτούργησε με τον Αρχιεπίσκοπο Αχρίδος κ. Στέφανο.

Το συλλείτουργο αυτό μεταξύ ιεραρχών της Εκκλησίας της Ρωσίας και της Εκκλησίας της Βόρειας Μακεδονίας ήταν το πρώτο από το 1862, όταν στον ιερό ναό Υπεραγίας Θεοτόκου Αχρίδας συλλειτούργησαν οι Πατριάρχες Μόσχας και Πασών των Ρωσιών Αλέξιος Α΄, Σερβίας Γερμανός και ο αρχιεπίσκοπος “Μακεδονίας” Δοσίθεος.

Με αφορμή την επίσκεψη αυτή, ο Πατριάρχης Μόσχας κ. Κύριλλος και ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδας κ. Στέφανος είχαν την πρώτη τηλεφωνική τους επικοινωνία, μετά την αποδοχή σε ευχαριστιακή κοινωνία της Εκκλησίας των Σκοπίων από το Οικουμενικό Πατριαρχείο και την απόδοση Αυτοκεφάλου από την Σερβική Εκκλησία. 

Στη μεταξύ τους τηλεφωνική συνομιλία ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος “εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του εκ μέρους της Μακεδονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας για την αναγνώριση του κανονικού αυτοκεφάλου από τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία. [….]

Από την πλευρά του ο κ. Κύριλλος εξέφρασε την μεγάλη του ευαρέσκεια για την αποκατάσταση της κανονικής κοινωνίας (σ.σ. της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος) με τις κατά τόπους Ορθόδοξες Εκκλησίες και τη λήψη του καθεστώς του Αυτοκεφάλου. Μάλιστα, διαβεβαίωσε τον Αρχιεπίσκοπο Αχρίδος ότι θα έχει την ολόπλευρη υποστήριξη του Πατριαρχείου Μόσχας, ενώ τον παρακάλεσε να προσεύχεται για τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς”. 

Αίσθηση προκάλεσαν οι δηλώσεις των δύο Ιεραρχών, γιατί το θέμα της αναγνώρισης της Εκκλησίας των Σκοπίων βρίσκεται ακόμη σε διορθόδοξη εκκρεμότητα. Η Ιερά Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου αποφάσισε και δέχτηκε σε ευχαριστιακή κοινωνία την Ιεραρχία, τον κλήρο και το λαό της Εκκλησίας των Σκοπίων με το όνομα Εκκλησία Αχρίδος “αποκλείουσα τον όρον “Μακεδονική” και οιοδήποτε άλλο παράγωγο της λέξεως “Μακεδονία”, παραπέμποντας το ζήτημα της λύσης των εκκρεμών ζητημάτων στο Πατριαρχείο Σερβίας. Το δε Πατριαρχείο Σερβίας στις 16 Μαΐου 2022 αναγνώρισε και δέχθηκε σε εκκλησιαστική κοινωνία την Εκκλησία των Σκοπίων και τις επόμενες μέρες προχώρησε σε μια κίνηση απόδοσης τόμου. Ο τόμος αυτός για κάποιους είναι απόδοση τόμου Αυτοκεφαλίας, γιατί δέχονται ότι ιεροκανονικά Αυτοκεφαλία δίνει η μητέρα Εκκλησία, και για άλλους όχι, γιατί δέχονται ότι Αυτοκέφαλο δίνει μόνο το Οικουμενικό Πατριαρχείο. 

Ο ίδιος ο Οικουμενικός Πατριάρχης, στο συλλείτουργο που τελέστηκε με τον Αρχιεπίσκοπο κ. Στέφανο στο Φανάρι, την Πεντηκοστή του προηγούμενου έτους, τον κάλεσε να εμπιστευτεί τη Μητέρα Εκκλησία (ή για άλλους τον απείλησε). “Η πορεία σας από εδώ και στο εξής, εξαρτάται αποκλειστικά από τη δική σας συμπεριφορά και επιλογές”, είχε δηλώσει με νόημα ο Οικουμενικός Πατριάρχης, με τον Αρχιεπίσκοπο Αχρίδος να υπόσχεται ότι “ακούραστα θα εργαστούμε για την προκοπή μας και υπομονετικά θα περιμένουμε εκείνη την ευπρόσδεκτη στιγμή” (σ.σ. της χορήγησης Αυτοκεφάλου). 

Στην προκείμενη τηλεφωνική επικοινωνία, λοιπόν, για πρώτη φορά  ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος και ο Ρώσος Πατριάρχης μίλησαν ξεκάθαρα για “αναγνώριση κανονικού Αυτοκεφάλου”. Μόνο που κατά το παρελθόν, όταν η Μόσχα έσπευσε πρώτη να χαιρετίσει τη χορήγηση Αυτοκεφάλου στην Αρχιεπισκοπή Αχρίδος είχε τονίσει ότι δέχεται ότι το Αυτοκέφαλο χορηγήθηκε από το Πατριαρχείο Σερβίας και ο Αρχιεπίσκοπος της Σκοπιανής Εκκλησίας διπλωματικά πήρε τη θέση του Φαναρίου. Τότε ο κ. Στέφανος έσπευσε να διευκρινίσει ότι “η χορήγηση του Τόμου της Αυτοκεφαλίας θα έλθει από το Οικουμενικό Πατριαρχείο, καθώς και ότι η κίνηση του Πατριαρχείου Σερβίας για “χορήγηση Αυτοκεφάλου” αφορούσε σε ένα “επίσημο έγγραφο, ένα είδος σύστασης, με το οποίο η Εκκλησία μας παρουσιάζεται ως έτοιμη και άξια για να της χορηγηθεί Αυτοκεφαλία”. 

