Ελένη Παπασταματάκη

Η «μεγάλη καρδιά» του π. Βαρθολομαίου υπερβαίνοντας τους Ιερούς Κανόνες αποκαθιστά καθαιρεμενο κληρικό

εικόνα άρθρου: Η «μεγάλη καρδιά» του π. Βαρθολομαίου υπερβαίνοντας τους Ιερούς Κανόνες αποκαθιστά καθαιρεμενο κληρικό
Άρθρο της Ελένης Παπασταματάκη

Η Σύνοδος της Κωνσταντινούπολης αντικανονικά, αποκαθιστά στην εκκλησιαστική τάξη καθαιρεμένο κληρικό του Πατριαρχείου Μόσχας


Το Φανάρι και ο πατριάρχης Βαρθολομαίος έκανε κάτι που ξέρει πολύ καλά να κάνει. Αποκατέστησε καθαιρεμένο ιερέα της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας, όταν αυτός προσέφυγε στο πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως επικαλούμενος την έκκλητο προσφυγή. [1]

Σύμφωνα με το δημοσίευμα ο εν λόγω ιερέας ονόματι Αλέξιος Ουμίνσκι θα υπηρετεί πλέον σε μία από τις ενορίες του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως.

Ο λόγος της καθαίρεσης του κληρικού ήταν η άρνηση του να διαβάσει την «προσευχή για την Αγία Ρωσία» κατά την διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, σύμφωνα με την πατριαρχική ευλογία.

Στο ανακοινωθέν η Σύνοδος του Πατριαρχείου αναφέρει ότι αποφάσισε την αποκατάσταση στην ιεροσύνη του πρώην κληρικού του Πατριαρχείου Μόσχας, καθώς έκρινε ότι οι λόγοι της καθαίρεσης δεν οφείλονταν σε εκκλησιαστικά κριτήρια, αλλά στην δίκαιη εναντίωση του στον πόλεμο της Ουκρανίας. [2]

Βασίστηκε η Σύνοδος για αυτήν την απόφαση- σύμφωνα με τα λεγόμενα τους- σε Ιερούς Κανόνες που δίνουν το δικαίωμα μόνο στο πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως να δέχεται κληρικούς άλλων Εκκλησιών χωρίς επιστολές απελευθέρωσης από τους επισκόπους που τους χειροτόνησαν.

Τόνισαν ιδιαίτερα ότι, σύμφωνα με τον 10ο κανόνα της Ζ´ Οικουμενικής Συνόδου, «μόνῳ τῷ πατριάρχῃ Κωνσταντινουπόλεως ἐφεῖται κληρικοὺς ἀλλοτρίους δέχεσθαι, καὶ δίχα ἀπολυτικῆς γραφῆς τοῦ χειροτονήσαντος αὐτοὺς».

Πρόσθεσαν επίσης στην ανακοίνωση τους και τα ακόλουθα «μετά την αναφορά που υπέβαλε ο Ουμίνσκι, «ἀποκλειστικῶς ἔχων, ἔκ τε τῶν Θείων καί Ἱερῶν Κανόνων (θ’ καί ιζ’ τῆς Δ’ Οἰκουμενικῆς Συνόδου) καί ἐκ τῆς καθηγιασμένης πράξεως τῆς Ἐκκλησίας, καί τήν τῆς ἐκκλήτου εὐθύνην, ἀπεδέξατο τό ὑποβληθέν αἴτημα».

Για την απόφαση τους αυτή στηρίχτηκαν όπως λένε και στους ιζ΄ και ιη΄ Κανόνες της εν Τρούλω Οικουμενικής Συνόδου.

Και κάπως έτσι για μια ακόμα φορά ο π. Βαρθολομαίος και η σύνοδος του κακοποίησαν τους Ιερούς Κανόνες και επέβαλαν τα θελήματα τους.

