Ελευθέριος Κοσμίδης

Εκκλησίας έρημα Μαναστήρεα ακάντηλα

εικόνα άρθρου: Εκκλησίας έρημα Μαναστήρεα ακάντηλα
του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη, Contributor Editor
αρθρογραφεί για katanixi.gr

Επικίνδυνη πρακτική η μετάφραση ύμνων στην ποντιακή διάλεκτο…

Επιμέλεια σύνταξης: katanixi.gr

Με το καλλιεχνικό δρώμενο  “Εβδομάδα των Παθεμάτων” από το Σύλλογο Ποντίων Αγ. Βαρβάρας «Ο Φάρος», ανοίγει και πάλι ο ασκός του Αιόλου της εκκοσμίκευσης στη λατρευτική μας ζωή. Το σχετικό ρεπορτάζ αναφέρει ότι “μερικοί από τους ομορφότερους ύμνους μεταφέρθηκαν στα ποντιακά, όπως το Άξιον εστί και το Γενεαί πάσαι, αλλά και το τροπάριο της Κασσιανής και το Ευαγγέλιο της Ανάστασης”.

Συμμετέχει ένα αξιόλογο σύνολο γνωστών ηθοποιών και μία ψαλμωδός. Το δρώμενο συνοδεύεται από ποντιακή λύρα και ούτι. Τα Θεία Πάθη στην ποντιακή θα παρουσιαστούν την Παρασκευή 15, 16,17 Απριλίου σε τρεις Ναούς της Αθήνας.

Μια φαινομενικά αθώα πρακτική επανέρχεται στο προσκήνιο και μας υποχρεώνει να υπενθυμίσουμε τρία σημεία που καθιστούν ανάλογες πρωτοβουλίες προβληματικές έως και επικίνδυνες… 

Οικουμενισμός και εκκλησιαστική γλώσσα 

Η μετάφραση Εκκλησιαστικών κειμένων αποτελεί διακαή πόθο των Οικουμενιστών της Νέας Εποχής. Μέσα από μεταφράσεις και μετατροπές στη Νεοελληνική γλώσσα ή σε άλλες διαλέκτους πλήττεται η ακρίβεια των δογμάτων της πίστεως άρα και η αλήθεια. Φυσικά όχι De facto αλλά το δείγμα γραφής τους είναι χαρακτηριστικό. 

Εν προκειμένω χρησιμοποιείται η διάλεκτος μιας συνεκτικής, συμπαθητικής και αρκετά πιστής ομάδας, εκείνης των Ποντιακής καταγωγής Ελλήνων, από ομάδα καλλιτεχνών. Το περιθώριο παραφράσεων και παρερμηνειών μεγάλο και τελικά ο κίνδυνος σοβαρός.

Οι Ιεροί Ναοί δεν είναι θέατρα   

Αν εν πάσει περιπτώσει κατέληγαν σε μια αποδεκτή μετάφραση, αυτή θα μπορούσε να παρουσιαστεί σε κάποιο καλλιτεχνικό χώρο. Η επιλογή Ιερών Ναών για την παρουσίαση αυτού του προγράμματος συνιστά μάλλον ανεπίγνωστη προσβολή της Ιερότητας του χώρου με ευθύνη των προϊσταμένων, του πολιτιστικού συλλόγου αλλά και όλων των συμμετεχόντων καλλιτεχνών. Η πρακτική αυτή συνιστά δαιμονική εκκοσμίκευση με πρόφαση την Εβδομάδα των Παθών του Κυρίου.

Η ποντιακή λύρα έχει θέση στην καρδιά μας, όχι μέσα στις Εκκλησίες

Τεράστια ευθύνη από τους υπευθύνους και το τρίτο ημαρτημένο της προγραμματισμένης εκδήλωσης. Η μαρτυρική ποντιακή λύρα  από σύμβολο ελευθερίας και αντίστασης γίνεται λόγχη που κεντά την πλευρά του Κυρίου. Έχουμε στηλιτεύσει την απαράδεκτη απόπειρα με όχημα την τέχνη να μετατραπεί η Ορθόδοξη Εκκλησιά όπερα για ορχήστρα, λαϊκό πάλκο με μπαγλαμάδες, κλαρίνα και βιολιά ή σκηνή συναυλίας συνοδεία μουσικών οργάνων.