Στις 5 Ιουνίου, μάλιστα, σε συνέντευξή του στην εφημερίδα “το Βήμα”, ο Αρχιεπίσκοπος Αχρίδος κ. Στέφανος, απαντώντας στο ερώτημα της δημοσιογράφου Μαρίας Αντωνιάδου αν τελικά η Αυτοκεφαλία θα παραχωρηθεί από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή από το Πατριαρχείο Σερβίας, απάντησε: «Έμεινε στην ισχύ η παράδοση, λοιπόν, μόνο το Οικουμενικό Πατριαρχείο να εκδίδει τόμους αυτοκεφαλίας, ενώ οι άλλες Εκκλησίες να το δέχονται αυτό με σεβασμό».

Εγείρονται σειρά από ερωτήματα:

Τι μήνυμα εκπέμπει η σύσφιξη των σχέσεων Σκοπίων και Ρωσίας, σε μια εποχή που είναι σε εξέλιξη το σχίσμα ανάμεσα στο Πατριαρχείο Κωνσταντινούπολης και το Πατριαρχείο Μόσχας;

Θα έχει η σύσφιξη των σχέσεων της Εκκλησίας των Σκοπίων με την Εκκλησία της Ρωσίας συνέπειες στην χορήγηση Αυτοκεφάλου από το Οικουμενικό Πατριαρχείο ή στην αποδοχή της από τις άλλες εκκλησίες που βρίσκονται στην επιρροή του Οικουμενικού Πατριαρχείου; 

Μήπως Ρωσία, Σερβία και Σκόπια θα επιστρέψουν επιτέλους στην εκκλησιαστική κανονικότητα που ορίζει ότι Αυτοκέφαλο δικαιούται να χορηγεί η Μητέρα Εκκλησία και όχι κατ’ αποκλειστικότητα το Πατριαρχείο Κων/λεως, δίνοντας έτσι ηχηρό ράπισμα στον ανερχόμενο Πάπα της Ανατολής; 

Ή μήπως οι συστάσεις που απηύθυνε ο Οικουμενικός Πατριάρχης προς τον κ.Στέφανο (“Η πορεία σας από εδώ και στο εξής εξαρτάται αποκλειστικά από τη δική σας συμπεριφορά και επιλογές”) θα μεταβληθούν σε πράξεις από τη μεριά του Πατριαρχείου; Πάντως οι συστάσεις αυτές δεν έχουν λειτουργήσει μέχρι στιγμής όσον αφορά την παραβίαση των όρων περί το όνομα που έβαλε το Οικουμενικό Πατριαρχείο.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι ο Οικουμενικός Πατριάρχης αντί να θεραπεύει τα σχίσματα, βαθαίνει τις διαιρέσεις σε όλη την Ορθοδοξία. 

Περισσότερο από ποτέ μοιάζουν επίκαιρες οι ευχές της Θείας Λειτουργίας στη μεγάλη συναπτή «υπέρ ευσταθείας των αγίων του Θεού Εκκλησιών και της των πάντων ενώσεως του Κυρίου δεηθώμεν». Ευχές γραμμένες στους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού, που αφορούν στη στερέωση των Αγίων του Θεού Εκκλησιών αφενός και την ένωση όλων μέσα στην Μία Αγία και Καθολική Εκκλησία αφετέρου, και όχι την ένωση με τις αιρέσεις και τα σχίσματα όπως έχουν παρερμηνευτεί στις μέρες μας με απαράδεκτο τρόπο.  

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Δείτε σχετικά:
Εκβιασμοί και έμμεσες απειλές του Οικ. Πατριάρχη προς τον Αχρίδος Στεφάνο
Ψευδομακεδονική Εκκλησία, από τα συλλείτουργα στο Αυτοκέφαλο
Η εκκλησία της Σερβίας υπέκυψε!

Σχετικά άρθρα

Ο Πατριαρχικός Ναός στο Φανάρι κέντρο αντικανονικών συμπροσευχών μετά αιρετικών επισκόπων

Λουθηρανός αρχιεπίσκοπος «εκκλησιάστηκε» σε Θεία Λειτουργία, Παπικός επίσκοπος παρέστη στο Μ. Εσπερινό για την εορτή των Αγίων Αποστόλων Βαρθολομαίου και Βαρνάβα

Τραγικοί υμνητές του Καζαντζάκη

Άρθρο της Ελένης Παπασταματάκη Ο Οικουμενικός Πατριάρχης παρών σε εκδήλωση τιμής του Κρητικού συγγραφέα Το να προβάλλουν και να τιμούν τον Καζαντζάκη λογοτέχνες, φιλόλογοι, και γραμματιζούμενοι λογής λογής, είναι ένα αναπόφευκτο...

Συναντήθηκαν οι παγκόσμιοι Άρχοντες του Οικουμενικού θρόνου στην Αθήνα και άφησαν πολλά αναπάντητα ερωτήματα

Άρθρο του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη. Προβλημάτισε δυσάρεστα η επιλογή της 29ης Μαΐου, ημέρας μνήμης της Άλωση της Πόλης, για την σύγκλιση της 1ης Συνόδου Κορυφής των Παγκόσμιων Αρχόντων

 Ο πρώτος «άγιος» influencer*

του Ευάγγελου Κωνσταντίνου. Ο μακαριστός Όσιος γέροντας Αγάθωνας Κωνσταμονίτης, μας νουθετούσε με τρόπο ξεκάθαρο πως οτιδήποτε βρίσκεται έξω από την Ορθοδοξία είναι διάβολος

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Συνεχίζοντας την περιήγηση στην ιστοσελίδα, συναινείτε με την χρήση αυτών.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τους Όρους χρήσης και την Πολιτική προστασίας απορρήτου.