Επικαιρότητα
Συνάντηση του Αρχιεπισκόπου με τον Αρμένιο μονοφυσίτη “Πατριάρχη” Αράμ
28 Μαρ 2023
της Ειρήνης Ιωαννίδου
Οι Αρμένιοι μετά την απόσχισή τους από την Ορθόδοξη Εκκλησία ανήκουν στην τάξη των μονοφυσιτών και χαρακτηρίζονται ως αιρετικοί…
Στις 14 Μαρτίου ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.Ιερώνυμος συναντήθηκε με τον Προκαθήμενο του Αρμενικού Πατριαρχείου του Μεγάλου Οίκου της Κιλικίας, κ. Αράμ Α’.
Ο Προκαθήμενος του Αρμενικού Πατριαρχείου αναφέρθηκε στις ιστορικές σχέσεις και στην άριστη συνεργασία μεταξύ των “Εκκλησιών” και των λαών ιδίως σε ό,τι αφορά στις κοινές αξίες και στα θέματα γενοκτονίας. Μίλησε, ακόμη, για την Αρμενική κοινότητα στην Ελλάδα, ενώ εξέφρασε τα συλλυπητήρια του για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Είναι γνωστό ότι στα πλαίσια του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών οι Ορθόδοξοι και οι Μονοφυσίτες συνυπάρχουν στην κοινή Ομάδα των Ορθοδόξων. Επίσης με έργα και λόγια Έλληνες Ορθόδοξοι Επίσκοποι αναγνωρίζουν εμμέσως εκκλησιαστικότητα στους Αρμενίους μονοφυσίτες, πχ με προσκύνηση της Αγίας Τράπεζας του πολιούχου Αγίου Δημητρίου από Αρμένιο Πατριάρχη, δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερώνυμου κτλ.
Μέχρι τη Δ’ εν Χαλκηδόνι Οικουμενική Σύνοδο (451), οι Αρμένιοι ήταν μέλη της Μιας, Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας. Συμμετείχαν με εκπροσώπους των στις τρεις πρώτες οικουμενικές συνόδους, που εξακολουθούν μέχρι σήμερα να τις αναγνωρίζουν ως οικουμενικές, και ανέπτυσσαν την λατρεία, την θεολογία, τον Μοναχισμό, την διοίκηση κατά ενιαίο προς τις άλλες εκκλησιές τρόπο.
Ωστόσο οι Αρμένιοι ήταν απασχολημένοι από τις πολεμικές συγκρούσεις εναντίον των Περσών κατά την διάρκεια των εργασιών της Δ’ Οικουμενικής Συνόδου και δεν έλαβαν μέρος στις θεολογικές διεργασίες, ούτε είχαν οι ίδιοι άμεση γνώση των θεολογικών τάσεων και προβληματισμών που οδήγησαν τη Σύνοδο να καταδικάσει τον Μονοφυσιτισμό του Ευτυχούς και να επαναλάβει την καταδίκη του Νεστορίου.
Οι Αρμένιοι, απορρίπτοντες τη Δ’ Οικουμενική Σύνοδο, και μαζί μ’ αυτήν και όλες τις επόμενες οικουμενικές συνόδους, μετά την απόσχισή τους από την Ορθόδοξη Εκκλησία ανήκουν στην τάξη των μονοφυσιτών και χαρακτηρίζονται ως αιρετικοί.
Αυτή η ιστορική και θεολογική αλήθεια έγινε αγωνιώδης προσπάθεια να ανατραπεί στους πολυχρόνιους θεολογικούς διαλόγους μεταξύ Ορθοδόξων και Αρμενίων που κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι Αρμένιοι είναι κατά πάντα Ορθόδοξοι και οι διαφορές οφείλονται μόνο σε παρεξηγήσεις και άλλες ιστορικές και πολιτικές αιτίες.
Σήμερα, με τις διεργασίες για το κοινό πασχάλιο ορθοδόξων και παπικών του 2025 να έχουν ενταθεί, τέτοιες συναντήσεις του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου υποκρύπτουν προσπάθεια για μία ένωση της Ορθοδοξίας με τις αιρέσεις εν τω ψεύδει.
Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ ακόμα αντηχούν στα αυτιά μας τα αναθέματα της Κυριακής της Ορθοδοξίας. «Ἡ ἱστορία τῶν τοπικῶν καί τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων εἶναι γεμάτη ἀπό καταδίκες αἱρετικῶν, ὅπως καί τά θεόσοφα συγγράμματα τῶν Ἁγίων Πατέρων. Ὅλη δέ αὐτή ἡ σταθερή στάση τῆς Ἐκκλησίας εὑρίσκεται συμπυκνωμένη στό «Συνοδικό τῆς Ὀρθοδοξίας», πού διαβάζεται κάθε χρόνο τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, καί ἐκεῖ ἐγκωμιάζονται καί ἐπαινοῦνται οἱ Ὀρθόδοξοι, ἐνῶ κατακρίνονται καί ἀναθεματίζονται οἱ αἱρετικοί. Ἡ ἀγάπη εἶναι ἀχώριστα δεμένη μέ τήν ἀλήθεια· χωρίς τήν ἀλήθεια εἶναι ψευτοαγάπη, ἀγαπισμός, ὑποκρισία, διπλωματία, ψευτοευγένεια. Ἄν ἀγαπᾶς κάποιον, τοῦ λές τήν ἀλήθεια, δέν τόν ξεγελᾶς μέ ψέματα, ὅπως ξεγέλασε ὁ Διάβολος τούς πρωτοπλάστους, ὁ ἀρχηγός τοῦ ψεύδους καί τῆς ἀπάτης, καί τούς ἀπομάκρυνε ἀπό τόν Θεό, τήν αὐτοαλήθεια. Ἡ ἀλήθεια εἶναι τοῦ Θεοῦ τό ψέμα τοῦ Διαβόλου», θα γράψει ο Ομότιμος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ, π.Θεόδωρος Ζήσης.
Αν λοιπόν ο Αρχιεπίσκοπος αγαπάει τους αιρετικούς, ας τους βοηθήσει να ξεφύγουν από την πλάνη τους και εν μετανοία να επιστρέψουν στην Ορθοδοξία.
Κάνε ἐγγραφή στό νέο κανάλι τῆς Κατάνυξης τοῦ Youtube πατώντας ἐδῶ: ΚΑΤΑΝΙΧI