Λυπούμαστε για την κατάντια αυτή. Η παράβαση των ιερών κανὀνων είναι καταφανής. Σε μια εποχή οικουμενιστική που η Εκκλησία έχει μολυνθεί από το κλίμα του Συγκρητισμού, οι ιερείς διδάσκουν το ποίμνιο ότι μαζί με την Ορθοδοξία μπορεί να συμβιώσει και ο Οικουμενισμός. Σε αυτό το παιχνίδι της Νέας Εποχής οι πιστοί πρέπει να πούνε ένα μεγάλο ΟΧΙ και να απέχουν από τους Ναούς που διαδραματίζονται οικουμενιστικές πρακτικές.

Η Κατάνυξη και στο παρελθόν έχει αναρτήσει Ιερούς Κανόνες και θέσεις των Αγίων Πατέρων σχετικά με την απαγόρευση χρήσης μουσικών οργάνων στη Θεία Λατρεία.

ΟΕ΄ κανών της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου​, εκ του Πηδαλίου​​

“…μόνον των ανθρώπων αποδεχόμενοι εν τη εκκλησία ως φύσει ενυπάρχουσας και απεριέργους, τα δια οργάνων κρούματα και εμπνεύσματα αποδιοπομπούσιν ως περιεργωδέστερα οι θείοι πατέρες»​ 

ΟΕ΄ κανών της ΣΤ΄ Οικουμενικής Συνόδου ερμηνεία

«Ώσπερ ουν το σεμνόν και σύμμετρον της μουσικής ευπρόσιτον δια τας ακμαιοτέρας κατασκευάζειν τας καρδίας οίον ανασπώσαν την ψυχήν του σώματος. Αρμονία γαρ των πνεύματι οικειότατον, μέσην έχουσαν φύσιν, σώματός τε παχύτητος και πνεύματος αϋλότητος. Ούτω πάλιν υπέρμετρος μουσική, και τω ηδεί παρά το μέτρον ενασχολουμένη, ουχ ηδύνει (= δεν ευχαριστεί), αλλ’ εκλύει (= εκφαυλίζει, διαφθείρει)… δια τούτο μόνον των ανθρώπων αποδεχόμενοι εν τη εκκλησία ως φύσει ενυπάρχουσας και απεριέργους, τα δια οργάνων κρούματα και εμπνεύσματα αποδιοπομπούσιν ως περιεργωδέστερα οι θείοι πατέρες» 

Ιερός Χρυσόστομος (+407 μ.Χ.), Ερμηνεία στον 41ο Ψαλμό

«Ο Δαβίδ παλαιά έψαλλε τραγούδια, επίσης σήμερα εμείς ψάλλουμε ύμνους. Αυτός είχε λύρα με άψυχες χορδές, η Εκκλησία έχει λύρα με ζωντανές χορδές. Οι γλώσσες μας είναι οι χορδές της λύρας, κάθε μια με διαφορετικά τόνο πραγματικά, αλλά σε πολύ μεγαλύτερη συμφωνία με την ευσέβεια. Εδώ δε χρειάζεται κιθάρα ή να χορδίσουμε χορδές ή τα πλήκτρα χάριν της τέχνης ή χάριν των οργάνων, αλλά αν θέλεις, μπορείς εσύ να γίνεις μια κιθάρα, θανατώνοντας τα μέλη του σώματος και φέρνοντας σε πλήρη αρμονία το μυαλό με το σώμα. Διότι όταν η σάρκα δεν έχει πλέον επιθυμίες ενάντια στο Πνεύμα αλλά έχει υποταχθεί στις εντολές του και οδηγείται στο καλύτερο και πιο θαυμαστό μονοπάτι, τότε εσύ δημιουργείς μια πνευματική μελωδία …»

Βασίλειος Καισαρείας (330-379), Προς τους νέους

« Άλλοι πάλι υπό τους ήχους των αυλών μεταβάλλονται σε Κορύβαντες και Βάκχους. Τόση είναι η διαφορά της επιρροής της υγιούς και της κακής μουσικής. Ώστε λιγότερο εσείς να μαθαίνετε σήμερα την επικρατούσα μουσική, παρά ό,τι δήποτε από τα φανερά αισχρά πράγματα.»