Σε αυτήν την περίπτωση της εκκλήτου προσφυγής που κάνει κατάχρηση το Φανάρι, έχει αναφερθεί στο παρελθόν ο Ομότιμος καθηγητής της Θεολογικής του ΑΠΘ, πρωτοπρεσβύτερος Θεόδωρος Ζήσης, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του με τίτλο «Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων»

«[…] Έχω σημειώσει εδώ, για το «έκκλητον» το περίφημο, διότι το Φανάρι ισχυρίζεται ότι έχει δικαίωμα να παρεμβαίνει και στις δικαιοδοσίες των άλλων Εκκλησιών, διότι υπάρχει ο θεσμός της «εκκλήτου», η έκκλητος ή του εκκλήτου ή το έκκλητον. Αυτό, για να το πω στη δικαστική γλώσσα, είναι ένα είδος εφετείου, εφέσεως. Δηλαδή, όταν κάποιο πρόβλημα δεν επιλύεται στα όρια μιας Εκκλησίας, σε έναν Επίσκοπο, ένας κληρικός κάνει κάποιος έφεση σε ανώτερο εκκλησιαστικό όργανο. Αυτό είναι το «έκκλητο». Κι έχω φέρει μαζί μου εδώ μια φοβερή γνώμη του Αγίου Νικοδήμου του Αγιορείτου από το Πηδάλιο της Εκκλησίας μας και γνώμες των περισσοτέρων κανονολόγων, όπως και ο καθηγητής Φειδάς, ότι το «έκκλητο» ισχύει μόνον εντός της δικαιοδοσίας κάποιου Πατριαρχείου. Δηλαδή κάποιος Επίσκοπος, κάποιος Μητροπολίτης κάνει έκκλητο στον δικό του Πατριάρχη, όχι σε ξένο Πατριάρχη. Σαφώς λέγεται, και σε αποφάσεις κανονολόγων και τα λοιπά, ότι δεν έχει δικαίωμα ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως να δέχεται έκκλητο από άλλη Εκκλησία, από άλλη δικαιοδοσία.[…]»

Σύμφωνα με τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη που ερμηνεύει τον Θ΄ Κανόνα της Δ΄ Οικουμενικής Συνόδου, στο Ιερό Πηδάλιο, ο π. Βαρθολομαίος δεν έχει κανένα δικαίωμα να ανακατευτεί και να πάρει αποφάσεις «Ὅτι μέν γάρ ὁ Κωνσταντινουπόλεως οὐκ ἔχει ἐξουσίαν ἐνεργεῖν εἰς τάς Διοικήσεις καί ἐνορίας τῶν ἄλλων Πατριαρχῶν, οὔτε εἰς αὐτόν ἐδόθη ἀπό τόν Κανόνα τοῦτον ἡ ἔκκλητος ἐν τῇ καθόλου Ἐκκλησίᾳ...».

Άμεση ήταν η αντίδραση της Ρωσικής Εκκλησίας η οποία και καταδίκασε τις ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου να επαναφέρει τον καθαιρεμένο κληρικό Ουμίνσκι στην τάξη. [3]

Ο αντιπρόεδρος του εκκλησιαστικού δικαστηρίου της μητρόπολης της Μόσχας σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων TASS δήλωσε ότι αυτές οι ενέργειες είναι μη κανονικές και ότι το Φανάρι τα βλέπει μόνο με πολιτική διάσταση ενώ δεν είναι έτσι, καθώς ο πραγματικός λόγος καθαιρέσεως είναι η ανυπακοή στην ιερατική ιεραρχία.

Όπως αντιλαμβανόμαστε αυτή η πράξη της εκκλήτου προσφυγής είναι η οδός που άνοιξε το Φανάρι για να νομιμοποιεί και να επαναφέρει στην τάξη καθαιρεμένους ιερείς από τις Τοπικές Εκκλησίες. Πόση αλαζονεία, πόση εκτροπή περικλείεται σε αυτό που κάνει  ο π. Βαρθολομαίος. 

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: ΚΑΤΑΝΙΧI

Δείτε σχετικά:
Εξελίξεις στην ψευδομακεδονική Εκκλησία των Σκοπίων
Μητρόπολη Λιθουανίας – ακυρώνει τη φαναριώτικη απόφαση αποκαταστάσεως των καθαιρεμένων κληρικών

Σχετικά άρθρα

Δέκατη επέτειος ενθρόνισης του ομολογητή Μητροπολίτη Κιέβου και πάσης Ουκρανίας κ. Ονουφρίου

Τέλεση ακολουθιών σε μία από τις λίγες προσβάσιμες εκκλησίες της Λαύρας του Κιέβου - Επιστολές Προκαθημένων των κατά τόπους Ορθοδόξων Εκκλησιών - Το Φανάρι και η γεωπολιτική των ΗΠΑ

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Συνεχίζοντας την περιήγηση στην ιστοσελίδα, συναινείτε με την χρήση αυτών.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τους Όρους χρήσης και την Πολιτική προστασίας απορρήτου.