  • Η δράση και η σπουδαιότητα των πολιτιστικών συλλόγων είναι απαραίτητη και αδιαμφισβήτητη. Λειτουργούν ως ανάχωμα στην Νέα Τάξη που θέλει τους ανθρώπους ολόϊδιους σαν να βγαίνουν από καλούπι. Είναι γεγονός πως όλοι οι σύλλογοι δοκιμάστηκαν από την υγειονομική κρίση και στερήθηκαν τα παιδιά μας την ανάσα της επαφής με την παράδοση μέσω της μουσικής, των χορών, των πανηγύρεων και όλων εκείνων των δράσεων που μόνο οι πολιτιστικοί σύλλογοι με θυσίες διατηρούν.
  • Ο Σύλλογος Ποντίων Αγίας Βαρβάρας «ο Φάρος» ιδρύθηκε το 1979 με σκοπό τη διατήρηση και μετάδοση της ποντιακής γλώσσας, των χορών, των ηθών και των εθίμων, τα οποία έφεραν μαζί τους οι πρόσφυγες από τις χαμένες πατρίδες, και τη μεταλαμπάδευση του ποντιακού πολιτισμού στις ακόλουθες γενιές. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας ο Σύλλογος συνεργάζεται με φορείς, συμμετέχει σε πολλές εκδηλώσεις κοινωνικού και πολιτιστικού χαρακτήρα εντός και εκτός Ελλάδας και κάθε χρόνο διοργανώνει σημαντικές εκδηλώσεις που έχουν γίνει θεσμός. Σήμερα αριθμεί περίπου 500 μέλη, τα περισσότερα από τα οποία είναι πρόσφυγες από την πρώην Σοβιετική Ένωση που παρά τις δύσκολες συνθήκες, κατόρθωσαν να μείνουν ενωμένοι και να αποδώσουν σε πολλούς τομείς. Στο Σύλλογο λειτουργούν τμήματα εκμάθησης ποντιακών χορών για παιδιά και μεγάλους, τμήμα εκμάθησης ποντιακής λύρας με δάσκαλο το γνωστό λυράρη Γ. Αμαραντίδη, Δανειστική Βιβλιοθήκη, θεατρικό τμήμα και χορωδία. Λυράρης του Συλλόγου είναι ο Νίκος Βασιλειάδης. Χοροδιδάσκαλος και υπεύθυνη του θεάτρου και της χορωδίας είναι η Πρόεδρος του Συλλόγου Σοφία Σαββίδου. Από το 2007 «Ο Φάρος» στεγάζεται στη νέα Εστία Ποντίων.
  • Στηρίζουμε τους συλλόγους μα με περισσότερη ευαισθησία βγαίνουμε μπροστά για την Ορθοδοξία.
  • Καλή Μετάνοια!
  • Καλή Ανάσταση!

Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: https://bit.ly/2WldGra

Σχετικά άρθρα

Τραγική εξέλιξη… Πέρασε στην Ουκρανική Βουλή ο νόμος για τον σύγχρονο διωγμό κατά της Ορθοδοξίας

Άρθρο του Ελευθέριου Ν. Κοσμίδη. Σε πανικό το Φανάρι μετά την επίσημη απόφαση του ουκρανικού κοινοβουλίου να κηρύξει διωγμό εναντίον της κανονικής Ορθόδοξης Εκκλησίας (Πατριαρχείο Μόσχας)

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Συνεχίζοντας την περιήγηση στην ιστοσελίδα, συναινείτε με την χρήση αυτών.
Μπορείτε να επισκεφθείτε τους Όρους χρήσης και την Πολιτική προστασίας απορρήτου.